Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurieske
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 22:25
"Invalid Serial Number - De nieuwe Synology NAS is niet te installeren. "

22 july 2022. afgelopen week 2 van deze voorvallen gelezen op reddit. Beide kopers kochten bij een reseller op*knip*. Een was een DS220j.
Komen er daarna pas achter dat de Synology NAS afkomstig zou zijn uit een zending van 1000 NAS die gestolen werd.
De Serienummers zijn door Synology geblokkeerd. Bij het installeren van software komen ze er pas achter.

Wie weet hier meer van?
Welke typen en welke serienummers zijn getroffen? Een link naar de synology website ben ik kwijt, misschien wil iemand die nog hier plaatsen.

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 23-07-2022 10:14 ]

Maurieske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF want dit is geen technische vraag. Daarnaast naam van de shop uit je reactie gehaald want dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurieske
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 22:25
@redfoxert Ja, bedankt! Je hebt hiermee echt iemand geholpen (op een andere internet community ,non-profit, waar namen genoemd kunnen worden omdat het die *knip* niet als betalende klant heeft). Hij kwam door de link in contact met synology en ik hoop voor hem dat tzt de blokkade op zijn serienummer wordt opgeheven. In het overeenkomstenrecht is het namelijk zo dat als jij als koper een normale prijs betaald hebt en niet kon weten dat het goed vervalst of gestolen was, dat je het goed mag houden voor die prijs. Het wordt juridisch je eigendom.

[ Voor 91% gewijzigd door Maurieske op 23-07-2022 18:56 ]

Maurieske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als dat via naam webshop is niet nodig is besteld dan is het misschien handig om telefonisch contact met hun op te nemen omdat zij de verkopende (helende) partij uitbetalen. Het lijkt mij dat zij ook via hun platform het een en ander gaan uitzoeken om te kijken hoe ze hier een oplossing voor kunnen bedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 23-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-08 21:37
*knip* Feedback op moderaties hoort niet in dit topic thuis.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 23-07-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 18:31
Naam van de shop is niet belangrijk hier denk ik, *knip*. Maar het gaat om de reseller op die site. Die is nu eraf geknikkerd? Dus dat doet die website dan goed...

[ Voor 22% gewijzigd door Yorinn op 23-07-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@bvdbos Op zich prima gehandeld maar wat te doen met mensen zoals TS die nu met een NAS zitten waar de helft niet van werkt omdat het serienummer op de zwarte lijst staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
sypie schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:00:
@bvdbos Op zich prima gehandeld maar wat te doen met mensen zoals TS die nu met een NAS zitten waar de helft niet van werkt omdat het serienummer op de zwarte lijst staat?
Retourneren? Wat anders?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07
bvdbos schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:49:
Naam van de shop is niet belangrijk hier denk ik, knip. Maar het gaat om de reseller op die site. Die is nu eraf geknikkerd? Dus dat doet die website dan goed...
Het probleem is dat de *knip* winkel een marketplace aanbied aan andere partijen via zijn eigen platform.

Voor de consument is het niet altijd even duidelijk dat het niet rechtstreeks verkocht wordt door de drieletterige winkel.

Daarom zijn negatieve reviews goed. Als je een platform aanbiedt en dat niet goed onder controle houdt, moet je op de blaren zitten. Achteraf een shop verwijderen is niet hetzelfde als het platform onder controle houden. Je dupeert consumenten door niet te acteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 23-07-2022 16:22 . Reden: Hinten naar de naam van de winkel is niet de bedoeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Retourneren? Wat anders?
En je centen dan? Die zijn via het platform betaald. Zie die maar eens terug te krijgen van een partij die de boel (al dan niet moedwillig) besodemietert. De vraag is ook hoe zoiets nog gaat indien een derde partij geen toegang meer heeft tot het platform waar de verkoop heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sypie schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:08:
[...]
En je centen dan? Die zijn via het platform betaald. Zie die maar eens terug te krijgen van een partij die de boel (al dan niet moedwillig) besodemietert. De vraag is ook hoe zoiets nog gaat indien een derde partij geen toegang meer heeft tot het platform waar de verkoop heeft plaatsgevonden.
Dat is dan aan de platform eigenaar. Hoe is betaald? Is de platform eigenaar daar een partij in? Of is de platform eigenaar alleen facilliterent en brent zoals Markplaats koper en verkoper bijelkaar?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tsja, daarom zijn creditcards met verzekering zo belangrijk. Nooit grote bedragen betalen via Ideal want als je opgelicht wordt of een dispuut met de verkopende partij hebt kun zeer moeilijk je geld terug halen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
[...]

Mijn ervaring is dat "het platform" dergelijke conflicten met resellers prima afhandelt.

