Website maken op mac software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-07-2022
Mijn vraag
...

Welke software kan ik het beste gebruiken om een website te maken op een mac? Heeft Apple hier zelf software voor of zijn er andere programma's die ik hiervoor kan gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Zoekende naar de beste software. Ik maak gebruik van een Macbook Pro uit 2019

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan, maar ik kom zoveel verschillende mogelijkheden tegen. Zo zie ik een software in de apple store(Sparkle) en iWeb van Apple. Echter lees ik in veel andere artikelen over WordPress, Wix of Jimdo.

Mijn plan is om gewoon een simpele website te maken bestaande uit elke pagina's met tekst en foto's. Op de contactpagina wil ik graag een contactformulier. Verder geen hele spannende wensen

Kunnen jullie mij adviseren wat ik in dit geval het beste kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ga lekker met wordpress aan de gang, makkelijk te leren en heel veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben voor een simpele pagina juist van WordPress afgestapt. Te veel onderhoud, te veel instellingen die allemaal niet nodig zijn. Ergens een gratis HTML template gedownload en die aangepast. Zeker met een paar pagina's die geen CMS vereisen is dat ontzettend makkelijk onderhouden.

@LarsG69 Heb je al een hosting uitgezocht? Weet je al wat de beschikbare ruimte gaat zijn? Weet je of en hoeveel databases je mag draaien? Dat zijn toch wel zaken die je eerst uit moet gaan zoeken voordat je met software op je Mac bezig gaat.

Ow, iWeb is al jaren niet meer ondersteund door Apple:
Apple ceased development of iWeb in 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LarsG69 Zelf goede ervaringen met Wordpress en Mamp https://www.mamp.info/en/mac/ om alles eerst lokaal even te maken en testen of anders is https://www.squarespace.com/ natuurlijk erg populair tegenwoordig.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2022 10:45 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
sypie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:20:
Ik ben voor een simpele pagina juist van WordPress afgestapt. Te veel onderhoud, te veel instellingen die allemaal niet nodig zijn. Ergens een gratis HTML template gedownload en die aangepast. Zeker met een paar pagina's die geen CMS vereisen is dat ontzettend makkelijk onderhouden.

@LarsG69 Heb je al een hosting uitgezocht? Weet je al wat de beschikbare ruimte gaat zijn? Weet je of en hoeveel databases je mag draaien? Dat zijn toch wel zaken die je eerst uit moet gaan zoeken voordat je met software op je Mac bezig gaat.

Ow, iWeb is al jaren niet meer ondersteund door Apple:

[...]
Ik heb al wel even naar hosting gekeken, maar ook dit vind ik lastig. Mijn engels is niet super goed en veelal kom je terecht bij hosting providers als Siteground en Bluehost. Maar als je dan de kleine letters leest worden die ook best prijzig na het eerste jaar.

Op de Nederlandse markt kwam ik onder andere Vimexx en Cloud86 tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
Greatsword schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:43:
@LarsG69 Zelf goede ervaringen met Wordpress en Mamp https://www.mamp.info/en/mac/ om alles eerst lokaal even te maken en testen of anders is https://www.squarespace.com/ natuurlijk erg populair tegenwoordig.
WordPress was ik mee bekend, maar wat is Wamp precies? Heb je dit nodig als je met WordPress aan de slag gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LarsG69 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:41:
[...]

WordPress was ik mee bekend, maar wat is Wamp precies? Heb je dit nodig als je met WordPress aan de slag gaat?
Licht er aan, kijk als jij gelijk een domeinnaam en webhosting gaat kopen, dan kan je daar in principe alles natuurlijk doen.

Maar als je het gewoon eerst wilt proberen om een website te maken met Wordpress dan kan je met Mamp dus gewoon gratis het programma op je Mac zelf even lokaal draaien en installeren en oefenen.

Zie bijvoorbeeld op YouTube een simpele tutorial

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04
Ik zou juist niet aan de slag gaan met WAMP/XAMPP of andere lokale servers, maar gewoon direct een klein hostingpakket ergens aanschaffen. Je kunt je website prima afschermen voor het publiek en als je tevreden bent met je resultaat het makkelijk live zetten.

Als je eerst lokaal aan de slag zou gaan dan moet je:
- Leren hoe een lokale server werkt. Is redelijk straightforward tegenwoordig, maar onnodig imho.
- Nadat je klaar bent lokaal moet je het gaan migreren en dat is niet zo eenvoudig. Je moet dan namelijk al je files uploaden en omdat je iets met een formulier wilt gaan doen waarschijnlijk ook een stukje database migreren. Allemaal echt geen rocketscience, maar een onnodige stap.
- En als je pech hebt moet je in je code nog allerlei verwijzingen naar localhost gaan vervangen naar je domeinnaam. Again, niet heel moeilijk, maar wel een onnodige stap.

