Toon posts:

Heeft omscholen naar ICT zin mbt salaris?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Safri7879
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-03 15:31
Ik ben 40 jaar en werk in het onderwijs. Daar verdien ik ongeveer 3600 bruto per maand. Nu raak ik daar een beetje verveeld en gaat mijn interesse uit naar ICT, met name Python en Java. Dat is geen opwelling, daar kijk ik al jaren met een schuin oog naar. Ik heb daar echter 0 ervaring in.
Het probleem is dat ik met een hypotheek zit die is afgestemd op mijn huidige salaris. Heeft het omscholen naar de ICT zin of val ik dusver terug in salaris dat ik jarenlang op een houtje moet bijten of zelfs helemaal niet meer rond kan komen? Dan is het risico me te groot namelijk om die stap te nemen.
Alvast dank!

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31
Een goede programmeur verdient met gemak €3600,- bruto. Vacatures genoeg en ik denk ook met meer vrijheden dan in het onderwijs. Verwacht alleen wel dat je hard aan de bak moet en minimaal 4 jaar bezig bent voor je een stevige basis hebt. Vooral veel thuis oefenen en proberen is een must.

Welke talen je op dit moment het beste kan leren moet je even afwachten op de reacties hieronder.

[Voor 6% gewijzigd door Luchtbakker op 22-07-2022 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:29
Weet niet welke regio je zit, maar ik heb me (vers vanuit de hogeschool) ook omgeschoold en de volgende stappen gemaakt:

- traineeship 2200 bruto (is tegenwoordig al een stuk hoger)
- na +- 1.5 jaar overname detacheerder 3200 bruto
- na 6 maanden nieuwe werkgever 4000
- na 1 jaar verhoging van 8% 4320

[Voor 6% gewijzigd door KoningsGap op 22-07-2022 15:43]

• Safri7879
KoningsGap schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:42:
Weet niet welke regio je zit, maar ik heb me (vers vanuit de hogeschool) ook omgeschoold en de volgende stappen gemaakt:

Dank je. Woon in het oosten, Overijssel/Gelderland.

• KoningsGap
Ik heb m'n stappen in Amsterdam gezet, daar liggen de lonen over het algemeen wel iets hoger, maar dan nog zou je je opzich niet teveel zorgen hoeven maken. Alleen de eerste jaren doe je een stap terug.

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:52
Wij halen mensen binnen via Createment die geen IT achtergrond hebben. Dan krijg je eerst een soort vooropleiding en inschatting of je geschikt bent voor het vak. Regio Arnhem/Nijmegen.

[Voor 6% gewijzigd door TacoTaco op 22-07-2022 15:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Safri7879
KoningsGap schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:46:
Ik heb m'n stappen in Amsterdam gezet, daar liggen de lonen over het algemeen wel iets hoger, maar dan nog zou je je opzich niet teveel zorgen hoeven maken. Alleen de eerste jaren doe je een stap terug.
Dat is logisch, maar helaas wel zorgelijk. De vaste lasten en hogere energieprijzen rijzen de pan uit en als de hypotheek dan ook nog eens hoog is...dan is twee jaar 1000+ bruto minder per maand killing :(
Ik wil niet teveel gefocust zijn op geld, maar ja die schoorsteen moet blijven roken.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13
Kijk niet alleen naar het salaris maar ook naar, ondanks al het geklaag, mooie CAO waar je nu over beschikt. Doorbetaald ouderschapsverlof, vakantiedagen, Nabestaanden pensioen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Safri7879
Ik wil zeker niet klagen. Maar zou erg graag omscholen naar ICT. Alleen dat wordt financieel dus een lastig verhaal. So be it.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:28
Nee heb je, ja kun je krijgen. Als ervaren leraar breng je ook andere dingen naar een team. Dus op 0 beginnen is vast niet helemaal nodig

android since G1.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:02
Off-topic, maar ik vraag me eigenlijk wel af welke functie je nu hebt, binnen het onderwijs.
Bruto 3600 op je 40e?
Ik zit daar als 33-jarige basisschoolleerkracht ruim boven.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 14:23
Realiseer je wel dat je je leeftijd tegen hebt. 40 wordt in de IT wereld als oud gezien. Dan pas beginnen met 0 ervaring gaat heel veel werkgevers afschrikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Je bent uitgekeken op het onderwijs en wil je gaan omscholen naar ICT?

Waarom ben je ooit in het onderwijs begonnen(drive, motivatie?) en wat denk je als programmeur te kunnen vinden?(Dan bedoel ik dus niet een riant inkomen)

Ik zit namelijk met iets soortgelijks, ik zit nu in de ICT maar zou mij graag willen omscholen om in de (sociale)woningcorporatie te gaan werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

GZFan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:14:
Off-topic, maar ik vraag me eigenlijk wel af welke functie je nu hebt, binnen het onderwijs.
Die vraag lijkt me niet eens zo off-topic, want ook voor de haalbaarheid van zo'n carrière switch vanuit het onderwijs naar python/java developer scheelt het natuurlijk nogal of je nu voor een onderbouw klas in de basisschool staat of dat je VWO docent wiskunde bent om maar iets te noemen.

@Safri7879 je geeft aan 0 ervaring te hebben. Betekent dat dat je ook nog helemaal niet geprobeerd hebt om in je vrije tijd iets van een online python/java cursus/workshop achtig iets te volgen om het eens te proberen? Vanwaar de interesse in dat specifieke vakgebied?

En zijn er bij je huidige werkgever geen mogelijkheden om iets richting ICT op te pakken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +22Henk 'm!

• T-Rut
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-06 22:16

T-Rut

Karma is a b*tch

Advocaat van de duivel (sorry): Als je al jaren met een schuin oog naar Python en Java kijkt, maar daar na al die jaren nog steeds 0 ervaring in hebt, weet je dan wel zeker dat je het leuk vindt?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hiawathay
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:42
Als je nog nooit geprogrammeerd hebt zou ik in ieder geval eerst een online cursusje python doen om te kijken of je het leuk vindt en blijft vinden na een maand of twee. Valt het allemaal mee en ben je nog steeds enthousiast, heb je alvast een (klein) begin gemaakt.
KoningsGap schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:42:

Zit hier nergens een addertje onder het gras? Niet de verplichting tot een X aantal jaar blijven werken en anders een gigantisch bedrag aan opleidingskosten terug betalen? Direct 2200+ verdienen zonder enige ervaring en na 2 jaar al 4000 klinkt wel erg riant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Safri7879
Ok, dank voor alle reacties :)

Om even wat te verduidelijken:

- Ik ben planner in het HBO onderwijs (toevallig ingerold), dus geen leerkracht/docent. Dat is schaal 8 en dat is ongeveer 3600 bruto voor een 36-urige werkweek. Heb wel HBO afgerond.
- In mijn huidige organisatie hebben ze alle interessante ict uitbesteed. Interessant vind ik dus programmeren.
- Ja ik heb wel eens wat geprobeerd online, maar zeker niet genoeg. Ik vind het absoluut intrigerend.

Ik kan niet anders dan de conclusie trekken dat ik een te groot financieel offer moet brengen wil ik me om laten scholen tot ict-er. Terugzakken van 3600 naar ongeveer 2500 euro per maand kan ik me gewoon niet permitteren. Ook niet voor slechts 2 of 3 jaartjes. Daar is het/mijn leven te duur voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:35
TacoTaco schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:47:
Wij halen mensen binnen via Createment die geen IT achtergrond hebben. Dan krijg je eerst een soort vooropleiding en inschatting of je geschikt bent voor het vak. Regio Arnhem/Nijmegen.
Die ken ik wel (en meer soortgelijk), heb je al wel eens doorgevraagd naar de 'opleiding'? :+

Enige wat handig is van die bedrijven is hun netwerk om ergens binnen te komen, maar als je zelf handig bent door wat cold calling toe te passen (doorvragen en tegen nee kunnen) nadat je wat zelfstudie hebt gedaan, begin je met een soortgelijk basis zonder dat je ergens aan vast zit. Bedrijven zijn zo op zoek dat ze ook meedenken en denken 'dan zetten we hem gewoon bij een klasje tegen een x bedrag' en dan komt het ook goed.

10-15 jaar onderwijs ervaring, na zelfstudie zou ik beginnen met bellen bij bedrijven die iets met onderwijs doen. Die scula achtige bedrijven. Heb je gelijk een + extra.

Zelfstudie en waar te beginnen op Java gebied mag je altijd PM sturen, daarnaast hebben scholen vaak een gratis lidmaatschap voor leerlingen (vast ook leraren) bij coursera, linda achtige cursus sites.

[Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 22-07-2022 19:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Furion2000
Safri7879 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:06:
Terugzakken van 3600 naar ongeveer 2500 euro per maand kan ik me gewoon niet permitteren. Ook niet voor slechts 2 of 3 jaartjes. Daar is het/mijn leven te duur voor.
Als je geen spaargeld eraan wilt besteden, je niet kunt terugzakken naar 2500, maar het toch wilt proberen dan moet je gewoon zelf aan de slag gaan en zien waar het schip strand. Gewoon laptopje erbij pakken 's avonds en wat gaan 'rommelen'.

Op professioneel vlak word er, kort door de bocht, gekeken naar dat iets werkt en dat het goed in elkaar zit, maar er zijn genoeg autodidacten die een leuk project zijn begonnen met iets dat gewoon werkt. Misschien doe je dingen die professionals heel anders zouden aanpakken, maar who cares als het aan de voorkant werkt :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik kan niet anders dan de conclusie trekken dat ik een te groot financieel offer moet brengen wil ik me om laten scholen tot ict-er. Terugzakken van 3600 naar ongeveer 2500 euro per maand kan ik me gewoon niet permitteren. Ook niet voor slechts 2 of 3 jaartjes. Daar is het/mijn leven te duur voor.
Waarom neem je niet eens contact op met bedrijven in jouw regio om te zien wat er mogelijk is? Daar heb je denk ik veel meer aan dan ervaringen van anderen op internet, aangezien de situatie als niet-starter toch net vaak anders zal zijn (leeftijd, vaardigheden, regio). Gelet op de huidige arbeidsmarkt zou ik verwachten dat er best wat meer te krijgen moet zijn dan € 2.500, dat is ook wel erg weinig imho. Moet je jezelf wel een beetje weten te verkopen natuurlijk.

Maar ook als je er een jaar of twee flink op achteruit gaat, dan zou de investering het mogelijk toch waard kunnen zijn. Dit al helemaal als je bedenkt dat je waarschijnlijk nog zo'n 30 jaar moet werken en je in de IT als het goed is uiteindelijk aanzienlijk meer kan gaan verdienen dan wat je nu krijgt. Kan je de tijdelijke teruggang niet opvangen met spaargeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:52
Furion2000 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Die ken ik wel (en meer soortgelijk), heb je al wel eens doorgevraagd naar de 'opleiding'? :+
Yep, daar hebben we zelf invloed op, maw de opleiding wordt aangepast aan onze wensen. Daarna een bootcamp binnen ons bedrijf en dan meedraaien op projecten bij de klant. Supertevreden over, 5 goede mensen mee binnengehaald. Precies wat TS wil dus.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

Let wel, je vakantie dagen ga je missen. ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:29
Wanneer je een korte terugval in salaris als risico ziet, zou ik ook de risico's van "niets doen" in kaart gaan brengen.
Ik begrijp dat je nu bovenin je schaal zit, dus afhankelijk bent van de CAO-verhogingen (die niet inflatiedekkend zijn)? Zijn er doorgroeimogelijkheden voor je? Hoe lang is de verwachting dat jouw type werk blijft bestaan? Etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:58
Neem eens contact op met de HR afdeling van een ROC bij je in de buurt. Wellicht kan je als instructeur instromen bij een ICT opleiding.

Mema

Acties:
  • +1Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:50

Om even wat te verduidelijken:

- Ik ben planner in het HBO onderwijs (toevallig ingerold), dus geen leerkracht/docent. Dat is schaal 8 en dat is ongeveer 3600 bruto voor een 36-urige werkweek. Heb wel HBO afgerond.
- In mijn huidige organisatie hebben ze alle interessante ict uitbesteed. Interessant vind ik dus programmeren.
- Ja ik heb wel eens wat geprobeerd online, maar zeker niet genoeg. Ik vind het absoluut intrigerend.

Wellicht een idee om i.p.v. 36, 40uur te gaan werken waarbij de je de extra 4 uur steekt in opleiding/werk als zzp of hobby etc... (geef het maar een naam) en zo langzaam richting een nieuwe functie te groeien?

Heb je iig lekker de tijd om een mooi portfolio op te bouwen.

• KoningsGap
Hiawathay schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:05:
Als je nog nooit geprogrammeerd hebt zou ik in ieder geval eerst een online cursusje python doen om te kijken of je het leuk vindt en blijft vinden na een maand of twee. Valt het allemaal mee en ben je nog steeds enthousiast, heb je alvast een (klein) begin gemaakt.

[...]

Zit hier nergens een addertje onder het gras? Niet de verplichting tot een X aantal jaar blijven werken en anders een gigantisch bedrag aan opleidingskosten terug betalen? Direct 2200+ verdienen zonder enige ervaring en na 2 jaar al 4000 klinkt wel erg riant.
Eerder kappen leverde inderdaad een terugbetalingsverplichting op. Na anderhalf jaar declarabel voor de partij waar ik het traineeship deed kon ik kosteloos worden overgenomen. Verder een kwestie geweest van de goede stappen op de goede momenten en hard onderhandelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
Je zou eens kunnen kijken naar het omscholings programma make it work: https://it-omscholing.nl/ . Ik ken wel mensen die op die manier met succes de switch hebben gemaakt. Voordeel is ook dat je na 6 maanden opleiding gelijk bij een werkgever aan de lag kunt en dat dit al van te voren is geregeld

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Safri7879 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:39:
... mijn interesse uit naar ICT, met name Python en Java. Dat is geen opwelling, daar kijk ik al jaren met een schuin oog naar. Ik heb daar echter 0 ervaring in.
Begin dan eerst eens om voor jezelf kleine projecten op te zetten en uit te vogelen met die 2 als uitgangspunt.

