Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:02
Hi allemaal,

Ik ben al enkele jaren een bezitter van de Fuji XT-2 en over het algemeen bevalt deze me heel goed. Met name ben ik een enorm fan van de bediening. Nu heb ik momenteel drie lenzen: XF35 1.4, XF16-80 en de XF55-200. Over de XF16-80 ben ik totaal niet tevreden omdat deze met name in de hoeken, enorm soft is en dit voor landschapsfotografie niet echt gewenst is (het is mijn meest gebruikte focal range).

Voor mijn gevoel heb ik nu twee opties:
1) verder investeren in het Fuji systeem. De XF16-80 vervangen voor een XF16-55 (1,150 EUR) en wellicht een XF10-24 (1,100 EUR) toe te voegen. De XF16-55 zou een stuk beter in de hoeken zijn volgens de reviews. Vervolgens zou de XT-2 op den duur wel een keer worden vervangen voor een XT-5 met IBIS, betere AF en hogere resolutie.

+ blijven werken met het bekende systeem, wat qua bediening enorm is bevallen
+ wat meer portable dan een Full Frame systeem
+ (iets) voordeligere investering
+ bouwkwaliteit
- iets meer gelimiteerd op het nauwe eind van de XF16-55 (tov een FE24-105)
- niet kunnen profiteren van Full Frame capabilities
- future proofness (zowel van het Fuji platform als de combinatie van de lenzen en een toekomstige 40MP sensor)
- RAW bestanden van Fuji zijn wat lastiger

2) overstappen naar Sony FE. Hierbij zou ik de volledige gear verkopen en opnieuw starten met een Sony FE set. Momenteel zijn er zeer aantrekkelijke opties met de A7III in combinatie met de FE24-105 (2,600 EUR). Daarnaast zou ik op den duur nog de 16-35 PZ (1,500 EUR) en Tamron 70-300 f4.5-6.3 (500 EUR) of Sigma 100-400 (980 EUR) aanschaffen.

+ Full Frame, wat betere dynamisch range zou moeten opleveren en scherper vanwege de grotere pixels
+ FE24-105 heeft relatief groot bereik en blijkt een scherpe lens te zijn, met name op het wijde stuk
+ betere AF
- de significant zwaardere kit (met name het geval voor de telezoom, voor de andere lenzen viel dit nog wel mee)
- overstap naar onbekend systeem met minder intuïtieve besturing

De camera wordt met name gebruikt voor landschapsfotografie en gaat tevens mee op reis (meerdaagse hikes maar ook stedentrips). Portability, beeldkwaliteit (corner tot corner) en future proof ecosysteem zijn dus het belangrijkste. Een goede standaardlens is ook een vereiste.

Benieuwd of er iemand ervaring heeft met beiden systemen en hoe deze tot elkaar verhouden (met name in combinatie met genoemde lenzen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 01:23
Geschreven vanuit het perspectief van een Fuji-eigenaar :+ :

Voor de Fuji kan je ook kijken naar de Tamron 17-70 F2.8, eigenlijk het APS-C equivalent van een 24-105 F4 (zie nu wel dat die met ~950 euro best aan de dure kant is voor Tamron, met dank aan de zwakke Euro waarschijnlijk). Fuji's 16-55 is wel een stuk beter van bouwkwaliteit maar mist OIS. Ook gaat zeer waarschijnlijk de Tamron 11-20 f2.8 nog uitkomen voor Fuji (het equivalent van de 16-35 PZ).

Het hangt vooral van je gebruiksdoel af. Ben je echt fanatiek fotograaf en wil je de beste AF, low-light etc dan is Sony FF een mooie optie als je er inderdaad goede lenzen bij koopt (en geen 28-70 f3.5-5.6 kit >:) ). De meeste (high-end) Sony zijn optisch echt goed, maar ze kosten wel wat. Qua gewicht zijn de F4 lenzen ongeveer gelijk aan F2.8 APS-C lenzen (en de A7 iii weegt bv ook niet veel meer dan X-T4). Er is ook een stuk meer high-end spul zoals F2.8 zooms en A7R iv etc, moest je het budget en de ambitie hebben.

