Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rnie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-08-2022
Beste Tweakers,

Aangezien ik gebruik maak van een android tv kastje, zijn alle smart tv functies op hedendaagse televisies voor mij overbodig. Hebben jullie ervaring met zogenoemde dumb tv's? Ik kan op internet vrij weinig informatie vinden over hedendaagse televisies zonder een besturingsysteem.

Mochten jullie ervaring hebben, dan hoor ik het graag! Mijn voorkeur gaat uit naar een 50 inch model.

Thanks alvast!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 00:26
Ja, dat heet een monitor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:01
Wat is er mis met een smart tv als dumb tv gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rnie
S-te-fan schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:50:
Wat is er mis met een smart tv als dumb tv gebruiken?
Technisch gezien vrij weinig, maar ik vind het bizar om te betalen voor functionaliteiten die ik niet of nauwelijks gebruik. Bestaan ze uberhaupt wel? Of ben ik dan echt aangewezen op digital signage of een monitor? Je zou zeggen dat er een markt voor moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rnie op 23-07-2022 20:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Idd een domme TV bestaat eigenlijk niet.
Alles heeft wel een eigen OS en eco systeem met apps.
Maar niemand verplicht je die te gebruiken. Of internet te koppelen aan je TV.

En verwacht ook niet dat je zo goedkoper uit bent.
Het is een afwijking van de standaard.

kies dus gewoon een smart TV die voldoet aan je eisen (HDMI, beeld etc).
En sluit daar lekker je android kastje op aan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Rnie schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Technisch gezien vrij weinig, maar ik vind het bizar om te betalen voor functionaliteiten die ik niet of nauwelijks gebruik. Bestaan ze uberhaupt wel? Of ben ik dan echt aangewezen op digital signage of een monitor? Je zou zeggen dat er een markt voor moet zijn.
Ik betaal ook voor een complete banaan terwijl ik niks met de schil doe.
Gekheid op een stokje: door massaproductie betaal je weinig extra voor het smart gedeelte van een tv.
Maar als je het echt niet wilt zal je naar een gewone monitor moeten kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
@Rnie
Qua kosten zal een dumb tv niet goedkoper zijn omdat slimme tv's meer worden verkocht.
Zelf heb ik een sony tv en die geeft de optie bij het instellen om hem als domme tv in te stellen.
Dus de voordelen van een slimme tv (goedkoper namelijk) en geen last hebben van de slimme functionaliteit want die schakel je uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Even gekeken in Pricewatch maar een 50" monitor kan best prijzig zijn.
Maar hangt af van je eisen.
Maar een TV zal in veel gevallen fijner geprijsd zijn, kwestie van HDMI-CEC aanzetten en klaar. Hoef je niets met de TV software te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Tegenwoordig is het omgedraaid, helaas. Er zijn wel domme TV's, maar die zijn dan vooral gericht op enterprise oplossingen (bijv. een kraam bij een beurs, of voor boven de kassa bij McDonald's). Het handjevol domme TV's dat er nog is boven de 45 inch en ook een speaker heeft, is of heel duur of niet echt wat je in je woonkamer wil hebben qua kleurweergave e.d.

Op een TV voor in de camper e.d. na is er niet veel, het beste dat je dan kunt doen is een TV zoals de eerdere 'smart' modellen van Philips kopen die eigenlijk niks slims kunnen, snel opstarten, geen rare updates nodig hebben, en prima als domme TV te gebruiken zijn. Of je slimme TV zo instellen dat je meteen doorstart naar het Android kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 18:31

Major_ton

Shoot!

[...]