Op een opleiding ga je echt niet alles leren met betrekking tot programmeren. Daarom is het handig dat je zelf (veel) dingen gaat uitzoeken. Voor jezelf met projecten beginnen kan dat enorm bij helpen. Stel een doel op wat je wilt bereiken, houd het eenvoudig en kijk met een ervaren programmeur of dat mogelijk is. Daarna ga je aan de slag om het voor elkaar te krijgen. Kijk of je een ervaren programmeur als peer reviewer kunt gebruiken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ryebreadthedude
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Op mijn 35e heb ik een omscholing gedaan tot software ontwikkelaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:03
Furion2000 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Als je geen spaargeld eraan wilt besteden, je niet kunt terugzakken naar 2500, maar het toch wilt proberen dan moet je gewoon zelf aan de slag gaan en zien waar het schip strand. Gewoon laptopje erbij pakken 's avonds en wat gaan 'rommelen'.
Met een beetje rommelen kom je er niet als je het mij vraagt. En al kom je er wel dan zal je startsalaris echt niet hoger worden. Hobbymatig programmeren wordt nooit gezien als werkervaring. Zelfs stages en bijbanen worden nauwelijks meegerekend als je start.
Op professioneel vlak word er, kort door de bocht, gekeken naar dat iets werkt en dat het goed in elkaar zit, maar er zijn genoeg autodidacten die een leuk project zijn begonnen met iets dat gewoon werkt. Misschien doe je dingen die professionals heel anders zouden aanpakken, maar who cares als het aan de voorkant werkt :+
Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Bij een engineering assessment is het belangrijk dat iets goed in elkaar zit. Iets wat goed werkt maar slecht in elkaar zit is echt kansloos. Met zo iemand gaat een team alleen maar productiviteit verliezen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Dus je gaat de rest van je werkzame leven, nog grofweg 27 jaar lang, genoegen nemen met iets wat praktisch gelijkstaat aan minimumloon, terwijl je jezelf als software engineer kan neerzetten en in no-time het viervoudige kan verdienen?

Je hebt een plan nodig.

Stap 1: Denk eens niet in zwart/wit. Waarom zou je 100% je huidige baan opzeggen? Waarom kan je niet meerdere baantjes tegelijkertijd uitvoeren? Je kan prima leren programmeren terwijl je je huidige baan voortzet.

En als je inderdaad moet inleveren op je inkomsten voor een paar jaartjes, dan ga je in de avonduren in een bar werken, of eten bezorgen, whatever. Vul je inkomsten aan voor een tijdje, dat is een korte investering wat je op termijn heel veel geld gaat opleveren.

Stap 2: Je gaat leren bluffen. De wereld is niet eerlijk, speel dat spelletje gewoon mee. Jij hebt na je zelfstudie (alles is gratis te leren online in deze talen) gewoon 1,5 jaar werkervaring, want je hebt vast wel eens iets over Python gelezen tijdens je huidige werkzaamheden in 2021 en 2022. Dan gaan er deuren open.

En nee, ook van iemand met nog geen 2 jaar ervaring wordt niet veel verwacht. Maar je hebt in ieder geval ervaring op papier. Blijf leren, zeker in de wereld van programmeren, en je gaat alleen maar beter worden.

Stap 3: Zometeen ben je 44 lentes jong en ben je een ervaren hoofd met autoriteit in een wereld waar niemand meer kijkt naar hoeveel jaren ervaring of welke opleidingen je hebt gehad. Maar je salaris is opeens €7000 per maand bij een detacheerder of €10.000 per maand als je deta/vast gaat werken, of €12.000 tot €20.000 per maand als freelancer.

Door wat je méér kan verdienen over de komende 27 jaar heb je een goede kans dat je grofweg 2 miljoen euro meer meeneemt als je met pensioen gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:57
Blue-eagle schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Dus je gaat de rest van je werkzame leven, nog grofweg 27 jaar lang, genoegen nemen met iets wat praktisch gelijkstaat aan minimumloon, terwijl je jezelf als software engineer kan neerzetten en in no-time het viervoudige kan verdienen?

Je hebt een plan nodig.

Stap 1: Denk eens niet in zwart/wit. Waarom zou je 100% je huidige baan opzeggen? Waarom kan je niet meerdere baantjes tegelijkertijd uitvoeren? Je kan prima leren programmeren terwijl je je huidige baan voortzet.

En als je inderdaad moet inleveren op je inkomsten voor een paar jaartjes, dan ga je in de avonduren in een bar werken, of eten bezorgen, whatever. Vul je inkomsten aan voor een tijdje, dat is een korte investering wat je op termijn heel veel geld gaat opleveren.

Stap 2: Je gaat leren bluffen. De wereld is niet eerlijk, speel dat spelletje gewoon mee. Jij hebt na je zelfstudie (alles is gratis te leren online in deze talen) gewoon 1,5 jaar werkervaring, want je hebt vast wel eens iets over Python gelezen tijdens je huidige werkzaamheden in 2021 en 2022. Dan gaan er deuren open.

En nee, ook van iemand met nog geen 2 jaar ervaring wordt niet veel verwacht. Maar je hebt in ieder geval ervaring op papier. Blijf leren, zeker in de wereld van programmeren, en je gaat alleen maar beter worden.

Stap 3: Zometeen ben je 44 lentes jong en ben je een ervaren hoofd met autoriteit in een wereld waar niemand meer kijkt naar hoeveel jaren ervaring of welke opleidingen je hebt gehad. Maar je salaris is opeens €7000 per maand bij een detacheerder of €10.000 per maand als je deta/vast gaat werken, of €12.000 tot €20.000 per maand als freelancer.

Door wat je méér kan verdienen over de komende 27 jaar heb je een goede kans dat je grofweg 2 miljoen euro meer meeneemt als je met pensioen gaat.
Ik denk dat stap 2 en 3 in de huidige markt best een mogelijkheid is, maar alleen als de huidige werkervaring van TS een beetje aansluit bij het werkveld waar hij naartoe wil... Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar vanuit een baan in het onderwijs wat kan rommelen met JS en Python en dan na 2 jaar een vergelijkbare baan kan krijgen in de IT, zelfs niet met grofweg 20 jaar ervaring op de arbeidsmarkt. Hoeveel zijn soft skills waard als er geen gedegen praktische kennis tegenover staat?

Ik werk zelf in de medische sector en toevallig kreeg ik de kans om, zowel bij mijn vorige werkgever als bij de huidige, mee te helpen met het implementeren van een nieuw CRM. Omdat ik de benodigde praktische kennis heb vond men het waardevol mij bij dat proces te betrekken, en zijlings heb ik op dit moment dus 3 jaar ervaring met het koppelen van allerlei API's aan het CRM, gebruikersondersteuning, trainingen e.d.

Laatst eens geprobeerd of ik dat kon omzetten in een andere baan bij een bedrijf wat CRM systemen ontwerpt en implementeert bij klanten, kreeg ik te horen dat ik simpelweg te weinig praktische ervaring heb, dan weet ik het ook niet meer...

Let wel, N=1 dus mijn verhaal zal niet representatief zijn voor de huidige arbeidsmarkt.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Euhm, ruim boven modaal is praktisch minimumloon? En een software engineer kan in no-time zo een €14k per maand verdienen? Laat me niet lachen. Er zijn vast de uitzonderingen waar het is gelukt, maar de gemiddelde IT'er hier komt daar nog geen eens in de buurt. Laat staan iemand die even wat aan gaat hobby'en in de IT.
En dicht als ze erachter komen dat je geen drol kan voor iemand met die werkervaring. Al helemaal dicht als ze erachter komen dat je aan het liegen bent. Van iemand met 2 jaar werkervaring wordt misschien niet veel verwacht, maar wel oneindig veel meer dan iemand met geen werkervaring. En dat laatste heeft hij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:58

sh4d0wman

Long live the King!

Gezien je leeftijd en ervaring zou je wellicht makkelijker als software tester aan de slag kunnen. Daar kun je bij test automation je scripting skills mee opbouwen en zie je welicht verschillende talen voorbij komen. In eigen tijd dan een github repository opbouwen met projecten in je favoriete taal of certificaten behalen op test gebied en daar een verdieping kiezen om een hoger salaris te bereiken.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Sorry, maar dat is een best slecht advies. Als jij nog nooit in een software bedrijf hebt gewerkt dat ga je mensen die dat lang genoeg gedaan hebben om sollicitaties te doen niet minstends 3X een uur voor de gek houden. Zelf heb ik in het verleden vaker dan eens een sollicitatiegesprek gehouden met omscholers, en je komt het verst als je gewoon eerlijk bent. Zorg ervoor dat een werkgever in jouw wilt investeren en overtuig ze dat jij dat waard bent. Al heb je geen verifieerbare credentials en is je verhaal vaag en schimmig dan val je een stuk eerder sneller af.

Software development is meer dan wat feitjes weten over een programmeertaal. Processen, QA, testing, CI/CD e.d. zijn onderwerpen die iedereen die 2 jaar in een daadwerkelijk professioneel team meedraaien iets over moet weten, maar je niet tegen aanloopt als je zelfstandig iets aangerommeld in je vrije tijd. Je onderschat heftig hoe groot het verschil is tussen 0 en 1 jaar ervaring (en dat geldt ook voor HBO-ers die 4 jaar gestudeerd bestudeerd hebben hoe de praktijk zou moeten werken).
Stap 3: Zometeen ben je 44 lentes jong en ben je een ervaren hoofd met autoriteit in een wereld waar niemand meer kijkt naar hoeveel jaren ervaring of welke opleidingen je hebt gehad.
Zolang we nog solliciteren met CV's of LinkedIn profielen gaat dat ook niet werken. Je daadwerkelijke ervaring valt er direct uit en 40+ zijn is in deze sector eerder iets wat tegen dan voor je werkt. En hier geld ook hetzelfde: al ben je onnodig vaag en schimmig over wat je achtergrond nu is dan val je snel af. Wij krijgen ontzettend veel sollicitaties op development functies van mensen die afgelopen weekend een tutorial gevolgd hebben en nu een bak met geld willen. Willen werken in deze sector is niet uniek, er zijn hele volksstammen die opzich wel een goedbetaalde kantoorbaan zonder noemenswaardige verantwoordelijkheden willen. Waar een tekort aan is zijn mensen die het daadwerkelijk kunnen.
Maar je salaris is opeens €7000 per maand bij een detacheerder of €10.000 per maand als je deta/vast gaat werken, of €12.000 tot €20.000 per maand als freelancer.

Misleidend optimistisch, en dat is nog zachtjes uitgedrukt. Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)" bevat een mooi overzicht van de schalen van een grote detacheerder. 7K/maand is enkel haalbaar voor een principal consultant, iets wat je niet zomaar wordt als autodidact tenzij je heel veel ervaring hebt. De TS mag blij zijn als die z'n huidige salaris van 3600 terug heeft na 5 jaar.

Mijn persoonlijk ervaring met clubs als Humanoids en Codaisseur is dat hun studenten ergens rond de 2400 euro/maand beginnen. Een minderheid (laten we zeggen ~40%) daarvan is een daadwerkelijk succes en groeit binnen een paar jaar door naar 3K/maand +. De rest blijft eindeloos in junior functies hangen en best een hoop waar ik mee gewerkt heb doen naar 5 jaar weer iets anders.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik vind je niet geweldig gemotiveerd overkomen als ik eerlijk ben. Je hebt je blijkbaar nog nauwelijks in de talen die je noemt verdiept en dat wijst niet op echte interesse, en ook financieel moet het niet teveel gedoe zijn.

Dat is je goed recht, maar op die manier gaat het hem niet worden.

[Voor 6% gewijzigd door Yucon op 23-07-2022 19:34]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 17:11
Zou eerst maar eens beginnen met oefenen en kijken of het je past. Geld is/dekt bovendien ook niet alles.
Ikzelf ben 50 en ben de ICT-cultuur behoorlijk zat. Heb in mijn carrière al zoveel nieuwe dingen (aan-)geleerd en dat blijft maar doorgaan. Want tja, als er weer een nieuwe hype opduikt dan zal je toch weer mee moeten als de wereld dat besluit. Het is niet altijd een verbetering. Bedenk goed wat je doet want met die twee talen kun je misschien wel even vooruit maar als je dat na jaren dik onder de knie hebt kan er zo weer wat anders opduiken. Kan je weer opnieuw beginnen. Dat moet je liggen.

[Voor 70% gewijzigd door codebeat op 23-07-2022 21:21. Reden: toevoeging]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• denkeroverna
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 21:49
Ik heb een soortgelijke moment gehad in mijn leven, ik ben weliswaar 7 jaartjes jonger, maar ik had wel al verplichtingen als een hypotheek, leasebak en een vriendin :9 .

Net zoals jij heb ik lang met een schuin oog naar programmeren gekeken, toentertijd ook niks mee gedaan. Wat mijn situatie wat minder kansrijk maakt tegenover die van jou, is dat ik geen HBO of MBO heb gedaan. Waar een wil is is een weg... Met voldoende motivatie en doorzettingskracht kom je er wel, ja... erg cliché :P .
Wetende dat een lange tijd met geen inkomen, en een lange periode met een stuk minder inkomen (in mijn geval was dit 1200 euro bruto p.m.), heb ik van 2017 tot 2020 gespaard, een buffer opgebouwd ennnnn toen besloten we te verhuizen O-) . Maar goed, met een iets mindere buffer en iets hogere lasten moest het ook wel lukken. Immers, werkgeluk is heel waardevol, en als je nu niet gelukkig bent in je werk, dan zullen die 30 jaar die hierna komen je niet vrolijk maken.

Ik wil je hierbij ook wel een idee geven wat deze stap naar geluk mij heeft gekost, de programmeer bootcamp kostte me €9500, en ik gaf ca €2000 p.m. uit voor levensonderhoud. De bootcamp heeft 3 maanden geduurd, en het koste me uiteindelijk 6 maanden om mijn eerste baantje als dev te vinden. Ik had geen recht op WW o.i.d. Totaal was ik ca. €21.500 lichter voordat ik mijn eerste baantje had. Dit baantje betaalde trouwens slecht, €2100 pm bruto.

Binnenkort start ik bij een nieuwe werkgever waar ik meer ga verdienen, €2900. Dat zal genoeg zijn om rond te komen, en nog leuke dingen te doen. Het is nog steeds een stuk minder dan wat ik voor de switch verdiende, maar dit is wel het moment waar ik weer kan beginnen met een beetje te sparen. Het is een lange reis geweest, iets meer dan 4,5 jaar incl. sparen om dit mogelijk te maken. Maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest, het werk wat ik mag doen geeft me zo intens veel voldoening, ik zou nooit meer iets anders willen.

Nu is mijn situatie waarschijnlijk op sommige vlakken anders dan die van jou, ik kon bijvoorbeeld geen vastellingsovereenkomst krijgen om de WW te behouden, jij hebt waarschijnlijk meer vaste lasten, jij hebt een HBO papiertje, jij hebt misschien een huidige werkgever die mee wilt denken?

Mocht je zelf overtuigd zijn dat je die stap wilt maken, begin dan nu alvast een gezonde buffer aan te leggen! Erover piekeren en geen actie ondernemen, dan zit je over 3 jaar nog steeds met dit idee, en daar zul je niet gelukkig van worden. Er zijn heel veel kansen voor jou, een HBO en de levenservaring die je meebrengt, ja je moet gaan inleveren in salaris, daar zul je niet aan ontkomen. Als je nu €500 p.m. opzij gaat leggen, is dat €18000 over 3 jaar. Hiermee kun je vast enkele jaren aan minder salaris opvangen. Heel misschien wilt je huidige werkgever ook met je meedenken, bijv. door een vaststellingsovereenkomst, met een maandje, of meer, vrijstelling van werk? Hiermee zou je dan een periode kunnen opvangen indien je een bootcamp gaat volgen.

Tot slot, ik heb zelf bij Codaisseur de bootcamp gevolgd, leuke leerzame tijd geweest. De oudste persoon die bij ons in de groep zat was rond de 40, natuurlijk ook uitgekeken op hun huidige baan. De kans van slagen met een switch ligt totaal bij jezelf, je moet gewoon genoeg motivatie hebben om dit te gaan flikken. Dus, chin up and go for it!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 21:53

Reactie die vooral uitstraalt hoe goed poster het heeft en niets toevoegt aan TS.

[Voor 86% gewijzigd door t_captain op 27-07-2022 10:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:21
Volgens mij kun je beter eerst bepalen of programmeren echt is wat je wilt. Geld is niet echt een goede motivatie. Je gaat uiteindelijk voor de kick dat je iets werkend hebt kunnen krijgen.

Je kunt dit gewoon in je vrije tijd doen, daar hoef je niet je werk voor op te zeggen. Bedenk voor jezelf een project. Omschrijf functioneel wat je wilt maken. "ALS Bewoner van mijn huis WIL IK dat de ventilator in het toilet 20 minuten blijft draaien als het licht meer dan 3 minuten aan is geweest ZODAT het niet meer stinkt" oid, zo wordt het in SCRUM ook vaak gedaan. Bij dit voorbeeld heb je ook hardware nodig wat je misschien niet wilt, maar je kunt ook zuivere software gaan maken, bijvoorbeeld "ALS gezinshoofd WIL IK een webapplicatie met de gezinsfoto's ZODAT alle gezinsleden de foto's kunnen bekijken".

En ga dat vervolgens maken. Want dan kom je erachter wat programmeren echt is: eindeloos bezig zijn met details omdat het net in een paar randgevallen niet goed werkt en je niet begrijpt waarom. Je hebt er oneindig veel geduld, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid voor nodig. Een beetje met een schuin oog naar Java en Python kijken geeft je absoluut geen beeld van het werk.

Vind je het daarna nog steeds leuk, dan heb je meteen een project dat je kunt laten zien. Maar als je er professioneel mee bezig wilt, dan zou ik toch een opleiding gaan doen. Veel bedrijven hebben bv wel een trainee-masterclass waarbij je met alle aspecten van software-ontwikkeling te maken krijgt. Als het vakgebied je ligt kun je daarna meestal wel als beginner in een team meedraaien. En als je dat bij het goede bedrijf doet en je hebt vanuit je huidige werk wat softskills meegenomen, dan denk ik dat iets van 3000 bruto per maand wel haalbaar moet zijn.

Wat @Blue-eagle zegt is volkomen onrealistisch. Geen enkele detacheerder betaalt meer dan 5k en dan heb je al erg veel. 12k als freelancer is wel haalbaar, maar als freelancer moet je echt al wel iets kunnen voordat je klussen krijgt. Het is bovendien maar de vraag of freelancen bij je levensstijl past, want je inkomen kan zeer wisselend on onzeker zijn. Als alleenstaande zou ik dat niet aandurven. Indien partner met een vast contract, misschien wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

DraZ666 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:52:
Misschien is het een optie om eerst over je leven na te denken?? Als je nu al niet rond kan komen van 2500,- pm , in gelderland/overijssel, woon je dan niet een beetje boven je stand? Met een beetje spaarbuffer moet je dat toch wel kunnen overbruggen als je die stap echt graag wil maken?

En al helemaal opmerkingen van mensen als @Blue-eagle zijn lachwekkend.
Ik verdien 2000,- pm wat volgens hem zwaar onder het minumumloon valt.
Toch heb ik een vrijstaandhuis, electrische auto en 3 motoren en kan daarnaast 800,- pm sparen. Ohja en voor dat salaris werk ik 2,5 dag per week...geniet liever nu van je vrije tijd dan over 27 jaar, als je dat al haalt...
2000/maand is wat, 1600 netto? Wat jij schetst is volkomen onrealistisch

Acties:
  • +4Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Want de fuck is "met een schuin oog naar programmeren kijken"?

Heb ooit de switch gemaakt en naast mijn 40 urige baan heb ik weken 40 uur ernaast zitten leren. Na maanden leren heb ik een project opgepakt en daardoor een baan aangeboden gekregen. Vervolgens ben ik nog jaren bezig geweest met dagelijks 2-3 uur experimenteren na mijn werk. En binnenkort begin ik weer van voor af aan om certificaten te halen en een programmeer project weer te starten.

Dus wat betekend dat met schuin oog kijken? Heb je een Git project waarin je een project gestart bent? Lees je APIs uit van je sensors thuis en heb je al met data gewerkt? Of lijkt het je gewoon leuk omdat je meer dan 3500 euro wilt gaan verdienen?

Heb dan heel slecht nieuws voor je: goed programmeren en je werk goed doen is gewoon moeilijk werk. Heb af en toe momenten dat ik zweet door de inspanning die ik mentaal moet leveren. Ga eerst maar eens een leuk project starten en kijk hoe je daar iets werkend krijgt voor je aan een switch kan denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:14
Safri7879 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:39:
Ik ben 40 jaar en werk in het onderwijs. Daar verdien ik ongeveer 3600 bruto per maand. Nu raak ik daar een beetje verveeld en gaat mijn interesse uit naar ICT, met name Python en Java. Dat is geen opwelling, daar kijk ik al jaren met een schuin oog naar. Ik heb daar echter 0 ervaring in.
Het probleem is dat ik met een hypotheek zit die is afgestemd op mijn huidige salaris. Heeft het omscholen naar de ICT zin of val ik dusver terug in salaris dat ik jarenlang op een houtje moet bijten of zelfs helemaal niet meer rond kan komen? Dan is het risico me te groot namelijk om die stap te nemen.
Alvast dank!
Misschien een stomme vraag, maar...
Als je echt wat anders wil, waarom doe je dan niet gewoon die opleiding? Na die opleiding kan je altijd nog bepalen of en hoe het voor jou uit kan om de IT in te gaan.
Natuurlijk kun je zeggen dat je die opleiding dan "voor niets hebt gedaan" maar dat is simpelweg niet waar. Je doet een opleiding in de eerste plaats voor jezelf, om meer kennis op te doen, om jezelf te ontwikkelen. Ik denk dat je dat in het oog moet houden.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +4Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:37
EvilWhiteDragon schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar...
Als je echt wat anders wil, waarom doe je dan niet gewoon die opleiding? Na die opleiding kan je altijd nog bepalen of en hoe het voor jou uit kan om de IT in te gaan.
Natuurlijk kun je zeggen dat je die opleiding dan "voor niets hebt gedaan" maar dat is simpelweg niet waar. Je doet een opleiding in de eerste plaats voor jezelf, om meer kennis op te doen, om jezelf te ontwikkelen. Ik denk dat je dat in het oog moet houden.
Ja maar TS wil niet terugvallen in salaris.
Dat is nu juist iets wat niet realistisch is. Het salaris bij een baan waar je jarenlang ervaring mee hebt vergelijken met een heel nieuwe branch.
De feiten zijn: Als starter ben je wat ouder (hoeft geen probleem te zijn), geen relevante werkervaring, geen relevante opleiding.
Even wat cursusjes doen en je portfolio vullen zal je niet veel helpen qua werkervaring aantonen (je kan simpelweg meetypen met de cursus of gewoon de code kopiëren. Niemand die het weet).

Realistisch is wel dat als je dit echt wil je een stap terug gaat moeten doen qua salaris (neem aan dat je een 13e maand krijgt dus rond de 50k verdient). Hoe snel je vervolgens op hetzelfde niveau of daarboven komt hangt dan van je ontwikkeling af en het bedrijf waar je bij zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
PhilipsFan schreef op zondag 24 juli 2022 @ 03:04:

Wat @Blue-eagle zegt is volkomen onrealistisch. Geen enkele detacheerder betaalt meer dan 5k en dan heb je al erg veel. 12k als freelancer is wel haalbaar, maar als freelancer moet je echt al wel iets kunnen voordat je klussen krijgt. Het is bovendien maar de vraag of freelancen bij je levensstijl past, want je inkomen kan zeer wisselend on onzeker zijn. Als alleenstaande zou ik dat niet aandurven. Indien partner met een vast contract, misschien wel.
Ongeacht de bedragen is het niet handig om als zelfstandige alles uit te geven. Ik zou het de eerste maanden/jaar limiteren op 40% van de inkomsten, bij 10k aan facturen per maand niet meer dan 4000.- netto uitgeven voedsel en netflix. Als je dan een beetje buffer opgebouwd hebt, en weet hoeveel dagen je per jaar daadwerkelijk aan de slag kan, kan je langzaam omhoog gaan in maandelijkse uitgaven. Bijkomend voordeel is dat je niet gewend bent aan een luxere leefstijl mocht het avontuur binnen een jaar stranden.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Safri7879
Ok. Nou had wel wat reacties verwacht, maar niet zoveel. En hele scherpe ook :)
Wat een reality-check is het voor mij. Dank aan alle hulpvaardige en eerlijke Tweakers!

Ik ga heel hard nadenken, maar eerlijk is eerlijk: geld is wel een belangrijke factor voor mij waarom ik die stap zou willen nemen. Dit is absoluut geen appeltje eitje en vraagt teveel van mij in deze levensfase, zowel geestelijk als financieel. Ik ga uitdagingen proberen te vinden in mijn huidige sector (onderwijs) en laat de ict switch aan me voorbij gaan. Het is niet anders, maar zoveel heb ik er helaas niet voor over. Daarvoor is het leven voor mij gewoon te kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:12
Safri7879 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:49:
Ok. Nou had wel wat reacties verwacht, maar niet zoveel. En hele scherpe ook :)
Wat een reality-check is het voor mij. Dank aan alle hulpvaardige en eerlijke Tweakers!

Ik ga heel hard nadenken, maar eerlijk is eerlijk: geld is wel een belangrijke factor voor mij waarom ik die stap zou willen nemen. Dit is absoluut geen appeltje eitje en vraagt teveel van mij in deze levensfase, zowel geestelijk als financieel. Ik ga uitdagingen proberen te vinden in mijn huidige sector (onderwijs) en laat de ict switch aan me voorbij gaan. Het is niet anders, maar zoveel heb ik er helaas niet voor over. Daarvoor is het leven voor mij gewoon te kort.
Zoals vaker gezegd, dat hele internet staat vol youtube en sites met tutorials. Heck, python website geeft zelf lesmateriaal!

Ik ben momenteel ook gestart met Python, heb al wat ervaring met wat scriptjes hier en daar van een andere taal maar is meer een "1 trick Pony" gevalletje dat ik opnieuw implementeer.

Maar ook ik vind het rete interessant en doe het voornamelijk in m'n vrije tijd.
Problemen die ik vind op afdelingen op het werk denk ik na of ik er wat aan zou kunnen doen (2 toegepast). Dat is voor mij het onderdeel "projecten zoeken".
Maar ook thuis kan ik projecten verzinnen (momenteel 1 mee bezig) die toegevoegde waarde kunnen hebben in en om het huis.

Op internet kom ik ook dingen tegen dat je jezelf kan aanbieden om (relatief simpel) programma's te maken.

Dat laatste is voor mij in ieder geval een stap te ver, maar wel een stap die ik zou willen nemen om te zien of ik dan met die tijd er zelfverzekerd aan zou durven beginnen.

Dat schuine oog van jouw hoeft niet direct wat financieels op te leveren, het kan ook je nieuwe hobby of passie worden wat je een paar uurtjes per week kan meenemen.

Financieel of passie gedreven, beide gevallen ga je er met volle aandacht in. Beide gevallen kun je over een jaar of 2 overwegen om dan het diepe in te duiken en je werk er van te maken.

Zo zit ik er in ieder geval in, misschien dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Safri7879 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:49:
Ik ga uitdagingen proberen te vinden in mijn huidige sector (onderwijs) en laat de ict switch aan me voorbij gaan. Het is niet anders, maar zoveel heb ik er helaas niet voor over. Daarvoor is het leven voor mij gewoon te kort.
Dat ging snel :)

Als je zo makkelijk ervan af te brengen bent dan kun je er beter maar niet aan beginnen. Ik vind sommige reacties nog best rooskleurig eigenlijk.

Zelf werk ik al 20 jaar als programmeur en mijn fulltime salaris ligt tussen de 4k en 5k per maand, maar dat heeft een behoorlijke tijd geduurd. Jouw salaris van 3600 per maand had ik pas na 10 jaar werkervaring ongeveer.

Nu ben ik geen jobhopper en net iets teveel nerd / hork op sociaal vlak om een manager of lead te worden, dus dat zijn limiterende factoren.

Daarnaast moet je programmeren echt leuk vinden om het vol te houden. Want er zijn momenten dat het best heftig kan zijn en je het gevoel krijgt dat je dagelijks 8 uur per dag sudoku's aan het oplossen bent. Van die uitdaging moet je houden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DraZ666
FreakNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:54:
[...]

2000/maand is wat, 1600 netto? Wat jij schetst is volkomen onrealistisch
2000pm is netto, zou niet weten waarom ik bruto zou posten. Maar in de achterhoek is dit zeker niet onrealistisch, tuurlijk, ik moet 7 min rijden met de auto om boodschappen te doen want in mn dorp zit nix, behalve alle rust vd wereld. Maar om dit onrealistisch te noemen...

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ach, ook netto is het onrealistisch.

Kom op, even bierviltje;

Vrijstaand wonen; 800/maand netto (hypotheek, verzekeren, onderhoud, GWL, gemeentelijke lasten, provinciale lasten).
3 motoren en 1 auto inc onderhoud en brandstof; 300 netto (totaal onrealistisch, maar for the sake of argument)
800 sparen
Zorgverzekering 100 euro

Da’s 2K.

Dus of je spaart niet, of je eet niet of je hebt geen hypotheek… Of je trolled😒

[Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 24-07-2022 21:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
retoohs schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Met een beetje rommelen kom je er niet als je het mij vraagt. En al kom je er wel dan zal je startsalaris echt niet hoger worden. Hobbymatig programmeren wordt nooit gezien als werkervaring. Zelfs stages en bijbanen worden nauwelijks meegerekend als je start.

[...]

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Bij een engineering assessment is het belangrijk dat iets goed in elkaar zit. Iets wat goed werkt maar slecht in elkaar zit is echt kansloos. Met zo iemand gaat een team alleen maar productiviteit verliezen.
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, want met 'rommelen' bedoelde ik vooral als orienterende fase. Met 0 ervaring en dan die keuze maken is minder goed dan dat je al thuis dingen geprogrammeerd hebt en je keuzes en verdere verloop wat beter zelfs kan inschatten.

Ook mijn laaste alinea zegt eigenlijk hetzelfde als jij, althans zo lees ik het :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:40
[...]

Je hebt een plan nodig.

Waar werk jij dat je met pak en beet 4 jaar werkervaring in het betreffende vakgebied op 10k per maand uit kan komen? Ik kom zelf met meer ervaring niet in de buurt van de helft van dat bedrag, en als ik kijk naar mijn collega's die zoveel jaar ervaring hebben, vind ik die persoonlijk ook geen 10k per maand waard.

Daarnaast, iemand kan wel 2 jaar werkervaring neerzetten op het cv, maar dan verwacht ik wel een gesprek te kunnen hebben over op zijn minst de basis van hoe een programma er uit ziet dat iets verder gaat dan "Hello world". Bluffen werkt ook alleen maar als de ander niet de kennis heeft, en ik mag hopen dat ieder fatsoenlijk bedrijf toch ten minste een gesprek laat voeren met iemand met inhoudelijke kennis, want zelfs in een arbeidsmarkt waar een schreeuwend tekort aan mensen is, is er 1 ding slechter voor een bedrijf dan een niet gevulde plek en dat is een incapabel iemand op die plek neer zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Waar werk jij dat je met pak en beet 4 jaar werkervaring in het betreffende vakgebied op 10k per maand uit kan komen? Ik kom zelf met meer ervaring niet in de buurt van de helft van dat bedrag, en als ik kijk naar mijn collega's die zoveel jaar ervaring hebben, vind ik die persoonlijk ook geen 10k per maand waard.
Gokje: workaholic midlance of freelance. Of jonge tech lead bij een FAANG, big four of een andere groote SAAS. Maar allemaal net zo relevant voor de TS als wat een astronaut bij NASA verdiend.
Daarnaast, iemand kan wel 2 jaar werkervaring neerzetten op het cv, maar dan verwacht ik wel een gesprek te kunnen hebben over op zijn minst de basis van hoe een programma er uit ziet dat iets verder gaat dan "Hello world". Bluffen werkt ook alleen maar als de ander niet de kennis heeft, en ik mag hopen dat ieder fatsoenlijk bedrijf toch ten minste een gesprek laat voeren met iemand met inhoudelijke kennis, want zelfs in een arbeidsmarkt waar een schreeuwend tekort aan mensen is, is er 1 ding slechter voor een bedrijf dan een niet gevulde plek en dat is een incapabel iemand op die plek neer zetten.
Exact, de huidige markt is niet de dotcom buble 2.0. De industrie is nu een stuk volwassener en de bedrijven zijn een stuk verstandiger.

• Safri7879
Lethalis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Dat ging snel :)

Als je zo makkelijk ervan af te brengen bent dan kun je er beter maar niet aan beginnen. Ik vind sommige reacties nog best rooskleurig eigenlijk.

Zelf werk ik al 20 jaar als programmeur en mijn fulltime salaris ligt tussen de 4k en 5k per maand, maar dat heeft een behoorlijke tijd geduurd. Jouw salaris van 3600 per maand had ik pas na 10 jaar werkervaring ongeveer.

Nu ben ik geen jobhopper en net iets teveel nerd / hork op sociaal vlak om een manager of lead te worden, dus dat zijn limiterende factoren.

Daarnaast moet je programmeren echt leuk vinden om het vol te houden. Want er zijn momenten dat het best heftig kan zijn en je het gevoel krijgt dat je dagelijks 8 uur per dag sudoku's aan het oplossen bent. Van die uitdaging moet je houden.
Ja klopt gaat ook snel. Ik ben 40. Ik ga geen 10 jaar werken om vervolgens weer op mijn oude salaris terecht te komen. Dat lijkt wel de realiteit. Logisch misschien, maar dan houdt het voor mij wel een beetje op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ryebreadthedude
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Safri7879 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Ja klopt gaat ook snel. Ik ben 40. Ik ga geen 10 jaar werken om vervolgens weer op mijn oude salaris terecht te komen. Dat lijkt wel de realiteit. Logisch misschien, maar dan houdt het voor mij wel een beetje op.
Veel reacties zijn wel overdreven pessimistisch of optimistisch. Ik had precies jouw salaris en het heeft vanaf de omscholing 3 jaar geduurd om daar overheen te gaan. Alleen niet iedereen bewandeld hetzelfde pad bij zo'n carrière stap dus ik weet niet of mijn voorbeeld gemiddeld is.
Als salaris de grootste drijfveer is dan kan je inderdaad beter wat anders bedenken want het is echt niet vol te houden zonder intrinsieke motivatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Mja maar het is logisch, want je hebt jouw huidige salaris ook pas gekregen na x aantal jaar werkervaring.

Ik ken het gevoel hoor. Ik ben zelf 41 jaar oud en na 20 jaar werken als programmeur heb ik mij ook weleens afgevraagd of ik niet beter de techniek in kon gaan, omdat ik eigenlijk niet sociaal genoeg voor de ICT ben (de sector is behoorlijk veranderd en social skills zijn veel belangrijker geworden, deels misschien ook wel omdat je zo min mogelijk ruis in de communicatie wil hebben tussen de opdrachtgever en degene die het bouwt... elke schakel ertussen vergroot het risico dat je iets maakt dat nergens op slaat voor de klant... dus kun je er maar beter direct betrokken bij zijn).

Mijn vader was werktuigbouwkundige en verdiende veel meer dan ik. Puur gebaseerd op zijn technische kennis en niet of hij een vlotte babbel had. Maar als ik dat pad zou willen bewandelen duurt het inderdaad 10 jaar voordat ik weer hetzelfde verdien als nu. En moet ik een volledige HBO opleiding ernaast doen.

Hoop moeite en de vraag is of ik er uiteindelijk echt gelukkiger van word.

Een andere optie voor mij is om als programmeur een werkgever in de techniek te zoeken. Dan vind ik wát ik programmeer misschien leuker (t.o.v. het zoveelste hersendodende financiële / orderverwerkingspakket bijvoorbeeld).

Waar ik naartoe wil: het is onze leeftijd. Beetje midlifecrisis. Is dit alles? Dat idee. Het gras is altijd groener aan de overkant.

In de tussentijd nemen de verplichtingen continu toe. Ik heb een huis, hypotheek, vrouw, dochter, enzovoorts. Uiteraard ook wat leefstijl inflatie. Dus inboeten op inkomen wil ik ook niet. Sterker nog, ik wil alleen maar meer ;)

Het is lastig. Maar goed, bij mijn vader ging het ook niet zo snel. Je moet een onderwerp vinden wat jou echt ligt, waar je een passie voor kunt ontwikkelen en vervolgens in kunt uitblinken. En dan komt het geld daarna vanzelf.

Voor mij persoonlijk: ik ben al 20 jaar programmeur maar zoek nog een specialisatie. 1 onderwerp. Dat is best lastig. Wat wordt het (liefst technische) ding waar ik helemaal voor ga?

Want een dertien in een dozijn programmeur wordt ook niet rijk (generalist vs specialist). Aan de andere kant heb ik het niet slecht hoor (als .NET developer).

[Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 25-07-2022 12:03]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
[...]

Als je nou niet luistert naar de grote schare typische loyale zittenblijvers die slecht tot matig verdienen omdat ze niet voor zichzelf op durven te komen: Doe het nou gewoon.

Zie ook:
Transportman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Dat zijn typetjes. Loyale zittenblijvers en/of gewoon mensen die erg agreeable zijn en genoegen nemen met hun gemiddelde +2% per jaar.

Als TS op zijn leeftijd lef durft te vertonen dan past het ook wel bij zijn persoonlijkheid om geen genoegen te nemen met +2% per jaar, zoals de meeste software developers.

Daarnaast: wie zegt dat hij na 4 jaar werkervaring als veertiger in loondienst moet werken? :7

Gemiddeld 18 werkdagen per maand over een jaar gezien, keer €75 euro per uur:

18 * 8 = 144 uur

144 uur * €75 = €10.800

€10.800 * 1,21 BTW = facturen sturen van €13.068 per maand.

En als TS een beetje goed is in zijn werk én zichzelf goed weet te verkopen ga je al snel richting de €90 per uur. En dan zit je facturatie boven de €15k per maand.

En nogmaals, leeftijd speelt een grotere rol in het bedrijfsleven dan velen denken. Iemand van 17 die goed kan programmeren moet nog lang wachten totdat zijn werkgevers hem serieus nemen. Iemand van 40+ is vaak al iemand die de nodige stress heeft ervaren, hier niet van ondersteboven raakt, en de rust goed kan bewaren in een team.

Ik heb mensen van in de 40 met praktisch nul programmeerervaring werk als CTO zien krijgen (met een salaris boven de €25k per maand) waar ze vooral met beperkte (maar aanwezige) technische kennis vooral hun mensenkennis en management-skills toepasten, en uiteraard gewoon de verantwoordelijkheid kregen over beslissingen die zij simpelweg delegeerden naar mensen met kennis.

Toentertijd was ik in mijn twintiger jaren erg onder de indruk van iemand die geen regel code zou kunnen uitleggen, maar wel verantwoordelijk was voor de techniek binnen een succesvol bedrijf.

Samenvattend:

TS: "Omscholen voor meer geld, ja of nee?"

Tweakers: "Droom klein, verwacht niks, bereid je voor op nog minder!"

Ikzelf: "Go for it, droom groot, werk hard, leer, geniet van de reis!"

Tweakers: "Dat kan helemaal niet, want ik doe dat ook niet."

Echt :')

Maar, ja. Opgeven is de makkelijke route. Dat is een voorspelbare toekomst zonder uitdagingen en met een voorspelbaar traject qua inkomen. Je kan altijd terug naar je huidige baan als 't niks wordt, neem ik aan. Maar als je over 5 jaar besluit de switch te maken, tja, dan ben je te laat.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• KoningsGap
Blue-eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Als je nou niet luistert naar de grote schare typische loyale zittenblijvers die slecht tot matig verdienen omdat ze niet voor zichzelf op durven te komen: Doe het nou gewoon.

Zie ook:

[...]

Dat zijn typetjes. Loyale zittenblijvers en/of gewoon mensen die erg agreeable zijn en genoegen nemen met hun gemiddelde +2% per jaar.

Als TS op zijn leeftijd lef durft te vertonen dan past het ook wel bij zijn persoonlijkheid om geen genoegen te nemen met +2% per jaar, zoals de meeste software developers.

Daarnaast: wie zegt dat hij na 4 jaar werkervaring als veertiger in loondienst moet werken? :7

18 * 8 = 144 uur

144 uur * €75 = €10.800

En als TS een beetje goed is in zijn werk én zichzelf goed weet te verkopen ga je al snel richting de €90 per uur. En dan zit je facturatie boven de €15k per maand.

En nogmaals, leeftijd speelt een grotere rol in het bedrijfsleven dan velen denken. Iemand van 17 die goed kan programmeren moet nog lang wachten totdat zijn werkgevers hem serieus nemen. Iemand van 40+ is vaak al iemand die de nodige stress heeft ervaren, hier niet van ondersteboven raakt, en de rust goed kan bewaren in een team.

Ik heb mensen van in de 40 met praktisch nul programmeerervaring werk als CTO zien krijgen (met een salaris boven de €25k per maand) waar ze vooral met beperkte (maar aanwezige) technische kennis vooral hun mensenkennis en management-skills toepasten, en uiteraard gewoon de verantwoordelijkheid kregen over beslissingen die zij simpelweg delegeerden naar mensen met kennis.

