Energiezuinige WiFi mesh routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:49
Mijn vraag
Mijn Asus router Ac68u is overleden, daardoor nu genoodzaakt even op de Ziggo modem te werken. Maar die modem is echt ruk. Ik wil dus graag een nieuwe vervanger aanschaffen. In het kort: welke mesh routers zijn voldoende voor de 350mbit van Ziggo én zijn energiezuinig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo connect box momenteel :F

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb internet afgezochten en inmiddels de TP Link x20 kunnen achterhalen: 25watt. :O
Dit vind ik vrij veel voor één apparaat in deze dure tijden. Wij betalen 40ct per kw op dit moment... dan gaat het wel erg hard zonder panelen op het dak.
Bijkomstigheid: Wij hebben een vrij groot perceel 4000m2. Ik wil graag in de hele tuin internet, de woning plus tuin is ca. 400m2. Dus daarom zoek ik specifiek naar mesh routers. Als iemand een ander idee heeft, kom maar door! Merkte dat de asus tot 3 kwart van de tuin kwam en dus net niet in het tuinhuisje.
Maximale budget vanwege de grote verbouwing die wij hadden op dit moment ca. 200€.

[ Voor 6% gewijzigd door chefspecial op 21-07-2022 18:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Moet het mesh of kun je ze ook bekabeld aansluiten?
https://nl.hardware.info/...nts-getest-stroomverbruik

Eap225 lijkt behoorlijk zuinig (idle iig)

Hier wat overzicht voor mesh
Oudere m5/m4 is dus ook wel zuinig
https://nl.hardware.info/...troomverbruik-en-bekabeld

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 18:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
laurens0619 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:51:
Moet het mesh of kun je ze ook bekabeld aansluiten?
https://nl.hardware.info/...nts-getest-stroomverbruik

Eap225 lijkt behoorlijk zuinig (idle iig)

Hier wat overzicht voor mesh
Oudere m5/m4 is dus ook wel zuinig
https://nl.hardware.info/...troomverbruik-en-bekabeld
De oude m5/m4 is nog geen wifi 6 of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
chefspecial schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:03:
[...]

De oude m5/m4 is nog geen wifi 6 of wel?
Klopt

Ik lees trouwens dit over de x20
When it was zipping data back and forth, the Deco X20 used 10.2 watts. If it's always left on and you pay the national average of 13 cents per kilowatt-hour of electricity, expect that the mesh network will cost about $23 for two and $34 for three devices.23 feb. 2021

https://customerreviews.s...eco-x20-review-setup/amp/

10watt bij gebruik is niet gek. Hoe kwam jij bij 20

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-07 17:52
ik zou "operatie tuin" apart bekijken in dit geval.. een beetje outdoor wifi accespoint zet je snel 100€ achteruit + werkt uitsluitend op vaste bekabeling..

is er een mogelijkheid om een vaste kabel naar het tuinhuis te krijgen , zodat je daar een bekabeld accespoint / meshpunt kan zetten ?
met wat geluk heb je dan overlapping tussen je zenders en gaat je roaming top verlopen

mijn Cisco wap571E ap'tjes trekken btw 16watt via POE en onder geen/lichte load , ik weet niet of poe accespoints zuiniger zijn dan "12v adapter" accespoints

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 21-07-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Het probleem met mesh sets is dat je relatief veel nodes/satelietes/units nodig hebt. MEER dan als je allemaal bedraade Acces points hebt.
Dit omdat de Acces points elkaar meer moeten overlappen om de wireless backhaul te realiseren.

Praktijk case van een andere tweaker
Ronster in "Advies internet connectie mancave"

Als je dus meerdere of alle satellieten bedraad aan weet te sluiten heb je er minder nodig en bespaar je ook energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Nu online
@laurens0619 en @chefspecial
Die 20 watt voor de deco x20: is dat voor 1 node of voor een set van 2 of 3?
Maakt nog al uit.

Tip kijk dus naar het verbruik per node en vergelijk dit.
En zoals mijn eerdere tip, minder nodes zijn nodig als je ze allemaal bedraad aansluit.