De sterkte van Fuji voor mij persoonlijk is dat je heel compact kan gaan (X-E*, X-T**, X-S10 etc in combinatie met een kleine prime of zoom) of grotere, volledigere cameras (X-T4 etc) hebt voor het serieuzere werk. Daarnaast zijn er met de nieuwe Sigma primes en Tamron zoom's wel wat betaalbare lenzen bijgekomen. De future proofness van het platform is wel een dingetje ja, met Sony als mirrorless marktleider lijkt me dat zekerder dan Fuji op de lange termijn. Maar met de X-H2s lijkt Fuji toch wel op de goede weg, en een 40MP X-T5 met verbeterde AF kan de komende jaren echt nog wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Thmz159 op 23-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Thmz159 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:32:
Geschreven vanuit het perspectief van een Fuji-eigenaar :+ :

Het hangt vooral van je gebruiksdoel af. Ben je echt fanatiek fotograaf en wil je de beste AF, low-light etc dan is Sony FF een mooie optie als je er inderdaad goede lenzen bij koopt (en geen 28-70 f3.5-5.6 kit >:) ). De meeste (high-end) Sony zijn optisch echt goed, maar ze kosten wel wat. Qua gewicht zijn de F4 lenzen ongeveer gelijk aan F2.8 APS-C lenzen (en de A7 iii weegt bv ook niet veel meer dan X-T4). Er is ook een stuk meer high-end spul zoals F2.8 zooms en A7R iv etc, moest je het budget en de ambitie hebben.
Dat is exact een beetje het dilemma, full-frame is leuk, maar ga ik dat eruit halen? F2.8 Full Frame zal over het algemeen buiten het budget vallen en heb ik in principe niet nodig. Voor die paar keer waar F4 te weinig is gebruik ik wel een simpele prime. Het voordeel zou voor mij meer moeten komen van rand-tot-rand scherpte en dynamic range.

De vraag is dus een beetje: leveren deze minder lichtgevoelige lenzen (24-105 F4, 16-35 PZ F4 en 70-300 4.5-6.3 / Sigma 100-400) additioneel nog meer beeldkwaliteit ten opzichte van de Fuji alternatieven?

[ Voor 3% gewijzigd door Limbo92 op 23-07-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Waarom kijk je niet naar de 18-55mm. Yep, de kitlens. Maar wel de beste kitlens ooit. Ja, je mist 2mm aan de korte kant en "maar" F4 aan het lange eind. Maar voor landschappen maakt dat niet echt uit want meestal zit je toch wel op F5.6 of F8 (als ik naar mezelf kijk wel in ieder geval). En die lens is verder echt mooi scherp als je alle serieuze reviewers mag geloven. Terwijl die 16-80 ook wel te boek staat als niet al te best.

Das verreweg het goedkoopste upgrade-pad. En je zou nog een wide prime kunnen overwegen voor erbij.

FF is uiteraard ook mooi maar dan ben je wel je Fuji way of shooting kwijt. Gewoon weer go' old PASM. En veel grotere lenzen. Als vooral die 16-80 je probleem is zou ik het lekker laten schieten. Maar als je vaak tegen de limieten van je X-T2 aan loopt, dan is het wellicht de moeite waard (als je het geld er voor over hebt).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbas-nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:48
Hé,

Zelf zat ik in hetzelfde schuitje en uiteindelijk ben ik overgestapt van de xt-30 naar de Sony A7 IV en dat bevalt prima! Ik ben gegaan voor de 24-70 gm ii als lens. Het kost een beste duit en het weegt meer dan een Fuji setup. Haal ik alle mogelijkheden uit de Sony? Vast niet. Haalde ik het uiterste uit de Fuji? Vast niet. Ben ik er blij mee? Jazeker! Qua beeldkwaliteit is er zeker verschil en de autofocus is ongeëvenaard.

De vraag of jij het verschil gaat merken kan alleen jijzelf beantwoorden. Als je het wilt onderzoeken, kan je altijd een dag de Sony huren, ervaren en de resultaten vergelijken. Daarna kan jezelf beslissen of de overstap met alle bijkomende kosten het jou waard is.