Toentertijd was ik in mijn twintiger jaren erg onder de indruk van iemand die geen regel code zou kunnen uitleggen, maar wel verantwoordelijk was voor de techniek binnen een succesvol bedrijf.

Samenvattend:

Maar, ja. Opgeven is de makkelijke route. Dat is een voorspelbare toekomst zonder uitdagingen en met een voorspelbaar traject qua inkomen. Je kan altijd terug naar je huidige baan als 't niks wordt, neem ik aan. Maar als je over 5 jaar besluit de switch te maken, tja, dan ben je te laat.
Helemaal eens met je redenatie, maar de btw meenemen om aan te geven dat je facturen kan sturen van 15K plus vind ik wel een beetje een lachertje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Zie ook:

[...]

18 * 8 = 144 uur

144 uur * €75 = €10.800

Samenvattend:

Waar in je verhaal komt precies terug dat TS nog geen echte intrinsieke interesse getoond heeft in wat hij wil gaan doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 19:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KoningsGap schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Helemaal eens met je redenatie, maar de btw meenemen om aan te geven dat je facturen kan sturen van 15K plus vind ik wel een beetje een lachertje.
Sowieso is een factuur nog geen inkomen, laat staan 1:1 vergelijkbaar met een inkomen plus bijbehorende secundaire voorwaarden van een job in loondienst.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sissors
  • Nu online
En sowieso het idee, dat iedereen met een jaartje hobby ervaring straks wel een €14k per maand kan binnenslepen. Wat mij betreft is dat echt totaal onrealistisch.

Of gewoon direct CTO met wat beperkte technische ervaring tegen €25k per maand... Weet je, ik geloof echt wel dat het gebeurd, en dat het niet uit je duim is gezogen. Maar voor iedereen die dat doet kan ik je er 100 geven die niet op de €4k per maand uit komen. Op deze manier kan ik ook tegen die HBO'er zeggen dat hij maar gewoon zijn opleiding moet vergeten, want ik ken nog iemand die met alleen middelbare school bij een autobedrijf is binnengestroomd, en nu eigenaar is met miljoenen op de bankrekening. Leuk, maar zo eindigt niet de gemiddelde met alleen middelbare school.

Als TS het graag wil, moet hij er gewoon voor gaan. Maar dat hij het wil moet wel op een realistische visie gebaseerd zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Nu online
Lethalis schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Mja maar het is logisch, want je hebt jouw huidige salaris ook pas gekregen na x aantal jaar werkervaring.

Ik ken het gevoel hoor. Ik ben zelf 41 jaar oud en na 20 jaar werken als programmeur heb ik mij ook weleens afgevraagd of ik niet beter de techniek in kon gaan, omdat ik eigenlijk niet sociaal genoeg voor de ICT ben (de sector is behoorlijk veranderd en social skills zijn veel belangrijker geworden, deels misschien ook wel omdat je zo min mogelijk ruis in de communicatie wil hebben tussen de opdrachtgever en degene die het bouwt... elke schakel ertussen vergroot het risico dat je iets maakt dat nergens op slaat voor de klant... dus kun je er maar beter direct betrokken bij zijn).

Mijn vader was werktuigbouwkundige en verdiende veel meer dan ik. Puur gebaseerd op zijn technische kennis en niet of hij een vlotte babbel had.
Beetje offtopic hier, maar ik denk ook vooral dat dat het gebied is waar je werkt. Zoals je zelf zegt, je kan ICT'er worden bij een technisch bedrijf. Maar algemeen is het denk ik vooral belangrijker dat je in een groter project werkt. Communicatie blijft altijd essentieel, ook in de techniek (of juist in de techniek), want je bent onderdeel van een groter geheel. Het verschil is natuurlijk wel met wie je moet communiceren. Dat is wat anders als je met de afnemers van een boekhoudproject moet communiceren, of als je met andere techneuten die jouw ontwerp weer moeten gebruiken moet communiceren.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Om te beginnen: ik waardeer je positiviteit en enthousiasme, maar je geeft nu niet echt de indruk dat je meer levenswijsheid hebt dan een 15-jarige. Je cijfers slaan kant nog wal en je voorbeelden zijn leuk, maar ook niet meer dan dat.
Dat zijn typetjes.
Ik neem aan de ironie je hier helemaal ontgaat?
Loyale zittenblijvers en/of gewoon mensen die erg agreeable zijn en genoegen nemen met hun gemiddelde +2% per jaar.

Just FYI, ik verdien nu exact het dubbele van wat ik 3 jaar geleden verdiende. Je hele stereotypering valt wel mee.

Maar dit:
Nu raak ik daar een beetje verveeld en gaat mijn interesse uit naar ICT, met name Python en Java. Dat is geen opwelling, daar kijk ik al jaren met een schuin oog naar.
Loopt nu niet echt over van de motivatie. Laten we gewoon eerlijk zijn: als de TS daadwerkelijke intrinsieke motivatie heeft om te leren programmeren dan kijk je er niet 3 jaar met een schuin oog naar. De lat om te beginnen is praktisch nul.

18 * 8 = 144 uur

144 uur * €75 = €10.800

Opzich geen slecht idee om zo snel mogelijk te gaan ZZP-en als je graag het grote geld wilt. Maar serieus, wil je echt BTW rekenen als inkomen? Heb je überhaupt enig idee wat BTW, omzet, winst en inkomen betekent? Als je die basale middelbare school kennis mist dan is het misschien een goed idee om geen loopbaanadvies aan anderen te gaan geven...
En hoeveel 17-jarige programmeren er nu in een fulltime baan? Sowieso ben je dan een drop-out starter, iets wat inderdaad niet lekker op de arbeidsmarkt ligt. Maar ook geen vergelijk met een 23-jarige met een afgeronde studie. En is dat je voornaamste concurrentie na een bootcamp. Enige management skills is leuk, maar daar heb je de eerstkomende jaren niet zo veel aan. Verder is het volgens mij redelijk bekend dat leeftijdsdiscriminatie vooral ouderen treft (zie bv het onderzoek van Radar op dit gebied)

Tja, dat is hoe management werkt. Maar als de TS een natural C-level manager was dan had topic hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. Verder is een handvol succesverhalen niet echt een goede grond om je loopbaanplanning op te baseren.
Samenvattend:

Zoals hier (Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)") al had kunnen leren valt dat meer geld hard tegen. Ja, er zijn mensen die in de IT ontzettend veel geld verdienen. En ja, dat zijn ook gewoon normale mensen. Maar nee, dat betekent niet dat iedereen bij top hoort. Een bootcamp doen van 10 weken zet je aan de onderkant van de markt, samen met heel veel mensen die ook die kans willen. Je doet nu net alsof het een gegarandeerd ticket is naar de 10% hoogste inkomens van Nederland.
:| 8)7
"voorspelbaar traject qua inkomen" is exact wat de TS als eis neerzette omdat die z'n hypotheek moet betalen. En dat is gewoon verstandig. Een 50/50 carriere sprong maken is leuk als je 21 bent en 0 verantwoordelijkheden hebt, maar als je wat ouder wordt dan heb je wat meer zekerheid nodig. Je adviseert hier niet jezelf, maar iemand anders. Met uitgaan van je eigen idealen en principes help je hier niemand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DraZ666
FreakNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:31:
Ach, ook netto is het onrealistisch.

Kom op, even bierviltje;

Vrijstaand wonen; 800/maand netto (hypotheek, verzekeren, onderhoud, GWL, gemeentelijke lasten, provinciale lasten).
3 motoren en 1 auto inc onderhoud en brandstof; 300 netto (totaal onrealistisch, maar for the sake of argument)
800 sparen
Zorgverzekering 100 euro

Da’s 2K.

Dus of je spaart niet, of je eet niet of je hebt geen hypotheek… Of je trolled😒
Of ik woon samen met mn vriendin, tank ik Duitsland, krijg de 2,5 dag dat ik aan het werk ben onderdak en eten van mn baas. Onderhoud aan elec auto is nihil en motoren doe ik zelf, zonnepanelen verzorgen de stroomkosten vh huis. In de winter hout stoken van zelf gekapte bomen ipv de cv aan..
Valt allemaal best mee en ik voel niet de behoefte om aan mn vrienden te laten zien wat een kast van een huis ik kan betalen, met een hypotheek van 800 of meer 8)7 laat staan de behoefte om nog meer mensen/kinderen op deze wereld te deponeren.

Dus je kan toch echt wel minder gaan verdienen en aan je toekomst werken, je moet het alleen willen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:35
Onderwijs verdiend lang zo slecht niet als de media en je collega's doen laten geloven. IT verdiend zo goed niet als velen je doen geloven. Er zijn volop mogelijkheden, maar je zult daar wel echt iets voor moeten kunnen. Als je het kan (of aangeeft dat je het wil) dan kun je wel vrij snel stappen zetten. Zonder jou als persoon te kennen, zie ik niet in waarom je je huidige salaris niet mee kunt nemen of binnen 2 jaar terug te zitten op dat niveau (met meer stijgingspotentie). Je zult dan wel jouw kwaliteiten uit moeten weten te buiten, want van scratch beginnen als programmeur met 15-20 jaar achterstand gaat niet werken.

IT heeft als voordeel (en nadeel zoals @codebeat aanhaalt) dat er iedere 3-5 jaar een nieuwe trend is. Als je vroegtijdig één van die trends jezelf eigen maakt, ben je al vrij snel een expert. Als je vervolgens in een technologie blijft hangen dan wordt dat ook direct je plafond, maar een beetje nieuwsgierigheid en snapsnelheid brengt je een heel eind. Ik zou met 40 jaar de stap nog wel aandurven. Begin als IT-trainer/changeconsultant, desnoods bij een IT-dienstverlener gericht op onderwijs, dan zit je al snel bij redelijk betalende functies (vergelijkbaar met wat je nu hebt).

Python en Java zijn oud maar nog steeds relevant. Het kost enkele jaren voordat je het niveau van een junior ontstijgt en leeftijdsgenoten zullen altijd beter zijn, wat niet leuk is en je beperkt in je salarisgroei. Er zijn genoeg functies daaromheen die een kortere leercurve vragen en waar je je huidige kwaliteiten in kwijt kunt en je zo ook eenzelfde of beter salaris af kunt dwingen (en verdiend).

Opleiding/omscholing is een lastig/duur startpunt en lijkt mij ook niet noodzakelijk; affiniteit is voldoende en de rest komt wel zodra je een baan in de IT hebt. Je kunt vrij snel nuttig zijn, daar heb je geen studie van 4 jaar voor nodig.

[Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 25-07-2022 20:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
En bedenk je ook dat je niet alleen een taal onder de knie moet krijgen om een goede programmeur te worden, maar ook zaken er omheen.

Ik ben geen goede programmeur, maar deze zaken lijken me onmisbaar:
- Frameworks
- DBMS of op zijn minst SQL goed snappen
- Design Patterns
- Integration Patterns
- Error handling
- Testen en Test automation
- Project management / Agile/Scrum
- Source control

En goede programmeurs hier kunnen dit lijstje vast aanvullen. :)

Maar zoals anderen ook al benoemde: je hoeft echt niet als programmeur aan de slag te gaan om zinvolle dingen in IT te doen. Een relatief klein pakket zoals Exact Online kun je binnen een jaar van binnen en van buiten snappen en consultants Exact Online worden voor 1000 euro per dag weggezet.

En in jouw geval lijkt het me slim om eens te zoeken naar planningssoftwareleveranciers en eens te kijken of het worden van een planningssoftwareconsultant iets voor jou is. Dan heb je in elk geval veel ervaring vanuit de gebruikerskant en hoef je dus niet op 0 te beginnen. Volgens mij is Syllabus+ van Scientia een veelgebruikt pakket. Ik weet dat de WUR dit gebruikte een paar jaar terug.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DraZ666 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Of ik woon samen met mn vriendin, tank ik Duitsland, krijg de 2,5 dag dat ik aan het werk ben onderdak en eten van mn baas. Onderhoud aan elec auto is nihil en motoren doe ik zelf, zonnepanelen verzorgen de stroomkosten vh huis. In de winter hout stoken van zelf gekapte bomen ipv de cv aan..
Valt allemaal best mee en ik voel niet de behoefte om aan mn vrienden te laten zien wat een kast van een huis ik kan betalen, met een hypotheek van 800 of meer 8)7 laat staan de behoefte om nog meer mensen/kinderen op deze wereld te deponeren.

Dus je kan toch echt wel minder gaan verdienen en aan je toekomst werken, je moet het alleen willen.
En dat is representatief?

Als ik hier bomen ga kappen staan ze binnen 5 minuten achter me met de bekende frase "Waar zijn wij mee bezig?".

Maar nee, de oplossing is inderdaad in Duitsland gaan samenwonen met de vriendin, eten vragen aan de baas en alle bomen in de woonwijk omkappen :Y Dat we dat met zijn allen over het hoofd gezien hebben joh!!! :D

• Furion2000
RagingPenguin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:27:
Je adviseert hier niet jezelf, maar iemand anders. Met uitgaan van je eigen idealen en principes help je hier niemand.
Je andere argumenten terzijde. Deze zin vind ik interessant en vraag mij af wanneer jij voor het laatst iemand met advies hebt geholpen met 'normale' zaken zoals deze? Daarmee bedoel ik dus met zaken waarin je niet als absolute expert word gezien.

Ik heb een tijd gehad dat ik mensen dacht te helpen met adviezen, maar imo is dat over het algemeen altijd tegen dovemansoren. Ik heb het vervolgens vice versa ook onder de loep genomen (wanneer neem ik iets aan van iemand), gecheckt bij anderen, wat over zitten lezen en mijn conclusie is het tegenovergestelde van jou :+

Mensen nemen alleen dingen aan van mensen die ze inspirerend vinden en zien als iemand die van wanten weet (expert). Alles eronder kan eigenlijk niks anders doen dan het juiste voorbeeld blijven geven tot op het punt dat ze gezien worden als expert. Hier op tweakers heb je veel meer aan persoonlijke ervaringen dan de reacties die komen met 1001 oplossingen.

