Producten met de grootste priisdaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:04
Mijn vraag is eigenlijk gericht aan Tweakers, maar weet niet waar ik die moet stellen.
Het gaat om de categorie grootste prijsdalingen. Kan die logischer worden gemaakt?

Daarmee bedoel ik dat de prijsdalingen nu per winkel worden gerelateerd aan de adviesprijs. Zo staan er regelmatig procentueel enorme dalingen in deze lijst terwijl dit in de praktijk een webwinkel is die dan gewoon at par komt met alle andere winkels die die prijs al hanteren. Zo staat er nu bijvoorbeeld een 41% prijsdaling voor een laptop welke in de praktijk betekent dat hij een paar tientjes goedkoper is dan de nr. 2 tm 5 die de laptop aanbieden.

Zou het niet veel logischer zijn om de prijsdaling of nieuwe prijs uit te drukken als een procentueel verschil met de eerstvolgende prijs waarvoor men het product kan kopen bij een andere winkel? Dan heeft de prijsdaling categorie denk ik veel meer te betekenen dan nu.

Beste antwoord (via Ford_Prefect op 25-07-2022 14:50)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De prijsgrafiek geeft wel degelijk aan dat dat product fors gedaald is. Alleen is dat zo te zien op basis van een kortstondige piek van een paar dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSosNsUChuCgJZtkLyy0oMphDDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOJWbUvow4bD04ZqpSDaTh0r.png?f=fotoalbum_large

Ik gok dat dat product een paar dagen alleen bij Megekko te krijgen was (die rond die 300 zitten) en daarna de prijzen van andere shops (terug)kwamen.

Dat soort grote schommelingen veroorzaakt wel wat ruis in die prijsdalers ja.

@ACM misschien dat er wat te doen is om dergelijke schommelingen beter uit te filteren of zo?

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 22-07-2022 19:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Daarmee bedoel ik dat de prijsdalingen nu per winkel worden gerelateerd aan de adviesprijs
Hoe kom je erbij dat dat zo is? Kan je dat voorbeeld hier daadwerkelijk geven?

Want ik weet niet beter* dan dat het domweg op de laagste prijs van alle beschikbare winkels voor dat product werkt 'toen' en 'nu'. Sterker nog, de adviesprijs is niet eens bekend bij in onze database, dus bepalen dat een specifieke winkel daar onder is gegaan is niet eens mogelijk :)

Als er 41% staat, dan is dat dus de uitkomst van de vergelijking tussen de laagste prijs van alle winkels die we weten op de referentiedatum en van "nu".

Specifiek in de lijsten van producten (dus niet zozeer https://tweakers.net/pricewatch/deals/ ) kan je filteren op winkels. En die selectie aan winkels wordt meegenomen in de laagste prijs die je ziet, het aantal winkels en het af en toe bij dat product staande "X% daling. Als je dan 1 winkel overhoudt zou het effectief wel een daling voor alleen die ene winkel betekenen, maar dan alsnog niet t.o.v. de adviesprijs maar wat de winkel toen hanteerde.

Ik kan aan de hand van je verhaal niet afleiden wat je precies hebt gedaan om die laptop van 41% te vinden. Maar jouw aanname - dat dat wordt veroorzaakt doordat een winkel t.o.v. een of andere adviesprijs fors is gedaald en daarmee net onder de prijzen die de rest al wekenlang hanteert komt - klopt in ieder geval niet.
Zou het niet veel logischer zijn om de prijsdaling of nieuwe prijs uit te drukken als een procentueel verschil met de eerstvolgende prijs waarvoor men het product kan kopen bij een andere winkel? Dan heeft de prijsdaling categorie denk ik veel meer te betekenen dan nu.
Zoals gezegd werkt het dus met "laagste prijs op 'nu - X dagen'" vs "laagste prijs 'nu'" en dan dus van alle winkels die meedoen aan een zelf in te stellen winkelfilter (bij Prijsdalingen kan je dat niet instellen).

Daarin zit effectief jouw voorstel in verwerkt maar ook als de winkel al de goedkoopste was en ten op zichtte van z'n eigen historische prijs is gedaald.