Sterker nog, TV's zijn enigszins betaalbaar omdat het smartTV's zijn. Vanwege alle apps en de daarmee gepaarde dataverzameling kost een TV minder dan een monitor. En het mooie is dat je de connectiviteit van je TV niet hoeft te gebruiken als je dat niet wilt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:15
Philips heeft zogenaamde "signage monitoren", best mooie dingen, prijs geen idee. Wordt gebruikt als single screen (winkels, stands) maar kunnen ook als multiscreens /videowalls (hele dunne randjes) gebruikt worden.

https://www.philips.nl/p-...lters=VIDEOWALL_SERIES_SU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:55:
Philips heeft zogenaamde "signage monitoren", best mooie dingen, prijs geen idee. Wordt gebruikt als single screen (winkels, stands) maar kunnen ook als multiscreens /videowalls (hele dunne randjes) gebruikt worden.

55": € 2.804,00 excl. BTW
Denk niet dat de TS dit in gedachten had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

GeeEs schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:55:
Philips heeft zogenaamde "signage monitoren", best mooie dingen, prijs geen idee. Wordt gebruikt als single screen (winkels, stands) maar kunnen ook als multiscreens (hele dunne randjes) gebruikt worden.

Als consument is het lastig om aan zo'n display te komen en ze zijn niet geschikt voor een donkere ruimte zoals je 's avonds misschien graag TV wilt kijken.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Lijkt me ook niet voor die prijs idd.

Maar t is wel wat ie zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:11
GeeEs schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:00:
Lijkt me ook niet voor die prijs idd.

Maar t is wel wat ie zoekt ;)
Is dat zo???

Ik lees de OP gewoon als: ik ben opzoek naar een gewone tv maar zonder internet/smart functies.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FSSF schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Is dat zo???

Ik lees de OP gewoon als: ik ben opzoek naar een gewone tv maar zonder internet/smart functies.
Ik ook. Maar da's afwijkend van een standaard massaproduct (volume) en dus duur.

Ik zit ook niet op een decoder kastje te wachten om zenders af te stemmen, interactieve TV te hebben en op te nemen. Kan een TV ook prima. Toch is dat wel wat ik krijg, alleen ik gebruik slechts 1 van beiden.

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 23-07-2022 22:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Major_ton schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Sterker nog, TV's zijn enigszins betaalbaar omdat het smartTV's zijn. Vanwege alle apps en de daarmee gepaarde dataverzameling kost een TV minder dan een monitor. En het mooie is dat je de connectiviteit van je TV niet hoeft te gebruiken als je dat niet wilt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Nou denk dat het hier gewoon over volumes gaat.
En een gemiddelde consument wil gewoon een tv waar Netflix en Disney+ op staan. Dus een tv zonder die functies is voor 98% van het publiek niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Rnie Aankoopadvies doen we in CEK; je topic is daarheen verplaatst.

Je centrale vraag is wel eens vaker voorbij gekomen. Wat je zoekt bestaat simpelweg niet. Je kan eventueel een monitor kopen. Anders wordt het gewoon een televisie. En deze heeft dus standaard smart functies maar je bent niet verplicht om die te gebruiken. Dit is nu eenmaal hoe de tv markt is tegenwoordig.

Stel je voor dat een fabrikant een andere productlijn zou moeten maken voor deze domme tv’s die jij zoekt. De aantallen die daarin rond zullen zullen lager zijn en daardoor de prijzen hoger. Daar begint niemand aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik in de pricewatch selecteer op groter dan 48" en smart-tv=nee krijg ik dit lijstje van 9 tv's https://tweakers.net/tele...Knj8HktaNKaFX-KyhKKSGl9AM

