SSD naast HDD - Selectief migreren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 13:59
Mijn vraag
Kunnen er selectieve programma's tijdens het migreren van een HDD naar een SSD worden overgezet?

Ik wil graag een SSD naast mijn huidige HDD plaatsen. De HDD wil ik gebruiken als opslag.

Daarbij wil ik zo clean mogelijk overgaan, zonder opnieuw in licenties te hoeven duiken. Het gaat om Windows 8.1, MSOffice en Norton. Verder kan ik handmatig e.e.a. instellen.

Blijft dan ook mijn HDD voorzien van windows 8.1? En kan deze als ''losse pc'' worden gestart PLUS gewoon als opslagdrive gebruikt worden als ik via de SSD opstart?

Relevante software en hardware die ik gebruik
WD 1TB HDD
870EVO SSD Samsung
Acer Aspire 705

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb ruim 15 pagina's/topics doorgelezen, waar veel op specifieke situaties wordt ingegaan.

Ik heb in de software van Samsung gekeken, maar kon niet herleiden of specifieke programma's overgezet konden worden.

De PC is sinds 2016 niet geupgraded, en dus al even gebruikt. Clean install heeft mijn voorkeur, maar heb geen idee hoe ik dat daarna organiseer met MSOffice licenties e.d.. Wel heb ik na aanschaf een USB stick voorzien van een backup/herstel. Kan ik die gebruiken?

Hopelijk kan iemand mij linken of nog beter: direct op weg helpen. :)
...

Beste antwoord (via Volstrektus op 12-08-2022 10:20)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49
Volstrektus schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:07:
Ik pak een andere voor de W10 variant. Wat bedoel je precies via de setup installeren?

Ik wil voor de meest cleane en logische werkijze gaan. En kan dat zomaar zonder eerst mijn pc van 8.1 naar 10 te updaten?
Als je een opstartbare Windows 10 installatie USB heb gemaakt kan je deze op 2 manieren gebruiken:

Een schone installatie d.m.v opstarten van van de Windows 10 USB.

Een upgrade/herstel van je bestaande Windows installatie door het starten van setup op de Windows 10 USB.

TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nee dat kan niet.

Je kunt:
  1. clean install en al je applicaties met de hand installeren óf
  2. clone software gebruiken (indien de huidige disk minder groot is dan de SSD)*
Ik zou je adviseren een clean install te doen, over te stappen op Windows 10. Daarna je apps installeren die je wilt gebruiken. Eventueel kun je delen van je configuratie met de hand meenemen door specifieke applicatie folders in %appdata%** te kopiëren na installatie van die applicatie. Dat werkt in 9 v.d. 10 gevallen wel.

*technisch wel meer mogelijk, maar dat is niet het punt van discussie hier
**dit is: C:\Users\$username\AppData\Local & C:\Users\M$username\AppData\LocalLow & C:\Users\$username\AppData\Roaming

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-10 23:08

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je zou ook links maken naar directories op de andere schijf.

Zie ook:
C:\WINDOWS\system32>mklink
Creates a symbolic link.

[ Voor 35% gewijzigd door MrMonkE op 23-07-2022 16:36 ]

★ What does that mean? ★

• Volstrektus
Dank voor je snelle reactie. Ik zal dan proberen met die appdata wat te doen.

Kun je mij vertellen of de oude HDD gewoon voorzien blijft van een bootable windows terwijl ik deze ook gelijktijdig wil gebruiken voor eventueel wegschrijven van grote bestanden?

Als die schijf intact blijft, heb ik nog wel wat vertrouwen in het kunnen overzetten van e.e.a. en maakt eventuele licentieoverdracht van applicaties misschien ook beter mogelijk?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MrMonkE schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:35:
Je zou ook links maken naar directories op de andere schijf.

Zie ook:
C:\WINDOWS\system32>mklink
Creates a symbolic link.
Dan kun je het net zo goed geen SSD kunnen kopen natuurlijk 8)7 .

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Volstrektus schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:36:
Dank voor je snelle reactie. Ik zal dan proberen met die appdata wat te doen.

Kun je mij vertellen of de oude HDD gewoon voorzien blijft van een bootable windows terwijl ik deze ook gelijktijdig wil gebruiken voor eventueel wegschrijven van grote bestanden?

