Vraag

• Lateralus88
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-09 08:17
Hoi allemaal,

Vraag:

Op het moment heb ik in het woonhuis een Fritzbox 5530 die daar een wifi netwerk heeft. In de Fritzbox zit een utp kabel die door de tuin naar de garage gaat, naar een Linksys Cisco WRT320N waar DD-WRT als firmware op draait. In de garage is nu een apart netwerk dat ik via lan niet vanuit het huis kan benaderen. Ik zou dat graag wel willen om bijvoorbeeld de zonnepanelen die op het dak van de garage liggen te kunnen benaderen.

Ook zou het mooi zijn als ik een en hetzelfde wifi netwerk zou kunnen krijgen in plaats van 2 verschillende. Heeft iemand een tip hoe ik dat kan aanpakken? Als ik het niet met huidige hardware kan doen is het aanschaffen van iets nieuws ook een optie. Maar liever natuurlijk met bestaande hardware.

Overigens, als ik nu uit het woonhuis loop, de tuin in, is er na circa 20 meter geen wifi bereik meer. Dan heb ik een meter of 10 niets, en dan kom ik in het bereik van het andere wifi netwerk van de garage.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb al wat zitten experimenteren met bridge mode op de Linksys maar krijg dat niet voor elkaar. Eigenlijk zou ik denken dat ik een simpele oude switch in de garage moet plaatsen, maar dan heb ik daar geen wifi.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Lateralus

Alle reacties

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24
DHCP uitzetten op de router in je garage en de netwerkkabel die er naar toe loopt niet in de WAN poort maar in één van je lan poorten zetten zou je al moeten helpen. Je wifi bereik kan je verbeteren door grotere antennes te plaatsen of een extra accespoint ergens waar je nog een kabeltje hebt liggen. (keukenraam o.i.d.) Nu geen idee waar je Fritzbox geplaatst staat.

[Voor 37% gewijzigd door Boinkie op 23-07-2022 09:24]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lateralus88
Dat is een goede tip, dankje, maar gaat die situatie er ook vanuit dat ik de wifi functie van de Fritzbox ga gebruiken in het huis, en de wifi functie van de Linksys in de garage, en dat ze beide het zelfde wifi netwerk uitzenden met hetzelfde SSID etc? Met andere woorden, als ik vanuit het huis door de tuin loop richting de garage, wordt mijn bereik even minder, tot hij de zender van de garage oppikt en dan wordt hetzelfde wifi netwerk weer versterkt?

• Lateralus88
Boinkie schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:23:
DHCP uitzetten op de router in je garage en de netwerkkabel die er naar toe loopt niet in de WAN poort maar in één van je lan poorten zetten zou je al moeten helpen. Je wifi bereik kan je verbeteren door grotere antennes te plaatsen of een extra accespoint ergens waar je nog een kabeltje hebt liggen. (keukenraam o.i.d.) Nu geen idee waar je Fritzbox geplaatst staat.
Thanks Boinkie, maar zal die oplossing ook gebruik maken van de wifi functie van de Linksys in de garage? Dat lijkt me namelijk mooier (als dat kan) dan bij het raam van het woonhuis wifi repeaters neerzetten in de hoop dat het in de garage dan nog een bruikbaar signaal oplevert, of dan in de garage nog een repeater neerzetten.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:10
Je wil eigenlijk een "bekabeld smart WiFi" systeem.

Bijvoorbeeld UniFi accespoints coördineren onderling het overzetten van het apparaat tussen de twee accesspoints.

Anders krijg je problemen zoals 'sticky client'; dat je telefoon blijft zitten op de accesspoints in huis, ook al ben je dichterbij de garage.

Of dat bij het wisselen van netwerk de verbinding even weg valt, wat vervelend is als je aan het whatsapp/video-bellen bent.

En anders kun je beter twee verschillende SSID's hebben en zelf handmatig wisselen; dan wissel je tenminste niet perongeluk en zit je niet op de verkeerde.

• Lateralus88
Klinkt goed FuaZe, ga ik even onderzoeken wat dat is, ik kom er op terug.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
@Lateralus88 De tip van @Boinkie is volgens mij de beste (kort en krachtig) maar er ontbreekt een belangrijk detail. De linksys moet je wel nog een lan adres geven dat past in het netwerk van de fritzbox, maar buiten de scope van de dhcp server op de fritzbox.
Hoe fijn de wifi werkt als beide apparaten dezelfde ssid en zo hebben weet ik echter niet. Volgens mij is het ook prima wanneer ze verschillen. De meeste toepassingen gaan daar goed genoeg mee om.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:12
FuaZe schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:27:

Anders krijg je problemen zoals 'sticky client'; dat je telefoon blijft zitten op de accesspoints in huis, ook al ben je dichterbij de garage.

Of dat bij het wisselen van netwerk de verbinding even weg valt, wat vervelend is als je aan het whatsapp/video-bellen bent.
Mijn ervaring met diverse android smartphones/tablets is dat deze meestal wel probleemloos overschakelen naar het sterkste WiFi punt indien nodig
Stel gewoon die linksys in als AP met hetzelfde SSID/security en probeer het eens uit.