Ik vind dit trouwens wel een interessante case 😀

[ Voor 8% gewijzigd door frankyfn126 op 21-07-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chefspecial
laurens0619 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Klopt

Ik lees trouwens dit over de x20
When it was zipping data back and forth, the Deco X20 used 10.2 watts. If it's always left on and you pay the national average of 13 cents per kilowatt-hour of electricity, expect that the mesh network will cost about $23 for two and $34 for three devices.23 feb. 2021

https://customerreviews.s...eco-x20-review-setup/amp/

10watt bij gebruik is niet gek. Hoe kwam jij bij 20
Dat schreef iemand op Tweakers hier
TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 stuks) review door Nas T
Verbruik zou per stuk zijn. 20watt x 3 = 60w/pu. Dat is stevig. Is 1,4kw per dag. Dat is totaal niet interessant met deze energie prijzen.
Ik heb vorig jaar net de hele tuin aan laten leggen, kabel daarheen word lastig

[ Voor 12% gewijzigd door chefspecial op 21-07-2022 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@chefspecial
Hier al gekeken?

http://www.tpcdb.com/list.php?type=11

Edit:
Overal op internet lees ik dat er een 1.5a adapter bij zit. Dat is 18watt max

In dr hardware spec staat zelf 1.2a en

Power Consumption (with power adapter): 13.5 W max

https://static.tp-link.co...0X20(EU)4.0_Datasheet.pdf

Dus ik denk dat die tweaker in zn review uit zn nek kletst :p
Die 10watt die ik had gevonden lijkt mij accuraat

[ Voor 75% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zou die Ziggo Connectbox gewoon uitbreiden met een of meer van die Ziggo wifi pods.
Die verbruiken afhankelijk van de belasting 5 tot 6watt.

Ps Die Connect box is een prima ding en zeker niet zo ruk als die Asus spullen.
Asus gaat altijd weer stuk en krijgen nooit meer firmware updates.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2022 19:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is bij voorbaat onzuinig. Als je stroom wilt besparen blijf je er verre van :o

Onderbouwing is simpel: bij normale bedraad aangesloten AP's wil je overlap tussen aangrenzende AP's minimaliseren. Zie het als cirkels die elkaar net raken. Bij mesh moet je vol overlap hebben om goede verbinding tussen de mesh nodes te hebben. Zie het als cirkels die elkaars middenpunt raken. Met mesh heb je dus 50% meer nodes nodig dan dat je in dezelfde situatie bedrade AP's nodig hebt.

Een gemiddeld eengezinswoning in NL kun je met twee APs op goede locatie dekken, maar dezelfde dekking vereist drie mesh nodes. Verbruik van een mesh node is vergelijkbaar met een bedrade AP, dus je verbruikt 50% meer met mesh dan bedraad.

Komt bij: als dekking in de tuin slecht is, heb je waarschijnlijk last van bouwmaterialen die WiFi tegenhouden (zware muren, HR++ glas). Zelfs de beste mesh set gaat daar weinig tegen kunnen doen. Wat je nodig hebt is een draadje door je gevel en een outdoor AP op een handige plek.

En tenslotte: welke "Ziggo connect box" heb je momenteel? Geef merk+model, staat op sticker onderop. Ondertussen zijn er vijf beschikbaar van geen WiFi tot 4x4 MIMO WiFi-6. Die verschillen nogal qua prestatie, maar in het algemeen zullen ze niet veel verschillen van die AC68U, of het zelfs overtreffen. Plaatsing is waarschijlijk relevanter dan het apparaat zelf. Het is om te beginnen onrealistisch om te verwachten dat een enkel AP ongeacht kwaliteiten 400m^2 gaat dekken. Als dat niet lukt ligt het eerder aan de verwachting. Maar wat wel realistisch is, hangt af van wat je exact hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 21-07-2022 20:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Ik heb de connect box type
TH2492LG-ZG
Dat ding is volgens mij al jaren oud heb volgens mij nooit een nieuwe gekregen.

Het meest irritante is gewoon de constante drop outs van mijn heos speakers. Deze draaien op 5G en vrij vaak valt de sub weg, of een van de vele andere speakers. Heb er momenteel 9 in huis waarvan de bar gesynced is met een sub en twee rears.

Tevens vind ik de interface vrij beperkt van de Ziggo connect box. Volgens mij is er geen parental control (web history). Dit vind ik toch wel prettig als gasten op ons Wifi netwerk zitten. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door chefspecial op 21-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chefspecial schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:33:
Ik heb de connect box type
TH2492LG-ZG
Dat ding is volgens mij al jaren oud heb volgens mij nooit een nieuwe gekregen.
Dat ding heeft exacte specs in 5GHz als je AC68U (een model uit 2013, drie jaar ouder dan de TG2492LG: o ), enig verschil is een Qualcomm WiFi chip ipv Broadcom in de Asus - zelfde QCA9880 die je ook in TP-Link Archer C7 en Ubiquiti UniFi UAP AC Pro aantreft. Heb hier een van die laatste naar volle tevredenheid achter me hangen. Twee stuks dekken probleemloos 136m^2 ondanks zware betonvloer en een 50cm dikke betonnen draagmuur dwars door beide verdiepingen. Daar liggen problemen alvast niet aan.
Het meest irritante is gewoon de constante drop outs van mijn heos speakers. Deze draaien op 5G en vrij vaak valt de sub weg, of een van de vele andere speakers. Heb er momenteel 9 in huis waarvan de bar gesynced is met een sub en twee rears.
Op zelfde locatie zou ik zelfde performance verwachten. Stond de AC68U ook op exact zelfde locatie?
Tevens vind ik de interface vrij beperkt van de Ziggo connect box. Volgens mij is er geen parental control (web history). Dit vind ik toch wel prettig als gasten op ons Wifi netwerk zitten. ;)
Dat is iets anders en heeft niet met WiFi maar met routerfunctie te maken.

