Verbouwingen - verduurzamen - advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-01 07:05
Ik heb advies nodig m.b.t. eventuele verbouwingen/aanpassingen aan mijn huis, om één en ander te verduurzamen.

Huidige situatie: Woonhuis, tussen woning uit 2008. Recentelijk (jaar of 2 geleden) de buitenzijde nog opnieuw geschilderd, energieverbruik rond de 3500 kWh, gasverbruik rond de 1200 m3. Jong gezin, drie kinderen onder de 10, dus verwachting is dat het energieverbruik nog wel wat zullen stijgen. Maar zit al een aantal jaar op ongeveer deze waarden. Beneden vloerverwarming, verder boven standaard radiatoren (6 kamers).

Wens: ik wil graag mijn bijdrage leveren aan het verbeteren van het klimaat. Daarnaast zijn de stijgende energieprijzen ook een reden om dit aan te pakken, echter niet de hoofdreden. Ik ga met mijn energiekosten van €181 naar €339,- , dit is voor ons te doen. Hoofdreden is het bijdragen aan het milieu, zo energie neutraal mogelijk, maar niet tegen elke kostprijs.

Ideeën:
- Zonnepanelen. Voor de zonnepanelen heb ik 4 offertes opgevraagd. De meest gunstige voor mij ligt rond de €8900 voor ongeveer 4500 kWh. Mijn dak ligt dan aan de achterzijde vol, zon begint achter en gaat dan over het huis heen naar voor.
- Glas vervangen. Ik zat te denken aan het vervangen van de standaard beglazing (normaal dubbelglas voor HR++ glas). Daarvoor heb ik een offerte ontvangen van ongeveer €5600,-.
- (Warmtepomp). De warmtepomp heb ik eigenlijk een beetje zijwaarts/door geschoven, omdat ik online en in mijn omgeving (ook van installateurs) hoor dat deze techniek zeker nog niet goed doorontwikkeld is en nog wel even iets mag groeien. Aangezien dit ook veel extra stroom kost (met dus extra zonnepanelen als gevolg), laat ik deze nog even zitten.
- Airco. Op zolder is het enorm heet als de temperatuur stijgt richting de 30 graden. Dit komt vooral doordat wij een open verbinding hebben naar boven, vanuit de huiskamer een open trap, waardoor alle warmte naar boven kan stijgen. Daarnaast hebben we 2 jaar geleden een grote dakkapel laten plaatsen, met veel raamoppervlak en plat dak -> volgens mij warmt die kamer daardoor ook enorm op.

Gedachtenspinsels:
- Idee was nu om boven dan een airco te plaatsen, zodat die warmte daar afgekoeld kan worden. Aangezien we een open verbinding naar beneden hebben, zal daar het ook enigszins afkoelen lijkt me (koude lucht daalt). Klopt dit een beetje? Ik heb een goede kennis die de airco installeren, hoef ik alleen nog een goede te zoeken. Zat aan het merk Diakin te denken. In ieder geval ook handig als ik de airco in de winter zou kunnen ‘omdraaien’, zodat die als een extra elektrische verwarming zou kunnen dienen. Bij-verwarmen, geen hoofdverwarming! Volgens die kennis van mij zou dan een 5kw unit genoeg hebben om de hele zolder te kunnen koelen, en dus profijt hebben van de vallende kou naar beneden.
- Beglazing vervangen gaat me meer kosten dan alleen die offerte van €5800,- denk ik? Zal waarschijnlijk daarna wederom hetzelve huis, maar nu zowel binnen als buiten, moeten laten schilderen?
- En weegt het vervangen van de beglazing wel op tegen de besparingen op gasverbruik?
- Financieren zal waarschijnlijk vanuit de hypotheek gebeuren. Per € 10.000 kost me dit de komende 20 jaar €48,-. Maar gezien bovenstaande offertes, incl bijkomende kosten voor schilderen, taxatiekosten etc bij, heb ik dan genoeg aan € 20.000,-? Dan zou me dit dus 20 jaar lang € 92,- extra kosten. Mijn stroomkosten zullen wegvallen (is nu € 503,- / jaar, € 42,- / maand. Maar ga ik die overige € 50,- terugwinnen door een lager gasverbruik? Want die kosten liggen nu op € 1487,- / jaar, € 123,- / maand. Dat lijkt me niet denk ik, puur door betere beglazing? Ik geloof best dat het woongenot iets beter wordt, maar ik hou ook wel van een goede investering..
- Ik kan ook alleen de zonnepanelen doen, met een airco. Die extra kosten wegen redelijk op tegen de extra besparing op stroom. Plus datum dan nog wat extra stroom overhoudt. Maar heb wel het idee dat ik dan te weinig doe aan de hogere gasprijs.. want een iets verwarmende airco in de winter zal het gasverbruik ook niet enorm doen dalen.