Bij Fuji is de 18-55 echt een hele goede lens. Als je binnen Fuji wilt blijven en toch een flinke stap wilt maken, is de XH2-S een hele mooie. De XH2 met 40 megapixel sensor wordt naar verwachting in september bekend gemaakt. Wellicht ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou bij Fuji blijven. Zoek tweedehands naar de lens die je wilt.
Heb je overigens veel lichtsterkte nodig voor landschappen? Wat gebeurt er als je je huidige lens knijpt?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
DirtyBird schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:51:
Ik zou bij Fuji blijven. Zoek tweedehands naar de lens die je wilt.
Heb je overigens veel lichtsterkte nodig voor landschappen? Wat gebeurt er als je je huidige lens knijpt?
Uiteraard doe ik dat! Op f8 is hij uiteraard wat beter maar in de hoeken blijft hij eigenlijk altijd soft. Zit hem niet zo zeer in dat ik het lichtsterke nodig heb, maar vaak (en in dit geval) zijn deze objectieven in de hoeken ook gewoon een stuk beter.
Sabbas-nl schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:20:
Hé,

Zelf zat ik in hetzelfde schuitje en uiteindelijk ben ik overgestapt van de xt-30 naar de Sony A7 IV en dat bevalt prima! Ik ben gegaan voor de 24-70 gm ii als lens. Het kost een beste duit en het weegt meer dan een Fuji setup. Haal ik alle mogelijkheden uit de Sony? Vast niet. Haalde ik het uiterste uit de Fuji? Vast niet. Ben ik er blij mee? Jazeker! Qua beeldkwaliteit is er zeker verschil en de autofocus is ongeëvenaard.

De vraag of jij het verschil gaat merken kan alleen jijzelf beantwoorden. Als je het wilt onderzoeken, kan je altijd een dag de Sony huren, ervaren en de resultaten vergelijken. Daarna kan jezelf beslissen of de overstap met alle bijkomende kosten het jou waard is.

Bij Fuji is de 18-55 echt een hele goede lens. Als je binnen Fuji wilt blijven en toch een flinke stap wilt maken, is de XH2-S een hele mooie. De XH2 met 40 megapixel sensor wordt naar verwachting in september bekend gemaakt. Wellicht ook interessant.
Wat zijn jouw ervaringen voor wat betreft de andere bediening van Sony en de kleuren van de raw files? Ik schiet eigenlijk altijd raw maar gebruik vervolgens wel de Fuji profielen als basis voor de edit, wat voor mijn gevoel veel tijd bespaard.

XF18-55 is geen optie. Heb hem zelf gehad en het was inderdaad een prima lens. Echter nu ik meer met landschapsfotografie (en mijn kijk ook wat kritischer is geworden op eigen werk) bezig ben is deze 2mm, weer bestendigheid en iets zachtere hoeken toch wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:14
Ik zie hier een paar keer de AF aangehaald worden en dat die van Sony een stuk beter is, maar is dat gebaseerd op de huidige firmware van de x-t30 en x-t3? De x-t4 en x-h2s hebben al verbeterde AF out of the box. Als ik het goed heb konden de x3* modellen voorheen goed focussen tot -2 a -3 stops EV en is dat met de update on par met de t4 en h2s, wat goed moet zijn voor -6 stops EV. Een flinke vooruitgang dus.

In dat opzicht heeft Fuji dus wel nog wat te bieden. Buiten het gebruik dan.

En verder idd advies voornamelijk lenzen tweedehands, met cashback of in de aanbieding te kopen. Scheelt je zomaar 30% in aanschafprijs.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 24-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbas-nl
Limbo92 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:32:

Wat zijn jouw ervaringen voor wat betreft de andere bediening van Sony en de kleuren van de raw files? Ik schiet eigenlijk altijd raw maar gebruik vervolgens wel de Fuji profielen als basis voor de edit, wat voor mijn gevoel veel tijd bespaard.

