'Gedoe' afhandelen geldzaken met vrienden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flonzer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07-2022
Hallo,

Sinds een paar jaar werken mijn vrienden en ik fulltime, met onze inkomens hebben we financieel niks te klagen. Over het algemeen zijn we van het principe 'geven en nemen' en wordt er onder het nom 'dat lost zichzelf wel weer op' niet op een euro meer of minder gekeken. Dit werkt voor iedereen prima, je bent vrienden en dan maakt het niet uit als je eens wat extra betaalt.

Echter dit begint scheef te lopen bij 1 persoon, daar stoor ik mij (en anderen) steeds meer aan. Het begon onschuldig, maar onlangs kwam ik erachter dat hij tegen ons heeft gelogen om kosten uit te sparen. Dit i.c.m. andere 'voorvallen' maakt dat ik er wel een beetje klaar mee ben als dit zo blijft doorgaan.

Heb er daarom wat van gezegd, waarbij hij met een verhaal kwam wat ik niet geloof. Mijn hypothese dat hij een gierigaard aan het worden is, heb ik niet kunnen verwerpen.

Zolang ik niet het gevoel heb dat iemand ergens een slaatje uit probeert te slaan, zal het mij een worst zijn. Dat station is hier bereikt, maar je wil eigenlijk ook niet een langdurige vriendschap op het spel zetten.

Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:39
Ja.

Wat wil je met dit topic bereiken? Dit kun je prima zelf met je vrienden en die ene vriend regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Als het mores binnen je groep is zoals jij schetst zal hij zich moeten aanpassen wil hij daar onderdeel van uitblijven. Zo niet, dan kun je daar het beste zo helder mogelijk over zijn en bespreken zoals jij het ziet.

In onze vriendengroep zijn we op een gegeven moment maar wiebetaaldwat gaan gebruiken. De groep veranderde qua samenstelling (vrienden, vriendinnen, kinderen) en om gedoe voor te zijn, houden we het daar gewoon in bij. Dan is iedereen vrij om alsnog zelf te besluiten iets niet erin te zetten als hij eens lief wil zijn.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:23

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je je al eens afgevraagd of die 'gierige' vriend misschien vanuit de groep een hoop peer pressure voelt om meer uit te geven dan hij eigenlijk zou willen? Als zuinig persoon kan het lastig zijn als je veel omgaat met mensen die wat losser zijn met hun portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Playa del C. schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:20:
Ja.

Wat wil je met dit topic bereiken? Dit kun je prima zelf met je vrienden en die ene vriend regelen.
Mjeh wat mij betreft een prima ts om het eens over te hebben en ervaringen te delen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koppensneller schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:21:
Heb je je al eens afgevraagd of die 'gierige' vriend misschien vanuit de groep een hoop peer pressure voelt om meer uit te geven dan hij eigenlijk zou willen? Als zuinig persoon kan het lastig zijn als je veel omgaat met mensen die wat losser zijn met hun portemonnee.
Dan moet diegene of niet meer meegaan, of het gesprek aangaan met een of meer mensen uit de groep.

Prima als je minder te besteden hebt of minder wil besteden, maar als een biertje of koffie 3,50 kost en die persoon betaalt nooit een rondje omdat het bij zijn beurt plots tijd is om naar huis te gaan, dan zorgt dat voor wroeging.

Als die persoon dan wel een mooi huis heeft, dure auto rijdt en leuke vakanties houdt, maar bij het uitgaan de hand met smoesjes op de knip houdt, dan moet die gewoon niet meer mee.

Als je vriend echt krap bij kas zit, dan vinden de meer vermogende vrienden het echt geen probleem om bij te leggen bij het uitgaan, is mijn ervaring, maar dan moet dat wel worden aangegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 22-07-2022 12:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:50
Ik zou het niet bekijken alsof er een slaatje uit geslagen wordt, maar meer dat misschien iemand kosten probeert te besparen. Je kan niet zomaar zeggen dat iedereen genoeg geld heeft - je kan niet in andermans portemonnee kijken.

Wij gooien bijna elke activiteit met een groep gewoon in een wiebetaaltwat. Fiks je binnen 5 minuutjes. Of we laten juist het één iemand alle uitgaven doen, en die split het dan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:23

Koppensneller

winterrrrrr

CodeCaster schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Dan moet diegene of niet meer meegaan, of het gesprek aangaan met een of meer mensen uit de groep.