Ik zou gezien deze nieuwe eisen even op een rij zetten wat je allemaal nodig hebt qua WiFi en qua router en dan integraal kijken wat je nodig hebt. Vuistregel voor zuinigheid is het aantal kastjes minimaliseren. Het is ook je specs bescheiden houden. WiFi dekking heeft weinig met aantal radioketens/antennes te maken, verbruik wel. Idem met standaarden: WiFi-6 geeft iets meer dekking en performance (<25%) maar tegen meer verbruik (>25%). Ik zou dan ook voor minimaal verbruik op WiFi hoe dan ook een paar last-gen WiFi-5 2x2 MIMO AP's aanraden. Piekprestaties zijn lager dan 4x4 monsters, maar met je telefoon en laptop met 1x1 of 2x2 ga je daar weinig van merken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Goede ervaringen met Google Nest Wifi. De router en mesh points verbruiken max. 15 Watt per stuk.
De laatste zijn gelijk ook een Google Home speaker. Met een fysieke schakelaar is dat ook uit te zetten.
Het grappige is dat je ze ook onderling als intercom kunt gebruiken. Zo van, haal nog eens een biertje. ;)

Ze zien er ook nog eens heel vriendelijk en onopvallend uit voor een wifi mesh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-1nNaCF1NM_VRoR5pb9cBSYqbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEFuxnDOy4VirZadXeG1SggR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door CR2032 op 21-07-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je in je hele tuin 400 M2 wifi willen. Zoals eerder gezegd is misschien gebruik maken van je mobiel niet veel makkelijker en goedkoper? Verder is het soms ook een kwestie van keuzes maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 14:46

lier

MikroTik nerd

@chefspecial , zou je een plaatje kunnen posten van het huis met tuin waar je Wifi wil hebben?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chefspecial
Ik heb toch maar een setje X20 gekocht, wil het toch even gaan proberen. Maar weet iemand of de ziggo box dan in bridge modus moet of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mag hoeft niet
Makkelijkste is van niet en de deco in ap mode zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Nu online
@chefspecial Heb je toevallig een Elektriciteitsmeters of verbuiksmeter? Ik bedoel dan zoiets https://www.bol.com/nl/nl...k7lR0lHuMVFIaAu_iEALw_wcB

Ben eigenlijk wel benieuwd wat die x20 daadwerkelijke verbuikt per node is (ik denk dat de master node het meest verbruikt)
😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Ja heb ik en ga dat zeker checken. Op idle en op volle toeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-07 15:25
Ik heb orbi rbs750 met een satelliet op zolder in een nieuwbouw (160 vierkante meter) met dikke muren. Ik heb een aantal zaken probeert van redelijk goedkope tot hele dure oplossingen. Beste is en blijft bedraad maar als Het niet mogelijk is zou ik orbi rbs 750 kopen ( 310 euro aanbieding) of devole magie 2 WiFi next. Voordeel is je hebt maar 2 units nodig,de rest heeft 3 units nodig en is trager. Mit de orbi haal ik overal de volle 350 van ziggo. Verder werkt de software goed en komen er regelmatig updates.

Tp link x90 en een dure linksys velo Mx 15900 heb ik uitprobeert maar halen helaas de snelheid niet en hebben vaker time-outs of verbindings uitval.

Asus xt8 was bij mij ook top, alleen had die 3 units nodig waardoor de prijs door het dak ging.

code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Afgelopen uur met 25 apparaten draaiende heb ik een verbruik gemeten van 14,0w. Zeg het maar.... dit is de basis dat wel.