XF18-55 is geen optie.
De bediening is even uitvogelen en zoeken waar wat zit maar dat is ook weer leuk. Werkt allemaal prima en effectief vind ik.

Zelf schiet ik ook in raw en de kleuren zeggen weinig daar je dat met de nabewerking naar je eigen smaak deze invult. De kleuren vanuit de raw bestanden vind ik niet onderdoen voor Fuji.

Is de 16-55 bij Fuji niks voor je? 2.8 diafragma en ontzettend scherp. Alleen geen stabilisatie in de lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:51
Je probleem zit vooral in de lens. Je hebt een Fuji systeem met verwisselbare lenzen maar omdat de lens niet bevalt overweeg je over te stappen naar een Sony met een instapprijs van €2600.

Voor dat geld kun je een paar mooie lenzen kopen.
Voor echte scherpe pro lenzen schrik ik niet van de prijs (€1100) die je noemt.
En als jij een matige lens op een Sony camera zet gaat die niet op magische wijze een scherp beeld maken.

Het argument voor AF zie ik totaal niet bij landschappen. Je kunt nog met de hand scherpstellen als je wilt. Het is geen sportfotografie.

Je probleem begint bij je lens.
Het ligt voor de hand het op te lossen bij de lens.
Een goede lens kost geld. Maar het resultaat is zichtbaar.

Ook kun je kijken naar lenzen die niet zoomen. Het is makkelijker voor fabrikanten om een scherpere prime lens te maken. Een zoom is moeilijker, duurder, kent meer compromissen.
Sigma, Meike, TT-artisans, 7Artisans hebben prime lenzen die hoge cijfers scoren voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Tarquin schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:04:
Je probleem zit vooral in de lens. Je hebt een Fuji systeem met verwisselbare lenzen maar omdat de lens niet bevalt overweeg je over te stappen naar een Sony met een instapprijs van €2600.

Voor dat geld kun je een paar mooie lenzen kopen.
Voor echte scherpe pro lenzen schrik ik niet van de prijs (€1100) die je noemt.
En als jij een matige lens op een Sony camera zet gaat die niet op magische wijze een scherp beeld maken.
Het ding is dat mijn meest gebruikte range 24-105 is. Nu heeft Fuji daar helaas geen kwalitatief goede lens voor. De XF16-80 komt dus veel te kort in de hoeken en alhoewel de XF16-55 een topobjectief lijkt te zijn heb je natuurlijk iets minder range (en geen stabilisatie).

De FE24-105 lijkt ongeveer hetzelfde te kosten als de XF16-55 en is volgens de reviews ook een ontzettend sterk objectief. Dit in combinatie met de sterke cashbacks doet me afvragen of het overstappen niet een slimme keuze is. Het toekomstig upgraden naar een Fuji met stabilisatie kost immers ook geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ik ken de Fuji lensrange niet goed, en zeker de 3rd party opties niet. Maar alle lenzen voor alle systemen zijn goed - het zijn alleen compromissen. Soms wil een fabrikant een lens in een bepaalde prijsrange of met een bepaald gewicht neerzetten. Niet alle lenzen worden geoptimaliseerd op scherpte!

Ik lees dat de 55-200 een sterke allrounder is en van een 50-140 f2.8 verwacht ik dat het een toplens is (anders maak je geen constante f2.8).
Je kunt lenzen wisselen. Het hoeft niet allemaal met één objectief. Sterker nog, ik zou het bijzonder vinden om over te stappen naar een ander systeem omdat ze daar dat éne specifieke objectief hebben dat al je problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Tarquin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:50:
Ik ken de Fuji lensrange niet goed, en zeker de 3rd party opties niet. Maar alle lenzen voor alle systemen zijn goed - het zijn alleen compromissen. Soms wil een fabrikant een lens in een bepaalde prijsrange of met een bepaald gewicht neerzetten. Niet alle lenzen worden geoptimaliseerd op scherpte!

