Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 17:55
Om alle bekende redenen willen wij ook aan de slag met het aanbrengen van zonnepanelen. Het is het sluitstuk van een verbouwing van ongeveer het gehele huis. Het betreft een "standaard" jaren 70 rijtjeswoning, het dak is oost - west gelegen en we hebben een aangebouwde keuken/schuur op het oosten waar de hele ochtend en het begin van de middag zon staat. Anders dan op de luchtfoto te zien staan er nu twee dakkapellen op het dak. Aan de voorzijde een smallere waar nog ruimte naast is, oost is de dakkapel over de gehele breedte. In de constructie van de kapellen is rekening gehouden met eventuele zonnepanelen.

De dakhelling is ongeveer 39 graden.

Ik ontvang graag advies over de volgende zaken:
- Wel of niet op de dakkapellen leggen
- Schuur/Keuken en schuin dak op dezelfde omvormer of juist apart.
- Aansluiting omzetten naar 3 Fasen ipv 1.
- Beste dak-indeling
Foto's
Luchtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKxGYIHTocbvkHzCaR8L_jHoh08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wOO4vHDmMSU4QGhyOWTgN3xM.png?f=user_large

Aanzichten:

Westzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VZiE2cTUsVAxrx-Z0aQARStDHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVtC0oo1yxVZ180pJL0a1J04.png?f=fotoalbum_large

Oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyHIJNXOz5VuGWE73txja9ogp3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOfxLtrhKCXH7lx9S5AfM2Vx.png?f=fotoalbum_large

Keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnSmvPmmm3jMptqkwX_vSr26BEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BAEHjnh1mSrhwilwvEUDIS5.png?f=fotoalbum_large

Foto van de westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCXpYXIVxz3xcq-wGEpShfbL84o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjjopqGUyvMaVTFeXKZpF442.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6KzmegigO053IiqPEqNJ5YV0sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPKlFZp4yxNmGN7wzkUVc8J7.jpg?f=fotoalbum_large

Foto boven de dakkapel, kun je panelen plaatsen op deze strook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj9LsIcE_jLJSLJpTLuaT5qOL_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jygV8HLnuxSAtZiKMiNgOcCA.jpg?f=fotoalbum_large

Foto meterkast, in de kast is nog 1 groep vrij en volgens mij is er ook ruimte voor uitbreiding, eventueel vervangen is ook een optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oletcU8UaY4uA4ALVHPMYMATgiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9BYdSDe5LpeKTw4lVDNJz9Q.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
De beschikbare dakruimte is als volgt:
- Aan de westzijde onder de dakkapel 6,3x1,5, naast de dakkapel 2,5x4,9 meter, boven de dakkapel 3,4x1,00. Op de dakkapel is 3,05x 1,85 beschikbaar.
- Aan de oostzijde onder de dakkapel 6,3x1,5 en boven de dakkapel 6,3x1,0. Het dak van de dakkapel is 5,3x1,96.
- Het dak van de uitbouw is 5,2x2,5
Schaduw
Er is schaduw van de schoorsteen die midden op het dak staat, maar dit is beperkt vanwege de positie tov de zon. Op het dak van de uitbouw valt vanaf de middag langzaam schaduw van ons huis en dat van de buren.
Jaarverbruik
Het verbruik is op dit moment rond de 3900kWh. Ik heb geen elektrische auto en als die er komt is thuisladen geen optie vanwege de afstand tot de openbare weg. We koken op inductie en in de keuken zit een quooker voor warm water. Op termijn komt er waarschijnlijk een warmtepomp en/of airco op zolder dus het verbruik zal nog stijgen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De huidige aansluiting is 1x25A volgens mij.
Budget en doel
Het budget is € 5000 tot € 7000.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil dit project zelf uitvoeren.
Bijhouden van data
Ik wil weten hoeveel kWh er opgewekt wordt, dit hoeft niet per sé per paneel.
Reeds verkregen offertes
Ik heb nog geen offertes, wel heb ik wat geschetst en vraag me af of dit haalbaar is.

Vier panelen op de keuken op zuid en 3 boven en 3 onder de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQXPa68QnfSXbqxCkLP8ZXYDtUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hF7udr7wO5YfjS5rg7afnJQQ.png?f=fotoalbum_large

Drie panelen onder de dakkapel, 1 er boven en 2 er naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsqNBEda3DCfg3A8N2VqRMlvdIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9z2rhlk721ftZGhGBFFUBJ0q.png?f=user_large
Regio
Amersfoort

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
1000mm is nogal krap, want ik ken geen panelen onder de 1016mm breedte.

Zeker de dakkapellen vol leggen als je er rekening mee gehouden hebt.

En met legrichtingen op elke richting van het kompas, kleine aantallen per richting... Wordt het waarschijnlijk micro-omvormers. Enphase of APSystems.

Je zou hem ook kunnen intekenen in SolarEdge designer, en configureren met s500b optimizers en kijken wat het rapport zegt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
Wat is een handige richting op de dakkapellen? De richting van het dak aanhouden dus oost west of dan richting zuid leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
Gewoon hoe je er zoveel mogelijk op kan krijgen. Dat doet meer dan oriëntatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Ronald schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:13:
1000mm is nogal krap, want ik ken geen panelen onder de 1016mm breedte.

Zeker de dakkapellen vol leggen als je er rekening mee gehouden hebt.

En met legrichtingen op elke richting van het kompas, kleine aantallen per richting... Wordt het waarschijnlijk micro-omvormers. Enphase of APSystems.

Je zou hem ook kunnen intekenen in SolarEdge designer, en configureren met s500b optimizers en kijken wat het rapport zegt.
Inclusief leggen op de dakkapel moeten 8 panelen per kant wel lukken. Zonder schaduw kan gewone string omvormer wel toch? Of solaredge kan met 8 panelen ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
@simonhoi er is ook nog het setje op de uitbouw. Echt kwestie van simuleren.

1 enkele stringomvormer met meer dan 2 oriëntaties... Verschillende stringlengtes... gaat hem niet worden ;)
Dan moet je al naar meerdere.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
Ik heb een simulatie gemaakt in de Solaredge Designer. Hierbij heb ik 19 panelen (trina solar 395 Wp) weten te plaatsen.

Dit geeft het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhxNSiRr31aO8NuZZtDRpcQiy8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0VZK0t0XJWlYd81yip2NyPd9.png?f=user_large

Ik weet niet zeker of hij het huis van de buren nu mee neemt als schaduw op de panelen op het keukendak, als obstakel kan ik alleen een blok tekenen, dat levert meer schaduw dan in werkelijkheid.

Het volgende rapport draait uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu2iHEi3e0SMFL1b-37xICL919Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbgHvhhWZcheq0ddYNoQlBuH.png?f=fotoalbum_large

Ik kijk weleens filmpjes op youtube van de Zonnestroominstallateur, micro-omvormers van APSystems spreken me wel aan. Moet je in dat geval de AC kabels op 1 plaats lassen of kun je ook een kabel van zolder en een vanaf de keuken rechtstreeks naar de meterkast sturen.

Andere vraag, past dit op één groep, de panelen pakken allemaal op een ander moment van de dag de maximale opbrengst.

Kunnen op de dakkapellen ook betonvoeten worden geplaatst of is het beter om een "echt" systeem met ballast te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Jaffe op 25-07-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 13:53
Ik zou gewoon een 35 of 40A 300mA aardlek+automaat pakken voor de meterkast en hierop de solar zetten. Mag vast niet, maar kans lijkt me klein dat iets eruit gaat. En als t eruit gaat, swa.

Of een 25A, kijken of dat aan blijft. https://www.superflink.nl...-300ma-b-type-a-10ka.html
Alleen dat is dus " maar" 5.7 kW.

Zolang t veilig is. Een 40A kan ook maar mag niet, en dan gaat je hoofdschakelaar/automaat eerder dan je solar... kan, maar niet handig + mag officieel niet. Vraag is of t voor gaat komen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
PCJR schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:27:
Ik zou gewoon een 35 of 40A 300mA aardlek+automaat pakken voor de meterkast en hierop de solar zetten. Mag vast niet, maar kans lijkt me klein dat iets eruit gaat. En als t eruit gaat, swa.

Of een 25A, kijken of dat aan blijft. https://www.superflink.nl...-300ma-b-type-a-10ka.html
Alleen dat is dus " maar" 5.7 kW.

Zolang t veilig is. Een 40A kan ook maar mag niet, en dan gaat je hoofdschakelaar/automaat eerder dan je solar... kan, maar niet handig + mag officieel niet. Vraag is of t voor gaat komen.
Ik heb even gecheckt op de site van Stedin, zij geven aan dat er een 1x25A hoofdzekering aanwezig is. Dan kun je volgens mij niet verder dan 20A gaan ivm selectiviteit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 13:53
Jaffe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Ik heb even gecheckt op de site van Stedin, zij geven aan dat er een 1x25A hoofdzekering aanwezig is. Dan kun je volgens mij niet verder dan 20A gaan ivm selectiviteit toch?
Dat is laag, vraag om vervanging.
Dan krijg je een 35 of 40A. Anders schiet t ook niet op met je power van de panelen.

Inderdaad moet je altijd eentje lager gaan meen ik, maar, ikzelf zou dat ook niet doen, ik heb thuis ook een 40A en ook een 40A op de solar. De 40A meterkast is een C kar, op de solar heb ik B kar 300mA.

Dus de solar zou, in een geval dat toch nooit voor gaat komen, al eeder uitklappen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13
Jaffe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:55:
Foto meterkast, in de kast is nog 1 groep vrij en volgens mij is er ook ruimte voor uitbreiding, eventueel vervangen is ook een optie:
[Afbeelding]
Ik wilde alleen even reageren op deze foto, maar is die fles gevuld met een vloeibare substantie? En zo ja, waarom staat dit op / in je meterkast :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
Inmiddels ben ik weer een stap verder. We hebben het dak van de zolder geisoleerd en het dakbeschot en de pannen vervangen. Verder heb ik een aanvraag ingediend bij Stedin om de aansluiting te verzwaren naar 3x25A.

Qua legplan heb ik het volgende bedacht:

Op oost 6 panelen. En op het dak van de schuur 4 panelen op een betonnen schans zuid gericht 5 graden helling. Op de dakkapel ook 3 panelen op betonvoeten onder 5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAOb1RAw2AogO_EaxzLJ1Fozwrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ok0P1VFZiDiFjuSGXKjcqhB.png?f=user_large

Op west wil ik 8 panelen leggen. Waarvan 2 op de dakkapel op betonvoeten van 5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKguWwFGsQFxxq8owPrC9U6U4x8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ScLPSyh8dZ1ShS8n40Ch84td.png?f=user_large

Hierbij wil ik de volgende panelen gebruiken: Trina Solar Vertex TSM-405-DE09.08 405Wp

Omvormers
Ik wil gebruik maken van DS3 van APsystems. Daarvan heb ik er dan 9 nodig.

Vraag: Hoe werkt het met de kabels van de omvormers? Is dit een voorgemonteerde kabel waar ze het juiste aantal stekkers van leveren? Hoe koppel je de omvormers aan elkaar die een eindje uit elkaar liggen? Of pak je daar een lasdoos voor en een normale AC-kabel?

Qua groepen denk ik er aan op de 9 omvormers per 3 te verdelen over een krachtgroep op 3 fasen zodat het mooi verdeeld wordt. Optioneel kan ook nog op een kookgroep 5 om 4.

Zien jullie nog gekke dingen of zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jaffe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:39:
Vraag: Hoe werkt het met de kabels van de omvormers? Is dit een voorgemonteerde kabel waar ze het juiste aantal stekkers van leveren? Hoe koppel je de omvormers aan elkaar die een eindje uit elkaar liggen? Of pak je daar een lasdoos voor en een normale AC-kabel?
Ja de AC kabel is een voorgemonteerde kabel met om de 2 of 5 meter een AC plug die doorlust naar de volgende. Je "start" die kabel in een lasdoos en op het einde van de kabel doe je een mof van APS zelf.

In jouw geval 3 fase het dak op, IP65 lasdoosje ergens leggen, daar fases splitsen naar:
1 APS "AC string" west
1 APS "AC string" oost
1 3 aderige YMVK naar je platte dak, die in een 2e doosje op je "APS AC string" aansluiten

En als twee panelen te ver uit elkaar liggen voor 1 omvormer, zou ik de DC kabels verlengen.

Ik zou dat 4e paneel op het dakkapel toch ook goed overwegen, ondanks misschien niet alle APS kanalen in gebruik hebben. De 5e zou in theorie ook moeten lukken met 530cm (of zit er een goot ofzo?)

Hier doet je favoriete youtuber het voor: YouTube: 16 Zonnepanelen op een villa monteren EVO incl dakpannen slijpen

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 24-10-2022 22:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaffe
Bedankt voor je reactie.

Qua kabels moet je dus eigenlijk 3 voorgemonteerde kabels bestellen. Of 1 met alle connectoren en zelf op maat knippen.

Ik heb het 4e en 5e paneel overwogen op de dakkapel, eigenlijk willen we ook nog een airco op de dakkapel plaatsen dus wil ik wat ruimte overhouden en vind ik het zonde om maar 1 kanaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 08:32
Jaffe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:31:
Bedankt voor je reactie.

Qua kabels moet je dus eigenlijk 3 voorgemonteerde kabels bestellen. Of 1 met alle connectoren en zelf op maat knippen.

Ik heb het 4e en 5e paneel overwogen op de dakkapel, eigenlijk willen we ook nog een airco op de dakkapel plaatsen dus wil ik wat ruimte overhouden en vind ik het zonde om maar 1 kanaal te gebruiken.
Die AC kabels van APSystems komen gewoon op een lange kabel die je dan zelf op maat kan knippen. Wel even kijken naar vermogen op 1 AC string ivm groepen.
Wbt dat 4de paneel, ik zou het gewoon doen. Je hebt hem met de huidige energieprijzen toch zo terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tomdabom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Die AC kabels van APSystems komen gewoon op een lange kabel die je dan zelf op maat kan knippen.
Ja dat vond ik bij bestellen ook vaag. Maar je bestelt gewoon een lange sliert die je ik delen knipt met of 2 of 5 meter tussen de stekkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
Als ik de 3 verschillende dakvlakken verdeel over een krachtautomaat kan het dan kwaad dat deze ongelijk belast wordt. Dus fase 1 4 panelen, fase 2 6 panelen en fase 3 8 panelen. Ik kan me dit niet voorstellen omdat je vanwege de draaiing van de zon ook verschillende belastingen krijgt op een systeem dat op die manier aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn. Je kan ook de ene fase een wasmachine hebben en de andere een lamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JvS schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:04:
nee ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn. Je kan ook de ene fase een wasmachine hebben en de andere een lamp...
Een wasmachine wordt niet meegerekend met (injectie)onbalans omdat dat geen langdurige belasting/invoer is, een PV installatie wel en dat verschil mag niet meer dan 5kW zijn tussen de fase.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2022 11:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DukeBox schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Een wasmachine wordt niet meegerekend met (injectie)onbalans omdat dat geen langdurige belasting/invoer is, een PV installatie wel en dat verschil mag niet meer dan 5kW zijn tussen de fase.
Vrij riant :). Waar staat zoiets beschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JvS schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:19:
Vrij riant :). Waar staat zoiets beschreven?
Netcode Elektriciteit art. 2.33 lid 5

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Thanks :). Komt er eigenlijk gewoon ook op neer "niet meer dan 5kW op 1 fase ansluiten" als ik die tekst zo lees. Logisch :)

In dit geval dus 880watt verschil in omvormervermogen, dus riant binnen wat is toegestaan.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 28-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaffe
Vanavond de bestelling gedaan. In eerste instantie ga ik er 14 leggen op het dak van het huis. Eventueel later meer op de keuken maar daar lijkt het dak in matige staat. Gekozen voor trina panelen van 395wp met ds3 omvormers. De uitdaging wordt om de betonsteunen van 58 kg/stk op de dakkapel te krijgen. Iemand nog een goede tip?

Verder ook een nieuwe groepenkast besteld. Dat wordt de eerste klus.

Ik zal dit topic proberen te blijven updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
De materialen zijn binnen, ik moet alleen de betonsteunen nog ophalen voor op de dakkapel dan kunnen we van start. Het dak op slepen van de materialen wordt de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zou hiervoor een verhuislift kunnen huren.

Pagina: 1