Kan dit inductie fornuis op 1 of 2 of 3 fase goed werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotech
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik wil ons gas fornuis vervangen door een inductie fornuis, met ingebouwde oven. Ik heb er een gezien die past in onze keuken (55cm breedte max), en die er goed uitziet, maar over de elektra staat er:
Amica kookfornuizen kunnen altijd, mits een kleine aanpassing van de aansluiting, aangesloten worden in alle omstandigheden: zowel aansluiting op 1, alsook op 2 en 3 fasen is mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJroCjvl43ENmE1J-FKyy1m4uuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn6fQByCsBZ6WiCNQSWVDUtz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvJdT7lepn2Lu_UqaoEAWq2xrO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rLeCejZGf4rAotyM3xVgvv0j.jpg?f=user_large

Hoe kan de fabrikant het regelen dat dat fornuis op één fase zou werken?
Als dan de oven aanstaat (2000W ?) blijft er 1600W vermogen over voor 1 of 2 bescheiden kookpitten?
Dat zou kunnen, zoiets zag ik eerder met een 4 pits inductie op één normale stekker (16A)

In ons huis zit een oude (1 fase 35A) groepenkast met 4 groepen die ik wil uitbreiden en extra leiding trekken.
2 groepen naar het fornuis geeft wat meer bak vermogens ruimte lijkt mij, om de oven en wat pitten tegelijk te gebruiken. Alle tegelijk op vol vermogen hebben wij zeker niet nodig.
En 3 fase tegelijk op vol zou de hoofdzekering ook niet aan kunnen.

Wat kan ik het beste doen om het fornuis aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

kraats

Ik rol

Er staat één fase, maar dat is niet gelijk aan één 16A groep. Ik denk dat hij dan van een 25A of meer groep uitgaat, maar dat staat vast elders in de handleiding. Ik zou zelf op z'n minst een kookgroep laten aanleggen, of misschien zelfs de hoofdaansluiting aanpassen naar 3x25A bij dit soort verbruikers

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Hoeveel komt het voor dat je langer dan 10 minuten op 5 pitten maximaal vermogen nodig hebt, en je gelijktijdig de oven aan het opwarmen bent? Nooit.
Je kan gewoon met voldoende dikke bedrading op voldoende hoge stroom afzekeren, ik heb hier (BE) op 32A afgezekerd (maar wel meteen kabel voorzien op 3 fasen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:17
lotech schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:47:
Hoe kan de fabrikant het regelen dat dat fornuis op één fase zou werken?
Als dan de oven aanstaat (2000W ?) blijft er 1600W vermogen over voor 1 of 2 bescheiden kookpitten?
Dat zou kunnen, zoiets zag ik eerder met een 4 pits inductie op één normale stekker (16A)
De tabel vermeldt niet welke zekeringen je moet gebruiken.

In de tabel staat wel welke aansluitleiding je moet gebruiken:
- Bij 1 fase: 3x4mm²
- Bij 2 fasen: 4x2,5mm²
- Bij 3 fasen: 5x1,5mm²

Als je dan kijkt welke stroom er door zo'n leiding mag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cicpjEtxAUNFUs-aBiy4o966Nyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9mRgkpzaSYwsQ0fPhWJcJuI.png?f=fotoalbum_large

Zou het prima kunnen dat je de volgende voorbeveiliging moet gebruiken:
- Bij 1 fase: 1x32A
- Bij 2 fasen: 2x20A
- Bij 3 fasen: 3x16A

Met de Nederlandse huisaansluitingen is alleen de laatste praktisch bruikbaar.
Wat kan ik het beste doen om het fornuis aan te sluiten?
Het beste verzwaren naar 3 fasen. :)

Ondanks dat de plaat 2 nulklemmen heeft (4 en 5) staat er in de handleiding trouwens geen aansluitschema met een 5-aderige kabel met 2xL en 2xN, het zou wel eens kunnen dat het fornuis officieel niet geschikt is voor een kookgroep. De 2-fase aansluiting gaat uit van daadwerkelijk 2 verschillende fasen, die heb je niet in een 1-fase installatie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+