Ik lees dat de 55-200 een sterke allrounder is en van een 50-140 f2.8 verwacht ik dat het een toplens is (anders maak je geen constante f2.8).
Je kunt lenzen wisselen. Het hoeft niet allemaal met één objectief. Sterker nog, ik zou het bijzonder vinden om over te stappen naar een ander systeem omdat ze daar dat éne specifieke objectief hebben dat al je problemen oplost.
De XF55-200 is inderdaad een prima lens, voor mijn gebruik op dit moment in ieder geval zeker goed genoeg.

Ik snap je punt over het wisselen van lenzen. Echter als je één focal lengte (24-105 equiv.) hebt die je voor 60% van je foto's gebruikt, en met name de dagen dat je zo licht mogelijk reist dan is het fijn als je niet continue hoeft te wisselen. En in dat bereik is er binnen Fuji echter geen sterke propositie.

De XF16-55 zou inderdaad wel een optie kunnen zijn, maar dan maak je een compromis aan de lange kant en heb je geen OIS. Gezien ik geen stabilisatie in de XT-2 body heb zou dit betekenen dat een toekomstige upgrade naar een XT4 of XT5 wenselijk is.

Als je dan naar het kostenplaatje kijkt ben je vrijwel hetzelfde geld kwijt voor een upgrade van de Fuji body en de lens (XF16-55) vergeleken met het aanschaffen van een A7III + FE24-105. Ook als je mijn beoogde lenzen vergelijkt dan ben je met Sony op de telezoom na goedkoper uit (zie hieronder).

XF35 1.4 (650 EUR) vs Sony FE50 1.8 (192 EUR)
XF16-55 (1150 EUR) vs Sony FE24-105G (1050 EUR)
XF55-200 (650 EUR) vs Sony 70-300G (1099 EUR)
XF10-24 (1100 EUR) vs Sigma 16-28 2.8 (900 EUR)
XT4 (1800 EUR) vs Sony A7III (1700 EUR)

De vraag is echter, is er nu eenmalig een goedkope FF entry via de A7III en wordt het in de toekomst een stuk duurder (zie A7III vs A7IV) of disrupt Sony gewoon de markt met zowel bodies als lenzen die qua prijs in de buurt komen en soms zelfs goedkoper zijn dan APSC alternatieven van Fuji. In mijn ogen zou dit dan best wel eens een neerwaartse spiraal kunnen zijn want volumes = kostenreductie, of ben ik de enige die er zo tegenaan kijkt? Het punt is een beetje, ga je investeren in Fuji terwijl FF misschien meer de toekomst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbas-nl
Niemand kan voor jou de keuze maken om wel of niet over te stappen. Huur de door jouw gewenste body en lens en ga het ervaren. Bepaal dan of je wilt overstappen.

Vergis je ook niet in het prijsverschil (en gewicht) van de lenzen FF en APS-C. Sony maakt hele goede lenzen (net als Fuji) alleen de absolute toppers kosten aanzienlijk meer.

In de toekomst wordt alles duurder. De A7 iii is inmiddels ook alweer wat jaren uit en ook daar komt het moment dat je meer en nieuwer wilt. APS-C heeft net zo goed toekomst als FF mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:52
Overstappen is altijd een lastige qua advies.

Enerzijds proef ik een beetje dat je graag wil overstappen, maar nog een duidelijke reden zoekt/bevestiging wilt hiervoor. het vervelende is dat niemand dat echt kan geven.

(heb hetzelfde gehad overigens).

Ik denk dat je allereerst een kostenplaatje (heb je deels hierboven al gegevens overigens) moet maken voor jezelf: wat wil/kan ik uitgeven en wat heb ik direct nodig.

Zelf ben ik begin dit jaar overgestapt van de A6000 naar de A7RIII icm 24-105G van Sony.
Ook ik zat toen met het dillema: upgraden van enkel de lenzen, of ook de overstap maken naar FF.

de eerste optie is veel goedkoper, zeker wanneer je in het Sony systeem zit, aangezien je de FF lenzen ook op APS-C kan gebruiken. echter jij moet de keuze maken of FF een meerwaarde gaat zijn. zeker gezien je van merk wil overstappen en je gear dus geheel moet vervangen.

