Hoe kan ik deze verwarmbuizen 't best afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:50
Hoi,

Vriendin en ik krijgen een schuifpui beneden en op de plek waar deze geplaatst gaat worden hangt nu een verwarming. De kozijnboer heeft geopperd dat ik deze zelf moet laten halen omdat dit logischerwijs niet in hun scope ligt en bij nevenschade zei aansprakelijk gesteld zullen worden.

Nu heb ik ook een A/C unit laten ophangen in de woonkamer dus de verwarming mag helemaal weg echter wil hij dr helaas niet aan beginnen. Zo'n klus durf ik zelf ook wel maar moet alleen even het volgende weten :).

We hebben een huis uit de jaren 60 dus de verwarmingsbuizen zitten voornamelijk aan de buitenkant van de muur, mooi makkelijk demonteren dus. De crux zit hem in het afkoppelen van de verwarming. De buizen lopen namelijk via de muur naar boven, door de betonnen vloer naar de slaapkamer en sluiten daar met een T-koppelstuk aan op de buizen van de verwarming in de slaapkamer.

Afslijpen van buizen en de verwarming lukt me wel, maar is er een manier om de T-koppel af te doppen met een bepaalde afdop schroef of iets anders? Ik las op internet dat de buizen die blijven zitten niet langer dan 10cm mogen zijn i.v.m water wat kan ophopen en legionella hierin kan gaan nesten.. Ik ben op geen manier bekend met regels of zaken maar met een handleiding of weten hoe iets ge(de)monteerd moet worden red ik mij wel ;)

De oplossing hoeft niet elegant te zijn gezien het feit alles achter in de hoek achter gordijn, spiegel en stoel verstopt zit :P

Hoor 't graag!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s2bDvBM/photo-2022-07-22-14-41-39.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door henkkeumus op 22-07-2022 14:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51

Illusion

(the art of)

Moer eraf, schijfje erin https://www.toolstation.nl/afsluitdop/p14853 moer erop en klaar :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Oh is het serieus zo simpel ja :P

Dank, vanavond even langs de bouwmarkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 17:42

CaDje

Framedrops for life

Tenzij je met het CV water gaat douchen oid is legionella in het gesloten CV systeem niet echt een probleem ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 21:59
CaDje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:01:
Tenzij je met het CV water gaat douchen oid is legionella in het gesloten CV systeem niet echt een probleem ;).
Kan ik het wel gewoon veilig drinken?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
CaDje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:01:
Ja ik heb geen idee hoe waterleidingen precies retour gaan naar CV en/of datzelfde water ook door waterleidingen naar de kraan gaat etc :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
let wel op als je gaat slijpen met slijptol is alles zwart. door rest water
even een doekje overal over heen halen na afloop. niet laten intrekken.
ik geef geen garantie dat je het ook schoon krijgt. maar meestal wel.
en vonken op vloerbedeking. ? stuk korton en emmer water/brandblusser.
als het misgaat eerst stekker eruit dan pas blussen. en niet andersom.
zagen in zo,n hoekje is wel beter maar ook een leuke wedstrijd. !!
henkkeumus schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Ja ik heb geen idee hoe waterleidingen precies retour gaan naar CV en/of datzelfde water ook door waterleidingen naar de kraan gaat etc :P
je cv cirquit is gescheiden van je drinkwater cirquit/systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 17:42

CaDje

Framedrops for life

henkkeumus schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Nee, CV systeem is een gesloten systeem. Wel eerst even laten leeglopen voordat je de verwarming weg haalt. Het water in het CV systeem zal overigens behoorlijk stinken, maar dit is normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op het laagste punt zit meestal een aftappunt (bij mij zit hij in de kelder).
Als je die open zet en bovenaan in het huis het ontluchtingskraantje open, dan loopt het systeem vanzelf leeg.

Toen ik het systeem moest legen heb ik bij de laagste radiator een tuinslang aangesloten op het aftapstukje op een van de laagste radiators, daarmee kon ik met een tuinslang van 3 meter bij het putje buiten komen en kon ik het meeste water aftappen zonder de hele kelder vol te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Toppers, dank jullie allen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je een waterstofzuiger hebt... is dat geen overbodige luxe om die er even bij te hebben! :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 21:16
Dit vind ik een spannend kan ook niet goed afsluiten door gebruik verschillende merken.

