Nieuwbouwwoning - Netwerk setup advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 11:49
Beste Tweakers,

Wij zijn bezig ons nieuwe droomhuis te bouwen (3 etages a 80m2 = 240m2). Ik ben een noob als het om een netwerk setup gaat (modems, routers, switches, access points, mesh etc. etc.), en daarom zoek ik naar jullie advies. Alles qua UTP aansluitingen, elektra punten etc. is nog te bepalen in de te bouwen woning.

Ik lees veel over access points of mesh, maar het is me niet duidelijk waar ik het beste voor kan gaan. Daarom hierbij mijn wishlist:

- Op elke verdieping, op elke plek, sterk wifi signaal. Zorgeloos, dus niet dat ik ineens naar m'n mobiele instellingen moet om een ander netwerk te selekteren als ik op bijvoorbeeld op zolder loop.
- In de woonkamer de tv, playstation & t-mobile tv box via muur bekabeld
- Werkkamer 1e verdieping bekabeld internet
- Master Bedroom bekabeld internet

Het lijkt me slim dat ik sowieso vele loze leidingen laat aanleggen mocht ik in de toekomst nog ergens anders bekabeld internet willen.

Het mag best wat kosten als ik daardoor zeker weet dat mijn eisen volbracht worden.

Zie hieronder tekeningen van de te bouwen woning. Bedankt alvast voor jullie advies.

[ Voor 27% gewijzigd door LennartTW94 op 18-04-2024 23:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02
Ik zou meteen in alle slaapkamers en ook op zolder en in de bijkeuken vaste Cat6a kabel laten aanleggen. Bedraad internet wint altijd in stabiliteit. Ook kun je dan heel eenvoudig een wifi accesspoint er bijplaatsen als de wifi dekking ergens toch niet optimaal blijkt.

In de meterkast komt dan een patchpanel en een 16 of 24 poorst switch die je aansluit op de (glasvezel) modem/router van je provider.

Verder zou ik de apparatuur zoals switches en accesspoints, en eventueel een route van één merk houden, dan kun je alles vanuit dezelfde omgeving/app instellen, bekende merken met centraal beheer zijn Ubiquity en het iets goedkopere TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
martyw schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:00:
Ik zou meteen in alle slaapkamers en ook op zolder en in de bijkeuken vaste Cat6a kabel laten aanleggen. Bedraad internet wint altijd in stabiliteit. Ook kun je dan heel eenvoudig een wifi accesspoint er bijplaatsen als de wifi dekking ergens toch niet optimaal blijkt.

In de meterkast komt dan een patchpanel en een 16 of 24 poorst switch die je aansluit op de (glasvezel) modem/router van je provider.

Verder zou ik de apparatuur zoals switches en accesspoints, en eventueel een route van één merk houden, dan kun je alles vanuit dezelfde omgeving/app instellen, bekende merken met centraal beheer zijn Ubiquity en het iets goedkopere TP-Link.
Bedankt voor je reactie. Ik verwacht dat in alle kamers Cat6a kabel laten aanleggen wel stuk duurder is dan alleen een router met mesh stations, maar ik begrijp van je dat dat het duidelijk wint qua stabiliteit, correct? Begrijp ik het goed dat je eigenlijk zegt: Probeer WIFI eerst alleen met een router, en als je dan ergens slechte dekking hebt plaats je er een access point? Zou die access point dan weer een apart netwerk zijn om mee te verbinden of blijft het 1 Wifi netwerk? Schakelt bijvoorbeeld m'n telefoon automatisch naar de snelste?

Begrijp ik het goed dat er dan in de meterkast een modem komt, daarop een router aangesloten (of een modem/router combi), daarop aangesloten een patchpanel en daarop aangesloten een 16 of 24 poorts switch waarop de cat6a kabels aangesloten worden die naar elke kamer in de woning gaan?

Bedankt alvast voor je hulp & advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
LennartTW94 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik verwacht dat in alle kamers Cat6a kabel laten aanleggen wel stuk duurder is dan alleen een router met mesh stations, maar ik begrijp van je dat dat het duidelijk wint qua stabiliteit, correct? Begrijp ik het goed dat je eigenlijk zegt: Probeer WIFI eerst alleen met een router, en als je dan ergens slechte dekking hebt plaats je er een access point? Zou die access point dan weer een apart netwerk zijn om mee te verbinden of blijft het 1 Wifi netwerk? Schakelt bijvoorbeeld m'n telefoon automatisch naar de snelste?