En dan heb ik bol.com plaza en amazon uitgeschakeld staan. Dus ze zijn er wel maar weinig inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ga een winkel in en vraag televisies aan en uit te zetten (full power off), een groot aantal is gewoon lomp traag met opstarten en moet bijna verplicht z'n 'OS' opstarten. Ik heb bij mijn laatste keuze puur de opstarttijd/app-verplichting als uitgangspunt genomen en ondanks ik achteraf iets heb ingeleverd aan kwaliteit, heb ik een TV die in 2 seconde aan staan en direct naar HDMI 1 gaat. Geen smart-apps, geen internet, geen bullshit, gewoon precies doen wat ik uitsluitend ermee wil doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SinergyX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:19:
Ga een winkel in en vraag televisies aan en uit te zetten (full power off), een groot aantal is gewoon lomp traag met opstarten en moet bijna verplicht z'n 'OS' opstarten. Ik heb bij mijn laatste keuze puur de opstarttijd/app-verplichting als uitgangspunt genomen en ondanks ik achteraf iets heb ingeleverd aan kwaliteit, heb ik een TV die in 2 seconde aan staan en direct naar HDMI 1 gaat. Geen smart-apps, geen internet, geen bullshit, gewoon precies doen wat ik uitsluitend ermee wil doen.
Nou TS heeft een Android device dus opstarten van een OS is toch al het geval. Daarnaast ik weet niet waarom je een TV full power-off zou doen.

Maar heb een AndroidTV Philips en die heeft sneller beeld dan de TV reciever. Maar niet in geval van een cold start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
synoniem schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:15:
Als ik in de pricewatch selecteer op groter dan 48" en smart-tv=nee krijg ik dit lijstje van 9 tv's https://tweakers.net/tele...Knj8HktaNKaFX-KyhKKSGl9AM

En dan heb ik bol.com plaza en amazon uitgeschakeld staan. Dus ze zijn er wel maar weinig inderdaad.
Toch grappig dat het ondertussen zo ingeburgerd is dat alle tv's "smart" zijn, dat er nieteens de moeite genomen wordt om dat ook te checken. Zelf heb ik dat ook niet gedaan. :P

Een paar maanden geleden heb ik een goedkope TCL tv gekocht. Toch aan het begin het smart gedeelte geprobeerd, maar snel weer teruggestapt naar de Chromecast die ik makkelijk van mijn telefoon kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07
SinergyX schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:19:
Wat voor merk/type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
De laatste tv die ik heb gekocht voor smart-tv is van Toshiba. Full HD. Geen shit.

Ik herken mij goed in Ts, en wil gewoon een goed beeld zonder meuk. Ik hoop dat Toshiba dat nog biedt, maar maar me zorgen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Ik gebruik al ik weet niet hoe lang mijn smart tv zonder smart functies, dat kan ik veel beter zelf.

Voor een nieuwe tv check ik de smart tv gedeeltes niet eens, ik let alleen op de beeldkwaliteit.

En de mensen die een monitor overwegen. Dat is natuurliik niet zo handig. Want je mist dan aansluitingen en nog belangrijker, een remote.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tux3.14 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:31:
[...]

Wat voor merk/type is dat?
LG 55SKnogiets, WebOS voelt zoveel sneller als je helemaal niets van die smartfuncties nodig hebt, heb alles verwijderd wat ik kon verwijderen en zelfs een coldboot is max 10 seconde (soft is zo goed als scherm-aan-beeld).
Barrycade schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:24:
[...]

Nou TS heeft een Android device dus opstarten van een OS is toch al het geval. Daarnaast ik weet niet waarom je een TV full power-off zou doen.
Sluipverbruik? Ding staat ~3/4de van een dag niets te doen, inclusief al je andere apparatuur. Dus mijn hele 'TV meubel' gaat gewoon uit als ik de deur uit ga, geen verbruik, geen mogelijk gevaar, gewoon alles uit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rnie
fm77 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:58:
[...]

55": € 2.804,00 excl. BTW
Denk niet dat de TS dit in gedachten had :P
Nope ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rnie
[...]

Is dat zo???