• The_Doman
W1ck1e schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:45:
@Lateralus88 De tip van @Boinkie is volgens mij de beste (kort en krachtig) maar er ontbreekt een belangrijk detail. De linksys moet je wel nog een lan adres geven dat past in het netwerk van de fritzbox, maar buiten de scope van de dhcp server op de fritzbox.
Als je de router als AP/bridge gebruikt kan de router ook een IP buiten je netwerk hebben, alleen dan kom je er niet meer makkelijk bij natuurlijk om te configureren.
[b]W1ck1e in "Hetzelfde netwerk in de garage krijgen"
Hoe fijn de wifi werkt als beide apparaten dezelfde ssid en zo hebben weet ik echter niet. Volgens mij is het ook prima wanneer ze verschillen. De meeste toepassingen gaan daar goed genoeg mee om.
Met verschillende SSID's zullen de WiFi clients normaal gesproken alleen overschakelen als ze helemaal buiten bereik zijn, dat wil je niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
The_Doman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:01:

Met verschillende SSID's zullen de WiFi clients normaal gesproken alleen overschakelen als ze helemaal buiten bereik zijn, dat wil je niet.
Ook bij hetzelfde SSID wisselen clients pas van AP als de eerste buiten bereik is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Doman
jadjong schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:50:
Ook bij hetzelfde SSID wisselen clients pas van AP als de eerste buiten bereik is.
Op Windows laptops misschien?
Mijn diverse androids clients (phones/tablets) schakelen in ieder geval netjes over naar het sterkst beschikbare signaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Lateralus88 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Dat is een goede tip, dankje, maar gaat die situatie er ook vanuit dat ik de wifi functie van de Fritzbox ga gebruiken in het huis, en de wifi functie van de Linksys in de garage, en dat ze beide het zelfde wifi netwerk uitzenden met hetzelfde SSID etc? Met andere woorden, als ik vanuit het huis door de tuin loop richting de garage, wordt mijn bereik even minder, tot hij de zender van de garage oppikt en dan wordt hetzelfde wifi netwerk weer versterkt?
Ja die router in de garage is dan gewoon een Accesspoint en onderdeel van je Fritzbox netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43
Je Fritzbox is een Wifi6 router , je Cisco Linksys is een Wifi 4 nog

roaming kan prima bestaan, maar het kan langer duren vooraleer je client (je mobiel) wil terugschakelen naar een technisch oudere standaard... alstie echt niet wil roamen kan je dat snel testen met in het tuinhuis te gaan staan en wifi uit/wifi aan .
zo doet je fritz wel DFS kanalen, je cisco niet
fritz doet 80 & 160mhz breed , je cisco niet
fritz heeft hogere qam modulaties, je cisco niet..
roaming zal wel werken maar hij gaat er even over doen volgens mij

als je met bridge/accespoint modus werkt zet je trouwens je CiscoLinksys juist best op een vast IP , binnen de range van je netwerk, zodat je ten aller tijde in je accespoint kan inloggen om settings te checken
vaak worden de laatste IP's van de DHCP range vast gezet (als je DHCP bij bv .10 begint uit de delen, dat je het AP op .254 zet.. )

ow , en vermijd dat je gsm gaat terugvallen naar 2.4ghz (door je 5ghz wifi's een eigen SSID te geven)

Als je zou investeren zou je is moeten kijken naar een goed outdoor accespoint, dan vang je de "nothingness" nog op in de tuin ook :) Accespoints zoals de Unifi UAP AC Mesh Pro geven een redelijk absurd bereik omdat ze buiten mogen hangen ...

[Voor 30% gewijzigd door ijske op 24-07-2022 12:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Waarom koop je niet gewoon een fritz repeater?
Zoals de pricewatch: AVM Fritz!Repeater 1200 AX
Dan is het binnen 1 minuut geregeld.
Wel in de schuur hangen, en niet buiten.

[Voor 52% gewijzigd door DJMaze op 24-07-2022 12:31]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Doman
Ja, nieuw kopen kan altijd natuurlijk.
Maar waarom niet eerst even proberen met de spullen die je al hebt liggen?
Beetje tweakers spirit kan geen kwaad.

Gebruik een WiFi analyzer om beter inzicht te krijgen in je WiFi situatie en te controleren of je clients goed switchen naar ander AP.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lateralus88
inderdaad, het mooist is het voor elkaar te krijgen met de oude rommel die ik nog had, dat is gelukt nu.

Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik heb uiteindelijk deze tutorial gevolgd:

YouTube: Setup the DD-WRT Open Source Router Firmware as an Access Point / AP...

De linksys is met DD-WRT nu een accesspoint en heeft een vast IP gekregen dat buiten de DHCP range van de Fritzbox ligt, namelijk 192.168.178.210

De Fritzbox deelt nu netjes alle DHCP adressen uit, ook aan clients die via wifi in de garage verbonden zijn, zoals de zonnepanelen. Ik kan in het woonhuis alles dat in de garage hangt nu ook benaderen. En als ik door de tuin loopt blijft alles werken op 1 wifi netwerk met hetzelfde SSID, halverwege de tuin schakelt hij over. Ik heb alleen het kanaal op de fritsbox op 1 gezet (zo laag mogelijk) en op de Linksys op kanaal 12, dit werd ergens getipt en heb ik maar gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 21:23
Doe maar 1, 6 of 11. De rest zijn niet overlappend met andere kanalen en kunnen dus juist meer gestoord worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lateralus88
ohja, dat detail was ik kwijt, zal ik nog f updaten naar 11 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Het mixen van wifi 5 en wifi 6 accesspoint is geen enkel probleem, ook niet voor het roamen.

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee