Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
In onze badkamer hebben we nu uitsluitend radiatoren, en ook zwaar onderbemeten voor de betreffende ruimte.
Nu we over zijn op warmtepomp en in de verdere toekomst de badkamer gaan aanpakken wil ik eigenlijk kijken wat we daar eventueel met vloerverwarming kunnen doen. Nu ligt er nog veel open, moet de waterdruk er toch nog een keer af, heb ik alle koppelingen en tools toch al opgezocht, dus is het wel zo handig om het meteen in de planning mee te pakken als ik daar extra leidingen voor moet leggen of een T-stuk ergens tussen moet zetten.

Voor nu heb ik een CV pomp die alle radiatoren/convectoren van warm water voorziet in slaapkamers, hobbykamers, woonkamer (Circuit1)
En een kleine VV groep met eigen pomp en 1 lus door de gang+keuken (circuit2).
De wens is om volgend jaar de oude keuken te vervangen inclusief de lelijke vloer. Dan leg ik er een 2e lus tussenin, en dan lijkt het mij logisch de open verdeler te vervangen voor een gesloten verdeler+pomp+driewegklep om de temperatuur te regelen onafhankelijk van de radiatoren.
Ik weet nog niet of we het huis op hele koude dagen warm met een aanvoertemperatuur van 35 graden. 45 graden water gaat vast wel volstaan, 35 weet ik niet.

Wat zou een optie zijn?
- nog een zone aanleggen, met dus nog weer een pomp/circuit erbij. Kostbaar, extra zone lijkt mij ook overbodig
- VV op de groep van de radiatoren. Heb ik geen mogelijkheid meer om de Ta hoger te houden bij strenge vorst. In dat geval hele warme voetjes? :P
- de verdeler beneden een extra uitgang geven voor een 3e lus, en die in de badkamer leggen. Dat is er direct boven, dus de afstand valt mee, en ik kan de leiding geïsoleerd door een koof naar boven brengen. Lijkt mij de meest makkelijke en efficiënte optie.

Echte warmte in de badkamer vind ik niet eens zo heel erg belangrijk, maar een warm vloertje met blote voeten is wel lekker, ook omdat water dan sneller opdroogt.

Overigens heeft de woonkamer geen VV. Wel een mooie vloer die ik er niet uit haal ;) Waar ik aan zit te denken is om wel alvast VV leidingen aan te leggen richting woonkamer wanneer we toch de keuken en VV verbouwen. Die laat ik dan eindigen onder de keukenkastjes. Als we dan ooit de vloer in de woonkamer vervangen, kan ik met de leidingen door deuur er op aanpluggen. Dat lijkt mij mooier dan een verdeler in de woonkamer op de huidige CV leiding aldaar.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Voor een badkamer zou ik vloerverwarming gewoon op de groep van de radiatoren zetten.
Dat is de oppervlakte niet. Zet er een thermosstaat kraan tussen dat er geen al te warme temperatuur ingaat en permanent open, Heb je meteen permanente afgifte voor minimaal vermogen.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik zou de vloerverwarming van de badkamer niet via RTL van de radiator doen, want dan krijg je een nog lagere temperatuur ingaand water, terwijl vloerverwarming op de badkamer meestal al maar beperkt oppervlak heeft. Juist in de badkamer kun je goed een relatief warme vloer gebruiken, dus lekker op die verdeler beneden aansluiten.

Voorbereiden voor de woonkamer is ook slim als je anders later de slangen niet meer in de vloer krijgt oid. Gewoon een heel korte lus die op de juiste plek stuk uit de vloer komt, dan kun je hem daar later doorknippen en verlengen. Die lassen wil je wel liever bereikbaar houden, want dat zullen altijd zwakke punten blijven.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Check, dan hou ik gewoon het idee aan van een verdeler voor vloerverwarming waar voldoende extra lussen bij kunnen.
Aankomende winter kan ik natuurlijk kijken welke temperatuur comfortabel is qua vloer, en wat ik minimaal nodig heb richting radiatoren. Als het meevalt kan alles op 1 circuit met 35 graden ofzo :)