p teveel, met consequenties...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Yero

reviews: Zonnecellen op auto's - Heeft het zin of is het onzin?

Het is lastig om een vergelijkbare berekening te maken als met de zonnedaken, want in dit geval is het geen optie, maar een standaardonderdeel. Wel kunnen we kijken naar het totale vermogen: 1250Wp. In vergelijking met zonnepanelen voor op een dak komt dat neer op vier panelen van ieder 300Wp. Uitgaande van 0,88kWh per jaar die een wattpiek in Nederland oplevert, zouden de cellen van de Lightyear Zero theoretisch 1126kWh kunnen opleveren, circa 3,1kWh per dag. Op basis van een verbruik van 102,4Wh per kilometer zou dat op papier gelijkstaan aan gemiddeld 30,3km per dag en 11.000km per jaar. Tijdens ons bezoek aan Lightyear op de testtrack werd met een prototype in de praktijk maximaal 950Wp gehaald, wat neer zou komen op 9300km volgens deze berekening. Als we ervan uitgaan dat cellen op de Zero in de praktijk net zo presteren als het zonnedak van de Ioniq 5, waarbij 55 procent van onze 0,88kWh/Wp-berekening gehaald werd, dan zou dat circa 5000 tot 6000km worden.

Het bold stukje geeft aan dat de schrijver het onderwerp helaas niet voldoende begrijpt...

Is het dak 1250Wp? Dat is niet de ene dag anders dan de andere.

Dat de maximale (piek) opbrengst op een bepaalde dag een bepaalde waarde heeft, heeft geen invloed op het geïnstalleerde vermogen aan panelen cellen. Het weer van die dag wel, net als de plaats waar het werd gemeten. (schaduw?, 'albedo' etc.)

Ik heb zelf weleens een piek-opbrengst van 127% van het Wp vermogen van de al 10jaar oude panelen gezien.
Mooi zonnetje dat door een gat in lichte sluier bewolking scheen, die het licht niet tegen hield maar wel verstrooide.
Verstrooiing + volledig direct licht.

De verwachtte opbrengst per jaar houdt daar in principe allemaal al rekening mee.

Een herberekening die opeens een op een bepaald moment gemeten opbrengst als geïnstalleerd vermogen gebruikt is dus fout.

Het gaat om de effectieve opbrengst van het betreffende Wp vermogen.
Standaard voor panelen in NL wordt met 85% gerekend.
Ik bevind mij tijdens dit schrijven in een huis waar de opbrengst iets van 105% is...

Om de negatieve impact van schaduwen te beperken heeft Lightyear de cellen in verschillende groepen verdeeld, waarbij iedere groep een eigen converter heeft. Daardoor heeft schaduw geen negatieve impact op de rest van de cellen. De converters sturen het vermogen van groepen die meer zon vangen terug naar de groepen die minder zon vangen. Daardoor leveren alle celgroepen netto evenveel.
Italic deel zeer onwaarschijnlijk. Volgende zin dus onzin. (pun intended)

Cel groepen gewoon parallel? Niet moeilijk doen. Simpele up-converter voor hoge spanning.
Of met optimizers die spanning en stroom kunnen uitruilen voor optimale opbrengst van het geheel.

De XBUS het vermelden niet waard? https://electricbrands.de/en/myxbus/

Modulair; verschillende modules vanaf 2023 leverbaar. Prototype ergens in Europa.
Meeste modules hebben zonnecellen in het dak. De open laadbak natuurlijk niet.
Modulaire accu, zelf modules vervangen en eventueel los opladen terwijl je de rest gebruikt...
De helft laden, de helft in gebruik. En dan de lege accu omwisselen voor de volle, of extra pakketten mee voor extra range? Veel mogelijk heden. Op de plaats draaien... Oh ja, het is officieel geen auto maar een quad.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 10:40

Yero

Reviewer
Bedankt voor je feedback!
onetime schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:57:
@Yero
[..]
Is het dak 1250Wp? Dat is niet de ene dag anders dan de andere.
Het geïnstalleerde vermogen blijft inderdaad hetzelfde. Ik heb de p in de tekst weggehaald. Het betreffende prototype haalde destijds nog niet de verwachte opbrengst, dus daar moest nog aan gesleuteld worden, aldus Lightyear destijds. En dat was op een zonnige dag begin juli. Ik weet nog niet hoe dit bij de huidige prototypes is - wordt vervolgd.
Cel groepen gewoon parallel? Niet moeilijk doen. Simpele up-converter voor hoge spanning.
Of met optimizers die spanning en stroom kunnen uitruilen voor optimale opbrengst van het geheel.
Het deel over de converters is een uitspraak van Lightyear zelf (heb dat nog meer verduidelijkt). Ik zal je feedback in een vervolg meenemen.
De XBUS het vermelden niet waard? https://electricbrands.de/en/myxbus/
Absoluut, zeker interessant. Maar ergens moet een grens getrokken en in dit geval waren dat personenauto's. Maar we houden Xbus in de gaten - interessant initiatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Yero
Om de negatieve impact van schaduwen te beperken heeft Lightyear de cellen in verschillende groepen verdeeld, waarbij iedere groep een eigen converter heeft. Daardoor heeft schaduw geen negatieve impact op de rest van de cellen. De converters sturen het vermogen van groepen die meer zon vangen terug naar de groepen die minder zon vangen. Daardoor leveren alle celgroepen netto evenveel.

Ik ben bang dat het doorgestreepte deel technisch gewoon niet klopt. Komt denk ik van een pr of marketing persoon. Niet van een technisch persoon. Als je dat stukje verwijderd klopt wat er wel staat tenminste.

Als alle groepen parallel staan is er niets bijzonders nodig.

Als ze optimizers gebruiken als converters, in serie, dan moeten ze allemaal dezelfde stroom leveren, (Kirchoff, Wikipedia: Kirchhoff's circuit laws), en hun uitgansspanning aanpassen aan het beschikbare vermogen.
(dit t.o.v. de ingangs spanning bij het maximum powerpoint van de cellen, afhankelijk van de dominante lichtkleur, temperatuur, ... bekijk de power grafiek van een zonnepaneel maar eens voor een indruk)

Dat doen optimizers voor gewone zonnepanelen tenminste.
Er zijn twee soorten, alleen de spanning verlagen bij onvoldoende vermogen voor de gevraagde stroom maar bij meer beschikbaar vermogen niet de spanning verhogen (simpelste en efficiëntste), en types die dat wel doen, maar dan moeten ze allemaal samenwerken omdat de spanning in bepaalde situaties te hoog zou kunnen oplopen.

Als ze (auto fabrikant) iets anders (vreemds) doen, dan verdient dat meer uitleg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 10:40

Yero

Reviewer
Bedankt voor de toelichting! Ik heb die zin verwijderd en ga het technische deel binnenkort nog eens checken bij LY (het kwam wel van een technisch onderlegd persoon (geen marketing), maar wellicht is er toch iets misgegaan in de communicatie). Er komt nog een vervolg! :)