Hoofdtelefoonversterker voor Sennheiser HD 650 nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsaudio
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-06-2024
Mijn vraag
Ik heb als versterker een Technics SU-VX 720 met Mosfets klasse AA. Een oudere, maar wel een hele goede en krachtige versterker. De inpendantie voor de hoofdtelefoonuitgang is 330 Ohm. Is voor mijn hoofdtelefoon Sennheiser HD650 een aparte hoofdtelelefoonversterker nog van toegevoegde waarde?

Bedankt alvast voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De uitgangsimpedantie van je hoofdtelefoonuitgang is 330 ohm.

Het impedantieverloop van je hoofdtelefoon is niet helemaal vlak: https://www.audiosciencer...nts-impedance-png.101566/

Ik verwacht dat een hoofdtelefoonversterker een uitgangsimpedantie van bijna 0 ohm heeft. Daarmee zal het geluid anders klinken. De hoge bassen en de heel hoge tonen zullen dan iets zwakker worden.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 24-07-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grote kans dat je ruisniveau ook een stuk lager zal zijn. Maar de vraag is natuurlijk of je nu ruis hoort.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsaudio
TBTL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:29:
De uitgangsimpedantie van je hoofdtelefoonuitgang is 330 ohm.

Het impedantieverloop van je hoofdtelefoon is niet helemaal vlak: https://www.audiosciencer...nts-impedance-png.101566/

Ik verwacht dat een hoofdtelefoonversterker een uitgangsimpedantie van bijna 0 ohm heeft. Daarmee zal het geluid anders klinken. De hoge bassen en de heel hoge tonen zullen dan iets zwakker worden.
Bedankt voor je reactie. Dan vraag ik me steeds meer af, of ik wel zo'n versterker the nodig heb. De hoofdtelefoon raakt steeds beter ingespeeld en het geluid is realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsaudio
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:36:
Grote kans dat je ruisniveau ook een stuk lager zal zijn. Maar de vraag is natuurlijk of je nu ruis hoort.
Ook bedankt Koeltjes. Ik hoor alleen ruis vanaf het moment, dat de volumeknop van de de versterker voor een kwart is opengedraaid en de CD nog gestart moet worden. Kun je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjorsaudio schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Ook bedankt Koeltjes. Ik hoor alleen ruis vanaf het moment, dat de volumeknop van de de versterker voor een kwart is opengedraaid en de CD nog gestart moet worden. Kun je hier iets mee?
De stand van de volumeknop zegt niet zoveel, hoeveel versterking dat precies is verschilt per versterker. Is een kwart ook het niveau waarop je luistert? Maar in principe zal het bij een goede versterking gewoon stil moeten zijn. Moderne hoofdtelefoon versterkers van €120-250 hebben zo weinig ruis dat ze zelfs met gevoelige in-ears te gebruiken zijn. Ik vermoed dat je er echt wel flink op vooruit gaat met een instap versterker van Topping. Die zijn krachtig genoeg en hebben state of the art vervorming en ruis.

ASR test koptelefoon versterkers altijd met een HD650 voor de subjectieve tests. Hier een voorbeeld van wat iets voor jou zou kunnen zijn:
https://www.audiosciencer...view-headphone-amp.34282/

Dat ding maakt in ieder geval je cd-speler de zwakste schakel...dus misschien is een koptelefoon versterker met ingebouwde DAC ook interessant.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens aan, een recensie van je toekomstige hoofdtelefoonversterker:

https://www.audiosciencer...view-headphone-amp.36027/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsaudio
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:22:
Kijk eens aan, een recensie van je toekomstige hoofdtelefoonversterker:

https://www.audiosciencer...view-headphone-amp.36027/
Nee, de volumeknop houd ik onder een kwart. Bedankt voor je "topping" suggestie! Duik ik verder in. Je hoort er nog van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 15:55
sjorsaudio schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:45:
...Is voor mijn hoofdtelefoon Sennheiser HD650 een aparte hoofdtelelefoonversterker nog van toegevoegde waarde?
Ik vind van wel.
Ik gebruik een Sennheiser HD600 (broertje van de HD650) met een Topping D2 (DAC + headphone amplifier).
Zowel de HD650 als de HD600 hebben een relatief hoge impedantie van 300 Ohm.
De meeste andere hoofdtelefoons ("oortjes" maar ook de prima Sennheiser HD598) hebben een veel lagere impedantie, meestal 30 Ohm, dus 10 x zo laag.

Een lage impedantie betekent dat zo'n type ook een lagere spanning nodig heeft. Vandaar dat jouw Technics versterker een uitgangs impedantie heeft van 330 Ohm. Er zit dan gewoon een 330 Ohm weerstand tussen de uitgang van de versterker (die welke ook de speakers kan aansturen) en de hoofdtelefoon. Door die 330 Ohm (van de versterker) en de ~ 30 Ohm van de hoofdtelefoon wordt het signaal ongeveer 10x verzwakt wat juist de bedoeling is anders zou je de 30 Ohm hoofdtelefoon kunnen beschadigen, zou je misschien teveel ruis horen en zou het volume veel te luid kunnen.

Met een HD650 van 300 Ohm is de verzwakking geen 10x maar slechts ongeveer 2x en dat is prima voor dit type want zo'n HD650 heeft juist meer spanning nodig.

Dat merk je als je je HD650 op een smartphone aansluit, je moet het volume flink opdraaien. De versterker in een smartphone is niet in staat genoeg spanning te leveren voor een flink volume.

Zo'n (Topping of ander merk) versterker is specifiek ontworpen om een hoofdtelefoon aan te sturen. Omdat het vermogen wat nodig is beperkt is (veel minder dan nodig om een stel luidspreker boxen aan te sturen) kan er dan een "nette" klasse A versteker gebruikt worden. Misschien weet je wel dat echte klasse A versterkers om speakers aan te sturen meestal heel duur zijn en heel heet worden. Een klasse A hoofdtelefoon versteker kan ook echt klasse A zijn maar dan zonder heet te worden en zonder heel duur te zijn :)

Tot zover de les in electrotechniek :+

Je kunt uiteraard gewoon jouw Technics versterker blijven gebruiken maar ik denk dat je dan niet het maximale uit de HD650 haalt.

Zoals hierboven al opgemerkt heeft een aparte koptelefoon versterker een lagere uitgangsimpedantie en dat kan het geluid hoorbaar iets verbeteren. Ook zal die Technics versterker een stuk meer vermogen gebruiken (wordt ie warm?) dan zo'n klein Topping kastje.
Mijn Topping kastje kostte (jaren geleden) iets over de € 120 en ik vind het dat geld dubbel en dwars waard.
Ik gebruik hem overigens middels de optische (toslink) digitale ingang om aardlussen (brom) te vermijden.

[ Voor 10% gewijzigd door peterpv op 26-07-2022 22:19 ]

Pagina: 1