Ik zou even goed op een rijtje gaan zetten welke soort foto's je graag maakt en welke je wil gaan maken in de toekomst. op basis daarvan kijken welke camera/merk/lenzen het beste matchen. en je keuze erop baseren.

Ik kan zelf enkel positief zijn over de A7(R)III, en ook in combi met de 24-105G. maar de vraag is vooral of JIJ de voordelen op meer vlakken gaat gebruiken. een FF heeft voordelen, maar voor sommige zaken ook nadelen: groter, zwaarder, grote tele objectieven etc.

Je geeft een mooi lijstje met lenzen/vergelijkbare lenzen van beide systemen. maar welke lenzen wil je direct en welke op den duur. met de besparing van de A7III body kun je wellicht wel lenzen kopen en dus meer uit je Fuji halen. allemaal punten om mee te nemen.

Als je uiteindelijk denkt veel baat te hebben bij FF, dan is het sowieso een mooi systeem.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Laatst online: 22:43
Ik heb zelf een goedkope Lumix 12-60mm f3.5-5.6 kitlens met een soortgelijk bereik die ik vaak gebruik voor wandelingen of reizen (tweedehands gekocht voor 180 euro).
Ik maak gebruik van de Capture Sharpening tool van Rawtherapee. Die heeft een functie "Corner Radius Boost" waarmee je de corners wat meer kan laten verscherpen dan het centrum van de foto.
Bij mij levert dat met deze lens op 12mm meer dan voldoende scherpte op voor bijvoorbeeld een a2 afdruk.

De compactheid in combinatie met het bereik van de XF16-80 zijn wel echt hele grote voordelen.
En de Fujifilm sensors zijn ook zeker goed genoeg.

Ik heb gehoord dat Topaz Sharpen AI het "probleem' van softe corners best goed kan oplossen.
Ik zou voordat je nieuwe gear gaat kopen eens wat foto's (bij voorkeur geschoten op 16mm f8) uit je archief door (een probeerversie van) Topaz Sharpen AI halen.
Eventueel kun je ook een afdruk op bijvoorbeeld a2 formaat laten maken van een foto met veel details in de hoeken om te kijken of de scherpte dan echt voldoet.
Als het resultaat hiervan goed is ben je met 80 dollar klaar.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:14
@Thmz159 heeft hem ook al genoemd, maar is de Tamron 17-70 dan geen goede optie? Qua bereik lever je wel iets in t.o.v. de 16-80, maar is dat echt onoverkomelijk? Qua telebereik zit je dan ook op 105mm (FF) en aan de groothoekkant mis je maar 1mm (1,5 tov FF).

De Tamron schijnt volgens de eerste reviews heel goed te zijn qua scherpte, ook in de hoeken. In het centrum is er weinig verschil met de 16-80, maar de hoeken juist des te meer. Daarnaast heb je dan ook F2.8 ipv F4 en t.o.v. de 16-55 heb je OIS als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Sabbas-nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:50:

In de toekomst wordt alles duurder. De A7 iii is inmiddels ook alweer wat jaren uit en ook daar komt het moment dat je meer en nieuwer wilt. APS-C heeft net zo goed toekomst als FF mijn inziens.
Duurder sowieso. Echter hebben we denk ik een trend gehad waarbij de Sony full frames relatief goedkoop werden t.o.v. APSC - en de vraag is of dat met de duurdere A7IV doorzet, of dat ze zich meer gaan richten op het hogere segment.
oviMivo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:44:
Overstappen is altijd een lastige qua advies.

Enerzijds proef ik een beetje dat je graag wil overstappen, maar nog een duidelijke reden zoekt/bevestiging wilt hiervoor. het vervelende is dat niemand dat echt kan geven.

(heb hetzelfde gehad overigens).

Ik denk dat je allereerst een kostenplaatje (heb je deels hierboven al gegevens overigens) moet maken voor jezelf: wat wil/kan ik uitgeven en wat heb ik direct nodig.

