Donny K. schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:27:
Hey Lanfear,
Ook ik vrees dat ik gedeeltelijk in de herhaling zal vallen, maar ik zal proberen uit te leggen waarom wij deze punten alsnog aanhalen.
In de midrange Android-categorie is een koptelefoonaansluiting nog gangbaar, dus als er een toestel in deze categorie uitkomt die het niet heeft, dan zien wij dat een minpunt. Het klopt dat er gebruikers zijn die deze punten totaal niet ervaren als minpunt, maar dat geldt ook voor oledschermen, groothoekcamera's, sdkaartlezers of notches. Er zijn genoeg scenario's te bedenken waarom deze punten wel of niet gemist (kunnen) worden. Wij kijken daarbij naar de gemiddelde praktijkervaring.
Daarbij wil ik nog even specifiek ingaan op het niet meeleveren van een lader. Fabrikanten halen vaak aan dat gebruikers genoeg laders hebben liggen en dat het vanuit duurzaamheidsoverwegingen wordt gedaan. Het duurzaamheidsargument is bovendien een wassen neus in deze omdat er in de praktijk zoveel toestellen zijn die een eigen snellaadprotocol hebben en de laders die gebruikers nog hebben liggen van oudere toestellen meestal geen (compatibele) snellaadfunctie hebben, wordt er vaak toch wel een nieuwe lader gekocht. Met alle extra transport en verpakkingsmateriaal die daarbij komt kijken. Misschien over een aantal jaar, als de gemiddelde gebruiker een echte snellader thuis heeft liggen dat we het niet meer als een minpunt kunnen zien.
Hoi Donny,
op zich is het vaak best lastig wat in een review vermeldenswaard is of genoemd moet worden als voor- of nadeel. Ik kan mij ook wel voorstellen dat een high end gebruiker niet zo geïnteresseerd is in de aanwezigheid van een 3,5 mm jack. Het is een soort balans zoeken in de verwachtingen van het publiek van de review.
In argumentatie wordt vaak gerefereerd aan begrippen als midrange en highend. Wat ik mij even afvraag is of tweakers de definities hiervan ergens vastlegt. Zelf ben ik nog niet tegen zoiets aangelopen namelijk. Ik kan mij zo voorstellen dat een dergelijke definitie kan helpen om naar bezoekers te communiceren welke functies je bij welke range gangbaar vindt, en welke ook niet, en waarom niet.
Ook dit soort definities zijn een bewegend doel, een midrange telefoon uit 2017 had een andere feature set dan een exemplaar van dit jaar. Zo'n definitie is dan ook continue in onderhoud.
De discussie wat wel en niet bij telefoon X zou mogen worden verwacht zal altijd blijven. Wanneer verwezen kan worden naar genoemde definities kan een verdere discussie bij die definitie zelf worden gevoerd, waardoor die ook up to date blijft.
Ik weet dat in het verleden vergelijkbare discussies zijn gevoerd over de BBG onderwerpen. Misschien toch iets om te overwegen wat definities als uitgangspunt vast te leggen en aan de community te communiceren. Op die definities mag best wat zijn af te dingen, als ze maar worden vastgesteld. Ze kunnen dan als een soort anker gaan fungeren.
Deze gedachte uit ik natuurlijk niet perse naar jou in de rol van reviewer

, maar meer naar tweakers als geheel. Net als de bezoekers zou jij als reviewer een soort informatieklant zijn van dergelijke rangedefinities, zodat je die als een van je uitgangspunten voor je review kan gebruiken.