En dan het liefst tegen een veel lagere prijs als een smart tv. Maar jullie zo aan te horen ibestaat dit helaas niet! Dan maar de smart functies negeren en booten vanaf mijn boxje :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29

FeaR

In GoT we trust

Ik denk op GoT wel meer mensen maar wij zijn (helaas) niet de gemiddelde gebruiker met gemiddelde eisen. Hier op GoT liggen waarschijnlijk ook veel meer mensen wakker van het wegvallen van DTS bij TV's. De gemiddelde consument heeft echter Netflix, Disney+ en dergelijke en komt nooit verder dan Dolby Digital (Plus). Ik kan dan ook alleen beamen wat er reeds is gezegd: koop een smart TV en gebruik het smart deel niet. Ja, de TV zal trager zijn dan een dumb TV. Daartegenover staat wel dat je een normale prijs betaald omdat het een TV voor het normale volk is. Dumb TV's zijn er zeker wel maar voor een heel andere markt en daarmee een heel andere prijsklasse.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rnie
S1NN3D schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:04:
@Rnie Aankoopadvies doen we in CEK; je topic is daarheen verplaatst.

Je centrale vraag is wel eens vaker voorbij gekomen. Wat je zoekt bestaat simpelweg niet. Je kan eventueel een monitor kopen. Anders wordt het gewoon een televisie. En deze heeft dus standaard smart functies maar je bent niet verplicht om die te gebruiken. Dit is nu eenmaal hoe de tv markt is tegenwoordig.

Stel je voor dat een fabrikant een andere productlijn zou moeten maken voor deze domme tv’s die jij zoekt. De aantallen die daarin rond zullen zullen lager zijn en daardoor de prijzen hoger. Daar begint niemand aan natuurlijk.
Toch vind ik dit vreemd. Je zou toch juist denken dat er genoeg mensen baat hebben bij een kwalitatief goede televisie zonder ingebakken software? Niet helemaal terecht, maar ik trek even een vergelijking met de vrije modemkeuze van providers. Bij televisies heb je de mogelijkheid om de smart functies te negeren, maar compleet verwijderen kan dan weer niet.

Misschien dat fabrikanten ons een optie kunnen aanbieden om de tv te leveren met of zonder "software".

[ Voor 6% gewijzigd door Rnie op 24-07-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 06:57
FeaR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:09:
[...]

Ik denk op GoT wel meer mensen maar wij zijn (helaas) niet de gemiddelde gebruiker met gemiddelde eisen. Hier op GoT liggen waarschijnlijk ook veel meer mensen wakker van het wegvallen van DTS bij TV's. De gemiddelde consument heeft echter Netflix, Disney+ en dergelijke en komt nooit verder dan Dolby Digital (Plus). Ik kan dan ook alleen beamen wat er reeds is gezegd: koop een smart TV en gebruik het smart deel niet. Ja, de TV zal trager zijn dan een dumb TV. Daartegenover staat wel dat je een normale prijs betaald omdat het een TV voor het normale volk is. Dumb TV's zijn er zeker wel maar voor een heel andere markt en daarmee een heel andere prijsklasse.
Hang hem niet aan het internet en in meeste gevallen zal hij nog gewoon snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Vaak kosten die functies niets/nauwelijks extra en zijn tv's/apparaten zonder die opties juist niet te krijgen, of duurder, want niet main stream. Koop de tv met het mooiste beeld en negeer de functies die je niet gebruikt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DoeEensGek schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:17:
[...]
Hang hem niet aan het internet en in meeste gevallen zal hij nog gewoon snel zijn.
Helaas is het OS van TV's ook niet meer zo snel als voorheen. Mijn TV (LG) heb ik ook als dumb in gebruik omdat ik via externe bronnen werk. Na de TV aanzetten kan ik bijvoorbeeld niet direct de audio output wijzigen van HDMI eARC naar interne speakers, daar gaat zeker 15 seconden overheen. Druk ik te snel op de knoppen krijg ik letterlijk de melding dat de service nog niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
FeaR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:21:
[...]