Begrijp ik het goed dat er dan in de meterkast een modem komt, daarop een router aangesloten (of een modem/router combi), daarop aangesloten een patchpanel en daarop aangesloten een 16 of 24 poorts switch waarop de cat6a kabels aangesloten worden die naar elke kamer in de woning gaan?

Bedankt alvast voor je hulp & advies
In zo'n groot huis is één draadloos accespoint op je router in de meterkast hoosgtwaarschijnlijk niet voldoende, zeker als je huis van steen/beton is heb je op iedere verdieping minstens 1 accespoint nodig - en daarnaast misschien nog een paar in kinder en/of studeer kamers. Het patchpanel is om alle draden door je huis netjes af te monteren in de meterkast, de switch sluit je aan met patchkabels op het patch panel om je bedrade netwerk in alle kamers te bedienen - en je hebt een router nodig om het internet van je provider met je lokale netwerk te verbinden, de meeste providers leveren daar een modem/router voor, soms geven ze die een fancy naam zoals Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
martyw schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:22:
[...]

In zo'n groot huis is één draadloos accespoint op je router in de meterkast hoosgtwaarschijnlijk niet voldoende, zeker als je huis van steen/beton is heb je op iedere verdieping minstens 1 accespoint nodig - en daarnaast misschien nog een paar in kinder en/of studeer kamers. Het patchpanel is om alle draden door je huis netjes af te monteren in de meterkast, de switch sluit je aan met patchkabels op het patch panel om je bedrade netwerk in alle kamers te bedienen - en je hebt een router nodig om het internet van je provider met je lokale netwerk te verbinden, de meeste providers leveren daar een modem/router voor, soms geven ze die een fancy naam zoals Experiabox.

[YouTube: What is a Patch Panel? Do You Need One?]
Kan je mij advies geven over wat precies aan te schaffen (modem / router / patchpanel / switch / access points)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Als ik jouw was zou ik voor een zo flexibel mogelijke set-up kiezen, waarbij je begint met in ieder vertrek minstens één vaste netwerk aansluiting, en dus een patch panel met minstens twaalf poorten - ik tel acht vertrekken als ik goed geteld heb en in de woonkamer, slaapkamer en zolder eentje extra voor een wifi accesspoint (als je in een kamer meer dan één appaat wilt aansluiten zet je daar een kleine end point switch neer). Dat zou ik doorgeven aan je installateur, die haalt zijn spullen hoogstwaarschijnlijk bij een groothandel die een paar modellen patch panels voert.

Voor de netwerk apparatuur: dat is een kwestie van smaak, de meer design bewuste mens kiest vaak voor Apple apparaten en netwerk apparatuur van Ubiquity, waar de no-nonsense mensen vaker bij Android/Windows devices en TP-Link netwerk apparaten zweren.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 22-07-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een nieuwbouwwoning gekocht een jaar geleden. Ik heb wel enigszins kijk op networking. Wat ik gedaan heb:

Elke kamer had standaard een loze leiding, dit zou ik doen als dat nog niet zo is.

Ik zou op elke overloop, hal een loze leiding uit het plafond laten komen voor een AP. Heb ik niet gedaan, nu staan mijn AP's verspreid over het huis, waardoor het bereik niet overal 5 streepjes is. Voorbeeld: op de 1e verdieping staat de AP in slaapkamer #3. In slaapkamer 1 is dan iets minder bereik. Plus aan het plafond is praktischer en netter.

Ik heb overal CAT6. CAT6A vond ik niet nodig. CAT6 haalt ook 10Gbit over de afstanden binnenshuis. En voorlopig is 1GBit nog wel even standaard. CAT6A is ook een stuk dikker.

Ik heb gekozen voor Unifi spullen, maar niet hele serverkasten zoals veel hier op tweakers doen.
Ik gebruik de KPN router met een gereserveerde range voor static IP's.
Een Unifi CloudKey Gen2 plus
Een Unifi Lite Switch 16 poort.
Een patchpaneel van 12 pooten.
En op elke verdieping een UniFi 6 Lite AP.

Dit werkt prima, is stabiel en is niet zo duur. Router kan je vervangen voor een Unifi device, maar dat vond ik niet nodig. Als het eenmaal draait kijk ik er nooit meer naar om namelijk.