Zelf ben ik begin dit jaar overgestapt van de A6000 naar de A7RIII icm 24-105G van Sony.
Ook ik zat toen met het dillema: upgraden van enkel de lenzen, of ook de overstap maken naar FF.

de eerste optie is veel goedkoper, zeker wanneer je in het Sony systeem zit, aangezien je de FF lenzen ook op APS-C kan gebruiken. echter jij moet de keuze maken of FF een meerwaarde gaat zijn. zeker gezien je van merk wil overstappen en je gear dus geheel moet vervangen.

Ik zou even goed op een rijtje gaan zetten welke soort foto's je graag maakt en welke je wil gaan maken in de toekomst. op basis daarvan kijken welke camera/merk/lenzen het beste matchen. en je keuze erop baseren.

Ik kan zelf enkel positief zijn over de A7(R)III, en ook in combi met de 24-105G. maar de vraag is vooral of JIJ de voordelen op meer vlakken gaat gebruiken. een FF heeft voordelen, maar voor sommige zaken ook nadelen: groter, zwaarder, grote tele objectieven etc.

Je geeft een mooi lijstje met lenzen/vergelijkbare lenzen van beide systemen. maar welke lenzen wil je direct en welke op den duur. met de besparing van de A7III body kun je wellicht wel lenzen kopen en dus meer uit je Fuji halen. allemaal punten om mee te nemen.

Als je uiteindelijk denkt veel baat te hebben bij FF, dan is het sowieso een mooi systeem.
Goede punten inderdaad. Behalve de lenzen beschouw ik dynamisch bereik wel echt als een voordeel. Bracketing is ook een optie natuurlijk, maar gezien ik voornamelijk uit de hand schiet is meer ruimte bij zonsondergang en in bosrijke omgevingen wel echt een plus. Of het een wereld van verschil is, dat is de vraag…
Erwin186 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:11:
@Thmz159 heeft hem ook al genoemd, maar is de Tamron 17-70 dan geen goede optie? Qua bereik lever je wel iets in t.o.v. de 16-80, maar is dat echt onoverkomelijk? Qua telebereik zit je dan ook op 105mm (FF) en aan de groothoekkant mis je maar 1mm (1,5 tov FF).

De Tamron schijnt volgens de eerste reviews heel goed te zijn qua scherpte, ook in de hoeken. In het centrum is er weinig verschil met de 16-80, maar de hoeken juist des te meer. Daarnaast heb je dan ook F2.8 ipv F4 en t.o.v. de 16-55 heb je OIS als extra.
Goede suggestie inderdaad. Had hem eigenlijk weggestreept vanwege de goedkope look maar de reviews zien er erg goed uit inderdaad. Het gemis van 1mm zou te doen moeten zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:52
@Limbo92 wellicht nog een toevoeging, als het puur op gevoel aan gaat komen: vind jij je huidige systeem het, gevoelsmatig, waard om (flink) in te investeren, of heb je daar gemengde gevoelens bij.

Ik heb dat met m'n A6000 uiteindelijk ook laten meewegen. Duurdere APS-C lenzen kopen vond ik altijd wat "zonde" aanvoelen. Nu was het mogelijk om FF lenzen te kopen en alvast te gebruiken, maar daarmee gaf ik voor mijzelf eigenlijk al aan om de stap naar FF te maken .

En inmiddels is er naast de 24-105 nu ook een Laowa 100mm macro en 200-600 Sony bijgekomen. Hoewel het een bak geld is, geeft het een ve beter gevoel dan destijds bij de A6000.

Nu wil ik niet zeggen dat je je daar op moet baseren, maar wellicht kan het net het zetje geven naar de een of de ander.

Succes met je keuze!

[ Voor 12% gewijzigd door oviMivo op 25-07-2022 20:44 ]

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Wat is jullie ervaring mer bouw kwaliteit van A7III en de weather sealing?

