HDMI splitter voor geluid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Hallo,

ik ben op zoek naar een manier om mijn PS5 via HDMI direct naar de receiver en tv te laten gaan zonder dan ARC te hoeven gebruiken, omdat, wanneer ik de PS5 op de receiver aansluit en via de receiver naar de tv kijk, ik geen HDR heb, aangezien de receiver dat niet ondersteund. Als ik de PS5 op de tv aansluit en dan via ARC het geluid laat lopen, kan ik wel LPCM gebruiken maar niet in 6 kanalen (alleen eARC ondersteund dat).
Ik zou het graag allebei gebruiken dus ik zat te denken aan een HDMI splitter, maar weet niet of dat gaat werken ivm de copyright beveiligingen van tegenwoordig.

Ik kan ook weinig informatie erover vinden, dus hoopte dat iemand een oplossing weet voor dit probleem.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Beste antwoord (via Kalder op 21-07-2022 21:35)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Met de juiste term kom je een eind denk ik: HDMI Audio Extractor. Soms ook als "HDMI eARC Audio Extractor" aangeduid. Dat laatste is qua naam niet wat je specifiek zoekt maar redelijk wat modellen van die extractor kunnen ook beeld en geluid splitsen (wat je dus wel zoekt).

Let alleen wel op de HDMI versie van het device. Als je TV 4K 120 Hz ondersteunt zal je een device moeten hebben met HDMI 2.1, heeft de TV max 60 Hz dan heb je aan HDMI 2.0b afdoende. HDMI versie is vooral voor beeld, surround LPCM gaat al vanaf veel oudere HDMI versies.

Eerste Google hit, puur als voorbeeld: https://www.amazon.nl/xtr...LZ/ref=asc_df_B0B1QH9VLZ/

[ Voor 209% gewijzigd door FeaR op 21-07-2022 21:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met de juiste term kom je een eind denk ik: HDMI Audio Extractor. Soms ook als "HDMI eARC Audio Extractor" aangeduid. Dat laatste is qua naam niet wat je specifiek zoekt maar redelijk wat modellen van die extractor kunnen ook beeld en geluid splitsen (wat je dus wel zoekt).

Let alleen wel op de HDMI versie van het device. Als je TV 4K 120 Hz ondersteunt zal je een device moeten hebben met HDMI 2.1, heeft de TV max 60 Hz dan heb je aan HDMI 2.0b afdoende. HDMI versie is vooral voor beeld, surround LPCM gaat al vanaf veel oudere HDMI versies.

Eerste Google hit, puur als voorbeeld: https://www.amazon.nl/xtr...LZ/ref=asc_df_B0B1QH9VLZ/

[ Voor 209% gewijzigd door FeaR op 21-07-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Daar schiet ik wel een hoop mee op!
Bedankt voor de informatie en de link! Lijkt inderdaad precies te zijn wat ik zoek :)

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beetje achtergrond:
Nadeel van deze oplossing is wel dat je per bron zo'n Extractor nodig hebt. Nu heb je alleen een PS5, dat scheelt. Maar koop je ooit een Series X dan zal je ook daar een dergelijke Extractor achter moeten zetten. Voordeel van dit soort Extractors is dat als je ooit een HDMI 2.1 eARC TV koopt je de bronnen op de TV aansluiten en dan via dezelfde Extractor naar een HDMI In op de receiver kan. De receiver hoef je voorlopig niet te vervangen. Nadeel van de TV als hub (dus eARC gebruiken) is dat niet elke TV (Samsung, LG, Panasonic) DTS door zet via die uitgang. Maar net surround LPCM heb je daar geen last van. Let wel dat voor surround LPCM de Extractor HDMI 2.1 ondersteunt.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 21-07-2022 23:23 ]