gasslang onder keukenkastjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rus1992
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-07-2022
Mijn vraag

Onlangs hebben wij een nieuwe keuken laten plaatsen, waarbij wij onder andere zijn overgestapt van koken op gas naar koken op inductie. Bij het voorbereiden van de keuken is de gasslang in de keuken afgedopt en met schroeven tegen de muur geplaatst (op zo'n 20 cm boven de grond). Bij het plaatsen van de keuken bleek de gasslang daar niet te kunnen blijven, omdat de keukenkastjes dan niet strak tegen de muur konden staan. De monteur van de keuken heeft de gasslang vervolgens los op de vloer onder de keukenkastjes en achter de plint gelegd. Hij gaf aan dat dit niet onveilig is, omdat je er zo wel gemakkelijk bij kan als je dat zou willen (door de plint weg te halen), maar de slang verder gewoon rustig op de grond ligt, niet beweegt, en er niets tegen aan kan stoten, etc.

Ik vroeg me af of jullie het ermee eens zijn dat dit inderdaad een veilige oplossing is (dus de afgedopte gasslang op de vloer onder de keukenkastjes en achter de plint), of dat het beter zou zijn om de gasslang weer aan de muur te bevestigen (maar dan lager zodat het onder de keukenkastjes valt). Of zou het nog beter zijn om de gastoevoer voor de keuken in de meterkast af te laten doppen door een loodgieter (we hebben wel nog gas nodig voor de CV, dus we kunnen niet helemaal van het gas af nog). Als jullie nog andere suggesties hebben, dan hoor ik die ook graag! :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:02
Ik zou toch adviseren om hem dicht bij de gasmeter af te sluiten, dan is de gehele buis/slang niet nodig in de keuken. normaliter moet je een gasslang na zoveel jaar vernieuwen volgens mij (en afsluiten lost dit volledig op). En het komt mij gewoon onveilig over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:20
Ik vind het wel een vreemde gang van zaken dat de gasslang is afgedopt. Het lijkt mij logischer dat je dat bij een leiding doet. Wat is hier de aansluitsituatie, loopt de slang vanaf de meterkast naar jouw keuken? Of zit daar nog een stuk leiding tussen en kun je die niet af laten doppen?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rus1992
Slappyjoez schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:47:
Ik vind het wel een vreemde gang van zaken dat de gasslang is afgedopt. Het lijkt mij logischer dat je dat bij een leiding doet. Wat is hier de aansluitsituatie, loopt de slang vanaf de meterkast naar jouw keuken? Of zit daar nog een stuk leiding tussen en kun je die niet af laten doppen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66FQGhNGMoGH1gZngcJhpbRI_cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gd9BFWoveSiI44bIadrvFt59.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even een foto gemaakt van hoe het er nu uitziet. Misschien gebruik ik de verkeerde bewoordingen (ik heb hier niet veel verstand van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet bepaald volgens de normen. Normaliter zit er een aansluiting op de muur gemonteerd waar een gasslang op wordt aangesloten en dop je die aansluiting af. Als je de boel niet meer gebruikt zou ik hem lekker afdoppen bij de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:25
muurplaat zit nog aan de slang. En de muurplaat is netjes afgedopt.
Lijkt mij geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 20:04
Het lijkt mij geen probleem qua gevaarzetting. Het is niet heel netjes, maar inderdaad de muurplaat zit er nog op. Maar het feit dat je nu deze vraag stelt en er dus kennelijk ook een beetje mee zit, zou voor mij al voldoende zijn hem netjes in de meterkast te laten afdoppen. Al is het maar voor de gemoedsrust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat is wel bijzonder eigenaardig. Bij mij is het gewoon bij de meterkast afgedopt bij de overgang naar inductie, in de keuken is geen spoortje meer te bekennen dat er ooit gas gezeten heeft.

Het kan vast geen kwaad maar is niet echt netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 22-07-2022 14:06 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

remmuz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:03:
muurplaat zit nog aan de slang. En de muurplaat is netjes afgedopt.
Lijkt mij geen enkel probleem.
Ik mis de essentie van de muurplaat in dit verhaal ?
Gasslangen vergaan met tijd. en hebben een levensduur (aangeraden word rond de 5 jaar vervangen)
Dus ipv een probleem uitstellen, en kans op vergeten en gaslekken. Kun je het beter gewoon nu goed doen en die leiding aan het begin afdoppen !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Ik mis de essentie van de muurplaat in dit verhaal ?
Gasslangen vergaan met tijd. en hebben een levensduur (aangeraden word rond de 5 jaar vervangen)
Dus ipv een probleem uitstellen, en kans op vergeten en gaslekken. Kun je het beter gewoon nu goed doen en die leiding aan het begin afdoppen !
Die 5 jaar geldt voor de oude zwarte (rubber?) slangen tussen muur en toestel.
Hier gaat het om een leiding voor vaste installatie (alupex o.g.), die intern gewoon een metalen scherm heeft. Die vergaat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 22-07-2022 14:26 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 22:01
Ik heb ook zo'n dop er in zitten. Maar alleen dan direct in de muur. Vermoed dat bij mij zo'n vergelijkbare muurplaat in de muur verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00
De leiding (dit is geen gasslang) dient netjes gebeugeld te zijn tegen de muur.

Maar zoals anderen al schrijven: waarom niet meteen de leiding helemaal weghalen. Wie eenmaal op inductie kookt, zal zelden in de toekomst weer gas gaan gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fedde schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:06:
Het lijkt mij geen probleem qua gevaarzetting.
De netbeheerders denken daar anders over. Daarom wordt bij "van het gas gaan" ook alles weggehaald. Loze leidingen waar nog wel druk op staat kan vroeg of laat wel een gevaar worden. Over 15 /20 jaar gaat iemand enthousiast de keuken slopen, zonder kritisch te kijken, ziet een slang liggen en denkt dan "die wordt niet meer gebruikt want elektrische kookplaat". En daar ga je dan. Kun je meteen de gevel verbouwen in plaats van alleen de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rus1992
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik denk dat we de gasleiding voor de keuken dan toch maar op niet al te lange termijn in de meterkast gaan laten afdoppen.
Pagina: 1