Spierenburg schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:40:
[...]
Klopt gedeelde postvakken zijn ook gratis. Microsoft heeft ook zelf deze oplossing voorgesteld een aantal jaar terug om het bijvoorbeeld bij iPhones in te stellen. In deze situaties hebben alle gebruikers uiteraard netjes een licentie. Het gaat puur om de gedeelde postvakken zoals "info" die handmatig zijn ingesteld vanwege eisen en wensen van de klant zelf. Voor de duidelijkheid dit heeft niks te maken met het omzeilen van licentiekosten!
Geen idee waarom het nu nier meer kan, maar ik vermoed om misbruik te voorkomen. Je hoort mij niet zekker dat jij dit gebruikt voor het omzeilen van kosten, maar er zullen vast mensen zijn die dat wel doen. Ik kan geen wijzigingen vinden bij MS, maarja, MS be MS zijn ze nooit zo heel top in het geven van updates.
Wat ik nog heb kunnen vinden op
de volgende pagina:
Voor toegang tot een gedeeld postvak moet een gebruiker een Exchange Online-licentie hebben, maar voor het gedeelde postvak is geen afzonderlijke licentie vereist. Elk gedeeld postvak heeft een bijbehorend gebruikersaccount. Is het u opgevallen dat u niet werd gevraagd een wachtwoord in te voeren toen u het gedeelde postvak maakte? Het account heeft een wachtwoord, maar dat wordt gegenereerd door het systeem (onbekend). Gebruik het account niet om u aan te melden bij het gedeelde postvak. Zonder licentie zijn gedeelde postvakken beperkt tot 50 GB. Als u de maximale grootte wilt verhogen naar 100 GB, moet aan het gedeelde postvak een Exchange Online abonnement 2-licentie worden toegewezen. De Exchange Online abonnement 1-licentie met een Exchange Online Archiving uitbreidingslicentie vergroot alleen de grootte van het archiefpostvak. Hiermee kunt u ook automatisch uitbreidende archivering inschakelen voor extra archiefopslagcapaciteit. Als u een gedeeld postvak in juridische bewaring wilt plaatsen, moet het gedeelde postvak een licentie voor Exchange Online Abonnement 2 of een licentie voor Exchange Online Abonnement 1 hebben met een Exchange Online Archiving uitbreidingslicentie. Als u geavanceerde functies wilt toepassen, zoals Microsoft Defender voor Office 365, eDiscovery (Premium) of automatisch bewaarbeleid, moet het gedeelde postvak een licentie hebben voor deze functies.
Hierboven kan ik dus afleiden dat wat jij wilt niet zou kunnen. Ik heb net even gekeken in mijn eigen Beheersomgeving en kan geen optie vinden om voor gedeelde postvakken een wachtwoord aan te maken. In het jaar dat wij nu gebruik maken van O365 heb ik deze optie ook niet gezien, dus ik ben benieuwd wanneer jij deze functie voor het laatst hebt gebruikt.
Mogelijk dat MS dit dus al langer heeft gedeactiveerd aan de voorkant en de optie nu dus ook aan de achterkant heeft aangepast. Maar wat is reden om dit uberhaupt nog te gebruiken, want dat excuus voor de iPhone is al achterhaald sinds je daar prima gedeelde postvakken kan toevoegen aan de Outlook app:
Een gedeeld postvak toevoegen aan Outlook Mobile