Als die schijf intact blijft, heb ik nog wel wat vertrouwen in het kunnen overzetten van e.e.a. en maakt eventuele licentieoverdracht van applicaties misschien ook beter mogelijk?
Ja hoor zeker als niet gaat lopen rommelen op de oude HDD. Als je twijfelt even tijdens de installatie je HDD ontkoppelen (bij uitschakelde PC). En weer aankoppelen na installatie (bij uitschakelde PC).

• Volstrektus
True schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Ja hoor zeker als niet gaat lopen rommelen op de oude HDD. Als je twijfelt even tijdens de installatie je HDD ontkoppelen (bij uitschakelde PC). En weer aankoppelen na installatie (bij uitschakelde PC).
Ik zal alleen de SSD aangesloten laten. Hoop overigens dat ik destijds die USB goed heb gemaakt, maar dat ervaren we vanzelf :). Daarna direct upgraden naar windhoos 10

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Volstrektus schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Ik zal alleen de SSD aangesloten laten. Hoop overigens dat ik destijds die USB goed heb gemaakt, maar dat ervaren we vanzelf :). Daarna direct upgraden naar windhoos 10
Je moet ook wel naar 10, Windows 8.1 is per 10-1-2023 end of life en niet meer veilig te gebruiken. Daarna heb je nog 2,5 jaar om je computer te vervangen voor een waar zonder truukjes Windows 11 op kan.

I reject your reality and substitute my own

• Volstrektus
nelizmastr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Je moet ook wel naar 10, Windows 8.1 is per 10-1-2023 end of life en niet meer veilig te gebruiken. Daarna heb je nog 2,5 jaar om je computer te vervangen voor een waar zonder truukjes Windows 11 op kan.
Werd dan tijd in ieder geval. Kan het kwaad als ik op mijn tweede hdd gewoon 8.1 laat staan? Ik ga daar toch waarschijnlijk alleen maar op wegschrijven of tijdelijk grote bestanden plaatsen. Niet zo veel zin om die nog helemaal door te gaan spitten.

Én sommige niche applicaties werken maar tot 8.1. Veelal offline gebruik, dus zal daar niet veel last van hebben lijkt me.

• Volstrektus
Ik kom er niet uit.

Ik heb mijn hdd afgekoppeld.

Ssd geïnstalleerd (out of the box)

De herstelusb heb ik foto's van geplaatst. Zien jullie hier gekke dingen in? Klopt dit?

Ik kom in de blauwe schermen waar ik kan kiezen voor fabrieksherstel? Is dit juist of moet ik direct bij opstarten al in de installatie van Windows komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJrOcFrU6p_V6RhqrISkvIuizQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncsHY2cSzNy9RKz7dAzv06xO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBhEoTd7AmLEyRQnSxqqTjpcnKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slPP5R070pHCqBC5g4eD4BU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faEYv7IqU2k3OL81J-Yvxx9TuFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7k1NlezLJzYbKbOrl2W4LkV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiyiPACijbEYeVFoNNu7NgaCuuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cd1ou8AX8uObzVk3lEghh60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywOuhCxgrdyCDAj055RohMf_MPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WcFthGhfZvu6blYCY6K4kmp.jpg?f=fotoalbum_large

• Volstrektus
M.a.w.: kies ik nu voor fabrieksherstel?

• Volstrektus
Inmiddels de fabrieksinstellingen gestart.

Ik heb alleen het idee dat er iets niet klopt....

Ik lees overal dat men direct windows geïnstalleerd krijgt. Ik wordt hier niet echt wijzer van helaas.

Gaat dit goed: als ik de bootable usb heb gestart, de keuze fabrieksherstel uitvoer, en dat op een vers uit de doos SSD?

Heb overigens geen enkele keer mijn ssd nog moeten aanklikken of partities moeten aanwijzen..

Hij doet nu al een uur om bij 30% te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Volstrektus op 24-07-2022 20:17 ]

• The_Doman
Ik denk dat je dingen door elkaar haalt?
Wat je nu hebt is een herstel USB om Windows (8.1) te herstellen als deze niet meer opstart?

Als je Windows 10 schoon wilt installeren op de SSD moet je een Windows 10 installatie USB maken en dan de installatie daarvan starten.
Zeer aan te raden is dan dan de oude HDD zolang af te koppelen om fouten/problemen te voorkomen.

Als je je programma's wilt behouden kan je ook Windows (8.1) van de oude HDD clonen/migreren naar de SSD en deze dan upgraden naar 10 en zien in hoeverre alles functioneert

Je oude HDD hou je dan voorlopig als backup.