Kabels trekken en patchen kun je leren op youtube, is echt niet lastig. Scheelt je een hoop geld dan als je het laat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
martyw schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:18:
Als ik jouw was zou ik voor een zo flexibel mogelijke set-up kiezen, waarbij je begint met in ieder vertrek minstens één vaste netwerk aansluiting, en dus een patch panel met minstens twaalf poorten - ik tel acht vertrekken als ik goed geteld heb en in de woonkamer, slaapkamer en zolder eentje extra voor een wifi accesspoint (als je in een kamer meer dan één appaat wilt aansluiten zet je daar een kleine end point switch neer). Dat zou ik doorgeven aan je installateur, die haalt zijn spullen hoogstwaarschijnlijk bij een groothandel die een paar modellen patch panels voert.

Voor de netwerk apparatuur: dat is een kwestie van smaak, de meer design bewuste mens kiest vaak voor Apple apparaten en netwerk apparatuur van Ubiquity, waar de no-nonsense mensen vaker bij Android/Windows devices en TP-Link netwerk apparaten zweren.
Thanks voor het advies. Is een extra netwerk aansluiting voor een AP per se nodig, of kan ik bijvoorbeeld in de woonkamer 1 vaste netwerk aansluiting doen, daar een AP op doen en daar weer een switch op aansluiten voor m'n apparaten (TV / Playstation etc.)?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:33:
Hier ook een nieuwbouwwoning gekocht een jaar geleden. Ik heb wel enigszins kijk op networking. Wat ik gedaan heb:

Elke kamer had standaard een loze leiding, dit zou ik doen als dat nog niet zo is.

Ik zou op elke overloop, hal een loze leiding uit het plafond laten komen voor een AP. Heb ik niet gedaan, nu staan mijn AP's verspreid over het huis, waardoor het bereik niet overal 5 streepjes is. Voorbeeld: op de 1e verdieping staat de AP in slaapkamer #3. In slaapkamer 1 is dan iets minder bereik. Plus aan het plafond is praktischer en netter.

Ik heb overal CAT6. CAT6A vond ik niet nodig. CAT6 haalt ook 10Gbit over de afstanden binnenshuis. En voorlopig is 1GBit nog wel even standaard. CAT6A is ook een stuk dikker.

Ik heb gekozen voor Unifi spullen, maar niet hele serverkasten zoals veel hier op tweakers doen.
Ik gebruik de KPN router met een gereserveerde range voor static IP's.
Een Unifi CloudKey Gen2 plus
Een Unifi Lite Switch 16 poort.
Een patchpaneel van 12 pooten.
En op elke verdieping een UniFi 6 Lite AP.

Dit werkt prima, is stabiel en is niet zo duur. Router kan je vervangen voor een Unifi device, maar dat vond ik niet nodig. Als het eenmaal draait kijk ik er nooit meer naar om namelijk.

Kabels trekken en patchen kun je leren op youtube, is echt niet lastig. Scheelt je een hoop geld dan als je het laat doen.
Thanks voor je reactie! Dus als ik uit het plafond in de hal op de begane grond, plafond hal op de eerste verdieping, en plafond op zolder een loze leiding doe voor een AP denk je dat ik goed wifi overal in huis heb? Ik weet nog niet wat het prijsverschil is tussen een loze leiding of een CAT6 kabel erdoorheen.

Je KPN router is een modem/router combo? Zou je mij kunnen uitleggen wat de volgorde is van al je apparaten qua aansluitingen? Dus beginnend bij je router, eindigend bij je AP (welk apparaat met welk ander apparaat aangesloten is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LennartTW94 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Thanks voor het advies. Is een extra netwerk aansluiting voor een AP per se nodig, of kan ik bijvoorbeeld in de woonkamer 1 vaste netwerk aansluiting doen, daar een AP op doen en daar weer een switch op aansluiten voor m'n apparaten (TV / Playstation etc.)?

[...]

Thanks voor je reactie! Dus als ik uit het plafond in de hal op de begane grond, plafond hal op de eerste verdieping, en plafond op zolder een loze leiding doe voor een AP denk je dat ik goed wifi overal in huis heb? Ik weet nog niet wat het prijsverschil is tussen een loze leiding of een CAT6 kabel erdoorheen.

Je KPN router is een modem/router combo? Zou je mij kunnen uitleggen wat de volgorde is van al je apparaten qua aansluitingen? Dus beginnend bij je router, eindigend bij je AP (welk apparaat met welk ander apparaat aangesloten is)?
1. Dat denk ik wel, met als backup overal nog een UTP outlet / loze leiding in elke kamer.
2. KPN Router/Modem -> Switch -> Patchkabels naar patchpaneel -> patch paneel -> kabels naar outlets.