Eerste indruk over de x20's: simpele installatie en duidelijke app...
Een groot nadeel, 2.4G en 5G kun je dus niet apart instellen. Het is 1 groot netwerk. Ik had altijd een ssid met 5g en 1 zonder.
Nu even verder uitpluizen. De modem staat overigens nog steeds ongewijzigd, dus niet in bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@chefspecial door bandsteering is de noodzaak van splitsen minder geworden maar ik heb het ook gesplistst
Hoe? Door mijn deco gasten wifi te misbruiken

Dus op normaal netwerk 2.4 uit
Op gastenwifi alleen 2.4 aan (of beide) en je 2.4 apparaten met dit ssid laten verbinden. Evt netwerk isolatie uitzetten maar dan het netwerk niet meer als gastenwifi aanbieden :)

Enne mbt stroom: hoeveel ampere is de stroom adapter die erbij zit?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:22:
@chefspecial door bandsteering is de noodzaak van splitsen minder geworden maar ik heb het ook gesplistst
Hoe? Door mijn deco gasten wifi te misbruiken

Dus op normaal netwerk 2.4 uit
Op gastenwifi alleen 2.4 aan (of beide) en je 2.4 apparaten met dit ssid laten verbinden. Evt netwerk isolatie uitzetten maar dan het netwerk niet meer als gastenwifi aanbieden :)

Enne mbt stroom: hoeveel ampere is de stroom adapter die erbij zit?
1.2a 😀

Toch snap ik het niet helemaal. Als ik op de modem van ziggo op een 5G kanaal ga haal ik met speedtest 350mb en met de deco kom ik op 80mb. Hoe kan dit een hoe behaal je de max snelheid uit de deco?

[ Voor 15% gewijzigd door chefspecial op 23-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
chefspecial schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:22:
[...]

1.2a 😀

Toch snap ik het niet helemaal. Als ik op de modem van ziggo op een 5G kanaal ga haal ik met speedtest 350mb en met de deco kom ik op 80mb. Hoe kan dit een hoe behaal je de max snelheid uit de deco?
Meet je dit op een node die bedraad verbonden is?
Anders even de 2.4 uitzetten dan weet je zeker dat je op 5ghz zit

En 12v x 1.2a = 14.4watt max:)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Meet je dit op een node die bedraad verbonden is?
Anders even de 2.4 uitzetten dan weet je zeker dat je op 5ghz zit

En 12v x 1.2a = 14.4watt max:)
Ik heb nu allebei de units staan, in mesh, 1 boven 1 beneden. De basis beneden zit bekabeld op de modem.

Na uitzetten 2.4 een dus alleen 5G aan, kom ik ook niet op meer dan 90mb. Terwijl ik een abbo van Ziggo heb van 350. Ziggo 5G knalt wel door tot 300>

[ Voor 17% gewijzigd door chefspecial op 23-07-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
chefspecial schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb nu allebei de units staan, in mesh, 1 boven 1 beneden. De basis beneden zit bekabeld op de modem. Ik ga nu even 2.4 uitzetten kijken wat dan doet. Met alleen 5G aan kom ik niet op meer dan 90mb. Terwijl ik een abbo van Ziggo heb van 350. Ziggo 5G knalt wel door tot 300>
Naast een draadloos verbonden node kan dat afhankelijk van de link kloppen maar naast je hoofd node zou 350 moeten lukken. Zet die mesh node eens uit en test nasst hoofd node?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Naast een draadloos verbonden node kan dat afhankelijk van de link kloppen maar naast je hoofd node zou 350 moeten lukken. Zet die mesh node eens uit en test nasst hoofd node?
Tweede unit eruit gehaald, en nog steeds 90mb. Voor de zekerheid net 5g weer even aan gezet in de modem, daar wederom 340mb. Bijzonder dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Nu online
Is die 90, is dat gemeten op je telefoon of via de deco app met de functie speedtest?
Kan je het proberen met een andere kabel en andere poort?

Zodra ik rond de 100 Mbps hoor gaat bij mij het belletje 4 ipv 8 aderparen rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Ik ben er al misschien achter wat het was! Ik had ook Homeshield pro aangezet en toen is hij trager geworden. Nu gereset zonder homeshield en snelheid nu stuk beter: 250 buiten en binnen 320-350. Heb ook een andere dikkere utp kabel gebruikt... kan ook daar aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ah homeshield pro, ja mooi spul he die security features!
Tot je snelheid helemaal inkakt...

Daar heeft het zeker aan gelegen.
Ach tegenwoordig is toch bijna alles versleuteld dus zon security scanner pakt toch niet zoveel op

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Nu online
Ik zeg: het was de kabel die het verschil maakte 🤡

Maar fijn om te horen dat de snelheden nu naar wens zijn. En bedankt voor de terug koppelig over het energieverbruik.
Kan iemand anders misschien ook z'n voordeel uit halen.
Pagina: 1