Ik heb hem geprobeerd en vond de ergonomie eigenlijk best wel fijn. Iets diepere grip dan de XT2. Het voelde alleen een stuk goedkoper aan (zowel de body als de G-series lens), een wat meer een plastic feel. Hebben jullie hier op langere termijn ooit problemen mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Het is een hele lastige inderdaad. Wat ik echter nog niet lees is dat de Fuji X-S10 ook nog een optie zou kunnen zijn. Dat is een body waar ook alles in zit en waar je iets meer grip aan hebt. Als Sony-eigenaar vind ik dat althans een hele mooie body.
Je gaat er met een A7III en 24-105 natuurlijk ook enorm op vooruit. Je ziet ze heel veel in het wild en daar is natuurlijk reden voor. Ik weet niet of de weather sealing van de A7III echt super is, maar het moet goed genoeg zijn voor een spatje regen.
Ik zou niet direct overstappen als er binnen het Fuji systeem ook een hoop mogelijkheid is om mooie plaatjes te maken. Ik denk dat je het Sony systeem ook niet moet overschatten. Ja het is heerlijk om met hoge fps en perfecte focus plaatjes te knallen, maar heb ik dat echt nodig? Natuurlijk niet.
Limbo92 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:09:
Het voelde alleen een stuk goedkoper aan (zowel de body als de G-series lens), een wat meer een plastic feel. Hebben jullie hier op langere termijn ooit problemen mee gehad?
Dit had ik zelf wel met een aantal lenzen van bijvoorbeeld Tamron. Die voelde gewoon niet fijn aan. Sigma daar in tegen was weer echt top en mijn overige lenzen zijn ook van hoge bouwkwaliteit. Mijn Canon lenzen zijn wel weer plastic-fantastic, maar dat weet je van te voren en neem je mee in de overweging.
Mijn oude A7II had qua body ook echt wel mindere knopjes en gevoel dan mijn A7RIV nu, maar dat is ook een andere prijsrange. De A7III is wat dat betreft een gulden middenweg naar mijn mening.

[ Voor 54% gewijzigd door zzzzz op 29-07-2022 13:54 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Algemeen: Voor overstappen of vervangen zijn er twee redenen:
- je hebt geld teveel en je wilt iets nieuws
- je hebt een specifiek probleem, waar je zelf na behoorlijke inspanning, ervaring, skill niet meer verder mee komt.

Dat zijn ze. De eerste is niet heel sterk maar er worden nogal wat camera's voor aangeschaft, dus het is een goede reden.
Als je de 2e hanteert vind ik dat je eerlijk moet zijn: Je moet tegen de grenzen aanlopen, want heel veel is oplosbaar met iso, sluitertijd, diafragma, een flitser, een ander standpunt, betere timing of zelf scherpstellen.
('ruis in je foto? Nieuwe camera!')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Tarquin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:53:
Algemeen: Voor overstappen of vervangen zijn er twee redenen:
- je hebt geld teveel en je wilt iets nieuws
- je hebt een specifiek probleem, waar je zelf na behoorlijke inspanning, ervaring, skill niet meer verder mee komt.

Dat zijn ze. De eerste is niet heel sterk maar er worden nogal wat camera's voor aangeschaft, dus het is een goede reden.
Als je de 2e hanteert vind ik dat je eerlijk moet zijn: Je moet tegen de grenzen aanlopen, want heel veel is oplosbaar met iso, sluitertijd, diafragma, een flitser, een ander standpunt, betere timing of zelf scherpstellen.
('ruis in je foto? Nieuwe camera!')
Goed punt. De grenzen zijn (buiten de softe 16-80) niet onoverkomelijk, al is meer dynamische range en wat minder ruis wel een welkome plus.

Het is meer dat een gestabiliseerde body (XT4) plus fatsoenlijke standaard lens (16-55) meer kost als een A7III met 24-105. Dat voelt ergens een beetje scheef…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is misschien ook wel een beetje waar je zwaartepunt ligt video of foto. Verder ben ik voor fotografie groot voorstander van lichtsterk glas en mooie bokeh. Ten opzichte van vroeger (analoog Practica) is alles tegenwoordig super scherp. Zou zeggen ga naar een winkel en neem ze eens in je hand wat voelt intuitief lekker en goed, en ja dat is iets heel erg persoonlijks.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1