Maar je kan ook direct de kabels naar outlets op de switch gooien door er een RJ45 op knijpen, maar dat is geen best practice :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kijk eens heel goed wat je uitgeeft aan je nieuwe huis, bedenk dan hoe lang je er wellicht gaat wonen, laat het rustig inzinken. Zet daar nu tegenover hoeveel het kost om die bekabeling nu het nog kan netjes aan te leggen, bedenk ook hoe moeilijk het wordt om de bekabeling achteraf te leggen (als je op zn minst geen lege buizen hebt) en hoe je het nooit zo netjes zal krijgen als nu.

Denk goed na, dit is je droomhuis...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Nogmaals dank allen voor jullie advies.

We willen voor het volgende gaan, graag hoor ik of dit een goede setup is en of er nog dingen zijn waar we over na moeten denken.

Modem/Router -> Switch -> Patchpanel -> kabels naar outlets.

- Alle UTP Cat 6
- Dubbele UTP bij woonkamer (1 voor ethernet aansluiting, 1 voor access point)
- Enkele UTP bij keuken, op hoogte (toekomstige tv, hangen in begin schilderij op)
- Enkele UTP in Slaapkamer 1, 2, 3
- Dubbele UTP in Werkkamer (1 voor ethernet aansluiting, 1 voor access point)
- Dubbele UTP Zolder linksboven (1 voor ethernet aansluiting, 1 voor access point)
- Enkele UTP Zolder rechtsonder

Wilden eerst UTP uit plafond op overloop 1e verdieping & 2e verdieping, maar kosten zijn al aardig hoog, en denk dat access point vanuit werkkamer 1e verdieping en vanuit zijkant 2e verdieping ook wel goed genoeg moet zijn?

Modem/router -> Denk degene die je van je abonnement krijgt? Of adviseren jullie los te kopen?
Switch -> Is de 'Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W' een goede optie?
Patch Panel -> Ik zie verschillende 24 poorts met cat6, dus denk dat het niet echt uitmaakt welke ik koop?
Access Points -> Is de 'Ubiquiti Networks UniFi 6 Long-Range' een goede optie?

Mis ik dan nog iets of is dit het?

Thanks alvast! Stapje voor stapje begin ik het te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LennartTW94 Hier vorig jaar ook nieuwbouw uitgerust met een volledig netwerk en Ubiquiti apparatuur.

Ik heb hier voor de zekerheid gewoon overal dubbele UTP gedaan, mocht er 1 defect raken of mocht je in de toekomst nog iets extras willen aansluiten is dat sowieso wel fijn en kosten waren verwaarloosbaar.

Modem/Router is een beetje afhankelijk van je provider, heb hier het voordeel dat ik een eigen router kan/mag gebruiken dus dat is de uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro geworden (ideaal i.c.m Protect als je ook voor (beveiliging)camera's, deurbel etc. gaat).

Qua Switch zou ik voor 1 gaan met PoE anders moet je je Accespoints ook nog van stroom voorzien. Heb zelf deze uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Patch Panel maakt inderdaad niet veel uit, op Amazon genoeg te vinden. Ubiquiti heeft er ook 1 https://eu.store.ui.com/c...os=2&_sid=33048b175&_ss=r

Acces Points zou ik er meerdere doen i.p.v. 1? Long Range. U6 Lites of Pro zijn prima, of de In Wall nog beter/mooier naast je stopcontact weg laten werken. uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall Zie voorbeeld van een Tweaker Workaholic in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Misschien nog een deurbel en wat camera's? uitvoering: Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell https://tweakers.net/bewakingscameras/ubiquiti/

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 13-01-2023 13:44 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Greatsword schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:25:
Ik heb hier voor de zekerheid gewoon overal dubbele UTP gedaan, mocht er 1 defect raken of mocht je in de toekomst nog iets extras willen aansluiten is dat sowieso wel fijn en kosten waren verwaarloosbaar.
en de 1ste post @martyw

Beiden het beste advies,
- cat 6a of 7 (10gbit minimum)
- altijd 2 of 3 in een pijp leggen 1 als het echt niet anders kan (2 rollen kopen en tegelijk afrollen bij kabel trekken is erg prettig)
voor 10,- koop je een netwerk kabel tester (als je zelf aanlegt)

Kabels neerleggen staat niet gelijk aan ze ook daadwerkelijk gebruiken .. ik leg er zelf 36 punten naar de meterkast maar uiteindelijk zal ik er maar paar (max 8 of 12) gebruiken.
Bij de tv + WII + ps4 + Digitale TV + andere meuk zit je snel aan "veel aansluitingen", en je hebt linker / rechterkant van de (woon)kamer waar je die zooi kan plaatsen .. iets met mensen die graag schuiven nadat het een jaar op plek x stond en dat geld voor meerdere kamers in huis dus vandaar 36x