Prima als je minder te besteden hebt of minder wil besteden, maar als een biertje of koffie 3,50 kost en die persoon betaalt nooit een rondje omdat het bij zijn beurt plots tijd is om naar huis te gaan, dan zorgt dat voor wroeging.

Als die persoon dan wel een mooi huis heeft, dure auto rijdt en leuke vakanties houdt, maar bij het uitgaan de hand met smoesjes op de knip houdt, dan moet die gewoon niet meer mee.
Helemaal eens, maar het kan lastig zijn in een groep. Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb zoiets meegemaakt in mijn groep toen 2 van de 7 hun eerste baan kregen (de rest studeerde nog) en het ineens niet meer leek uit te maken wat er besteld werd in een restaurant. Dat stak nogal bij de rest omdat we nou eenmaal de gewoonte hadden om de rekening gewoon te splitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wij hadden er 1 in de groep die nooit een cent te makken heeft. Studie niet afgemaakt, rookt flink, geeft veel geld uit aan onzin, ging van het ene slechtbetaalde baantje naar het volgende.. Al die jaren hebben wij de meeste dingen betaald, dat voelde af en toe ook niet helemaal lekker omdat het vooral eigen keuzes zijn die er voor zorgden dat hij nooit betaalde. Maar inmiddels heeft ie een prima betaalde baan en neemt hij spontaan het initiatief om dingen te betalen en te boeken. Hij lijkt bezig te zijn met een soort inhaalrace. Dus dat probleem heeft zichzelf opgelost.

Wat wil je precies met het topic verder, alleen ervaringen delen of vooral hoe mensen met zo'n situatie omgaan zodat je het zelf kunt oplossen? Het gesprek aangaan is echt stap 1 hierin. Niet verwijten maar open er in gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door SmurfLink op 22-07-2022 13:05 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Flonzer schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:18:
Hallo,

Sinds een paar jaar werken mijn vrienden en ik fulltime, met onze inkomens hebben we financieel niks te klagen. Over het algemeen zijn we van het principe 'geven en nemen' en wordt er onder het nom 'dat lost zichzelf wel weer op' niet op een euro meer of minder gekeken. Dit werkt voor iedereen prima, je bent vrienden en dan maakt het niet uit als je eens wat extra betaalt.

Echter dit begint scheef te lopen bij 1 persoon, daar stoor ik mij (en anderen) steeds meer aan. Het begon onschuldig, maar onlangs kwam ik erachter dat hij tegen ons heeft gelogen om kosten uit te sparen. Dit i.c.m. andere 'voorvallen' maakt dat ik er wel een beetje klaar mee ben als dit zo blijft doorgaan.

Heb er daarom wat van gezegd, waarbij hij met een verhaal kwam wat ik niet geloof. Mijn hypothese dat hij een gierigaard aan het worden is, heb ik niet kunnen verwerpen.

Zolang ik niet het gevoel heb dat iemand ergens een slaatje uit probeert te slaan, zal het mij een worst zijn. Dat station is hier bereikt, maar je wil eigenlijk ook niet een langdurige vriendschap op het spel zetten.

Hebben mensen hier ervaring mee?
Yup, meer ervaring mee dan ik zou willen. Op een gegeven moment samen met wat anderen uit de vriendengroep 'de kraan dichtgedraaid' en na verloop van tijd vond meneer "het niet meer de moeite waard om energie in de vriendschap te steken".Als ik alles optel dan is 'ie me nog een paar 1000 of zo schuldig, maar dat beschouw ik maar als leergeld.

Achteraf bleek dat meneer zijn geld voornamelijk in zijn neus stopte, zeg maar, dus good riddance.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23

Honesty

kattenneus!

Koppensneller schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:21:
Het loopt schreef dus dan moet je ook niets aanpakken als mijn vrienden ons uitnodigen bij de librije dan kan ik ook gewoon zeggen we gaan gewoon naar de wok bijv.
Als je geen rondje bier kan geven moet je ook niet eerst wel van alle andere een biertje aanpakken voordat je daar achterkomt.

Gelukkig hebben wij altijd alleen maar ruzie wie er wil betalen en zijn er eerder meer handen die naar de bon grijpen dan dat er af wachters zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Honesty op 22-07-2022 13:43 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:18
Tja, wat heeft ie precies gedaan dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014