Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 10:31
Hallo allemaal,

Ik heb een bijzondere situatie: ik heb een thunderbolt 3 moederbord die geen verbinding wil maken met mijn OWC Thunderbolt 4 dock, tenzij ik een USB-c 10Gbit kabel gebruik. Ik heb meerdere Thunderbolt kabels geprobeerd, maar allemaal met hetzelfde euvel.

Gebruikte apparatuur:
- Beeldscherm 5120x1440p@240Hz (pricewatch: Samsung Odyssey G9 (G95TSSR) 49" Zwart)
- OWC thunderbolt 4 dockpricewatch: OWC Other World Computing 11-Port Thunderbolt 4 Dock for Mac & Wi...
- Onbekende usb-c 10Gbit/s kabel van 40cm
- Thunderbolt 4 kabel (meegeleverd bij dock)
- Thunderbolt 3 kabel (pricewatch: Belkin F2CD084bt0.8MBK Zwart)
- PC met Asrock X570 ITX/TB3 (pricewatch: ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3
- Lenovo laptop met Thunderbolt 3 (pricewatch: Lenovo Yoga C940-14IIL (81Q9004GMH))
- HP laptop met Thunderbolt 4 (pricewatch: HP EliteBook 830 G8 (5P679EA))
- diverse usb randapparatuur op het dock aangesloten

Wat kan wel:
- elke laptop aansluiten met elke thunderbolt kabel op het dock. Volle DP1.4 bandbreedte is beschikbaar.
- laptops en moederbord onderling aansluiten met thunderbolt kabels.
- moederbord aansluiten op het dock met de usb-c kabel. Het Thunderbolt Control Centre beschouwd deze verbinding als Thunderbolt verbinding. Volle DP1.4 bandbreedte is beschikbaar. Geen idee of ik de thunderbolt 20Gbit/s snelheid haal. Vermoedelijk niet.

Wat werkt niet:
- Laptops aansluiten met de usb-c kabel op het dock:
a. wel usb-c signaal
b. geen DP alt mode
c. wel bevestiging van het Thunderbolt Control Centre dat er Thunderbolt verbinding is.
- Het moederbord aansluiten met de thunderbolt kabels op het dock:
a. Geen enkele verbinding mogelijk: geen usb-c data, geen DP alt mode
b. Een knipperend lampje op het dock

Wat valt op:
- De laptops werken alleen met de thunderbolt kabels (logisch)
- Het moederbord werkt alleen met de usb-c kabels (niet logisch), maar wel met maximale bandbreedte voor DP1.4 (5120x1440p@240Hz 10bit met DSC !!). En ook bevestigt het Thunderbolt Control Centre dat er Thunderbolt verbinding is.
- Als ik het moederbord met thunderbolt kabels aansluit:
a. Doet geen enkel soort randapparatuur het. Dus ook 'regulier' usb-signaal wordt niet doorgegeven
b. Het signaal lampje van het dock gaat blauw knipperen, dus het lijkt haast een autorisatie probleem, of iets dergelijks. Maar daar heb ik te weinig verstand van.

Ik heb uitgebreid contact gehad met de Asrock service. Op hun advies de laatste bios geïnstalleerd en de juiste bios-instellingen. Maar zonder resultaat.
Ook heb ik contact gehad met OWC service. Zij hebben geen idee.

De vragen die ik heb:
1. Ligt dit aan het dock? Lijkt er niet op, want het dock werkt met alle laptops naar behoren.
2. Ligt dit aan het moederbord? Mogelijk, maar waarom werkt het dan wel met een normale usb-c kabel?
3. Ligt dit aan de kabels? Niet waarschijnlijk, want ik heb meerdere soorten geprobeerd.
4. Ligt dit aan de autorisatie tussen Asrock moederbord en dock? Geen idee. Geen verstand van.

Iemand die hier een zinvol licht op kan schijnen?

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 22-07-2022 10:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Niemand die begrijpt wat hier gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:06
Ik begrijp je vraag niet. Waarom gebruik je de betreffende kabel niet? Of wil je begrijpen wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
De aanleiding is tweeledig.
1. Inderdaad willen begrijpen. Heel lang dacht ik dat het moederbord stuk was, totdat ik een 'gewone' usb-c kabel gebruikte. Nu wil ik weten wat er aan de hand is.
2. Ik heb best wel geld geïnvesteerd in een soepele wisseling tussen apparaten. Ik namelijk een opgeruimd bureau en wissel meerdere keren per dag tussen apparaten. Deze extra - naar mijn idee nutteloze - kabel, frustreert dus een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

SambalBij

We're all MAD here

Zit het verschil tussen die laptops en dat moederbord in de manier van aanzetten/opstarten?
Een laptop kun je eerst opstarten en eventueel aanmelden in Windows, en dan aan het dock hangen. Een mainboard niet wanneer je je monitoren en invoer apparatuur aansluit via dat dock.