Vergeet niet de schuur / tuin .. dakrand (voor/achter) en plekken waar je eventueel electronica aan wilt sturen / wifi dekking. POE en/of stroom op die locaties is iets wat je erbij wilt bedenken indien relevant.

je hoeft natuurlijk niet met 100% alle opties rekening te houden en het moet relatief simpel erbij te doen zijn sterker nog je hoeft niet eens alle kabels aan te sluiten (lees weerskanten te voorzien van de bijbehorende plug) maar niet iets meer werk want je hebt de kabels toch al .. scheelt op termijn een hoop "had ik maartjes"

10 gigabit is de kans voorlopig dat je gaat gebruiken ook Nada .. maar op een rol van 100meter scheelt dat een paar euro (20?) versus 1gigabit variant(en)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40

rg-mohwa

Phoe Hé

ikzelf heb destijds ook loze leidingen laten leggen voor mijn surround speakers, misschien is dit nog iets om over na te denken. daarnaast zou ik zelf(mocht ik het nog een keer overdoen) op iedere verdieping in het midden van het plafond een loze leiding laten leggen mijn accespoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rg-mohwa schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:59:
ikzelf heb destijds ook loze leidingen laten leggen voor mijn surround speakers, misschien is dit nog iets om over na te denken. daarnaast zou ik zelf(mocht ik het nog een keer overdoen) op iedere verdieping in het midden van het plafond een loze leiding laten leggen mijn accespoints.
Hotel waar 99% op/via PoE gedaan word zou ik iets meer dan "een loze leiding" doen ;)
YouTube: How Big Can You Make a Passive House?

Wikipedia: Power over Ethernet bijna 75-100W max en 99% van de apparaten in huis met wat uitzonderingen verbruiken dat wel ..

Daarnaast van 230v naar "micro" verbruik is afhankelijk van de omvormer ook wel verliezen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Greatsword schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:25:
@LennartTW94 Hier vorig jaar ook nieuwbouw uitgerust met een volledig netwerk en Ubiquiti apparatuur.

Modem/Router is een beetje afhankelijk van je provider, heb hier het voordeel dat ik een eigen router kan/mag gebruiken dus dat is de uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro geworden (ideaal i.c.m Protect als je ook voor (beveiliging)camera's, deurbel etc. gaat).

Qua Switch zou ik voor 1 gaan met PoE anders moet je je Accespoints ook nog van stroom voorzien. Heb zelf deze uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Patch Panel maakt inderdaad niet veel uit, op Amazon genoeg te vinden. Ubiquiti heeft er ook 1 https://eu.store.ui.com/c...os=2&_sid=33048b175&_ss=r

Acces Points zou ik er meerdere doen i.p.v. 1? Long Range. U6 Lites of Pro zijn prima, of de In Wall nog beter/mooier naast je stopcontact weg laten werken. uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall Zie voorbeeld van een Tweaker Workaholic in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Misschien nog een deurbel en wat camera's? uitvoering: Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell https://tweakers.net/bewakingscameras/ubiquiti/
Goed punt over dubbele UTP, kost inderdaad maar 65 euro extra per UTP punt, dus kan ze net zo goed allemaal dubbel maken.

De switch die ik had genoemd (Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W) is volgens mij ook PoE?

Qua access points dacht ik aan 1 access point per verdieping (en dacht ik dus aan Ubiquiti Networks UniFi 6 Long-Range). Is dat genoeg denk je? Die in wall zijn wel mooi idd, maar weet niet of dat makkelijk is qua installatie. Dan moet ik dus de UTP niet afgewerkt nemen, maar dat de kabel gewoon los uit de muur hangt?

Deurbel & camera's komen er ook, maar moet volgens mij goed te doen zijn op oplaadbare accu & wifi?
vso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:53:
[...]
en de 1ste post @martyw

Beiden het beste advies,
- cat 6a of 7 (10gbit minimum)
- altijd 2 of 3 in een pijp leggen 1 als het echt niet anders kan (2 rollen kopen en tegelijk afrollen bij kabel trekken is erg prettig)
voor 10,- koop je een netwerk kabel tester (als je zelf aanlegt)

Kabels neerleggen staat niet gelijk aan ze ook daadwerkelijk gebruiken .. ik leg er zelf 36 punten naar de meterkast maar uiteindelijk zal ik er maar paar (max 8 of 12) gebruiken.
Bij de tv + WII + ps4 + Digitale TV + andere meuk zit je snel aan "veel aansluitingen", en je hebt linker / rechterkant van de (woon)kamer waar je die zooi kan plaatsen .. iets met mensen die graag schuiven nadat het een jaar op plek x stond en dat geld voor meerdere kamers in huis dus vandaar 36x

Vergeet niet de schuur / tuin .. dakrand (voor/achter) en plekken waar je eventueel electronica aan wilt sturen / wifi dekking. POE en/of stroom op die locaties is iets wat je erbij wilt bedenken indien relevant.

je hoeft natuurlijk niet met 100% alle opties rekening te houden en het moet relatief simpel erbij te doen zijn sterker nog je hoeft niet eens alle kabels aan te sluiten (lees weerskanten te voorzien van de bijbehorende plug) maar niet iets meer werk want je hebt de kabels toch al .. scheelt op termijn een hoop "had ik maartjes"

10 gigabit is de kans voorlopig dat je gaat gebruiken ook Nada .. maar op een rol van 100meter scheelt dat een paar euro (20?) versus 1gigabit variant(en)
Ik zal vragen wat de extra kosten zijn om van Cat6 naar Cat6A te gaan.
Kan je vanuit je UTP aansluiting in je ruimte ook weer een switch aanleggen, of creert dat issues omdat er al een switch in je meterkast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LennartTW94 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
Ik zal vragen wat de extra kosten zijn om van Cat6 naar Cat6A te gaan.
https://www.kabelshop.nl/...H-96093-i9687-t25098.html zolang je niet meer dan 25m overstijgt is dit voldoende het (meer)werk tja dat zal je moeten betalen ..
Kan je vanuit je UTP aansluiting in je ruimte ook weer een switch aanleggen, of creert dat issues omdat er al een switch in je meterkast zit?
:? 8)7 |:(

De 3 emojies is een beetje na het lezen van de andere reacties van verbazing, niet omdat je een domme vraag stelt maar ...
  • van je meterkast trek je inprincipe zoveel mogelijk kabels naar de gewenste locaties
  • aantal kabels door de buis wat er inpast .. 2 of 3 is wel minimale
  • je gaat uit van een switch in de meterkast
je internet verbinding zit doorgaans in de meterkast maar kan ook ergens in de woonkamer uithangen.

Oke de nuance is dat je een WIFI Access Punt (AP) of bekabelde switch een identieke functie hebben immers je netwerk devices aansluiten erop. (dit beantwoord je vraag)

Doorgaans wil je wel 1:1 relatie hebben tussen iets in de meterkast en binnen of buiten huis, een extra switch kan in huis of in de meterkast (bv je router heeft meer poortjes) dit noemt men "directe verbinding"

Als het stroom of internet uitvalt loop je als alles daar zit .. naar 1 punt toe .. anders moet je nog "waar had ik ook alweer het extra ding verstopt"

jij wilt niet als je in de avond met vrienden op stap bent (in de bios) schaamrood worden omdat je gebeld word en moet uitleggen hoe alles zit.. toch zeker als je niet je interesse vlak is. en dus voorkom je dat door dat te vermijden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LennartTW94 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
Goed punt over dubbele UTP, kost inderdaad maar 65 euro extra per UTP punt, dus kan ze net zo goed allemaal dubbel maken.

De switch die ik had genoemd (Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W) is volgens mij ook PoE?

Qua access points dacht ik aan 1 access point per verdieping (en dacht ik dus aan Ubiquiti Networks UniFi 6 Long-Range). Is dat genoeg denk je? Die in wall zijn wel mooi idd, maar weet niet of dat makkelijk is qua installatie. Dan moet ik dus de UTP niet afgewerkt nemen, maar dat de kabel gewoon los uit de muur hangt?

Deurbel & camera's komen er ook, maar moet volgens mij goed te doen zijn op oplaadbare accu & wifi?
Klopt, alleen wel verouderd (uit 2016 zo te zien). Als uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) niet voldoende is heb je ook nog uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) dat is ruim genoeg voor wat AP en Camera's.

UTP dan inderdaad niet af laten werken op een inbouwdoos maar gewoon los uit de loze leiding. Dan kan je daarnaast of op het stopcontact de In Wall monteren (ander voordeel daarvan is dat je dan ook gelijk wat extra poorten tot je beschikking hebt aan de onderkant.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1