Kortom ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat ik nou wel of niet moet doen. Spouwmuur en vloerisolatie zijn allemaal prima in mijn huis, dus blijft echt alleen glas over. Want of dit nou echt opweegt tegen de lagere kosten weet ik niet. Heb het idee dat dit een druppeltje op een gloeiende plaat is (en dus geen logische investering, tenzij je geld over hebt).

Zonnepanelen wordt hem sowieso denk ik, maar twijfel dus voornamelijk erg over het vervangen van het dubbele glas. Grote investering, maar of dat het echt waard is…

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:09
Weet je zeker dat je nu "gewoon" dubbel glas hebt en niet al HR++? In 2008 werd er volgens mij al HR++ toegepast (vaak kun je dit zien in de afstandhouder als je goed zoekt).

Warmtepomp niet doorontwikkeld is echt onzin. Buiten NL wordt dit echt al veel langer toegepast (in NL hebben we een goed aardgasnetwerk en hadden we veel goedkoop aardgas, dat is in veel andere landen niet). De warmtepomp is aardig uitontwikkeld (buiten wat kleine optimalisaties in rendement, maar dat is peanuts). Wat wel speelt is dat de meeste installateurs er niet zoveel kaas van hebben gegeten, dat is wel een ding.

• Goofyduck384
Tieske88 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:35:
Weet je zeker dat je nu "gewoon" dubbel glas hebt en niet al HR++? In 2008 werd er volgens mij al HR++ toegepast (vaak kun je dit zien in de afstandhouder als je goed zoekt).
Ik heb m’n hele raam afgezocht en zie binnenin nergens iets staan nee. Als het goed is heeft HR++ glas altijd iets daarvan binnenin het raam staan.
Warmtepomp niet doorontwikkeld is echt onzin. Buiten NL wordt dit echt al veel langer toegepast (in NL hebben we een goed aardgasnetwerk en hadden we veel goedkoop aardgas, dat is in veel andere landen niet). De warmtepomp is aardig uitontwikkeld (buiten wat kleine optimalisaties in rendement, maar dat is peanuts). Wat wel speelt is dat de meeste installateurs er niet zoveel kaas van hebben gegeten, dat is wel een ding.
Tja zou dan ook qua installateurs kunnen zijn. Ik hoor dat er nog best veel problemen zijn, qua reparaties, dingen die kapot gaan etc. Zou best kunnen dat de pompen al goed zijn, maar de installateurs het nog aan voldoende kennis ontbreekt.

• Goofyduck384
Anderen nog met goede adviezen?

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-01 10:46
Ik vind je verbruik behoorlijk fors voor een tussenwoning uit 2008. Deze zou toch al aardig goed geïsoleerd moeten zijn. Wij hebben een tussenwoning uit 1996 en gebruiken 2500 kWh en 800 m3 gas per jaar. Gezin met twee kinderen.

Je zou eens kritisch naar je verbruik kunnen kijken. Alles wat je niet gebruikt, hoef je niet te compenseren en is altijd winst voor milieu en portemonnee.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
HR++ kan je checken met vlammetje.
Met dubbelglas zie je er vier, als 1 andere kleur heeft is het HR++

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42

pietje63

RTFM

Airco is nmm niet snel nodig mits isolatie OK en je de warmte tactisch buiten houdt (ramen en gordijnen dicht). Als verduurzamen het doel is; niet doen. Neem deze kosten iig niet mee in je rendement berekening maar zie het gewoon als extra. Airco is prima voor bijverwarmen, maar zou niet nodig hoeven zijn.

Is de dakkapel wel OK geïsoleerd?

Als je geen tekst in je raam ziet heb je niet goed gezocht. Ook gewoon dubbel glas heeft iets van een merk of type.