Als je daarentegen een hostingpakketje koopt dan zit hier bijna altijd wel CPANEL of PLESK bij. Vanuit daar is het extreem simpel om Wordpress te installeren. En Wordpress is tegenwoordig al een stuk makkelijker qua updates, die gaan automatisch.

Dat Wordpress een hoop instellingen heeft die je niet gebruikt klopt. TS geeft nu aan dat er alleen een behoefte is aan een simpele website. Ik durf te wedden dat over een half jaar TS ineens behoefte krijgt aan analytics, aan SEO, aan integraties met social media of andere systemen, etc. Dan is het beter om nu alvast een platform te kiezen dat toekomstbestendig is. Mocht TS over een jaar dan ineens SEO willen gaan doen, dan is het installeren van Yoast in 1 minuut gedaan.

(er zijn trouwens nog 1001 andere CMS zoals Wordpress. Ik was vroeger altijd groot fan van Joomla. Die bestaat ook nog steeds en wordt ook actief onderhouden. Maar omdat Wordpress zo groot is zijn er veel meer gratis handige plugins beschikbaar. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:54
Ik zou juist niet voor Wordpress gaan als je een simpele site wilt die niet te zwaar is.
Vind zelf Wordpress best zwaar nog, maar ligt ook totaal aan de hosting en waar je het dan op hebt draaien qua "hardware" (meestal draait het virtueel voor weinig geld op trage meuk).

Maar ik ben dan ook nog opgegroeid in het HTML 3 tijdperk. :+

Overigens wat je wel zou moeten gebruiken laat ik even in het midden. Zoals hierboven al gezegd, er is nog wel veel meer CMS te vinden. Joomla, maar ook nog anderen zoals Drupal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 10:13
Als het echt plug and play moet zijn, wordpress of Blox

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

Voor de TS lijkt mij een webbased oplossing eigenlijk veel verstandiger. Start een gratis site op weebly of wordpress.com desnoods en klik je site daar in elkaar. Gratis en precies wat je nodig hebt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 16:35
Is het voor zakelijk gebruik of een hobby project?

Voor een hobby project kan je wat makkelijker een goedkoop hosting pakket ergens nemen en 1 van de CMS installaties daar uitvoeren. Vaak kan dat afhankelijk van je hosting pakket binnen een paar klikken.

Is het voor zakelijk gebruik dan zou je misschien toch kunnen kijken of er een partij in de buurt zit die je op weg kan helpen.

Ik kan wel helpen, maar ben even voorzichtig om geen reclame te maken. Een Prive bericht sturen mag altijd.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
  • Laatst online: 16-08-2022
Mijn voorkeur zal ook voor WordPress.org gaan. Wanneer jij in de toekomst namelijk toch wilt gaan uitbreiden hoef jij niet helemaal opnieuw te beginnen met bouwen, maar kun je vanuit WordPress eenvoudig uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
HenkEisDS schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:12:
Ik zou juist niet aan de slag gaan met WAMP/XAMPP of andere lokale servers, maar gewoon direct een klein hostingpakket ergens aanschaffen. Je kunt je website prima afschermen voor het publiek en als je tevreden bent met je resultaat het makkelijk live zetten.

Als je eerst lokaal aan de slag zou gaan dan moet je:
- Leren hoe een lokale server werkt. Is redelijk straightforward tegenwoordig, maar onnodig imho.
- Nadat je klaar bent lokaal moet je het gaan migreren en dat is niet zo eenvoudig. Je moet dan namelijk al je files uploaden en omdat je iets met een formulier wilt gaan doen waarschijnlijk ook een stukje database migreren. Allemaal echt geen rocketscience, maar een onnodige stap.
- En als je pech hebt moet je in je code nog allerlei verwijzingen naar localhost gaan vervangen naar je domeinnaam. Again, niet heel moeilijk, maar wel een onnodige stap.

Als je daarentegen een hostingpakketje koopt dan zit hier bijna altijd wel CPANEL of PLESK bij. Vanuit daar is het extreem simpel om Wordpress te installeren. En Wordpress is tegenwoordig al een stuk makkelijker qua updates, die gaan automatisch.

Dat Wordpress een hoop instellingen heeft die je niet gebruikt klopt. TS geeft nu aan dat er alleen een behoefte is aan een simpele website. Ik durf te wedden dat over een half jaar TS ineens behoefte krijgt aan analytics, aan SEO, aan integraties met social media of andere systemen, etc. Dan is het beter om nu alvast een platform te kiezen dat toekomstbestendig is. Mocht TS over een jaar dan ineens SEO willen gaan doen, dan is het installeren van Yoast in 1 minuut gedaan.