Natuurlijk hoort het niet dat je zo'n NAS ontvangt uit een gestolen partij. Het is de vraag of de reseller hierbij betrokken is geweest, misschien heeft deze de partij ook wel gewoon ingekocht voor een marktconforme prijs.

Het wordt pas echt vervelend als dit niet goed wordt afgehandeld voor de gedupeerden, dus de NAS omruilen voor een werkende / niet van heling afkomstige of het geld terug. Misschien wordt dit een hoop getouwtrek, maar is het niet wat voorbarig om daar nu al vanuit te gaan?

Ik zou in ieder geval via de normale kanalen een retour aanvragen en dan kijken hoe het verder gaat...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ik heb het ook 1 met gestolen goed via dat platform. En daarin kreeg ik gewoon mijn geld terug van het platform.
Het platform geeft immers ook niet direct geld aan de oplichter. En anders heb je nog Achteraf betalen/Klarna/AfterPay mogen de oplichters achter hun geld aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-08 21:37
*knip*, stuur de betreffende mod even een berichtje of post even in het feedback topic. Dit hoort hier dus niet thuis. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Perkouw op 23-07-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-08 16:36
Nou, hoop dat de politie achter deze heler aan gaat. Lijkt me duidelijk verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 18:31
bvdbos schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:49:
Naam van de shop is niet belangrijk hier denk ik, [mbr]*knip*[/]. Maar het gaat om de reseller op die site. Die is nu eraf geknikkerd? Dus dat doet die website dan goed...
Complimentjes voor de shop die dit netjes aanpakt, geld terug en reseller er af gegooid, mogen ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-08 15:16
Harm_H schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:50:
Nou, hoop dat de politie achter deze heler aan gaat. Lijkt me duidelijk verdacht.
Als mishandeling op straat niet opgepakt wordt, kan je ervan uit gaan dat een paar gestolen items in te prullenbak wordt gegooid door de Politie. Internet heling doen ze niks mee. Ik heb nog een aantal aangiftes van jaren geleden, waarvan alles op een zilveren plaat is aangeleverd maar niks mee gedaan is.
Post van politie: 'Sorry, maar andere misdrijven krijgen voorrang'

[ Voor 13% gewijzigd door Haruhi op 25-07-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Laatst online: 23-08 20:28
Gotver.... ik heb vandaag een DS1520+ gekocht in Rotterdam (Marktplaats). Lekker aan het installeren en nu ineens Invalid Serial nummer. Ik las op rEddit al het *knip* webwinkel verhaal en nu ook de waarschuwing hier. Ik heb 'm helaas van iemand particulier in Rotterdam gekocht. Ik ben helaas een behoorlijke sloot geld kwijt (bijna 500 euro).

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 28-07-2022 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16
InsanelyHack schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:24:
Gotver.... ik heb vandaag een DS1520+ gekocht in Rotterdam (Marktplaats). Lekker aan het installeren en nu ineens Invalid Serial nummer. Ik las op rEddit al het [Mbr]*knip* webwinkel[/] verhaal en nu ook de waarschuwing hier. Ik heb 'm helaas van iemand particulier in Rotterdam gekocht. Ik ben helaas een behoorlijke sloot geld kwijt (bijna 500 euro).
Je hebt 'm opgehaald? Aangifte van heling doen en eventueel de buurtagent aldaar benaderen en samen langs gaan om je geld terug te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Laatst online: 23-08 20:28
Ja ik heb ‘m opgehaald.Ik heb de indruk dat de verkoper ook geen idee had. Ik geef ‘m de kans mij het geld terug over te maken en ik de nas terugstuur naar hem. Dan gaat hij het maar weer verhalen op de verkoper aan hem. Als dat niks wordt dan ga ik aangifte doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugojansen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-06 13:21
Deze week het zelfde gehad.
Een Ds220j besteld bij een “partner” van een grote web-winkel. Ook hier problemen met registreren van het product.
Uiteindelijk contact gezocht met Synology. Ook de mijne bleek gestolen.
Kon hem gelukkig kosten loos terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Is het trouwens in Nederland niet zo dat als je te goeder trouw een product koopt je ook de rechtmatige eigenaar daarvan bent, en het dus niet aan Synology is om hem op afstand onbruikbaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:20
I_IBlackI_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:05:
Is het trouwens in Nederland niet zo dat als je te goeder trouw een product koopt je ook de rechtmatige eigenaar daarvan bent, en het dus niet aan Synology is om hem op afstand onbruikbaar te maken?
Dat je eigenaar van de NAS bent geeft je nog geen recht op dienstverlening vanuit Synology.
Pagina: 1