Kan me wel voorstellen dat een huis dat helemaal open is moeilijk verwarmt.. tenminste wij hebben verwarming boven eigenlijk nooit aan, maar als je de woonkamer niet af kunt sluiten verwarmt je vloerverwarming dan het hele huis?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Goofyduck384
Het huis verwarmen is geen probleem hoor. Ben ik prima tevreden over.
Gasverbruik vind ik ook fors, en zit hem vooral in warm watergebruik. Vrouwlief doucht elke dag (wel kort) en 3 kids douchen 2-3x per week. Zelf zit ik ook op zo’n 2-3x per week. Koken doen we op elektriciteit.

Gasverbruik wilde ik dan ook verminderen door bijv beneden een boiler te plaatsen, zodat je niet zo lang hoeft te wachten op warm water (in de keuken, voor kleine dingetjes waar warm water voor nodig is (komt helemaal van boven). En boiler loopt dan lekker op de zonnepanelen qua elektriciteit.

Dakkapel was volgens mij wel goed geïsoleerd (heb ik ooit eens in een ander topic te horen gekregen). Alleen 4,5m breed raam en groot plat dak (met van die zwarte bekleding) warmt het flink op. Heb er wel screens voor geplaatst, maar volgens mij is dat kozijn ook vrij dik. Dus mogelijk zou ik daar triple glas in kunnen zetten om van daaruit de warmte wat buiten te houden?

Zal morgen bij goed daglicht de ramen eens beter bestuderen om dat dubbelglas te controleren. Volgens mij had ik die tip van de vlammetje ook al een keer gedaan.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Met zo'n doucheregime is dat maar een klein deel van je gasverbruik hoor. 300 m3 zoiets? Je kan het in deze maanden goed zien aan je verbruik omdat je niet verwarmt.

• Goofyduck384
Als ik mijn verbruik even bekijk zie ik dat ik in de 3 wintermaanden (december, januari en februari) tussen de 160-180 m3 verbruik per maand.
In de zomermaanden (nu even mei en juni) tussen de 50-60 m3. Vorig jaar was dit veel minder, tussen de 20-30 m3.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:21
1 een andere installateur zoeken dan die met dat verhaal over warmtepompen. (Zeker een cv ketel schuiver die niet met de tijd mee gaat )
2 denk dat je grootste besparing en milieu invloed zit in gasloos gaan. Dus zou die mogelijkheid verder onderzoeken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Goofyduck384
Ik heb even het glas nogmaals bekeken en snap niet waarom ik dit niet eerder gezien heb. inderdaad is er al sprake van hr++ glas in mijn woning (dom van me zeg…)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtKfywwtmEZI03uBqNitrL_U5cs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ak9mhZE5lwtBnUZMNcfxmse.jpg?f=user_large

Ik heb het glas in de (nieuwe) dakkapel even goed bekeken, maar daar zie ik geen codering als deze staan. Betekent dit dat dit dus zeer waarschijnlijk geen HR++ glas is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9azj_LZPiUUXM_KYOMvbkiUs6_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atduGISkSYGzRlZKaGv5uzj2.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit inderdaad dus standaard glas is, ga ik hier in ieder geval hr++ of triplexglas inzetten, mits dat past. Wel logisch dat deze kamer dan zo mega heet wordt. Zou Hr++ glas, plus zonnepanelen op het platte dak er voor kunnen zorgen dat die kamer minder opwarmt in de felle zon?

Wel fijn dat nu de investering van dubbel glas in ieder geval weer wegvalt. Blijft alleen de eventuele warmtepomp over. Inderdaad ga ik daar na de bouwvak wel mee verder, maar heb van verschillende mensen ‘gehoord’ dat de techniek nog niet lekker ingeburgerd is (of dat door installateurs komt weet ik natuurlijk ook niet). Dit heb ik van installateurs gehoord, maar ook van “gewone” technische mensen. Zelf heb ik er helaas geen verstand van. Vrouwlief wil liever ook niet overstappen, omdat ze bang is voor en enorme ketel op zolder, en de grote van de installatie (ruimte gebrek). En omdat het stroomverbruik dan ook flink omhoog gaat (en er dus veel meer zonnepanelen bij zouden moeten), dacht ik die maar even te parkeren.