* Ik hoop toch dat ik dat als maker van de techniek weet :P

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 22-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Kijk naar deze score van vandaag bijvoorbeeld. Een whopping 45% er af. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqx-FoEVP27uhFwKnoIR99dE8tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mdGC8I89eDKosdQEYyWqXCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Klik je door zie je dat de processor gewoon 3 euro en 95 cent onder de rest is gedoken. Was het de adviesprijs? Weet ik niet maar het is een 45% daling ten opzichte van een heel ander prujsount dan waar deze processor zich al bevond. Dus dit soort percentages maken vrij weinig sense in mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W6o5DDyEA6OOHyRJ2no9bqKBkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OJKNZSgdQE4Brmg8IdlZlv4.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier de betreffende daling in de praktijk. En daarom mijn verzoek om de prijsdaling te relateren aan de eerstvolgende prijs in de pricewatch ipv welke prijs de winkel dan ook maar gebruikt want die slaat vaak nergens op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De prijsgrafiek geeft wel degelijk aan dat dat product fors gedaald is. Alleen is dat zo te zien op basis van een kortstondige piek van een paar dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSosNsUChuCgJZtkLyy0oMphDDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOJWbUvow4bD04ZqpSDaTh0r.png?f=fotoalbum_large

Ik gok dat dat product een paar dagen alleen bij Megekko te krijgen was (die rond die 300 zitten) en daarna de prijzen van andere shops (terug)kwamen.

Dat soort grote schommelingen veroorzaakt wel wat ruis in die prijsdalers ja.

@ACM misschien dat er wat te doen is om dergelijke schommelingen beter uit te filteren of zo?

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 22-07-2022 19:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:13
Je trekt te snel conclusies, @Ford_Prefect. De prijs is van 14 t/m 19 juli ook daadwerkelijk een stuk hoger (€294,39) geweest. Bij geen enkele shop was 'ie toen voor een lagere prijs te krijgen. Zie ook de prijsgrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l2hgP948OxdDa7myzRhQCYtfmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKcDrs9kIIpcZePnUNyfhI3t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fuwor op 22-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Dat zie ik ook. Maar op het moment dat de prijzen al zijn aangepast denk ik nog steeds dat een daling tov het eerstvolgende prijspeil van een andere shop een veel realistischer beeld over de prijsdaling geeft dan dat die prijs nog wordt gerelateerd aan een prijs die niemand meer voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo? Het gaat er uiteindelijk om dat een product in prijs gedaald is. Of dat nu bij één, een paar, of alle winkels is die dat product aanbieden.

Waar het (in dit geval tenminste) alleen mis lijkt te gaan is dat een product dat al tijden voor 160 -170 euro te koop is, even een paar dagen een minimumprijs van 300 euro heeft gehad en nu weer terug op het ‘normale’ peil is, als prijsdaler wordt gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Het komt baker voor, daarom heb ik deze post ook gedaan. En als het gaat om de categorie "grootste prijsdalers" klopt het misschien wel, maar vanuit mij consumenten perspectief loop je dan toch regelmatig tegen het feit aan dat een grote prijsdaling dat eigenlijk helmaal niet is. Daarom vind het relateren aan de eerstvolgende prijs, bijvoorbeeld in een 2e kolom, in ieder geval een erg informatieve functie hebben om te zien of het echt een prijsdaling is of dat het een partij is die zijn prijzen heeft verlaagd naar het al algemene prijsniveau. Vanuit een kopersperspectief is dat veel relevanter. Dat is het enige dat ik wilde aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Excuses voor de typos, zit te typen vanaf telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ford_Prefect schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:11: om te zien of het echt een prijsdaling is of dat het een partij is die zijn prijzen heeft verlaagd naar het al algemene prijsniveau.
Maar dergelijke gevallen komen helemaal niet in de prijsdalers. Dat gaat op basis van de minimumprijs. Alleen als de minimumprijs daalt, komt een product in die lijst terecht (ACM corrigeer me vooral als ik er naast zit).

Het probleem (wederom, in dit voorbeeld) is dat de minimumprijs tijdelijk (om een of andere reden) op 300 lag, waardoor de stap terug naar de prijs die eerder al tijden gold door het systeem als daling wordt opgepikt. Terwijl de prijs eigenlijk al tijden op dat lagere niveau lag, behalve die paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Net als bij de Ryzen 5 5700g die nu in de lijst staat dus.

Ik loop er in mijn ervaring in ieder geval met regelmaat tegen aan. Zal eens in de gaten houden of de prijs piek daar dan altijd speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVY2ZHdbzRcynAt6cIHxf-MOxm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf3sAiyjxzr6vpE0XErS2ED6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier, deze philips huey ook. Een daling berekend tov 175 euro en daarmee 45% terwijl het eigenlijk een daling van 17 euro is ten opzichte van de prijs bij de nr. 2. Al met al komen deze prijsdalingen dus veel spectaculairder over dan ze zijn. Immers, als consument kijk ik niet naar wat hij hier voor bij deze winkel kostte, maar waarvoor ik het product ergens anders kan krijgen. Daar is de hele pricewatch toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNvlrjYc2VutPypkbGlNhsGEUcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sdFGkaYznFUkHCAPJm8XfEI.jpg?f=fotoalbum_large

Zie je wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
De daling zou zich moeten verhouden tot de dan geldende laagste prijs. Daarmee is direct inzichtelijk of het een echte goede prijs is of dat dat wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Orion84 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:00:
Tsja, lastig. Want is het waarschijnlijk heel moeilijk om te herkennen of het een 'fout' is (zelfs een fout zonder aanhalingstekens is al lastig). Want als er bijvoorbeeld een winkel is die als ie voorraad heeft een lage prijs hanteert, maar zonder voorraad geen prijs toont. Dan kan je ook dat soort grafieken krijgen.

