Webwinkel reparatie Defect binnen 3 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:05
Bij (web)winkel heb ik een marantz sr6013 aangeschaft van bijna 1.000 euro. Nu, nog geen 3 jaar verder blijkt de hdmi board het begeven te hebben. Dit blijkt uit hun onderzoek. Nu vragen ze 380 euro aan reparatie voor.

Nu weet ik dat we als consument recht hebben op wettelijke garantie. Dat je voor een bepaald bedrag aan aanschaf, je een bepaald termijn mag verwachten dat het product werkt.

Hier de richtlijn:
https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

(web)winkel wilt hier niks van weten en blijft op 2 jaar garantie hameren.

Heeft iemand ervaring met webwinkel en garantie afhandeling? Wat kan ik evt. Doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 21-07-2022 17:07 . Reden: Naam webwinkel verwijderd conform beleid ]

Uncomfortable silence can be so loud...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Achter je recht blijven staan, stennis maken op Twitter/kassa en rechtsbijstand inschakelen.

Edit: Ze kunnen denken voldoende groot te zijn dat ze er gemiddeld mee wegkomen. Walgelijk. Voor jezelf en allen die na jou komen: hou je poot stijf.

[ Voor 45% gewijzigd door Dooxed op 21-07-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit de titel en TS verwijderd conform beleid. Deze mag ook in verdere reacties achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
Dooxed schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:11:
Achter je recht blijven staan, stennis maken op Twitter/kassa en rechtsbijstand inschakelen.

Edit: Ze kunnen denken voldoende groot te zijn dat ze er gemiddeld mee wegkomen. Walgelijk. Voor jezelf en allen die ma jou komen: hou je poot stijf.
Ik wil dat best doen, Maar dat zou betekenen dat ik maanden zonder m’n product zit? Of kan ik vast betalen en achteraf aanvechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 19:27
Kan je niet direct met Marantz contact opnemen? Ze geven zelf 3 jaar garantie.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 08:39
Het is mij niet helemaal duidelijk in hoeverre de richtlijn die je linkt voor een verkoper bindend is. Kun je verkopers echt hiermee op het matje roepen?
Natuurlijk ben ik met je eens dat het zo zou moeten zijn, maar ik weet niet hoe dit nu in de wet zit. Daarnaast zegt de richtlijn ook het volgende:
(...) de verkoper bij een gebrekkig product ook buiten de fabrieksgarantieperiode na aflevering aansprakelijk kan zijn. U moet dan als consument aantonen dat het apparaat bij aanschaf geen gebrek had en dat u een bepaalde gebruiksduur mocht verwachten
Dit kan ook nog een stelling zijn waarop de winkel, indien ze deze richtlijn überhaupt al willen accepteren, er onderuit kan komen, als jij niet kan aantonen dat het apparaat initieel niet gebrekkig was.

Edit: Ik weet dat de in Nederland wettelijke garantie inhoudt dat het product zo lang mee moet gaan "als je er van mag verwachten". Maar dit is dusdanig vaag dat je er feitelijk niets aan hebt. Ik vraag me af of deze richtlijn erkend wordt door een rechter als zijnde "wat je er van mag verwachten".

[ Voor 19% gewijzigd door Nycrea op 21-07-2022 16:46 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
Marcusso schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:
Blijkbaar is de webshop waar ik m besteld heb geen “officiële“ geautoriseerde dealer en geldt die garantie niet volgens hun site :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 21:47
erickov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Ik wil dat best doen, Maar dat zou betekenen dat ik maanden zonder m’n product zit? Of kan ik vast betalen en achteraf aanvechten?
Wellicht betalen onder (duidelijk aangegeven) protest?
https://www.consuwijzer.n...neer%20u%20niet%20betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 15:09
Yorinn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:26:
[modbreak]Ik heb de naam van de webwinkel uit de titel en TS verwijderd conform beleid. Deze mag ook in verdere reacties achterwege blijven.[/]
Je bent het eenmaal in de TS vergeten (laatste zin).