Heb nu een offerte lopen van €8.800 voor 11 zonnepanelen, die samen 4542 kWh opwekken voor me. Aangezien ik rond de 3500 verbruik, heb ik wat overschot voor de komende jaren (en teruggave zolang de saldering nog loopt).
Maar hoeveel panelen zouden er dan nog ongeveer bij moeten als ik toch een warmtepomp zou doen? Nadeel dat ik deze vraag niet aan de leverancier kan stellen vanwege de bouwvak. Krijg overal standaard mailtjes terug dat er bouwvak is 😄 Vandaar hier de vraag.

• Erwin_83
Wegens gelijk verbouwen na de verhuizing heb ik geen historisch verbruik. Maar hier al 5 jaar een warmtepomp in een rijtjes huis van ruim 30 jaar oud. Verbruik wp voor verwarming en douche (en beetje koelen) is 1800 a 2000 kWh per jaar.

Dacht globaal je kuubs gas delen door 2 is het aantal kWh voor de wp. Zeker met de huidige gasprijs kan het ook economisch snel interessant zijn.

Vastrecht en leverancier kosten voor gas vervalt als je echt gasloos gaat.

Je grootste probleem zal zijn om kundige vakmensen te vinden. De CV ketel club moet je niet zijn in ieder geval en hybride moet je ook niet willen.

Hier is de warmtepomp met ingebouwde boiler ongeveer de maat van een koel/Vries combi.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Goofyduck384
Erwin_83 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:04:
Wegens gelijk verbouwen na de verhuizing heb ik geen historisch verbruik. Maar hier al 5 jaar een warmtepomp in een rijtjes huis van ruim 30 jaar oud. Verbruik wp voor verwarming en douche (en beetje koelen) is 1800 a 2000 kWh per jaar.

Dacht globaal je kuubs gas delen door 2 is het aantal kWh voor de wp. Zeker met de huidige gasprijs kan het ook economisch snel interessant zijn.
Dat zou betekenen dat jij normaal dan 3600-4000 kuub gas per jaar verbruikt? Dat gaat niet helemaal op lijkt me?
In mijn geval zou dat dan 600 kWh zijn (1200 m3 gas). Dat zijn max twee panelen, dat vind ik wel heel weinig eerlijk gezegd (moeilijk te geloven eerlijk gezegd als dat waar is. Of maak ik een rekenfout?)

Of bedoel je je kuubs gas x2 (klinkt qua hoeveelheid logischer)

[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 26-07-2022 13:29 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 13:03
Heb je ook al gedacht aan een zonneboiler? Zou je ook flink moeten besparen op je gasverbruik. Eventueel met CV ondersteuning maar dan moet je wel ergens een geschikt plek hebben voor een flink buffervat.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:49
olof schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:34:
Heb je ook al gedacht aan een zonneboiler? Zou je ook flink moeten besparen op je gasverbruik. Eventueel met CV ondersteuning maar dan moet je wel ergens een geschikt plek hebben voor een flink buffervat.
Dan beter een warmtepomboiler met extra spiraal waar je een zonnecollector op aan sluit. Heb je twee vliegen in één klap.
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:45:
Ik heb even het glas nogmaals bekeken en snap niet waarom ik dit niet eerder gezien heb. inderdaad is er al sprake van hr++ glas in mijn woning (dom van me zeg…)

[Afbeelding]

Ik heb het glas in de (nieuwe) dakkapel even goed bekeken, maar daar zie ik geen codering als deze staan. Betekent dit dat dit dus zeer waarschijnlijk geen HR++ glas is?

[Afbeelding]

Als dit inderdaad dus standaard glas is, ga ik hier in ieder geval hr++ of triplexglas inzetten, mits dat past. Wel logisch dat deze kamer dan zo mega heet wordt. Zou Hr++ glas, plus zonnepanelen op het platte dak er voor kunnen zorgen dat die kamer minder opwarmt in de felle zon?