Lastige is dat het dan tov een dag of week eerder een aanbieding is, maar tov de prijs die die winkel zelf hanteerde niet. Kortom, moet zo'n product er wel of niet in? Het antwoord daarop is vast ook niet voor iedereen hetzelfde (en dan vast ook nog een 'het hangt er vanaf...'-antwoord) :P

En zelfs met zo'n "mooie" stijging, wanneer is een stijging lang genoeg om wel als aanbieding te mogen gelden?

Maar hoe meer data we moeten vergelijken, hoe groter de kans is dat het om schaalbaarheidsredenen dan weer niet verwerkt kan worden. Deze data wordt live bepaald met de prijzen van nu en vaste historische prijzen... en daar is al aardig wat RAM en rekenkracht voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Ford_Prefect die Hue is toch een mooi voorbeeld van een echte prijsdaling? Dat product heeft maandenlang voor tussen de 150 en 180 euro in de PW gestaan en is nu gedaald naar iets meer dan honderd euro bij de goedkoopste winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiyeShc9mMBPFRcqym6NEdG5ZFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20f2IGX6mpt5t853lvs8lgvf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp niet helemaal waarom je steeds screenshots laat zien van het lijstje winkels. Dat is niet waar prijsdalers over gaan. Het gaat niet om dat één winkel ineens veel goedkoper is dan de rest, het gaat er om dat de minimumprijs fors lager is dan voorheen.

@ACM ik snap dat het inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan is om de prijsdalers minder gevoelig te maken voor dit soort ruis.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 22-07-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Ik vermoed dat we nu ook zien dat winkels verschillend gedrag vertonen als ze geen voorraad hebben van een product. Sommigen hanteren dan een hoge prijs (of wellicht deden ze dat altijd al) en anderen bieden dan het product helemaal niet meer aan.

En zodra er weer voorraad is, dan bieden ze het weer aan voor de oude prijs of hooguit door de marktomstandigheden iets duurder.

Wat als gevolg kan hebben dat er alleen een paar hoge prijzen over blijven en zodra het weer op voorraad is, het ineens een aanbieding lijkt. Terwijl het eigenlijk vooral 'weer op voorraad' betekent.

Dat zie je in de prijsgrafiek van die Hue denk ik terug en hetzelfde had @Orion84 ook al als vermoeden bij die Ryzen processor.

Helaas kunnen we dat verschil niet bepaald makkelijk, misschien wel helemaal niet, herkennen. Nog los van het feit dat vast niet iedereen het dan terecht of juist onterecht een aanbieding vindt.

Zijn bijvoorbeeld de prijsdalingen bij videokaarten interessante prijsdalers? Of is het onterecht om die uit te lichten, omdat die dalingen nu eindelijk de stijgingen van de afgelopen tijd beginnen te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Mijn punt:

Je hebt een pricewatch waarin je allerlei winkels met elkaar vergelijkt. Eentje is dan de goedkoopste. Het hele concept van die pricewatch is om inzichtelijk te maken hoe prijzen zich verhouden tussen winkels.

In die setting zou ik als consument dan ook willen zien hoe een prijsdaling bij een winkel zich verhoudt tot die hele scope. Dus een prijsdaling van 45% bij 1 winkel is niet interessant. Wat die daling en nieuwe prijs betekent ten opzichte van het totale spectrum is wel interessant. En in plaats van dan te drukken op een 45% prijsdaling om dan tot de conclusie te komen dat het een 2% daling tov de nr 2, 3,4 en 5 in die lijst is, is dus in het totale spectrum helemaal niet zo een interessante prijsdaling. Daarom ook het voorbeeld van de Huey. Interessant is dat het een 13% daling tov de vorige laagste prijs is ipv een 45% daling bij de winkel. Dat insinueert een enorm voordeel dat in de praktijk (zoals bij die processoren) eigenlijk helemaal niet zo is.

Die 13% bij huey is dus wel interessant, want dat is het gat met de eerstvolgende prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Ik trek dus niet de prijsdaling validiteit in twijfel maar vraag of die kan worden uitgedrukt in een procentuele verandering tov de voorgaande goedkoopste om direct inzichtelijk te hebben of het een echte daling tov alle aanbieders is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
En met ECHT bedoel ik interessant. Dat ie echt is, is ook nicht I'm frage maar een 2% verschil of een 13% verschil met de nummer 2 zegt echt iets over de scherpte van de nieuwe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar wat bedoel je nu met “voorgaande goedkoopste”?