Helaas is het OS van TV's ook niet meer zo snel als voorheen. Mijn TV (LG) heb ik ook als dumb in gebruik omdat ik via externe bronnen werk. Na de TV aanzetten kan ik bijvoorbeeld niet direct de audio output wijzigen van HDMI eARC naar interne speakers, daar gaat zeker 15 seconden overheen. Druk ik te snel op de knoppen krijg ik letterlijk de melding dat de service nog niet beschikbaar is.
Ah ja Samsung en LG zijn dan ook echt voorbeelden die gewoon traag en lomp zijn, kunnen wel prima beeld geven. Pak ik hier de Panasonic is het een heel ander verhaal (qua software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Rnie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:14:
[...]

Toch vind ik dit vreemd. Je zou toch juist denken dat er genoeg mensen baat hebben bij een kwalitatief goede televisie zonder ingebakken software? Niet helemaal terecht, maar ik trek even een vergelijking met de vrije modemkeuze van providers. Bij televisies heb je de mogelijkheid om de smart functies te negeren, maar compleet verwijderen kan dan weer niet.

Misschien dat fabrikanten ons een optie kunnen aanbieden om de tv te leveren met of zonder "software".
Nee die fabrikanten willen dat je de tv aan internet hangt, data is de nieuwe melkoe. Daar draait het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:36
Mijn tv is al 11 jaar "dom". Hij gaat aan, staat vast op hdmi1. Meer doet ie niet. Je kan je tv ook gewoon niet smart maken (y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

[...]

Is dat zo???

Die bestaan niet. Misschien de absoluut goedkoopste bagger 32" van Vestel? Dus de enige optie zijn pro-monitoren voor videowalls e.d. of grootte PC schermen.
DoeEensGek schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:26:
[...]

Ah ja Samsung en LG zijn dan ook echt voorbeelden die gewoon traag en lomp zijn, kunnen wel prima beeld geven. Pak ik hier de Panasonic is het een heel ander verhaal (qua software).
LG WebOS is echt prima hoor. Ik heb niet dezelfde ervaringen als Fear.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 24-07-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

[...]

Waar ik nog op wil aanhaken dat het een hele vreemde consessie is om een TV te kopen die een mindere beeldkwaliteit heeft, alleen maar om een paar seconde van de opstarttijd af te halen en een sneller menu te hebben. Ieder voor zich uiteraard, maar ik was een beetje verbaasd dat hier voorbij te zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

Is dat zo???

Een smart TV is toch ook maar gewoon een grote monitor met wat extra functies/software? Meer is het niet.

Toevallig ken ik die signage schermen vanuit m'n werk en dat is een valide optie/dumb screen/tv. Ze zijn vaak een stuk groter dan de standaard monitoren en prima als tv te gebruiken als je daar een Chromecast of andere mediabox aanhangt.
Het is, zoals gezegd, prijstechnisch een minder logische keuze om te willen idd. Om meerdere hierboven aangedragen redenen kan je beter een smart tv kopen en het smart gedeelte gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

GeeEs schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Een smart TV is toch ook maar gewoon een grote monitor met wat extra functies/software? Meer is het niet.

Toevallig ken ik die signage schermen vanuit m'n werk en dat is een valide optie/dumb screen/tv. Ze zijn vaak een stuk groter dan de standaard monitoren en prima als tv te gebruiken als je daar een Chromecast of andere mediabox aanhangt.
Het is, zoals gezegd, prijstechnisch een minder logische keuze om te willen idd. Om meerdere hierboven aangedragen redenen kan je beter een smart tv kopen en het smart gedeelte gewoon negeren.
Ze zijn dus niet prima als TV te gebruiken want ze missen nuttige opties als Local Dimming, motion settings, Smooth Gradation, gaming features etc etc. Daarbij zijn ze een stuk duurder dan reguliere TV's, dus nee. Geen valide optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SinergyX schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:00:
[...]