Wel fijn dat nu de investering van dubbel glas in ieder geval weer wegvalt. Blijft alleen de eventuele warmtepomp over. Inderdaad ga ik daar na de bouwvak wel mee verder, maar heb van verschillende mensen ‘gehoord’ dat de techniek nog niet lekker ingeburgerd is (of dat door installateurs komt weet ik natuurlijk ook niet). Dit heb ik van installateurs gehoord, maar ook van “gewone” technische mensen. Zelf heb ik er helaas geen verstand van. Vrouwlief wil liever ook niet overstappen, omdat ze bang is voor en enorme ketel op zolder, en de grote van de installatie (ruimte gebrek). En omdat het stroomverbruik dan ook flink omhoog gaat (en er dus veel meer zonnepanelen bij zouden moeten), dacht ik die maar even te parkeren.

Heb nu een offerte lopen van €8.800 voor 11 zonnepanelen, die samen 4542 kWh opwekken voor me. Aangezien ik rond de 3500 verbruik, heb ik wat overschot voor de komende jaren (en teruggave zolang de saldering nog loopt).
Maar hoeveel panelen zouden er dan nog ongeveer bij moeten als ik toch een warmtepomp zou doen? Nadeel dat ik deze vraag niet aan de leverancier kan stellen vanwege de bouwvak. Krijg overal standaard mailtjes terug dat er bouwvak is 😄 Vandaar hier de vraag.
Dit lijkt ook HR++ te zijn.

De techniek van warmtepompen is al goed ontwikkeld, het ligt voornamelijk aan installateurs die nog onbekend zijn met warmtepompen. Het is ook een compleet ander ding natuurlijk. Installatie is veel meer werk en er moet bovendien ingeregeld worden. Daar moeten de installateurs nog aan wennen, de interesse is er vaak al wel. Ervaring door onder andere leveringsproblemen nog amper.

• Erwin_83
Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Dat zou betekenen dat jij normaal dan 3600-4000 kuub gas per jaar verbruikt? Dat gaat niet helemaal op lijkt me?
In mijn geval zou dat dan 600 kWh zijn (1200 m3 gas). Dat zijn max twee panelen, dat vind ik wel heel weinig eerlijk gezegd (moeilijk te geloven eerlijk gezegd als dat waar is. Of maak ik een rekenfout?)

Of bedoel je je kuubs gas x2 (klinkt qua hoeveelheid logischer)
Zo ongeveer:
1 kuub gas is 8 kW warmte.
2 kWh in de wp cop 4 is 8 kW warmte.

Dus nee geloof niet dat ik ernaast zit, maar laat me graag verbeteren.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 21:47
Erwin_83 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:00:
[...]
Zo ongeveer:
1 kuub gas is 8 kW warmte.
2 kWh in de wp cop 4 is 8 kW warmte.

Dus nee geloof niet dat ik ernaast zit, maar laat me graag verbeteren.
Je bevestigt hier dus inderdaad wat @Goofyduck384 al vermoedde, je hebt je eigen fout al verbeterd, en nu klopt het inderdaad ook beter. Je zát er dus met je vorige bericht wel degelijk naast :P

Daar stelde je namelijk:
kuubs gas delen door 2 is het aantal kWh voor de wp

Maar het is dus eerder, zoals je nu ook zegt:
kuubs gas maal 2 is het aantal kWh voor de wp

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Erwin_83
Uhh ja, snel typen tussen het werk door is niet ideaal.

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-01 12:44

G7B

al gekeken naar een energiebespaarlening

https://www.warmtefonds.n...ADQ7cifnQ_VMaAmAuEALw_wcB

scheelt afsluitkosten etc. en is bedoeld voor de zaken die je noemt

• Goofyduck384
(Even weggehaald uit het verkeerde topic, over de zonnepanelen:) Ik heb nu de volgende offerte lopen voor zonnepanelen:

Specificaties van uw systeem
Totaal aantal zonnepanelen: 17
Type zonnepanelen: GL - SunPower Maxeon 6 - 415AC BLK + micro omvormer IQ7A
Totaal vermogen: 7.055 Wp
Verwachte opbrengst jaarlijks: 6.235 kWh
Verwachte opbrengst jaarlijks in euro's: € 3.189,20
Netto investering: € 12.659,17
Verwachte opbrengst na 25 jaar: € 87.309,10
Verwachte terugverdientijd: 4 jaar