Het lijstje winkels wanneer je een product opent (en waar je nu steeds screenshots van deelt) is puur een lijstje van prijzen van dit moment bij de verschillende winkels. Dat heeft dus niks te maken met verandering in prijs, daarvoor moet je naar de prijsverloop grafiek kijken.

Prijsdalers gaan niet om het vergelijken tussen winkels, maar om dalingen in de minimumprijs van een product van het ene op het andere moment. Mogelijk omdat er een extra winkel bijkomt die lager zit, of er een winkel iets in de aanbieding gooit, of omdat een leverancier / fabrikant de prijs verlaagt en daardoor meerdere / alle winkels de prijs verlagen. Dat zijn allemaal prijsdalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Ok.
Maar de verandering van de minimum prijs zou dan ook moeten worden uitgedrukt als verandering tov het voorgaande minimum. Daarom is die lijst wel interessant. Dus zoals nu weer een Philips tv boven in de lijst staat met een enorme daling van 30% tov een prijs van een oorspronkelijke prijs van 2500. Wow denk je dan, ruim 700 euro verschil! Maar omdat de prijs bij heel veel winkels al rond de 1800 lag is het eigenlijk maar een daling van ongeveer 25 euro tov de daarvoor laagste prijs waarvoor je het product bij een aantal andere winkels al kon krijgen.

Zoals je zelf al zegt, het gaat om een nieuw minimum. Maar vergelijk dat minimum dan ook met het vorige bekende minimum en zeg dan dat het product 1,63% goedkoper is geworden.

Maar goed, ik weet niet hoe ik dit beter kan uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Ik wilde dit alleen als suggestie aankaarten. Behoeft ook geen verdere discussie wat mij betreft.

Dank voor jullie reacties iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ford_Prefect schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:04:
Ok.
Maar de verandering van de minimum prijs zou dan ook moeten worden uitgedrukt als verandering tov het voorgaande minimum. Daarom is die lijst wel interessant. Dus zoals nu weer een Philips tv boven in de lijst staat met een enorme daling van 30% tov een prijs van een oorspronkelijke prijs van 2500. Wow denk je dan, ruim 700 euro verschil! Maar omdat de prijs bij heel veel winkels al rond de 1800 lag is het eigenlijk maar een daling van ongeveer 25 euro tov de daarvoor laagste prijs waarvoor je het product bij een aantal andere winkels al kon krijgen.

Zoals je zelf al zegt, het gaat om een nieuw minimum. Maar vergelijk dat minimum dan ook met het vorige bekende minimum en zeg dan dat het product 1,63% goedkoper is geworden.

Maar goed, ik weet niet hoe ik dit beter kan uitleggen.
Dat is dus juist precies wat er gebeurt. Kijk maar naar de prijsgrafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-DjfvPfH3YkWHhAInyIIwRfZcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hecgVgfrY4KSxz49ITqPQKuM.png?f=fotoalbum_large

Tussen 8 en 18 juli waren er geen shops die onder de ˜2500 zaten. Nu weer wel en dat wordt dus opgepikt als prijsdaling (het roodomcirkelde punt). Daarbij wordt dus het prijspeil van voor de daling (punt X) vergeleken met prijspeil na de daling (punt Y).

Alleen als je naar het grotere plaatje kijkt bij een aantal van deze voorbeelden, dan is het meer een kwestie van schommeling, waarschijnlijk doordat de goedkope shops een product soms wel en soms niet in hun prijslijst hebben staan, waardoor de minimum prijs flink fluctueert en het dus het prijsdalingsmechanisme triggert.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 23-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Illusion

(the art of)

ACM schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:48:
Ik vermoed dat we nu ook zien dat winkels verschillend gedrag vertonen als ze geen voorraad hebben van een product. Sommigen hanteren dan een hoge prijs (of wellicht deden ze dat altijd al) en anderen bieden dan het product helemaal niet meer aan.

En zodra er weer voorraad is, dan bieden ze het weer aan voor de oude prijs of hooguit door de marktomstandigheden iets duurder.
Misschien dat dat gedrag mede door de nieuwe
regelgeving omtrent van/voor prijzen komt: https://www.thuiswinkel.o...lgeving-van-voor-prijzen/

Als je een product toch een maand niet op voorraad hebt, kan je maar beter de prijs opschroeven zodat je kan stunten met een goede van/voor prijs zodra het weer beschikbaar is.

Misschien het prijsdaler-algoritme aanpassen zodat hij de laagste prijs van de afgelopen maand als referentie gebruikt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1