Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmaster1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 20:50
Hoi allemaal,

Ik heb een Canon 250d, en ben er erg tevreden mee. Heb even geleden een 24mm pannekoek lens gekocht voor wat meer portret spul, photogrammetry, en zodat ik de camera goed als webcam kan gebruiken.

Nu wil ik graag de andere kant op, en juist een zoomlens aanschaffen om meer bereik te krijgen.
Ik ben geen dagelijks fotograaf, maar het is echt voor de vakanties, en wandelingen in het bos, om weer wat meer plezier uit de camera te krijgen.

Ik zat aan een 70-300mm te denken het liefste met stabilisator( ik heb bijna nooit mijn statief mee).
Ik hoopte ergens op max 500 euro uit te komen, maar weet niet hoe realistisch dat is.

De volgende lens leek interessant, maar gezien de ontbrekende beeldstabilizatie vraag ik me af of het schieten op 300mm wel degelijke foto's oplevert als je geen super stabiele hand hebt, en geen statief bij je hebt.
pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III

Hebben jullie wellicht tips voor lensen/objectieven die hierbij zullen passen?
Heel veel dank voor alle help die kan worden geboden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je ook tweedehands gekeken? Ik heb zo ongeveer mijn hele lenssetup al een of twee keer 'vernieuwd' omdat het toch niet helemaal bleek wat ik zocht.
Als je dan nieuw koopt, verlies je een hoop op een verkoop. Mensen zijn doorgaans zuinig op hun spul en als de lens dan toch niet bevalt, verlies je er aanzienlijk minder op.

Ik test lenzen altijd door het glas gewoon te inspecteren en door een foto te maken van een wit vlak met het diafragma helemaal geknepen. Eventuele interne beschadigingen die van invloed zijn worden dan zichtbaar.

Voor je specifieke systeem kan ik je niet echt iets aanraden aangezien ik niet bekend ben met de lenzen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:03
Heb zelf deze pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM destijds aan kunnen schaffen voor ~€160 nieuw.

Erg fijne lens en lekker klein/licht. Past goed bij een 250d.

Misschien nog ergens tweedehands of in een aanbieding te vinden.

Zoiets kan natuurlijk ook nog binnen budget
pricewatch: Tamron 70-210mm f/4.0 Di VC USD (Canon EF)

Of een tweedehands 70-200 f/4.0 is van Canon. pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

[ Voor 36% gewijzigd door Philip Ross op 23-07-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmaster1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 20:50
Bedankt voor beide antwoorden,

@Philip Ross
ik heb uitendelijk de Canon 55-250 aangeschaft
Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om fotos te maken, maar de lens bevalt me heel erg. Ik kan nu de afstanden halen die ik zocht. Ik kon hem niet meer vinden ze niet meer voor die prijs, maar hij past inderdaad erg goed bij de 250d.

@DirtyBird
Ik heb jouw advies ook mee genomen, en ben met een tweedehands lens gegaan, tot nu toe nog geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLetLoose
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
wilmaster1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:07:
Hoi allemaal,

Ik heb een Canon 250d, en ben er erg tevreden mee. Heb even geleden een 24mm pannekoek lens gekocht voor wat meer portret spul, photogrammetry, en zodat ik de camera goed als webcam kan gebruiken.

Nu wil ik graag de andere kant op, en juist een zoomlens aanschaffen om meer bereik te krijgen.
Ik ben geen dagelijks fotograaf, maar het is echt voor de vakanties, en wandelingen in het bos, om weer wat meer plezier uit de camera te krijgen.

Ik zat aan een 70-300mm te denken het liefste met stabilisator( ik heb bijna nooit mijn statief mee).
Ik hoopte ergens op max 500 euro uit te komen, maar weet niet hoe realistisch dat is.

De volgende lens leek interessant, maar gezien de ontbrekende beeldstabilizatie vraag ik me af of het schieten op 300mm wel degelijke foto's oplevert als je geen super stabiele hand hebt, en geen statief bij je hebt.
pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III

Hebben jullie wellicht tips voor lensen/objectieven die hierbij zullen passen?
Heel veel dank voor alle help die kan worden geboden.
Een Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 IS USM met beeldstabilisatie koop je 'zo goed als nieuw' tweedehands wel voor 160 tot 200 euro.

Kwalitatief gezien een goede lens en beter dan de 75-300mm non IS versie's van Canon of de 70-300mm non IS versie's van Sigma, Tamron etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
DutchLetLoose schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 03:03:
[...]

Een Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 IS USM met beeldstabilisatie koop je 'zo goed als nieuw' tweedehands wel voor 160 tot 200 euro.

Kwalitatief gezien een goede lens en beter dan de 75-300mm non IS versie's van Canon of de 70-300mm non IS versie's van Sigma, Tamron etc.
wilmaster1 heeft al een 55-250mm IS STM gekocht. Deze is optisch ook beter dan de 70-300 die jij voorstelt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1