LG 55SKnogiets, WebOS voelt zoveel sneller als je helemaal niets van die smartfuncties nodig hebt, heb alles verwijderd wat ik kon verwijderen en zelfs een coldboot is max 10 seconde (soft is zo goed als scherm-aan-beeld).

[...]

Sluipverbruik? Ding staat ~3/4de van een dag niets te doen, inclusief al je andere apparatuur. Dus mijn hele 'TV meubel' gaat gewoon uit als ik de deur uit ga, geen verbruik, geen mogelijk gevaar, gewoon alles uit.
Sluipverbruik van een normale TV is verwaarloosbaar. Andere apparatuur kan soms wel significant zijn, vooral Ziggo kastjes staan bekend om gigantische standby verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Tja... Dat vind jij nuttige opties. Maar...
TS vraagt toch echt expliciet om een dom TV scherm.
Dommer dan zo'n signage scherm ga je denk ik niet vinden ;)

Verder heb ik (en jij en anderen) ook al aangegeven dat het om meerdere redenen niet de meest slimme keuze is... Maar ik ben TS niet. ;)

Ik heb zelf zo'n scherm in de schuur hangen, het werkt echt prima als TV, geen fratsen, gewoon een prima scherm.
Nee, ik heb er geen 3k voor betaald idd. was afdankert(je).

[ Voor 26% gewijzigd door GeeEs op 24-07-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Misschien moet de vraag dan zijn: welke TV is het meest geschikt om te gebruiken als 'dumb TV'? Want wat mij tegen staat is niet de smart functie als zodanig, maar dat je met een trage opstarttijd en/of interface zit die met een beetje pech ook nog eens ads toont en je kijkgedrag opslaat. Ik heb er een externe media player aanhangen, via een receiver, dus ik wil een TV die vast staat / kan staan op een bepaald HDMI kanaal en snel opstart, zonder advertenties in een interface die traag is als dikke stront door een trechter, met bij voorkeur goede CEC ondersteuning zodat de boel met de receiver aan/uit gaat. Bij welk merk moet ik dan zijn? Dit soort info vind je (helaas) nooit in reviews terug.

Ik begrijp uit je latere post dat ik dan in ieder geval niet bij LG moet zijn. Maar wat dan wel? Panasonic? Sony?

[ Voor 9% gewijzigd door Cocytus op 31-07-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:12

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou zeggen, geen Android, want dat is gemaakt om met het moederschip te communiceren en dat is waar de maker ook zijn centjes mee verdiend. Ik vind zelf het WebOS van mijn C7 prima geschikt om de smartfuncties te negeren... zeker als je dingen uitzet. Hoe dat met de huidige versies zit daar kan wellicht iemand anders nog even iets over zeggen.

Verder schijnt FirefoxOS van Panasonic redelijk vriendelijk te zijn op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Definieer snel opstarten?
Mijn LG geeft best snel beeld als ik de Chromecast aanzet. Dan gaat de TV en versterker aan.
En hoef ik niets te doen binnen het LG OS/eco systeem. Heb fast start ook nog uit staan omdat dit soms met CEC lastig kan doen.

Switch ik over naar de PS5 is het ook zo over.
Enige wat ik soms zie is het schilderij screensaver.

De LG heeft geen hotel mode volgens mij. Dat had mijn oude Panasonic plasma wel. Daar had ik ingesteld dat hij altijd met HDMI 2 moest starten waar destijds de NUC aan zat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Ik heb ook nog 2 Panasonic plasma's. Starten razendsnel op en standaard via HDMI 1. Full screen zonder het smart tv geneuzel.

Mag toch hopen dat Panasonic dat fijne gedrag nog steeds heeft bij nieuwe tv's.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
Sissors schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Sluipverbruik van een normale TV is verwaarloosbaar. Andere apparatuur kan soms wel significant zijn, vooral Ziggo kastjes staan bekend om gigantische standby verbruiken.
En daarom staat het hele TV meubel hier achter een schakelbaar stopcontact. Wat gaat er uit:
- TV
- Versterker
- Switch dock
- Apple TV
- Nog wat kleine dingen (scanner bijvoorbeeld)

Scheelt in totaal 10 watt. Nou is 10 watt niet zoveel maar het is gewoon simpelweg onnodig om het aan te laten staan terwijl het met 1 klik binnen no-time allemaal weer aan staat. Simpele besparing :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Korvaag schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:50:
[...]
En daarom staat het hele TV meubel hier achter een schakelbaar stopcontact. Wat gaat er uit:
- TV
Waar wel bij gezegd moet worden dat zoiets voor een LCD TV kan, voor een OLED is het no-go om zo te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Waar wel bij gezegd moet worden dat zoiets voor een LCD TV kan, voor een OLED is het no-go om zo te schakelen.
Het gaat hier ook eerst standby-uit en daarna gaat de stroom er pas vanaf. Daar mag alles toch eens een keer tegenkunnen. Das niet anders dan dat je de stekker eruit trekt om zo'n ding te verplaatsen of stroomstoring krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 01-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Korvaag schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:44:
[...]
Het gaat hier ook eerst standby-uit en daarna gaat de stroom er pas vanaf. Daar mag alles toch eens een keer tegenkunnen.
OLED mag niet van de stroom. Althans niet elke avond, een keer moet kunnen maar daar blijft het bij. OLED draait na x uur gebruik tijdens stand-by een opschoonproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:56

Sebazzz

3dp

Rnie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:14:
[...]

Toch vind ik dit vreemd. Je zou toch juist denken dat er genoeg mensen baat hebben bij een kwalitatief goede televisie zonder ingebakken software?
Het voordeel is dat computermonitors ook steeds groter worden en je vanwege settopboxen een klassieke televisie (zijnde scherm + afstandbediening + geluid + tuner) niet per se nodig hebt - afhankelijk van je use-case.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

OLED mag niet van de stroom. Althans niet elke avond, een keer moet kunnen maar daar blijft het bij. OLED draait na x uur gebruik tijdens stand-by een opschoonproces.
Die processen zijn vaak ook wel handmatig te starten (bij LG's iig wel voor zover ik weet). Je kan ook een uurtje wachten totdat dat proces klaar is. Overigens heb ik zelf geen OLED dus het issue speelt bij mij niet. Wel goede kanttekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

https://www.beamerexpert.nl/displays/digital-signage/

Genoeg opties, als je zoekt kom je vanzelf wat tegen. Maar houd er rekening mee dat die dingen meestal erg 'fout ingesteld' zijn voor thuis gebruik. Je zal wat moeten tweaken met de settings.

Zelf nog een Samsung 40" signage scherm staan hier dat ding is fel genoeg om nog duidelijk beeld te hebben in de volle zon.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:37
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Beetje OT, maar Samsung heeft ook liever niet dat de tv van de stroom gaat: https://www.samsung.com/n...ft-mijn-tv-standby-staan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:12

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wellicht nog even een tip voor LG. Als je de TV aanzet en heel snel een ingang wilt kiezen, dan moet je met de normale Magic Remote eerst op de "source" knop drukken en die zegt kort na het opstarten nog even "even geduld", in totaal kost het op mijn C7 nadat de TV beeld geeft ongeveer 5 seconden om een ingang te kiezen.

De service-afstandsbediening heeft evenwel aparte knopjes voor iedere HDMI-ingang en die doen het onmiddelijk. Bovendien hoef je geen ingang meer in het menu uit te kiezen, spaart je een stap. Dus zodra de TV beeld geeft bijvoorbeeld op HDMI2 drukken en de TV staat onmiddelijk op HDMI2.

Ik stoor me niet echt aan die 5 seconden van de Magic Remote, maar als het megasnel moet kunnen, dan is de oplossing dus er een service-afstandsbediening bij te kopen. Kost je een tientje.
Pagina: 1