Ik vind van wel.
Ik gebruik een Sennheiser HD600 (broertje van de HD650) met een Topping D2 (DAC + headphone amplifier).
Zowel de HD650 als de HD600 hebben een relatief hoge impedantie van 300 Ohm.
De meeste andere hoofdtelefoons ("oortjes" maar ook de prima Sennheiser HD598) hebben een veel lagere impedantie, meestal 30 Ohm, dus 10 x zo laag.
Een lage impedantie betekent dat zo'n type ook een lagere spanning nodig heeft. Vandaar dat jouw Technics versterker een uitgangs impedantie heeft van 330 Ohm. Er zit dan gewoon een 330 Ohm weerstand tussen de uitgang van de versterker (die welke ook de speakers kan aansturen) en de hoofdtelefoon. Door die 330 Ohm (van de versterker) en de ~ 30 Ohm van de hoofdtelefoon wordt het signaal ongeveer 10x verzwakt wat juist de bedoeling is anders zou je de 30 Ohm hoofdtelefoon kunnen beschadigen, zou je misschien teveel ruis horen en zou het volume veel te luid kunnen.
Met een HD650 van 300 Ohm is de verzwakking geen 10x maar slechts ongeveer 2x en dat is prima voor dit type want zo'n HD650 heeft juist meer spanning nodig.
Dat merk je als je je HD650 op een smartphone aansluit, je moet het volume flink opdraaien. De versterker in een smartphone is niet in staat genoeg spanning te leveren voor een flink volume.
Zo'n (Topping of ander merk) versterker is specifiek ontworpen om een hoofdtelefoon aan te sturen. Omdat het vermogen wat nodig is beperkt is (veel minder dan nodig om een stel luidspreker boxen aan te sturen) kan er dan een "nette" klasse A versteker gebruikt worden. Misschien weet je wel dat echte klasse A versterkers om speakers aan te sturen meestal heel duur zijn en heel heet worden. Een klasse A hoofdtelefoon versteker kan ook echt klasse A zijn maar dan zonder heet te worden en zonder heel duur te zijn
Tot zover de les in electrotechniek
Je kunt uiteraard gewoon jouw Technics versterker blijven gebruiken maar ik denk dat je dan niet het maximale uit de HD650 haalt.
Zoals hierboven al opgemerkt heeft een aparte koptelefoon versterker een lagere uitgangsimpedantie en dat kan het geluid hoorbaar iets verbeteren. Ook zal die Technics versterker een stuk meer vermogen gebruiken (wordt ie warm?) dan zo'n klein Topping kastje.
Mijn Topping kastje kostte (jaren geleden) iets over de € 120 en ik vind het dat geld dubbel en dwars waard.
Ik gebruik hem overigens middels de optische (toslink) digitale ingang om aardlussen (brom) te vermijden.
[
Voor 10% gewijzigd door
peterpv op 26-07-2022 22:19
]