Hoe oude solaredge aansluiten enkel op lokale LAN.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb een oudere solaredge SE3500h op de kop getikt. NOg eentje met een LCD. Ik vermoed sterk dat die nog een erg oude firmware heeft draaien en da's goed want dan kan ik lokaal erop inloggen. Dat wil ik ook zo houden. Dus heb ik die op de Ethernetkabel gehangen en de gateway fout ingesteld. Op zich zou dat ook moeten werken denk je dan. Maar neen.

Heel af en toe reageert de SE3500h op een ping en dan weer 10 minuten niets. Ik vermoed dat als de SE3500h niet tot op prod2.solaredge.com geraakt (1 van de settings die ik in mijn andere solaredge niet kon vinden) dat hij zijn netwerk niet start. Maar ik ben daar niet zeker van.

Ik had al gedacht om het met DHCP te proberen maar dan moet ik een hele isc-dhcp server gaan opzetten om per client aparte settings (foute gateway) mee te geven. Maar daar heb ik voorlopig geen zin in.

Heeft nog iemand ideeen?

Ik zie op de IP status nu 11000000. Zoek ik even uit waar elke bit voor staat.

[ Voor 4% gewijzigd door bucovaina89 op 21-07-2022 16:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:41
Wat wil je precies lokaal doen?
Ik zou toch gewoon de firmware van https://www.solaredge.com/nl/service/firmware installeren en vervolgens modbus TCP aanzetten voor lokale monitoring.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens mij is die oude serie nog met een geheugenkaartje qua firmware, nogal een gedoe.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

• Server: Dit kan een vaste LAN-kabel of WIFI zijn, wanneer u een WIFI-antenne op de omvormer heeft.
• <S_ok>: dit geeft aan dat de internetverbinding in orde is.
• Status: dit is een test, waarbij elk 1-tje achter status, een deel van de internetverbinding
vertegenwoordigt:
o 00000000: De internet kabel is niet juist aangesloten.
▪ Mogelijke problemen:
▪ De kabel is niet aangesloten
▪ De adertjes zijn niet goed aan de stekker geknepen ▪ De kabel heeft een kabelbreuk
o 10000000: De omvormer krijgt geen IP-adres.
▪ Mogelijk probleem: De router geeft geen IP-adressen uit, je dient bij de
omvormer een IP-adres in te geven. Indien er gebruik is gemaakt van een
bridge, kan deze verkeerd ingesteld zijn.
o 11000000: De Ping test naar de router is mislukt.
o 11100000: De Ping test naar google.com is mislukt.
▪ Mogelijk probleem: Poort 22222 (22221 of 80) staat niet open. U kunt uw internetprovider bellen om dit te laten aanpassen. Forward het verkeer naar het ip-adres van de omvormer. Bekijk uitleg over 7e display voor het ip-adres van de omvormer.
o 11110000: Pingtest naar server 1 bij SolarEdge is mislukt.
o 11111000: Pingtest naar server 2 bij SolarEdge is mislukt.
o 11111100: Pingtest naar server 3 bij SolarEdge is mislukt.
o 11111110:CommunicatiemetdeSolarEdgeserverismislukt.
o 11111111: <OK>: dit geeft aan dat de internetverbinding in orde is

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus, hij heeft een ip adres (welke?) maar kan de router niet pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
@FatalError de oude firmware kun je optimizer data ook ophalen. Dat kan niet via ModBus TCP.

En dat is misschien net wat @bucovaina89 hoopt te behouden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@teacher : thx voor het overzichtje _/-\o_ . Ik heb het proberen te zoeken maar heb voorlopig *.solaredge.com laten verwijzen naar een lokaal IP adres dus ik kan even de documentatie ook niet nalezen O-) .

@Ronald : inderdaad! Dat probeer ik te behouden als het eventueel zou gaan. Ik dacht ook dat je op een lokale http interface kon geraken met oude firmware.