Ik zeg: leiding doorhalen met mini pijpsnijder en een knel einddop op het laatste stukje leiding aan het T-stuk vast zetten.

Die slijptol geeft best wat rommel eventueel doorhalen met een multi tool.
Denk ook niet dat je zover in de hoek komt met een slijpschijf

[ Voor 5% gewijzigd door nl0jdb op 22-07-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 10:01
nl0jdb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Dit vind ik een spannend kan ook niet goed afsluiten door gebruik verschillende merken.

Ik zeg: leiding doorhalen met mini pijpsnijder en een knel einddop op het laatste stukje leiding aan het T-stuk vast zetten.

Die slijptol geeft best wat rommel eventueel doorhalen met een multi tool.
Denk ook niet dat je zover in de hoek komt met een slijpschijf
hoezo spannend en ander merk. Is gewoon gestandaardiseerde maat. Deze week nog merken door elkaar gebruikt en na aandraaien geen drup dr langs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:55
Of netjes doen: de T koppelingen vervangen door een koppeling die nodig is (hoekje of recht), met betreffende maten (rechterleiding is dikker). Schuurpapiertje en nieuwe knelringen (die bij je hoekje of rechte koppeling zit) eromheen en klaar. Geen slijptol nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TereZz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
Of netjes doen: de T koppelingen vervangen door een koppeling die nodig is (hoekje of recht), met betreffende maten (rechterleiding is dikker). Schuurpapiertje en nieuwe knelringen (die bij je hoekje of rechte koppeling zit) eromheen en klaar. Geen slijptol nodig :)
Dat is zeker mooier, maar dan moet hij het waarschijnlijk laten doen in plaats van zelf doen.

Als het CV systeem nog gebruikt wordt geeft jouw oplossing wel zeker minder ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
TereZz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
Zo'n verloopje is waarschijnlijk korter dan dit T-stuk, dus dan zou de verwarming een klein stukje moeten schuiven. Dat moet dan wel kunnen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dreamscape schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Zo'n verloopje is waarschijnlijk korter dan dit T-stuk, dus dan zou de verwarming een klein stukje moeten schuiven. Dat moet dan wel kunnen...
Verwarming opschuiven? De radiator gaat juist weg, dus enige wat rest is de leidingen die vanuit de vloer komen doorverbinden naar de leidingen die de muur in gaan (en dan naar de bovenverdieping).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Mooiste is vervangen voor 2 bochtjes ja, van 22 > 15mm zo te zien

Komt geen slijptol aan te pas, enkel even gedoe om de oude knelring eraf te halen

[ Voor 39% gewijzigd door Bakema op 22-07-2022 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens mij gaat t om de buizen die door de vloer gaan en is de foto op de verdieping genomen :?

dan vervallen de leidingen naar onder toe.. en ik zou er gewoon ook een dopje in zetten.. mocht je toch last van stromings geluid krijgen door een verhoogde flow (immers radiator minder) kan altijd nog de hele handel vervangen voor een verloop van 22->16

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SMSfreakie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:26:
volgens mij gaat t om de buizen die door de vloer gaan en is de foto op de verdieping genomen :?

dan vervallen de leidingen naar onder toe.. en ik zou er gewoon ook een dopje in zetten.. mocht je toch last van stromings geluid krijgen door een verhoogde flow (immers radiator minder) kan altijd nog de hele handel vervangen voor een verloop van 22->16
Ah, ja, als de foto de situatie op de eerste verdieping is, dan is het een ander verhaal ja.

@henkkeumus kan je even duidelijk aangeven op de foto welke leiding komt te vervallen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Ah, ja, als de foto de situatie op de eerste verdieping is, dan is het een ander verhaal ja.

@henkkeumus kan je even duidelijk aangeven op de foto welke leiding komt te vervallen?
De buizen lopen namelijk via de muur naar boven, door de betonnen vloer naar de slaapkamer en sluiten daar met een T-koppelstuk aan op de buizen van de verwarming in de slaapkamer.
aan de hand daar van..

404 Signature not found

Pagina: 1