• Volstrektus
The_Doman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:18:
Wat je nu hebt is een herstel USB om Windows (8.1) te herstellen als deze niet meer opstart?

Als je Windows 10 schoon wilt installeren op de SSD moet je een Windows 10 installatie USB maken en dan de installatie daarvan starten.
Zeer aan te raden is dan dan de oude zolang HDD of te koppelen om fouten/problemen te voorkomen.

Als je je programma's wilt behouden kan je ook Windows (8.1) van de oude HDD clonen/migreren naar de SSD en deze dan upgraden naar 10 en zien in hoeverre alles functioneert

Ik heb direct na de aanschaf van deze pc een USB gemaakt (dat is inmiddels al heel wat jaren terug). Ik kon geen iso bestand vinden, maar hij bracht mij wel naar de recovery mode van mijn pc. HDD heb ik de data en power kabel losgehaald.

Ik zie inderdaad dat een iso file veel sneller gaat, ik kreeg immers niet direct de clean install van Windows. Is het overigens zo dat bij die methode alle bloatware niet meekomt? Volgens mij gaat dat door deze fabrieksreset wel op.

Hij is nu aan het laden. Heb e.e.a. kunnen instellen (welbekende kleurenscherm).

Hoop dat dit dan direct goed gaat ivm licentie.

Mocht er toch nog veel zooi worden meegeinstalleerd,.is het dan zinvol om een andere methode opnieuw te doen voor een hele clean install?

• Volstrektus
The_Doman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:18:

Zeer aan te raden is dan dan de oude zolang HDD of te koppelen om fouten/problemen te voorkomen.

Ik heb direct na de aanschaf van deze pc een USB gemaakt (dat is inmiddels al heel wat jaren terug). Ik kon geen iso bestand vinden, maar hij bracht mij wel naar de recovery mode van mijn pc. HDD heb ik de data en power kabel losgehaald.

Ik zie inderdaad dat een iso file veel sneller gaat, ik kreeg immers niet direct de clean install van Windows. Is het overigens zo dat bij die methode alle bloatware niet meekomt? Volgens mij gaat dat door deze fabrieksreset wel op.

Hij is nu aan het laden. Heb e.e.a. kunnen instellen (welbekende kleurenscherm).

Hoop dat dit dan direct goed gaat ivm licentie.

Mocht er toch nog veel zooi worden meegeinstalleerd,.is het dan zinvol om een andere methode opnieuw te doen voor een hele clean install?

Edit 21.30: installatie is rond volgens mij. Mijn 1tb ssd is in twee partities gesplitst. Daarnaast lijkt licentie goed te zijn gegaan. Wel veel fabriekssoftware nu..

Wat ik overigens wel heel bijzonder vindt is dat mijn achtergrond van mijn hdd nu ook op mijn ssd staat. Die is toch echt losgekoppeld..

Wat is wijsheid? Eerst updaten naar 10 en kan ik een W10 bootable maken en dan weer opnieuw installeren zonder alle extra software?

[ Voor 3% gewijzigd door Volstrektus op 24-07-2022 21:52 ]

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-10 16:33
Volstrektus schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:32:
Wat is wijsheid? Eerst updaten naar 10 en kan ik een W10 bootable maken en dan weer opnieuw installeren zonder alle extra software?
Gewoon met de media creation tool van MS zelf een usb maken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Als W10 eenmaal is geactiveerd op een systeem herkent ie dat meteen bij een herinstallatie, geen key nodig dus. Enige bloatware die je dan krijgt is die via W10 zelf, dat is ook nog wel wat (geen idee maar momenteel iets van spotify, office, disney+ en nog wat dingen, maar allemaal relatief snel handmatig eraf te halen, zeker als het maar eenmalig hoeft).

• Volstrektus
FoxLenny schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Gewoon met de media creation tool van MS zelf een usb maken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Als W10 eenmaal is geactiveerd op een systeem herkent ie dat meteen bij een herinstallatie, geen key nodig dus. Enige bloatware die je dan krijgt is die via W10 zelf, dat is ook nog wel wat (geen idee maar momenteel iets van spotify, office, disney+ en nog wat dingen, maar allemaal relatief snel handmatig eraf te halen, zeker als het maar eenmalig hoeft).
Dankje.

Moet ik dan eerst updaten (zit nu op 8.1)? En daarna die W10 bootable maken?

Heb je toevallig ook een goede bron met stappenplan? Ik zie dat daar nog wel eens verschil in zit namelijk :)

Wel apart overigens dat mijn achtergrond is meegekomen naar mijn SSD.

