PDF bestand wordt erg groot na aanpassen in Edge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 22:29
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik bezig op tekeningen bij te werken van een gebouw. Deze tekeningen/plattegronden zijn op A0 formaat in PDF opgeslagen. Om wijzigingen door te voeren zou ik deze kunnen laten plotteren, maar dat A0 formaat is zeer onhandig. Dus ben ik de PDFs digitaal gaan bewerken in Microsoft Edge, dit gaat hartstikke mooi, totdat ik te veel wijzig. Het bestand wordt dan enkele honderden MB's waarna Edge soms spontaan crasht of bij het opslaan crasht, heel vervelend natuurlijk.

Is er een manier om meer geheugen aan Edge te geven zodat ie niet spontaan crasht?

Weet iemand hoe ik deze bestanden weer "klein" krijg zonder al te veel detail te verliezen? Voor het aanpassen is de PDF ongeveer 1-20 MB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsmzvDKl6AGfL3DsoLBR1rKrDFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V631HstOE6PlGNgxfGF02XOJ.png?f=fotoalbum_large

Windows 10 - 21H2
Edge Versie 103.0.1264.62 (Officiële build) (64-bits)

Intel(R) Core(TM) i7-8750H CPU @ 2.20GHz 2.21 GHz
16,0 GB (15,8 GB beschikbaar)

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lonnekacy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:09:
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik bezig op tekeningen bij te werken van een gebouw. Deze tekeningen/plattegronden zijn op A0 formaat in PDF opgeslagen. Om wijzigingen door te voeren zou ik deze kunnen laten plotteren, maar dat A0 formaat is zeer onhandig. Dus ben ik de PDFs digitaal gaan bewerken in Microsoft Edge, dit gaat hartstikke mooi, totdat ik te veel wijzig. Het bestand wordt dan enkele honderden MB's waarna Edge soms spontaan crasht of bij het opslaan crasht, heel vervelend natuurlijk.

Is er een manier om meer geheugen aan Edge te geven zodat ie niet spontaan crasht?

Weet iemand hoe ik deze bestanden weer "klein" krijg zonder al te veel detail te verliezen? Voor het aanpassen is de PDF ongeveer 1-20 MB.

[Afbeelding]

Windows 10 - 21H2
Edge Versie 103.0.1264.62 (Officiële build) (64-bits)

Intel(R) Core(TM) i7-8750H CPU @ 2.20GHz 2.21 GHz
16,0 GB (15,8 GB beschikbaar)

Bedankt alvast!
Lijkt me sterk dat de omvang van het bestand Edge doet crashen. Edge heeft basically de beschikking over de complete 16 GB in je systeem en bovendien nog virtueel geheugen. Een paar honderd MB kan dan geen probleem zijn.

Waar het waarschijnlijk op misgaat is dat je pdf's oorspronkelijk vector tekeningen zijn terwijl Edge een bitmap editor is. Je kunt beter terug naar het bronprogramma; de CAD applicatie waarmee de tekeningen gemaakt zijn. Daar de wijzigingen in maken en dan weer opslaan als pdf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Dat lijkt mij inderdaad ook het makkelijkst, originele tekeningen erbij pakken en inderdaad in de CAD applicatie editen.

Is dat niet mogelijk, dan misschien een wat meer geavanceerde PDF editor pakken, ik zie daar over het algemeen eigenlijk also Adobe Acrobat voor gebruikt worden bij 'zware' bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-10 21:54

MartinMeijerink

Computerrorist

Gebruik inkscape (https://inkscape.org), heel goed programma om vectortekeningen in te bewerken, niet alleen SVG, maar ook PDF.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 10:55
Of Adobe Acrobat Reader. Dat is prima om die opmerkingen op een PDF te vermelden zonder dat ze groot worden.

(al blijft wel de vraag of oorspronkelijk CAD programma wenselijker is. Als er zoveel op de tekening niet klopt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Of een editor als Foxit Reader

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 22:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGj2bxKl30GLjnfH_leSvz3Ohqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryuQnDhDTvGQVjJOnkFNDmd5.png?f=fotoalbum_large

Inkscape trekt 't ook niet echt.
Pagina: 1