Ik heb ook een modbus bekabeling liggen om verschillende omvormers met elkaar te laten babbelen. Als het via modbus kan om de optimizer data eruit te krijgen ben ik ook al blij.

Wat ik ook nog kan proberen is prod1.solaredge.com prod2.solaredge.com en ik vermoed prod3.solaredge.com naar iets lokaal laten verwijzen met DNS. Dan slagen die testen toch al. De laatste communicatietest zal wat moeilijker liggen

Maar goed, ik ga nog wat verder knoeien. Eerst ga ik eens mijn laptop er rechtstreeks op hangen zonder switch ertussen en zien of ik zo een stabiele ICMP ping reply kan krijgen. Als dat lukt, kan je op een oude firmware op een web page inloggen.

Hopelijk is er niets met de netwerkkaart van de solaredge mis, dat zou erg jammer zijn want dan kan ik hem ook niet monitoren met mijn setup waarmee ik mijn SE3000h en SE2200h mee monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
bucovaina89 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:19:

Hopelijk is er niets met de netwerkkaart van de solaredge mis, dat zou erg jammer zijn want dan kan ik hem ook niet monitoren met mijn setup waarmee ik mijn SE3000h en SE2200h mee monitor
Volgens mij heb ik nog een complete, oude SE3500 liggen waar wellicht een andere netwerkkaart uit kan komen om te proberen of dat werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Echt heel raar.

Op een andere switchconnectie en andere kabel werkt hij. Steek ik mijn macbook op de ethernetpoort waar de SE3500h moet komen, dan kan ik surfen met Ethernet (yes wifi adapter uitgeschakeld). Zet ik vlak daarna de SE3500h daar, wil die niet meer antwoorden op ping. Hij geeft 110000 Gateway ping failed (da's te verwachten).

Eh???

Kan dat alsnog dan een slechte kabel zijn? Ook als ik met de Macbook kan surfen over die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja kabelfout denk ik!!!!

Nummer 5 en 6 van de ethernet rj45 connectie zijn omgeswitcht! Wel raar dat de macbook daar dan toch mee kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja confirmed. Ik heb op die kabel 5 RJ45 connectoren op moeten zetten eer het werkte!

Conclusie: mijn netwerkkabelmakenskills zijn abonimabel slecht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
Ronald schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:56:
@FatalError de oude firmware kun je optimizer data ook ophalen. Dat kan niet via ModBus TCP.

En dat is misschien net wat @bucovaina89 hoopt te behouden...
Vraagje is dit ook gebeurt bij de firmware van SolarEdge HD-wave inverter met display?
Tenslotte dateert de recentste firmware hiervan al weer van july 2020

Ik heb zelf een SolarEdge HD-wave inverter met display maar helaas zonder Modbus
Deze heeft nog niet de laatste firmware maar ik twijfel nog deze te upgraden daar het lijkt dat ik dit een aantal keer moet doen voordat ik bij de meest recente firmware ben aanbelandt.

De SolarEdge hangt overigens sedert kort aan een nieuwe router (UDM via wifi). De data komt aan bij de SolarEdge servers en de APP laat dit ook keurig zien. Maar ik zie de SolarEdge niet terug als client in het UDM-overzicht, terwijl bijvoorbeeld de Android APP "Net Analyzer" keurig een IP-adres vindt. Ik zie overigens in de display van SolarEdge de info "server:Wi-Fi" en "Status:<OK>" Maar overige status informatie ontbreekt op dit scherm. @teacher is dit te verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Modbus moet je apart aanzetten/kiezen bij je instellingen.
Leesvoerrrrrr: https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een SE3500 en na een probleem met mijn router wilde hij geen LAN verbinding meer maken.
UIteindellijk opgelost door de omvormer helemaal stroomloos te maken en daarna weer koud op te starten.
Hij gaat dan een soort van reboot doen en zoekt via DHCP een nieuw IP adres op om mee naar buiten verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Het was uiteindelijk een foute RJ45 connector. Eigen schuld, ik had de kabeltester eerder moeten gebruiken 😉
Pagina: 1