Foto van de plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWnL91vR2fvBQeONnffGESh4ZEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUOG9Eg6J448kSHKhTXrylSX.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit voldoende zijn? 6235 kWh? Ik gebruik momenteel (al langere tijd) 3500 kWh, en 1200 kuub gas. De bedoeling is dat er dan ook een warmtepomp komt voor het compenseren van het gasverbruik. Huis is prima geïsoleerd.

grofweg 2x je gasverbruik kan ik rekenen voor de warmtepomp, dus 2400 kWh extra voor de warmtepomp.
fmb schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Prijs per wp komt op 1,80 euro per wp. Dat is erg veel, zelfs voor Micro omvormers. Ik heb begin dit jaar 10 extra panelen laten plaatsen, ook met micro omvormers. Dit was inclusief kabels trekken door kruipruimte, inclusief 2 dakdoorvoeren en inclusief kabels trekken door loze leiding, maar exclusief uitbreiden groepenkast (want dat was al voorbereid). Kosten waren grofweg 6050 euro voor 3800 wp, dus bijna 1,60 euro per wp. Prijzen vergelijken blijft natuurlijk lastig, dit was op 2 verschillende daken.

Wat me verder opvalt: je hebt ruimte over op west en oost ligt vol. Komt er op west nog een dakkapel of dakraam?
Zo nee: dan heb je liever meer op west, waarschijnlijk gebruik je ‘s avonds meer elektriciteit dan ‘s ochtends (of anders ongeveer evenveel).
Maakt dat zoveel uit dan? Of ik heb het verkeerde begrepen, maar ik dacht dat er gewoon “simpel” gerekend wordt met wat je jaarlijks verbruikt en wat je opwekt. Het verschil wordt dan betaald of teruggekregen (tot een bepaalde max).
Maakt het zoveel verschil of je direct opwekt en gebruikt en hoe zit dit dan met de winter waarin je veel minder opwekt en juist wel de warmtepomp meer zou gebruiken?

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 00:19

fmb

[b]Goofyduck384 in "Verbouwingen - verduurzamen - advies nodig".

[...]

Maakt dat zoveel uit dan? Of ik heb het verkeerde begrepen, maar ik dacht dat er gewoon “simpel” gerekend wordt met wat je jaarlijks verbruikt en wat je opwekt. Het verschil wordt dan betaald of teruggekregen (tot een bepaalde max).
Maakt het zoveel verschil of je direct opwekt en gebruikt en hoe zit dit dan met de winter waarin je veel minder opwekt en juist wel de warmtepomp meer zou gebruiken?
Op zich heb je gelijk, wat je ‘s ochtends opwekt kan je zolang het salderen 1 op 1 is ‘s avonds weer gebruiken.
Echter:
1. Kijkend naar de toekomst zou ik het zelf beter verdelen (salderen gaat verdwijnen)
2. Je hebt nog ruimte op west, dus zou het vol leggen ;)

Vorige topic leek me trouwens prima. Het gaat meer over zonnepanelen dan over verduurzamen. De opmerking was meer dat als er veel over dit systeem besproken moet worden dat dan een eigen topic handiger is.

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 29-07-2022 11:15 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• borft
  • Laatst online: 22-01 16:00
Is er een reden dat je de allerduurste panelen die er zijn hebt gekozen?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zoals de salderingsregels nu werken kun je idd je zomeropbrengst gebruiken om de winter weg te strepen. Dit zal echter niet eeuwig zo doorgaan en dan loop je tegen het 'probleem' aan dat je in de winter, terwijl je warmtepomp het meest moet doen, je het minst opwekt. Dan kan je dus elk paneel extra gebruiken.

Maar zelfs nu zijn extra panelen al de moeite waard aangezien je bv bij Eneco 61 ct/kWh voor teruglevering krijgt (teruglevering in deze is dus wat je invoedt op het net Boven je verbruik, dus netto verbruik onder 0) en, misschien belangrijker op de wat langere termijn, wanneer de saldering afgebouwd wordt (nu naar verwachting dus vanaf 2025), dan is de regel dat je een % van wat je op het net invoedt mag gebruiken om je verbruik weg te strepen. Als je heel veel opwekt kun je dus heel lang nog steeds je volledige verbruik wegstrepen.

Kortom: hele dak vol is nog steeds het gunstigste, maar dan niet a 1,80 euro/Wp ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Heb je inzichtelijk waar je verbruik momenteel naartoe gaat? Dat is tamelijk fors voor een geïsoleerde tussenwoning en misschien wel de snelste manier om te kunnen besparen zonder flinke investeringen.