Voorbeeld die mij te binnen schieten waar het plaatje niet klopt en dus lastig is om iets aan te nemen: een dikke dietist :o

Ik verwacht dus ook niet dat je dit gaat meenemen of iets dergelijks, ik gebruik tweakers puur nog als resource en wat te oefenen dingen begrijpelijk te verwoorden. :+

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 25-07-2022 17:58]

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:32:
[...]

Sowieso is een factuur nog geen inkomen, laat staan 1:1 vergelijkbaar met een inkomen plus bijbehorende secundaire voorwaarden van een job in loondienst.
Dat zien mensen inderdaad nogal eens over het hoofd. Ben nu ZZPer en het is iedere keer weer knijpen met mijn ogen als ik zie wat er binnen komt, maar ook wat er per maand apart gezet moet worden voor je belastingen, kosten, verzekeringen en alle andere onzin.

Maar dat is een onderwerp voor een ander topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
@Furion2000 Mensen vertellen of (ongevraagd) adviseren wat ze moeten doen is nooit een efficieve manier geweest. Vaak begint het met een vraag, die is gesteld. Vervolgens kunnen mede-Tweakers er voor kiezen om hun inzichten te delen, desnoods aangevuld met een paar persoonlijk ervaringen.

In algemene zin schat ik de kans groot dat een TS iets anders doet dan wat ik adviseer of een keuze maakt die ik nooit zou maken, maar hopelijk heeft mijn bijdrage hem of haar wel op een pad gebracht. Ik vind het vaak fijn als een persoon iets deelt waar ik het niet mee eens ben, dat brengt mij alweer één stap dichter door te ontdekken wat ik niet wil. Anderen gaan goed op tegen de stroom inzwemmen 'ik doe het lekker toch'. Iets dat verrassend motiverend werkt en als ze hun kop stoten zijn ze in ieder geval weer iets wijzer.

Voor deze specifieke TS denk ik niet dat er echt foute keuzes zijn. Van wat ik lees is geld de voornaamste drijfveer en de drang naar een beter salaris is doorgaans een prima motivator in het maken van belangrijke keuzes. Je weet wat het kost en je hebt een concreet doel om naar toe te werken. De stappen zijn ook vrij duidelijk; ontwikkel jezelf, lever kwaliteit, weet wat je waard bent, zoek een markt die potentie en doorgroei mogelijkheden biedt en investeer. Als je weinig vertrouwen in je eigen kunnen en/of al een goede baan hebt, kun je voor jezelf wel afwegen of het de moeite waard is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
Lethalis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Dat inderdaad. En je moet het ook af en toe "uit" kunnen zetten. Ik ben met programmeren gestopt omdat mijn hersens op een gegeven moment 24/7 door bleven draaien om problemen op te lossen. Uiteindelijk los je dan niets meer op.

• Lethalis
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:12:
[...]
Dat inderdaad. En je moet het ook af en toe "uit" kunnen zetten. Ik ben met programmeren gestopt omdat mijn hersens op een gegeven moment 24/7 door bleven draaien om problemen op te lossen. Uiteindelijk los je dan niets meer op.
Klopt, heb ik ook weleens. Ik werk voor een klein bedrijf en als ik een soort "writer's block" heb, dan zijn er genoeg andere dingen om mij even mee te bemoeien.

Aan de ene kant vervloek ik het dat wij ook systeembeheer taken ernaast doen, aan de andere kant is met verstand op nul de back-up's controleren soms ook fijn als het programmeren even niet zo gaat als je wil _O-

Het lastigste vind ik het werken met legacy spaghetti code en die te ontwarren. Dat is een rabbit hole an sich. Je krijgt de opdracht om een bug te fixen of een nieuwe feature in te bouwen en dan is altijd de vraag "ga ik dit stuk meteen even opruimen / verbeteren?" zodat de technical debt geen Mount Everest wordt.

En soms krijg je dan spijt :+ Maar als je het niet doet, voelt het ook naar. Dus je kunt dan niet winnen.

• chielsen
  • Laatst online: 19:28
Frame164 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:12:
[...]

Dat is bij al het werk zo lijkt me. Er moet een balans in zitten, werk / prive, maar ook in je werk zelf kan je niet 100% 1 trucje uitvoeren. Dat is echter over het algemeen ook niet zo. Wil je een goede programmeur (developer/engineer/..) zijn, dan moet je ook de klant goed begrijpen, de user goed begrijpen, weten waar de bedrijfsprocessen uberhaupt over gaan, softskills verder ontwikkelen, IT / specifieke kennis verder bijspijkeren, etc etc. Het is een erg creatief beroep, waarbij je ook baat hebt bij Slack(even niks doen, vandaar die tool ook) en het opdoen van andere ervaringen, zodat je dat weer kan meenemen in je creatie.

Als je echter het niet leuk vindt continu puzzels op te lossen, dan is IT (en veel ander soort werk) niet geschikt voor je. Juist het uitvogelen is het echte werk. Het uitvoerende zijn genoeg anderen voor te vinden en wordt het liefst weggeautomatiseerd.

• Ypuh
chielsen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:21:
Als je echter het niet leuk vindt continu puzzels op te lossen, dan is IT (en veel ander soort werk) niet geschikt voor je. Juist het uitvogelen is het echte werk. Het uitvoerende zijn genoeg anderen voor te vinden en wordt het liefst weggeautomatiseerd.
Ik zie mijn werk (geen programmeren, wel IT) ook als continu puzzels oplossen. Dat maakt/houdt het voor mij
ook zo leuk, elke dag is anders.

Door de complexiteit van systeem, cultuur, communicatie en processen is er ook altijd wel een nieuwe uitdaging. De enige dag is het de techniek die je dwars zit, de andere dag een proces of andere beperking (bijv. legal). Soms ook gewoon de factor mens, en regelmatig budget. In de IT is in theorie alles mogelijk, maar in de praktijk vallen veel scenario's af.

Het 24/7 ermee bezig zijn is herkenbaar, maar kan ik ook wel uitschakelen door bijv. de gaan sporten. Problemen zijn van het bedrijf en niet mij persoonlijk. Ik doe mijn uiterste best deze op te lossen, maar als ze denken dat iemand anders het sneller/beter/goedkoper kan, dan help ik ze graag die persoon te benaderen/ondersteunen. Meestal zullen ze het mij en mijn collega's moeten doen en uiteindelijk komen we er vaak dan ook wel uit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dit sentiment onlangs in het ZZP-topic ook wat geprobeerd te temperen, want ik word ondertussen een béétje moe van mensen die zichzelf en met name anderen onterecht rijk rekenen.

Rekenen met 75 euro per uur is tot dusver prima, dat is wat een ervaren developer zou moeten kunnen krijgen. Wat je daar in mijn ervaring (mid 30, 13 jaar werkervaring, 15 jaar bezig met .NET) voor moet hebben, is: (brede) achtergrondkennis, sociale vaardigheden, een specialisme op ten minste één gebied en minstens een jaar of vijf ervaring.

Vertel mij eens hoe iemand zonder enige ervaring met softwareontwikkeling in afzienbare tijd zichzelf verhuurt voor dat bedrag? Volgens mij heb je 2-5 jaar nodig voordat je op dat niveau bent, eventueel wat verkort door intensieve mentoring, en laat dat nou ook niet gratis zijn.

Dan je facturen: ja, bij een goeie maand factureer je 10.000 euro, en de eerste keer dat je dat ziet, ben je enorm happy. De tweede keer ook nog wel, en daarna hakt het cynisme erin: 40% daarvan ben je kwijt aan de Belastingdienst (de btw die daarbovenop komt ook en nog direct ook, dus waarom je die meerekent, snap ik niet), 10% aan je pensioen, 15% aan reserveringen (vakantiegeld/vrije dagen/ziekte/buffer), dan nog wat verzekeringen en onkosten en dan hou je over het hele jaar gezien zo'n 3000-4000 netto per maand over.

Dat is een bedrag om in je handjes te wrijven, absoluut. Maar daarvoor moet je dus wel aan het werk komen en blijven, en dan zijn we terug bij af: daar mist TS de ervaring voor.

Dus om het niet meer algemeen te houden: stop alsjeblieft met overal verkondigen dat iedereen die weet hoe een toetsenbord werkt 10 tot 20 duizend per maand kan vangen en zo niet, zichzelf aan het beperken is, want dat is gewoon niet waar.

Jij hebt een mooie mix van ervaring, babbels, connecties en doorzettingsvermogen, en dát zorgt voor jouw waarheid. Maar da's niet iedereens waarheid.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Zie ook:

[...]

18 * 8 = 144 uur

144 uur * €75 = €10.800

Samenvattend:

Ik ben het hier wel redelijk mee eens, maar dan moet het ondernemen wel een beetje in je bloed zitten.

In een post van de TS staat ''om laten scholen'' en dat geeft op mij een redelijk passieve indruk. Samen met het feit dat hij wel graag wilt maar er geen tijd in stopt, lijkt het mij voor TS niet weggelegd om ''ervoor te gaan''. Niks mis mee, iedereen is anders.

@TS misschien eerst eens even serieus tijd in het programmeren stoppen, er is online echt heel veel te vinden om het te leren.
En als je er dan straks wat leuke trucjes kent en een portfolio hebt opgebouwd kan je met een veel hoger startloon ergens voltijds beginnen en is de terugval vs huidige inkomen een stuk minder.

Of gewoon in je huidige tak van sport blijven en goed uitzoeken wat voor functies je binnen je vakgebied kan gaan doen waar je meer verdiend en daar dan naartoe gaan werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chielsen
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ik heb dit sentiment onlangs in het ZZP-topic ook wat geprobeerd te temperen, want ik word ondertussen een béétje moe van mensen die zichzelf en met name anderen onterecht rijk rekenen.

Rekenen met 75 euro per uur is tot dusver prima, dat is wat een ervaren developer zou moeten kunnen krijgen. Wat je daar in mijn ervaring (mid 30, 13 jaar werkervaring, 15 jaar bezig met .NET) voor moet hebben, is: (brede) achtergrondkennis, sociale vaardigheden, een specialisme op ten minste één gebied en minstens een jaar of vijf ervaring.

Vertel mij eens hoe iemand zonder enige ervaring met softwareontwikkeling in afzienbare tijd zichzelf verhuurt voor dat bedrag? Volgens mij heb je 2-5 jaar nodig voordat je op dat niveau bent, eventueel wat verkort door intensieve mentoring, en laat dat nou ook niet gratis zijn.

Dan je facturen: ja, bij een goeie maand factureer je 10.000 euro, en de eerste keer dat je dat ziet, ben je enorm happy. De tweede keer ook nog wel, en daarna hakt het cynisme erin: 40% daarvan ben je kwijt aan de Belastingdienst (de btw die daarbovenop komt ook en nog direct ook, dus waarom je die meerekent, snap ik niet), 10% aan je pensioen, 15% aan reserveringen (vakantiegeld/vrije dagen/ziekte/buffer), dan nog wat verzekeringen en onkosten en dan hou je over het hele jaar gezien zo'n 3000-4000 netto per maand over.

Dat is een bedrag om in je handjes te wrijven, absoluut. Maar daarvoor moet je dus wel aan het werk komen en blijven, en dan zijn we terug bij af: daar mist TS de ervaring voor.

Dus om het niet meer algemeen te houden: stop alsjeblieft met overal verkondigen dat iedereen die weet hoe een toetsenbord werkt 10 tot 20 duizend per maand kan vangen en zo niet, zichzelf aan het beperken is, want dat is gewoon niet waar.

Jij hebt een mooie mix van ervaring, babbels, connecties en doorzettingsvermogen, en dát zorgt voor jouw waarheid. Maar da's niet iedereens waarheid.
Los van dat je rekensom niet klopt volgens mij (8*75*5*4 = 12.000) dus gewoon een fulltime maand draaien en je zit al zeker dik boven de 10k ex btw, is het toch niet erg dat er wat opportunisme is?
Het kan wel en is echt niet alleen weggelegd voor uitzonderlijke gevallen. Het hele punt is, dat als je het echt wil, het best te doen is. Vaak alleen willen mensen het niet echt. Waarschijnlijk zullen die mensen ook niet zo'n topic starten en zich moeten laten overtuigen, die hadden het allang gedaan.

Maar je zal je verbazen hoeveel beunhazen zelfs nog dit soort tarieven vragen,en krijgen! Je zal wel een beetje een goede babbel moeten hebben, maar dat is ook de helft van de benodigde skills anyway. Als je uit een andere sector komt ben je dus niet persee een starter. Je mist alleen nog wat technische skills, die vaak bijna niet te onderscheiden zijn van gewoon logisch nadenken.

Je verhaal klinkt dus wat negatief en komt bijna over als jaloers. Maar als jij dit ook echt wilt ga er dan eens voor zitten wat nodig is en schrijf het eens uit. Als je vanaf nu gewoon zegt dat je een expert in X bent, met 5-10 jaar ervaring en je hebt een leuke babbel, dan zijn er waarschijnlijk meteen als plekken waar je terecht kan.

De grote vraag natuurlijk is of je IT en dan ZZPer zijn echt leuk vindt. Zo zijn er zat die meer met mensen willen werken of meer impact op de wereld willen maken (de dikbetaalde baantjes zitten vaak in de finance,e-commerce) of langer op 1 plek willen zitten om echt deel te maken van het bedrijf. Blind staren op een getal is dan best kortzichtig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Los van dat je rekensom niet klopt volgens mij (8*75*5*4 = 12.000) dus gewoon een fulltime maand draaien en je zit al zeker dik boven de 10k ex btw, is het toch niet erg dat er wat opportunisme is?
Het kan wel en is echt niet alleen weggelegd voor uitzonderlijke gevallen. Het hele punt is, dat als je het echt wil, het best te doen is. Vaak alleen willen mensen het niet echt. Waarschijnlijk zullen die mensen ook niet zo'n topic starten en zich moeten laten overtuigen, die hadden het allang gedaan.