(er zijn trouwens nog 1001 andere CMS zoals Wordpress. Ik was vroeger altijd groot fan van Joomla. Die bestaat ook nog steeds en wordt ook actief onderhouden. Maar omdat Wordpress zo groot is zijn er veel meer gratis handige plugins beschikbaar. )
Bedankt voor je uitgebreide en waardevolle reactie! Als ik het goed begrijp is WordPress dus de beste keuze wanneer ik in de toekomst wil uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:29:
Voor de TS lijkt mij een webbased oplossing eigenlijk veel verstandiger. Start een gratis site op weebly of wordpress.com desnoods en klik je site daar in elkaar. Gratis en precies wat je nodig hebt.
Als ik hier voor kies kan ik dan in de toekomst ook eenvoudig uitbreiden? Of moet ik dan overstappen en eigenlijk weer helemaal vanaf 0 beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
GoblinGamer schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:39:
Is het voor zakelijk gebruik of een hobby project?

Voor een hobby project kan je wat makkelijker een goedkoop hosting pakket ergens nemen en 1 van de CMS installaties daar uitvoeren. Vaak kan dat afhankelijk van je hosting pakket binnen een paar klikken.

Is het voor zakelijk gebruik dan zou je misschien toch kunnen kijken of er een partij in de buurt zit die je op weg kan helpen.

Ik kan wel helpen, maar ben even voorzichtig om geen reclame te maken. Een Prive bericht sturen mag altijd.
Bedankt je aanbod

In dit geval gaat het om een zakelijke website, maar ik wil het eigenlijk zelf proberen om deze te maken. Ik denk dat dit wel moet lukken. Mocht dit niet lukken wil ik wel hulp inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

LarsG69 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en waardevolle reactie! Als ik het goed begrijp is WordPress dus de beste keuze wanneer ik in de toekomst wil uitbreiden?
Alle tijd die je nu verspeelt met technisch geneuzel en het uitzoeken van allerlei systemen kun je beter steken in het schrijven van waardevolle content en het werken aan SEO zodat het ook een beetje gezocht wordt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals eerder gezegd heb je om te beginnen een domein nodig, meestal kan je dan ook een hosting pakket afnemen, bij veel hosters kan je met 1 klik vervolgens Wordpress activeren.
Bedenk dat je naast je website ook mail wilt hebben op dat domein. Zakelijk misschien zelfs nog meer diensten zoals cloudstorage voor backup. Kortom er komt meer bij kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
  • Laatst online: 16-08-2022
@LarsG69

Lees deze handleiding anders eens door: https://nolimitwebdesign....wordpress-website-bouwen/

Hierin lees je precies wat je allemaal nodig hebt voordat je kunt beginnen met het maken van jouw website. Denk bijvoorbeeld aan de domeinnaam en hosting, maar ook aan de punten die @Frogmen noemt in zijn reactie.

Vervolgens kun je aan de hand van die handleiding zien hoe jij WordPress kunt installeren en hoe je daar vervolgens jouw website mee kunt maken. Mocht je die gelezen hebben kun je daarna wat specifiekere vragen stellen, zodat ik/wij je daar bij kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04
LarsG69 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Dat durft ik niet zo stellig te beweren, want dat hangt van een hoop andere dingen af ook.

Wat ik wel durf te beweren is dat alles wat jij kan bedenken, waarschijnlijk als plugin voor Wordpress al bestaat. :)

Wat ik wat stelliger durf te beweren is dat Wordpress het meest gebruikte CMS op aarde is en dat het daarom voor ontwikkelaars interessanter is om voor Wordpress iets te bouwen dan voor een Joomla, Drupal, etc. Daarom is er heel veel gemaakt voor Wordpress. Maar dat betekent niet dat er geen dingen voor Joomla of Drupal te vinden zijn, denk dat alles wat JIJ nodig hebt de komende jaren in alle pakketten wel te vinden is.

Als je straks een goed hostingpakketje gekocht hebt kun je eenvoudig 3 mapjes aanmaken op je rootdirectory (website.nl/joomla website.nl/wordpress website.nl/drupal) en gewoon alle drie eens installeren om te kijken welke voor jou het prettigst voelt. Maar terwijl ik dit typ zegt @bonzz.netninja wel iets slims, kies gewoon snel een pakket en steek vooral veel tijd in het schrijven/maken van content. Wordpress is sowieso een veilige keuze.

Verder eens met @Frogmen, een hoster biedt veel andere handige diensten aan. Just go for it.