• The_Doman
Ok, wat ik begrijp heb je nu een fabrieks herstel/installatie gedaan van Windows (8.1 home?) met behulp van de herstel USB.
Je kan nu direct upgraden naar Windows 10 met de Windows 10 Update-assistent, of beter de ISO meteen downloaden en daarmee upgraden via de setup.
Of schoon installeren met behulp van de Windows 10 installatie USB/ISO.
Alleen moet je dan eerst uitzoeken welke OEM office versie/licentie je hebt en eventueel de codes/keys eerst opzoeken.
De herstel USB zou ik daarom ook nog niet meteen wissen.

• Volstrektus
The_Doman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:57:
Ok, wat ik begrijp heb je nu een fabrieks herstel/installatie gedaan van Windows (8.1 home?) met behulp van de herstel USB.
Je kan nu direct upgraden naar Windows 10 met de Windows 10 Update-assistent, of beter de ISO meteen downloaden en daarmee upgraden via de setup.
Of schoon installeren met behulp van de Windows 10 installatie USB/ISO.
Alleen moet je dan eerst uitzoeken welke OEM office versie/licentie je hebt en eventueel de codes/keys eerst opzoeken.
De herstel USB zou ik daarom ook nog niet meteen wissen.
Klopt.

Ik wil denk ik deze versie van 8.1 Home overschrijven.

Neem aan dat een totale herinstallatie van 10 minste extra apps meelevert.

Ik heb een OEM versie (kwam bij pc). Key heb ik eventueel paraat (gevonden bij pc eigenschappen).

Ik bewaar de 8.1 herstelusb.

Ik pak een andere voor de W10 variant. Wat bedoel je precies via de setup installeren?

Ik wil voor de meest cleane en logische werkijze gaan. En kan dat zomaar zonder eerst mijn pc van 8.1 naar 10 te updaten?

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
Volstrektus schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:07:

Als je een opstartbare Windows 10 installatie USB heb gemaakt kan je deze op 2 manieren gebruiken:

Een schone installatie d.m.v opstarten van van de Windows 10 USB.

Een upgrade/herstel van je bestaande Windows installatie door het starten van setup op de Windows 10 USB.

TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

• Volstrektus
Upgraden lijkt ook moeizaam te gaan. Meerdere "installatie mislukt" berichten op 73 procent. Heb er wel wat over kunnen vinden, maar de oplossingen mogen niet helpen. Ik krijg het kiezen voor updates scherm niet meer te zien..

Als deze uit staan zou de installatie wel goed moeten lopen.

• Volstrektus
Update:

Via de Windows 10 set up naar de EDS folder gegaan onder Windows. Daar heb ik de upgrade 8.1 naar 10 home gestart via de .exe file. Belangrijk is om de updates later (not now) te kiezen. Anders blijft hij vastlopen

Alles is opnieuw geïnstalleerd, lijkt.

Ik heb een nieuwe usb gebruikt voor de installatiemedia.

Heb daarmee een clean install gedaan zonder microsoft account. Lokale accounts aanmaken kan blijkbaar niet meer direct als je een internetverbinding hebt tijdens het installatieproces. Heb daarom de wifitverbinding tijdelijk verbroken. Na een seconde of 30 gaat het proces verder met een lokaal account. Scheelt ook weer in de bloatware/inschrijvingen en tracking van je systeem.

Na installatie ging het overzetten van mijn Norton en MS-Office 2016 licenties vlekkeloos via mijn accounts daar.

Daarna heb ik nog een image herstel usb gemaakt. Toch handig mocht er iets zijn (vooral nu de bestandsgrootte niet zo groot is).

Dank voor al jullie input @The_Doman @True @FoxLenny @MrMonkE @nelizmastr

[ Voor 49% gewijzigd door Volstrektus op 12-08-2022 10:29 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-10 23:08

MrMonkE

★ EXTRA ★

Volstrektus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:01:
Lokale accounts aanmaken kan blijkbaar niet meer direct als je een internetverbinding hebt tijdens het installatieproces. Heb daarom de wifitverbinding tijdelijk verbroken. Na een seconde of 30 gaat het proces verder met een lokaal account.
Haha ja ik had er toen een YT filmpje over gevonden. Stomme Microsoft. Ik was bijna full-linux gegaan door die frats.Goed te horen dat het werkt. Tiger blood! WINNING!

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 12-08-2022 11:25 ]

★ What does that mean? ★

Pagina: 1