Maar je zal je verbazen hoeveel beunhazen zelfs nog die soort tarieven vragen,en krijgen! Je zal wel een beetje een goede babbel moeten hebben, maar dat is ook de helft van de benodigde skills anyway. Als je uit een andere sector komt ben je dus niet persee een starter. Je mist alleen nog wat technische skills, die vaak bijna moeilijk te onderscheiden zijn van gewoon logisch nadenken.

Je verhaal klinkt dus wat negatief en komt bijna over als jaloers. Maar als jij dit ook echt wilt ga er dan eens voor zitten wat nodig is en schrijf het eens uit. Als je vanaf nu gewoon zegt dat je een expert in X bent, met 5-10 jaar ervaring en je hebt een leuke babbel, dan zijn er waarschijnlijk meteen als plekken waar je terecht kan.

De grote vraag natuurlijk is of je IT en dan ZZPer zijn echt leuk vindt. Zo zijn er zat die meer met mensen willen werken of meer impact op de wereld willen maken (de dikbetaalde baantjes zitten vaak in de finance,e-commerce) of langer op 1 plek willen zitten om echt deel te maken van het bedrijf. Blind staren op een getal is dan best kortzichtig.
Ik reageer al op iemand die met 18 dagen rekent, en niet elke week is 40 uur en niet elke maand bestaat uit vier volle weken.

Godzijdank voor mij in ieder geval niet, een van de vele redenen waarom ik tien jaar geleden zzp'er ben geworden.

Mijn punt is dat een paar mensen in elk topic over werken in de IT heel hard roepen dat iedereen zzp'er moet worden en makkelijk 10K+ bruto kan omzetten in een goeie maand, maar dat dat bedrag helemaal niks zegt. Die 4K netto (waar die omzet in de IT ongeveer op neerkomt als je netjes reserveert) kun je in loondienst ook halen.

Maar niet zonder ervaring. Dat was mijn hele punt.

Ja, er zijn een hoop bluffers en een hoop prutsers. Maar om als bluffende prutser 75+ euro per uur te vangen, moet je óók wat kunnen, namelijk je schaamte onderdrukken. Waarvan akte.

Degene waarop ik reageer, verkondigt regelmatig dat iedereen die géén facturen van 15K stuurt (inclusief of exclusief btw) een stomme, luie, gemakzuchtige sukkel is die het liefst geld weggooit. Althans, zo interpreteer ik diens posts ondertussen. En da's gewoon niet gezellig, noch productief, noch de waarheid.

[Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 27-07-2022 10:03]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielsen
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik reageer al op iemand die met 18 dagen rekent, en niet elke week is 40 uur en niet elke maand bestaat uit vier volle weken.
Hij rekent met gemiddeld 18 dagen per maand over een jaar en komt dan ook al boven de 10k ex BTW. Daarnaast heeft hij nog over een goede maand, en er zijn echt wel maanden dat je gewoon elke werkdag volledige kan facturen, deze maand bijvoorbeeld 22 werkdagen, maar kan nog wel meer zijn.
22 x 75 x 8 = 13.200 ex BTW

Heel eerlijk vind ik dat ie best wat nuance toepast en bewijs je eigenlijk een beetje zijn gelijk. Prima dat jij niet een volledige week wil werken of uberhaupt niet op zo'n manier wilt werken en onderhandelen, maar dat maakt het niet onmogelijk of zelfs ongewenst.

Als jij goede mensenkennis hebt en kan communiceren (soft-skills) en logisch na kan denken (dit wordt erg onderschat, hier zitten grote verschillen in), dan is specifieke software kennis opdoen nog maar een klein stapje. Deze kennis veroudert elke paar jaar, dus eigenlijk heeft iemand met 20 jaar ervaring, 3 jaar technische ervaring en 17 jaar algemene ervaring (softskills ed). Die 17 jaar kan je ook met andere dingen op doen.
Daarnaast is het vaak juist gewenst als je een andere invalshoek heb dan de consensus. Het kan dus juist een pre zijn dat je een zijinstromer bent want je hebt veel minder last van de blinde vlek die er vaak is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Hij rekent met gemiddeld 18 dagen per maand over een jaar en komt dan ook al boven de 10k ex BTW. Daarnaast heeft hij nog over een goede maand, en er zijn echt wel maanden dat je gewoon elke werkdag volledige kan facturen, deze maand bijvoorbeeld 22 werkdagen, maar kan nog wel meer zijn.
22 x 75 x 8 = 13.200 ex BTW

Heel eerlijk vind ik dat ie best wat nuance toepast en bewijs je eigenlijk een beetje zijn gelijk. Prima dat jij niet een volledige week wil werken of uberhaupt niet op zo'n manier wilt werken en onderhandelen, maar dat maakt het niet onmogelijk of zelfs ongewenst.

Als jij goede mensenkennis hebt en kan communiceren (soft-skills) en logische na kan denken (dit wordt erg onderschat, hier zitten grote verschillen in), dan is specifieke software kennis opdoen nog maar een klein stapje. Deze kennis veroudert elke paar jaar, dus eigenlijk heeft iemand met 20 jaar ervaring, 3 jaar technische ervaring en 17 jaar algemene ervaring (softskills ed). Die 17 jaar kan je ook met andere dingen op doen.
Daarnaast is het vaak juist gewenst als je een andere invalshoek heb dan de consensus. Het kan dus juist een pre zijn dat je een zijinstromer bent want je hebt veel minder last van de blinde vlek die er vaak is.
Je bevestigt juist waartegen ik ageer, namelijk het "ja hoor, je kunt makkelijk rijk worden in de IT zonder ervaring".

Dus omdat ik daar wat tegengas tegen wil geven, absoluut geen 40 uur aan één opdracht wil werken en 95-140 euro per uur voor front-end niet normaal vind (en al helemaal niet voor iemand zonder ervaring), wil ik niet onderhandelen?

TS wil, komend vanuit het onderwijs, software gaan ontwikkelen en heeft daar zoals zelfs gezegd nul ervaring mee. Dan kom je niet ver met enkel soft skills, je hebt jaren aan ervaring nodig.

Dan kun je beginnen bij een bootcamp of zo'n andere frontend-klaarstoom-fabriek, maar een goeie allrounder die snel aan de slag kan voor 10K per maand word je er niet van.

Heel misschien na een paar maanden intensieve opleiding wel, maar dan zit je nog jaren die opleiding terug te betalen, en stroom je nog steeds in als junior. Totdat een werkgever misschien heil in je ziet (als je dus over bepaalde skills beschikt) en die studieschuld voor je wil afbetalen, maar dan ben je weer een paar jaar verder, nog steeds in loondienst en nog steeds niet rijk.

Maar ja, schreeuwende tekorten en zo, ik zie om me heen ook mensen na een spoedcursus van een paar maanden tegen grof geld worden weggezet door detacheerders bij grote klanten.

Dus het kan wel, dat ontken ik ook niet. Mijn hele punt is dat het roepen van "zelfs als je niks kunt, word lekker zzp'er en het geld stroomt binnen", onzin is. Je moet, zoals jij en ik meermaals aangeven, over op z'n minst bepaalde skills beschikken om op een plek te komen waar jij je potentieel kunt ontwikkelen. En daarna software.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ik zit lang genoeg in de professionele wereld van software development dat ik de veertigers met een uurtarief ver boven de €100 zie langskomen die stilletjes hun werk traag en niet bijster goed uitvoeren.

Zo had ik een collega enkele jaren geleden, leeftijd: 44, Senior Backend Engineer. Opleiding: geen. Werkervaring: 3 jaar. Wat deed hij tot zijn 41e? Nou, hij was internationaal bezig als cocktail specialist.

En zo kan ik er nog tientallen opnoemen die uurtarieven hanteren van €70 tot €120 en zich na enkele jaartjes ervaring als Senior in de markt zetten.

Kom op zeg, die types kennen we allemaal wel, toch? :D
Men viel er over dat ik aangaf dat TS het 4 keer zoveel zou verdienen. Goed, laat het 3x zoveel zijn, mea culpa. Maar van dat inkomen, zeker met de starterskorting (als dat nog bestaat in ZZP-land), blijft echt wel meer over. Ik denk eerder aan 5k tot 6k netto per maand (aan de onderkant).

En ja, ik denk dat iemand die de schouders eronder zet, motivatie heeft en toont, dat daadwerkelijk en met gemak moet kunnen halen.
[..]

Dank.

Ik coach ook mensen om mij heen om doelen zoals dit te bereiken. Zittenblijvers, agreeable types, mensen die zichzelf onderschatten, mensen die valse hoop hebben dat loyaliteit loont, etc etc.

Heel veel developers die ik jaren geleden heb leren kennen zitten bijvoorbeeld, met 3 tot 5 jaar werkervaring, nog op een schamele €60.000 tot €70.000 aan jaarsalaris. Grofweg €4600 tot €5500 per maand.

Niks mis mee! Dat denken zij ook. Salariscompassen laten ook zien dat dit best normaal is.

Totdat je rond gaat kijken, jezelf leert verkopen, en de markt opgaat en daar de tijd voor neemt.

Met die 3 tot 5 jaar werkervaring stoten ze ineens door naar €80k tot €100k per jaar. Dus grofweg €6000 tot €7700 per maand. Voorheen waren ze gewend salaris bumps van €100 per maand te krijgen, hooguit, en nu leren ze een paar simpele trucjes en gaan ze €1400 tot €3100 per maand (bruto) omhoog :)

En enkele van die developers heb ik geholpen om de freelance wereld in te gaan. Die houden over het algemeen €7000 tot €10.000 netto per maand, na aftrek van de inkomstenbelasting, over om uit te geven aan verzekeringen etc.
[..]

Maar da's niet iedereens waarheid.
Wat een simpele dooddoener. Echt zo'n uitdrukking waarmee je mensen die op het randje staan om motivatie te vinden afschrikt met de gedachte: "Ach, het zal wel okay zijn."

Ja, het is okay om matig beloond te worden en matig te zijn in werk wat je maar matig leuk vindt. Werk is echt niet alles, en de hoogte van het salaris is voor veel mensen totaal niet interessant.

Maar als dat wel zo is, dan zou dit wél de waarheid kunnen zijn voor heel veel mensen die gewoon een klein duwtje in de rug nodig hebben :)

• Sissors
  • Nu online
Blue-eagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Men viel er over dat ik aangaf dat TS het 4 keer zoveel zou verdienen. Goed, laat het 3x zoveel zijn, mea culpa. Maar van dat inkomen, zeker met de starterskorting (als dat nog bestaat in ZZP-land), blijft echt wel meer over. Ik denk eerder aan 5k tot 6k netto per maand (aan de onderkant).

En ja, ik denk dat iemand die de schouders eronder zet, motivatie heeft en toont, dat daadwerkelijk en met gemak moet kunnen halen.
En wat je hier zegt is dus dat werkelijkwaar iedereen, maakt niet uit dat je absoluut nul kennis hebt van IT en je de afgelopen 15 jaar ene helft in de horeca werkte en andere helft werkloos thuis zat, zo in een jaartje of twee een €10k-€15k per maand moet kunnen binnenharken zonder enig probleem. En als je dat niet lukt, tja dan miste je dus duidelijk de motivatie...

Oftewel bijstand kunnen we ook wel afschaffen, immers enige wat die mensen nodig hebben om ook €10k+ te verdienen is wat motivatie!

Kom op zeg, jij moet toch ook beseffen dat dat gewoon niet realistisch is?
chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Deze kennis veroudert elke paar jaar, dus eigenlijk heeft iemand met 20 jaar ervaring, 3 jaar technische ervaring en 17 jaar algemene ervaring (softskills ed). Die 17 jaar kan je ook met andere dingen op doen.
Dus die principal developer met 20 jaar ervaring, heeft eigenlijk even veel ervaring als Henk die altijd boekhouder is geweest, en nu een cursus Python heeft gedaan en daar al tijdje wat mee doet.

Specifieke implementaties verouderen, programmeertalen gaan al heel veel langer mee, en in elke programmeertaal kan je een for lus maken. Methodes waarop je iets maakt, algorithmes, etc, zijn ook zeker te gebruiken tussen verschillende talen. En natuurlijk vroeger wist je misschien precies hoe je het beste sorteeralgorithme maakt, tegenwoordig doe je gewoon .sort(), maar als je van je laatste 20 jaar programmeren slechts 3 jaar nuttige ervaring hebt, dan zou mij dat nogal verbazen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielsen
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Je bevestigt juist waartegen ik ageer, namelijk het "ja hoor, je kunt makkelijk rijk worden in de IT zonder ervaring".
Ik lees helemaal niet dat je heel makkelijk rijk kan worden zonder ervaring. Wel dat het kan, dus niet perse makkelijk en ook niet zonder ervaring, maar wel goed mogelijk, met de nodige mitsen.
Ik zie hier toch een beetje een pot die de ketel verwijdt. In het andere Topic zeg je bijvoorbeeld dat je niet voor het geld in de IT moet gaan. Dat vind ik echt een vreemde opmerking, want dat is toch wel een van de makkelijkste routes om flink geld te verdienen. Zeker als je interesse in de IT hebt (anders zat je hier niet).
  • Ik zie het volgende beeld:
  • Veel ITers verdienen niet super veel, terwijl ze niet veel slechter zijn dat de grootverdieners
  • Met wilskracht, softskills en een analytische geest is het heel goed mogelijk 10k+ bruto te verdienen. Enige ervaring is natuurlijk wel vereist.
  • Veel mensen willen niet perse bakken met geld verdienen en vinden het wel goed zo
  • Een kleine groep mensen wil het misschien wel, maar weet nog niet zo goed hoe. Zij kunnen wat hebben aan (onderhandel) tips
  • Veel mensen die hun salaris wel prima vinden zijn vaak ook niet de meest pro-actieve, meedenkende, flexibele personen. De reden dat een ZZPer flink meer rekent, is veelal ook dat die dat wel is. Alleen al het feit dat een externe vaak bij meer keukens een kijkje naar binnen heeft geworpen is vaak erg waardevol.
Ik vind dat mensen lekker zelf moeten uitmaken of ze hun salaris goed genoeg vinden. Wel vind ik dat mensen due echt uitgeknepen worden moeten worden geholpen, waar de baas zwaar binnenloopt over de rug van de werknemer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:47
Als ik je verhaal zo lees dan zou ik lekker blijven doen wat je nu doet. Iedereen kan hier prachtige voorbeelden aanhalen, maar er is ook best een kans dat het niks voor je niks en veel minder uitpakt dan hier wordt geschetst. Dan ben je bijvoorbeeld straks een jaar of twee bezig voor helemaal niks en kun je weer zoeken naar een nieuwe baan. De banen liggen misschien nu voor het oprapen, maar met een recessie (wat momenteel niet ondenkbaar is) kan het heel snel omslaan. Jij lijkt iemand te zijn die liever zekerheid in zijn leven wil en in dat kan niemand je hier geven, hoe mooi sommige verhalen ook mogen klinken.

[Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 27-07-2022 13:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielsen
Sissors schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:26:

[...]

Dus die principal developer met 20 jaar ervaring, heeft eigenlijk even veel ervaring als Henk die altijd boekhouder is geweest, en nu een cursus Python heeft gedaan en daar al tijdje wat mee doet.

Specifieke implementaties verouderen, programmeertalen gaan al heel veel langer mee, en in elke programmeertaal kan je een for lus maken. Methodes waarop je iets maakt, algorithmes, etc, zijn ook zeker te gebruiken tussen verschillende talen. En natuurlijk vroeger wist je misschien precies hoe je het beste sorteeralgorithme maakt, tegenwoordig doe je gewoon .sort(), maar als je van je laatste 20 jaar programmeren slechts 3 jaar nuttige ervaring hebt, dan zou mij dat nogal verbazen.
Nee die 20 jaar is wel nuttig, maar voornamelijk in het opdoen van generieke werkervaring. Hoe spreek je klanten / collega's aan. Hoe werk je documenten uit. Hoe houd je meetings constructief, etc etc.
Je kan het redelijk vergelijken als je als .NET developer nu scala gaat doen. Opeens is heel veel best anders, maar uiteindelijk is syntax ed best snel op te pakken. Hoe effectief je werkt heeft met veel meer te maken dan dat je de precieze syntax van iets weet of bepaalde best practices kent. Die kan je vaak snel opzoeken en veranderen toch echt wel elke zoveel jaar.

Andersom gezegd: ik heb veel mensen gezien die al 5 jaar+ meegingen en veel zaken nog slechter oppakten dan sommige starters met 2 maanden ervaring. ALs je een bepaald abstractie niveau niet aankan, kan je nog zoveel ervaring hebben, maar wordt je nooit Principal. Een Principal in de dop kan na 3 maanden waarschijnlijk al meer dan het gros van het werkveld (heb ik ook een aantal keer gezien).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:56
Grappig, ik wil juist uit de ICT omdat het programmeren me juist erg tegenstaat en ik daar geen enkel talent voor heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

AvWijk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:03:
Grappig, ik wil juist uit de ICT omdat het programmeren me juist erg tegenstaat en ik daar geen enkel talent voor heb.
.. en zelfs daarmee heb je het blijkbaar een tijdje gered :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:56
Yucon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:11:
[...]

.. en zelfs daarmee heb je het blijkbaar een tijdje gered :+
Klopt, 'ICT' is een vrij groot begrip en ik doe nog steeds freelance zaken waarvoor ik niet hoef te programmeren of te scripten. Maar goed, ben afgestapt van webdevelopment door voornamelijk de vereisten die een developer daarvoor tegenwoordig moet hebben. Zelfs front-end werk staat me tegen, kennis van alleen css is niet meer voldoende. Zonder kennis of passie voor javascript kun je er beter meer stoppen :P

Aanvullend: wat hieronder gezegd wordt, idd geen hele dagen meer achter het beeldscherm.
Ik ben 37 trouwens

[Voor 15% gewijzigd door AvWijk op 27-07-2022 14:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Safri7879 Bedenk wel dat je met 40 jaar al oud bent voor de IT tekorten of niet. Ik heb paar jaar terug toen ik rond de 50 was geprobeerd een baan te vinden in de IT als starter helpdesk of iets (in het verleden zelfs ervaring mee) werd nergens uitgenodigd voor een gesprek. Als ze in de IT stoppen met leeftijds discriminatie en niet alleen jong hip en snel willen zijn dan is er genoeg personeel te vinden.
Als je het leuk vindt om je te ontwikkelen waarom begin je dan niet voor jezelf naast je baan. Begin met kleine projectjes eventueel voor een goed doel (vereniging/ stichting) en ontwikkel zo je skills. Wie weet waar het toe tot leid en je merkt ook of je het dan nog steeds leuk vindt. Ik heb zelf ook nog 1,5 jaar als systeem ontwikkelaar gewerkt was best leuk, maar kwam erachter dat ik hele dagen achter een scherm zitten niet trek.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Frogmen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:17:
@Safri7879 Bedenk wel dat je met 40 jaar al oud bent voor de IT tekorten of niet. Ik heb paar jaar terug toen ik rond de 50 was geprobeerd een baan te vinden in de IT als starter helpdesk of iets (in het verleden zelfs ervaring mee) werd nergens uitgenodigd voor een gesprek. Als ze in de IT stoppen met leeftijds discriminatie en niet alleen jong hip en snel willen zijn dan is er genoeg personeel te vinden.
Als je het leuk vindt om je te ontwikkelen waarom begin je dan niet voor jezelf naast je baan. Begin met kleine projectjes eventueel voor een goed doel (vereniging/ stichting) en ontwikkel zo je skills. Wie weet waar het toe tot leid en je merkt ook of je het dan nog steeds leuk vindt. Ik heb zelf ook nog 1,5 jaar als systeem ontwikkelaar gewerkt was best leuk, maar kwam erachter dat ik hele dagen achter een scherm zitten niet trek.
Ik denk dat hier toch wat nuance in zit. 'developer' is nogal breed van het maken van een operating system aan de ene kant tot het maken van invulformuliertjes aan de andere kant. In een situatie van TS moet je het misschien gewoon wat anders bekijken. Ik ken meerdere veertigers die zonder IT ervaring recent in de richting van PowerApps/lowcode e.d. gestart zijn.

Nu ga je ook daar niet meteen freelancen. Maar als we het dan toch wel daarover hebben zit je dan wel in de hoek waar je met een paar jaar ervaring al 100 euro/uur kunt vragen én krijgen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Nu online
chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Nee die 20 jaar is wel nuttig, maar voornamelijk in het opdoen van generieke werkervaring. Hoe spreek je klanten / collega's aan. Hoe werk je documenten uit. Hoe houd je meetings constructief, etc etc.
Je kan het redelijk vergelijken als je als .NET developer nu scala gaat doen. Opeens is heel veel best anders, maar uiteindelijk is syntax ed best snel op te pakken. Hoe effectief je werkt heeft met veel meer te maken dan dat je de precieze syntax van iets weet of bepaalde best practices kent. Die kan je vaak snel opzoeken en veranderen toch echt wel elke zoveel jaar.

Andersom gezegd: ik heb veel mensen gezien die al 5 jaar+ meegingen en veel zaken nog slechter oppakten dan sommige starters met 2 maanden ervaring. ALs je een bepaald abstractie niveau niet aankan, kan je nog zoveel ervaring hebben, maar wordt je nooit Principal. Een Principal in de dop kan na 3 maanden waarschijnlijk al meer dan het gros van het werkveld (heb ik ook een aantal keer gezien).
Dat is nou net mijn punt. Als je van de laatste 20 jaar programmeren, eigenlijk alleen 3 jaar wat technisch nuttigs hebt opgepikt, en de andere 17 jaar niks meer dan wat bijvoorbeeld een boekhouder ook kan, tja dan vraag ik me toch af wat je in hemelsnaam die 17 jaar hebt zitten doen.

Die exacte syntax is niet zo spannend, wel hoe je dingen maakt. En dat is toch echt niet iets wat een boekhouder ook zo wel kan. (En hoe je een document schrijft zal hem wel lukken).

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Ik zie hier toch een beetje een pot die de ketel verwijdt. In het andere Topic zeg je bijvoorbeeld dat je niet voor het geld in de IT moet gaan. Dat vind ik echt een vreemde opmerking, want dat is toch wel een van de makkelijkste routes om flink geld te verdienen. Zeker als je interesse in de IT hebt (anders zat je hier niet).
Je draait het om.

Ik zeg dat geld niet je voornaamste drijfveer zou moeten zijn om te gaan programmeren, omdat dan de kans enorm groot is dat je afgehaakt of opgebrand bent voordat het grote geld in zicht is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ja, het is okay om matig beloond te worden en matig te zijn in werk wat je maar matig leuk vindt. Werk is echt niet alles, en de hoogte van het salaris is voor veel mensen totaal niet interessant.
Het is juist deze "als je niet maximaliseert dan moet je wel matig zijn"-houding uit jouw posts waar ik zo op reageerde, omdat ik het er niet mee eens ben. :)

Ik ben erg benieuwd in welke regionen jij je begeeft dat matigheid dusdanig exceptioneel wordt beloond dat je durft te garanderen dat iedereen 10K per maand kan vangen, "als je maar de schouders eronder zet". Maakt dat dan de honderdduizenden Nederlandse developers die zeg voor een tarief van 50 euro ergens zitten, of in loondienst 3-5K vangen, matig? Slecht? Lui? Dom?

Ik geloof niet dat er genoeg geld in het land is om elke developer een ton of meer te geven.

Aan de andere kant, als het verzekeraars lukt om voor miljoenen per jaar een handvol developers, testers, PM/PO/scrummasters aan het werk te houden om na twee jaar een SPA op te leveren waarin je netaan je tandartsfactuur kunt uploaden...

Maar niet de hele markt werkt op die manier.

[Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 27-07-2022 20:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielsen
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Je draait het om.

Ik zeg dat geld niet je voornaamste drijfveer zou moeten zijn om te gaan programmeren, omdat dan de kans enorm groot is dat je afgehaakt of opgebrand bent voordat het grote geld in zicht is.
Maar dan projecteer je je eigen drijfveren op die van anderen. Werken als beurshandelaar is nou niet echt een relaxed baantje te noemen, maar voor geld gaan sommigen heel hard. Dan vind ik persoonlijk met een bakkie pleur een beetje aanrommelen voor 100 euro per uur een stuk relaxter.

De hoofdvraag is of omscholen naar ICT lucratief is (kan zijn). Dat kan gewoon, en als je het ook nog leuk vindt dan is het dus een prima carriereswitch.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Maar dan projecteer je je eigen drijfveren op die van anderen.
* CodeCaster kijkt naar de topictitel... Ja, het moet wel aan mij liggen dat de discussie deze kant opgaat.

• chielsen
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:52:
[...]

* CodeCaster kijkt naar de topictitel... Ja, het moet wel aan mij liggen dat de discussie deze kant opgaat.
Ja precies, je draait het om. Iemand heeft dus als drijfveer geld, maar dan zeg je dat dat niet je drijfveer zou moeten zijn, want jij hebt die niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

chielsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Ja precies, je draait het om. Iemand heeft dus als drijfveer geld, maar dan zeg je dat dat niet je drijfveer zou moeten zijn, want jij hebt die niet.
Waar dan?

Ik zeg dat als geld je enkele of primaire drijfveer is om de softwareontwikkeling in te gaan, de kans dan groter is dat je het niet haalt, en dan (salarisval, studiekosten, burnout, depressie) verder van huis bent dan voordat je aan het traject begon (tot zover feiten), en dat ik het daarom persoonlijk zou afraden (mening).

• RagingPenguin
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:51:

Ik geloof niet dat er genoeg geld in het land is om elke developer een ton of meer te geven.
267.000 developers keer een ton is 26.700.000.000 euro. Opzich is er wel zoveel geld in ons land, maar het is wel 8% van de hele rijksbegroting van dit jaar (om het een beetje in een perspectief te plaatsen). Het zou ook 3% van de beroepsbevoking in de bovenste 1% in de huidige inkomensverdeling plaatsen.
Aan de andere kant, als het verzekeraars lukt om voor miljoenen per jaar een handvol developers, testers, PM/PO/scrummasters aan het werk te houden om na twee jaar een SPA op te leveren waarin je netaan je tandartsfactuur kunt uploaden...

Maar niet de hele markt werkt op die manier.
Tja, om veel te verdienen moet je werken waar er veel geld is (kort door de bocht). Veel van de IT zijn detacheerders en agencies die nu niet echt in het geld zwemmen in verhouding met bv. de financiele sector.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Had ING er niet 1000 op de bon staan toen TCP failliet ging? Daar betaalden ze minimaal 75 in het uur per poppetje voor, 130k per jaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:12
En zo kan ik er nog tientallen opnoemen die uurtarieven hanteren van €70 tot €120 en zich na enkele jaartjes ervaring als Senior in de markt zetten.

Kom op zeg, die types kennen we allemaal wel, toch? :D
Bij grote bedrijven heb ik zoiets wel gezien. Grote bedrijven zijn natuurlijk minder kritisch, en verder hebben ze meestal meer mensen in dienst, zodat een paar zwakke broeders niet zoveel kwaad kunnen. Je lijkt het te hebben over de zgn. "mediocre superstars", met het verschil dat jij het als een soort how-to beschouwt.
Waarom telkens die sneer? Het lijkt me ook niet ontspannen werken als veertigjarige "Senior" die bij "Fizzbuzz" denkt aan iets met spa rood, of als je eerder genoemde CTO die altijd maar moet hopen dat z'n direct reports, die eigenlijk zijn werk aan het doen zijn, niet te veel gaan klagen zodat hij door de mand valt.

Uiteindelijk kunnen we niet allemaal op onze collega's leunen, want dan valt een bedrijf (of iig een afdeling) om.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee