Er is een kleine op komst en onze oude (maar vertrouwde) Suzuki Swift is helaas te klein en heeft maar 3 deuren, dus we zijn opzoek naar een nieuwe auto. Deze auto moet sowieso binnen een halfjaar vervangen worden, maar door wat?
Mijn vriendin, die de auto het meeste gebruikt voor haar werk, reist nu een paar dagen in de week ongeveer 70Km (ongeveer 1000 km per maand) )met de auto, waarvan het grootste deel over de snelweg. Daarnaast reizen we ongeveer ongeveer 400 a 500 km per maand naar familie/vrienden.
Mijn vriendin gaat na februari volgend jaar opzoek naar ander werk, waardoor onduidelijk is of ze dezelfde aantal kilometers blijft maken of dat ze met de fiets/ov gaat reizen.
Wel willen we graag op redelijke termijn (ongeveer 5 jaren) sowieso overstappen op elektrisch en voor de Suzuki krijgen we naar verwachting ongeveer 3 a 4k. Het grote nadeel is dat we geen eigen oprit hebben (en zeer waarschijnlijk ook niet gaan krijgen de komende 12 jaren) dus we zijn gebonden aan laadpalen in de wijk en langs de weg.
We zijn nu drie opties tweedehands aan het overwegen met een maximaal budget van 22500,- euro:
Heeft er hier nog iemand goede tips? Eventueel met een goed merk/model/jaartal?
Wij zijn allebei helemaal geen auto kenners.....
Mijn vriendin, die de auto het meeste gebruikt voor haar werk, reist nu een paar dagen in de week ongeveer 70Km (ongeveer 1000 km per maand) )met de auto, waarvan het grootste deel over de snelweg. Daarnaast reizen we ongeveer ongeveer 400 a 500 km per maand naar familie/vrienden.
Mijn vriendin gaat na februari volgend jaar opzoek naar ander werk, waardoor onduidelijk is of ze dezelfde aantal kilometers blijft maken of dat ze met de fiets/ov gaat reizen.
Wel willen we graag op redelijke termijn (ongeveer 5 jaren) sowieso overstappen op elektrisch en voor de Suzuki krijgen we naar verwachting ongeveer 3 a 4k. Het grote nadeel is dat we geen eigen oprit hebben (en zeer waarschijnlijk ook niet gaan krijgen de komende 12 jaren) dus we zijn gebonden aan laadpalen in de wijk en langs de weg.
We zijn nu drie opties tweedehands aan het overwegen met een maximaal budget van 22500,- euro:
- Een grotere benzine wagen (station, mpv) voor niet te veel geld (tussen de 5 en 8k). Dit zou een tijdelijke tussenstop worden voor de komende paar jaren, totdat we beter weten wat we willen/nodig hebben.
- Een (plug-in) hybride auto, maar ik vraag mij af of dat ideaal is met het aantal km dat we over de snelweg moeten rijden. Als mijn vriendin dichter bij huis gaat werken zou dit wellicht wel een zeer goede optie zijn? Een optie zou zijn een Toyota Prius of Mitsubishi Outlander?
- Elektrisch: We kijken dan naar de Hyundai Iconic (ouder model) voor ongeveer 20.000 euro. Heeft niet het meeste bereik, maar kan wel snelladen. Dus voor de korte ritten prima, voor het werk van mijn vriendin goed te doen meerdere zonder elke keer te laden, enkel de langere ritten moeten we rekening houden met 20 minuten laad tijd.
Heeft er hier nog iemand goede tips? Eventueel met een goed merk/model/jaartal?
Wij zijn allebei helemaal geen auto kenners.....