• borft
  • Laatst online: 22-01 16:00
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:34:
Heb je inzichtelijk waar je verbruik momenteel naartoe gaat? Dat is tamelijk fors voor een geïsoleerde tussenwoning en misschien wel de snelste manier om te kunnen besparen zonder flinke investeringen.
goed punt. Ter vergelijking, wij (met zijn 3-en) doen iets minder dan 5000kWh/jaar, met een goed geisoleerde, all-electric tussenwoning met WP.

• Goofyduck384
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:34:
Moeilijk om inzichtelijk te maken waar dat gas allemaal heen gaat.
We zijn met z’n 5’en, (3 kids onder de 10) en koken elektrisch (inductie). Gas zit hem alleen in verwarming en in warm water.
Beneden hebben we vloerverwarming en boven radiatoren (6). Aangezien we een open verbinding hebben naar boven, denk ik dat daar ook veel warmte naar toe gaat. Mogelijk stook ik daarom iets meer?
Qua Electra vind ik niet dat ik veelgebruik, 3500 kWh is niet bijzonder toch? Gasverbruik vind ik wel aan de hogere kant inderdaad. Maar hoe ik precies kan achterhalen waar dat heen gaat?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Moeilijk om inzichtelijk te maken waar dat gas allemaal heen gaat.
We zijn met z’n 5’en, (3 kids onder de 10) en koken elektrisch (inductie). Gas zit hem alleen in verwarming en in warm water.
Beneden hebben we vloerverwarming en boven radiatoren (6). Aangezien we een open verbinding hebben naar boven, denk ik dat daar ook veel warmte naar toe gaat. Mogelijk stook ik daarom iets meer?
Qua Electra vind ik niet dat ik veelgebruik, 3500 kWh is niet bijzonder toch? Gasverbruik vind ik wel aan de hogere kant inderdaad. Maar hoe ik precies kan achterhalen waar dat heen gaat?
Als het goed is staat je verwarming nu uit en kan je precies zien wat je voor het douchen en badderen gebruikt.

Ter vergelijking, ik verbruik ongeveer 0,2 m3 gas per douchebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2022 13:50 ]

• Goofyduck384
Ernemmer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Als het goed is staat je verwarming nu uit en kan je precies zien wat je voor het douchen en badderen gebruikt.

Ter vergelijking, ik verbruik ongeveer 0,2 m3 gas per douchebeurt.
Dat gaan we hier niet halen nee, stuk meer dan dat. Ik heb van de afgelopen dagen even gekeken en gebruikte ongeveer 1,40m3 gas per dag). Soms zelfs meer (afhankelijk van hoeveel er douchen).
Ik zal de komende tijd eens bijhouden hoeveel gas elke persoon ongeveer gebruikt (handmatig even de gas-stand bijhouden).

• Erwin_83
Wellicht een comfort stand voor warm water die voor een hoger verbruik zorgt.

Met een slimme meter kan je met bijvoorbeeld Enelogic je meter uitlezen. Wel met een dag vertraging of live als je een Youless aanschaft.

Tegenwoordig zijn er meerdere alternatieve om de slimme meter uit te lezen en bij te houden.

[ Voor 60% gewijzigd door Erwin_83 op 29-07-2022 14:48 ]

• Goofyduck384
Erwin_83 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:46:
Wellicht een comfort stand voor warm water die voor een hoger verbruik zorgt.

Met een slimme meter kan je met bijvoorbeeld Enelogic je meter uitlezen. Wel met een dag vertraging of live als je een Youless aanschaft.

Tegenwoordig zijn er meerdere alternatieve om de slimme meter uit te lezen en bij te houden.
Op de ketel staat inderdaad de conform ‘aan’. Ik heb deze dan maar uitgezet (beide leds uit).
Kan ook nog kiezen voor ‘eco’, dan wordt hij zelflerende? Is dat handig, of gewoon lekker uit laten?

• Erwin_83
Moet je in het boekje van de CV ketel kijken wat de standen inhouden. Comfort is vaak warm water op voorraad en eco op afroep. Maar net wat je fijn vind en wat je er financieel voor over hebt.

Pagina: 1