Waarom ik dat vraag; ik liep recent met een laptop en TB3 dock (beiden Lenovo) aan tegen een beveiliging in Windows. Omdat thunderbolt een PCIe connectie omvat, die vrij diep direct in je systeem zit, houdt Windows (sommige) TB aangesloten devices offline, tot ná het aanmelden in Windows. Heeft iets te maken met beveiliging en DMA toegang via TB/PCIe tot het systeemgeheugen.
Sluit je de dock aan via USB-C, dan hangt ie wellicht achter de USB controller van het systeem in plaats van direct aan PCIe, en is die beveiliging niet van toepassing.

Hier wat meer info: https://docs.microsoft.co...rotection-for-thunderbolt
Er is een mogelijkheid om die beveiliging via een group policy uit te zetten. (Die settings staat dan via gpedit.msc ergens onder de Bitlocker settings - Weet even niet meer zo uit mijn hoofd hoe ie exact heet)

Edit:
Wat je eens kunt testen om te zien of bovenstaande het probleem is:

Hang je monitor direct aan je mainboard (HDMI poort of GPU) en je toetsenbord aan de USB van je MB. Muis even aan dock laten hangen, en dock met normale TB kabel (die dus niet lijkt te werken) aansluiten.

Start nu de PC op; als het gaat zoals we verwachten doet nu je beeld en toetsenbord het wel, maar je muis niet.
Meldt Windows aan via toetsenbord. Gaat nu na aanmelden ineens je muis wél werken? Dan heb je last van de bovenstaande issue.

[ Voor 18% gewijzigd door SambalBij op 23-07-2022 10:28 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
SambalBij schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:19:
Zit het verschil tussen die laptops en dat moederbord in de manier van aanzetten/opstarten?
Een laptop kun je eerst opstarten en eventueel aanmelden in Windows, en dan aan het dock hangen. Een mainboard niet wanneer je je monitoren en invoer apparatuur aansluit via dat dock.

Waarom ik dat vraag; ik liep recent met een laptop en TB3 dock (beiden Lenovo) aan tegen een beveiliging in Windows. Omdat thunderbolt een PCIe connectie omvat, die vrij diep direct in je systeem zit, houdt Windows (sommige) TB aangesloten devices offline, tot ná het aanmelden in Windows. Heeft iets te maken met beveiliging en DMA toegang via TB/PCIe tot het systeemgeheugen.
Sluit je de dock aan via USB-C, dan hangt ie wellicht achter de USB controller van het systeem in plaats van direct aan PCIe, en is die beveiliging niet van toepassing.

Hier wat meer info: https://docs.microsoft.co...rotection-for-thunderbolt
Er is een mogelijkheid om die beveiliging via een group policy uit te zetten. (Die settings staat dan via gpedit.msc ergens onder de Bitlocker settings - Weet even niet meer zo uit mijn hoofd hoe ie exact heet)

Edit:
Wat je eens kunt testen om te zien of bovenstaande het probleem is:

Hang je monitor direct aan je mainboard (HDMI poort of GPU) en je toetsenbord aan de USB van je MB. Muis even aan dock laten hangen, en dock met normale TB kabel (die dus niet lijkt te werken) aansluiten.

Start nu de PC op; als het gaat zoals we verwachten doet nu je beeld en toetsenbord het wel, maar je muis niet.
Meldt Windows aan via toetsenbord. Gaat nu na aanmelden ineens je muis wél werken? Dan heb je last van de bovenstaande issue.
Een terechte vraag.

Het dock (usb of thunderbolt signaal, geen idee) wordt pas actief als Windows gaat opstarten (ik kan dus niet in de bios komen met de del-knop als het toetsenbord op het dock aangesloten is). Maar wel voordat ik inlog in Windows 10 of 11 (beide geprobeerd).

Als ik de pc opstart met alleen het dock aangesloten, dan blijft het scherm zwart totdat Windows gaat opstarten (met de usb-c kabel) of geeft helemaal geen beeld (met thunderbolt kabels). Als ik na het opstarten de thunderbolt kabel vervang door de usb-c kabel, dan krijg ik ook weer beeld.

Als ik mijn pc met thunderbolt port eerst opstart met de monitor direct op de gpu aangesloten, dan start hij normaal op, zoals logisch is. Sluit ik daarna het dock aan met een extra displayport kabel in het dock, dan krijg ik hetzelfde probleem. De ingang van de monitor die direct op de gpu is aangesloten werkt wel, maar het dock gaat knipperen en geeft geen enkel dignaal door. Geen displayport, geen usb.

De laatste reactie van de asrock service is:
Nee ik heb geen nieuwe informatie, als men het niet kan reproduceren kan men het ook niet oplossen.

Het enige wat ik nog kan doen is vragen, of er nog een firmwae update is, maar dan moet ik wel eerst jouw Thunderbolt firmware versie weten.

Afhankelijk van de versie, moet je hem dan in stappen, of in een keer updaten

Mijn vermoeden is, dat het een compatibiliteitsprobleem is tussen de controllerchip in de dock, en Thunderbolt.

[ Voor 4% gewijzigd door ZatarraNL op 23-07-2022 11:43 ]

Pagina: 1