Ik zit zelf bij Neostrada, maar dat zou ik je niet aanraden. Ik zie op de frontpage brixly.uk veel langskomen, dat zou mijn eerste keuze zijn als ik opnieuw moest kiezen. Maar dat is wel een Engelse partij, dus als je Engels niet zo goed is zou ik voor een Nederlandse club gaan. Lees de comments hier eens door en kijk of er een goede Nederlandse partij tussen zit: nieuws: Neostrada verhoogt prijzen van domeinnamen en shared hosting - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien de vraag (inmiddels) niet Mac specifiek is, past dit topic beter in Internet & Hosting, dus een move die kant op :)

MS > IH

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:52:
[...]
Alle tijd die je nu verspeelt met technisch geneuzel en het uitzoeken van allerlei systemen kun je beter steken in het schrijven van waardevolle content en het werken aan SEO zodat het ook een beetje gezocht wordt.
Hmm dan lijkt dat inderdaad belangrijker, maar ik wil niet als ik de website wil uitbreiden helemaal opnieuw moeten beginnen met het maken van een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
Norbert78 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:02:
@LarsG69

Lees deze handleiding anders eens door: https://nolimitwebdesign....wordpress-website-bouwen/

Hierin lees je precies wat je allemaal nodig hebt voordat je kunt beginnen met het maken van jouw website. Denk bijvoorbeeld aan de domeinnaam en hosting, maar ook aan de punten die @Frogmen noemt in zijn reactie.

Vervolgens kun je aan de hand van die handleiding zien hoe jij WordPress kunt installeren en hoe je daar vervolgens jouw website mee kunt maken. Mocht je die gelezen hebben kun je daarna wat specifiekere vragen stellen, zodat ik/wij je daar bij kunnen helpen.
Ik zal de handleiding eens doorlezen. Inmiddels heb ik hosting aangeschaft bij SiteGround. Hier worden dagelijks automatisch backups gemaakt en is ook de mail automatisch inbegrepen. Dit voor maar 2,49 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
HenkEisDS schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Dat durft ik niet zo stellig te beweren, want dat hangt van een hoop andere dingen af ook.

Wat ik wel durf te beweren is dat alles wat jij kan bedenken, waarschijnlijk als plugin voor Wordpress al bestaat. :)

Wat ik wat stelliger durf te beweren is dat Wordpress het meest gebruikte CMS op aarde is en dat het daarom voor ontwikkelaars interessanter is om voor Wordpress iets te bouwen dan voor een Joomla, Drupal, etc. Daarom is er heel veel gemaakt voor Wordpress. Maar dat betekent niet dat er geen dingen voor Joomla of Drupal te vinden zijn, denk dat alles wat JIJ nodig hebt de komende jaren in alle pakketten wel te vinden is.

Als je straks een goed hostingpakketje gekocht hebt kun je eenvoudig 3 mapjes aanmaken op je rootdirectory (website.nl/joomla website.nl/wordpress website.nl/drupal) en gewoon alle drie eens installeren om te kijken welke voor jou het prettigst voelt. Maar terwijl ik dit typ zegt @bonzz.netninja wel iets slims, kies gewoon snel een pakket en steek vooral veel tijd in het schrijven/maken van content. Wordpress is sowieso een veilige keuze.

Verder eens met @Frogmen, een hoster biedt veel andere handige diensten aan. Just go for it.

Ik zit zelf bij Neostrada, maar dat zou ik je niet aanraden. Ik zie op de frontpage brixly.uk veel langskomen, dat zou mijn eerste keuze zijn als ik opnieuw moest kiezen. Maar dat is wel een Engelse partij, dus als je Engels niet zo goed is zou ik voor een Nederlandse club gaan. Lees de comments hier eens door en kijk of er een goede Nederlandse partij tussen zit: nieuws: Neostrada verhoogt prijzen van domeinnamen en shared hosting - update
bedankt! Ik heb inmiddels de hosting aangeschaft en zal morgen WordPress gaan installeren. Voor wat ik kan zien is dit bij SiteGround namelijk mogelijk. Mocht ik later toch nog vragen hebben zal ik deze in dit topic stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Tip voor je contactformulier, altijd een captcha aan hangen, of je moet zin hebben in bakken spam.

Zorg voor je e-mailoplossing voor een correct SPF, DKIM en DMARC record anders wordt jouw mail als spam gezien.

Staat even los van je CMS, maar zeker niet onbelangrijk ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsG69
nelizmastr schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:39:
Tip voor je contactformulier, altijd een captcha aan hangen, of je moet zin hebben in bakken spam.

Zorg voor je e-mailoplossing voor een correct SPF, DKIM en DMARC record anders wordt jouw mail als spam gezien.

Staat even los van je CMS, maar zeker niet onbelangrijk ;)
Goede tip! Ik ga hier zeker rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LarsG69 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Als je met WordPress aan de gang wil gaan, installeer localwp.com
Binnen 5 minuten heb je een lokale WordPress site draaien, waarbij je lekker kan bouwen en die vervolgens online zetten. Kost niets (tenzij je hun hosting gaat gebruiken).
Pagina: 1