Geen idee of dit de manier is om melding te maken van dit soort dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

kruimel0 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Je bent het eenmaal in de TS vergeten (laatste zin).

Geen idee of dit de manier is om melding te maken van dit soort dingen
Check. Heb hem aangepast. Je kan hier trouwens beter een melding via de 'Rapporteer'-knop van maken die bij een bericht staat, dan zie we een melding sneller.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:44

FeaR

In GoT we trust

Marcusso schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:
Drie jaar garantie op premium producten, een SR6013 valt daar niet onder ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
Nycrea schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:
Het is mij niet helemaal duidelijk in hoeverre de richtlijn die je linkt voor een verkoper bindend is. Kun je verkopers echt hiermee op het matje roepen?
Natuurlijk ben ik met je eens dat het zo zou moeten zijn, maar ik weet niet hoe dit nu in de wet zit. Daarnaast zegt de richtlijn ook het volgende:

[...]

Dit kan ook nog een stelling zijn waarop de winkel, indien ze deze richtlijn überhaupt al willen accepteren, er onderuit kan komen, als jij niet kan aantonen dat het apparaat initieel niet gebrekkig was.

Edit: Ik weet dat de in Nederland wettelijke garantie inhoudt dat het product zo lang mee moet gaan "als je er van mag verwachten". Maar dit is dusdanig vaag dat je er feitelijk niets aan hebt. Ik vraag me af of deze richtlijn erkend wordt door een rechter als zijnde "wat je er van mag verwachten".
De functie van het apparaat is oa. HDMI poort. Dus als deze defect was bij aanschaf, dan was het product compleet nutteloos geweest. Dus die is niet zo moeilijk :)

Vrees wel dat het idd een onbegonnen zaak is. :(

[ Voor 3% gewijzigd door erickov op 21-07-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Nycrea schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:

Edit: Ik weet dat de in Nederland wettelijke garantie inhoudt dat het product zo lang mee moet gaan "als je er van mag verwachten". Maar dit is dusdanig vaag dat je er feitelijk niets aan hebt.
Het is een 'open norm', geen 'vage norm'. Als het defect niet door (verwijtbaar) onjuist gebruik of slijtage komt, win je dit met twee vingers in je neus.
Om in de tussentijd niet zonder versterker te zitten, kun je onder protest betalen of de reparatie door een ander bedrijf laten uitvoeren, en daarna de kosten terugvorderen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
fopjurist schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Het is een 'open norm', geen 'vage norm'. Als het defect niet door (verwijtbaar) onjuist gebruik of slijtage komt, win je dit met twee vingers in je neus.
Om in de tussentijd niet zonder versterker te zitten, kun je onder protest betalen of de reparatie door een ander bedrijf laten uitvoeren, en daarna de kosten terugvorderen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Helaas geen rechtsbijstandsverzekering :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens onderzoek doen naar het type versterker in combinatie met hdmi board. Volgens mij is het een bekend euvel van dit type versterker. Het zou best kunnen zijn dat Marantz daar een reparatieprogramma voor heeft opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Een receiver van deze prijsklasse zou (imo) langer mee moeten gaan dan 2 jaar. De officiële beoordeling van die termijn is natuurlijk aan de rechter, maar dit zijn geen oordopjes van 15 euro bij de action. Als de verkoper blijft hameren op de 2 jaar garantie kan je beginnen met het sturen van de voorbeeld brief van de acm https://www.consuwijzer.n...eren-of-vervangen-product

Als de webwinkel is aangesloten bij bijvoorbeeld thuiswinkel waarborg kan je ook de geschillencommissie inschakelen. Die hebben al meerdere keren in het voordeel van de consument geoordeeld, bijvoorbeeld hier https://www.degeschillenc...eloos-gerepareerd-worden/

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
ITsEZ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:50:
Een receiver van deze prijsklasse zou (imo) langer mee moeten gaan dan 2 jaar. De officiële beoordeling van die termijn is natuurlijk aan de rechter, maar dit zijn geen oordopjes van 15 euro bij de action. Als de verkoper blijft hameren op de 2 jaar garantie kan je beginnen met het sturen van de voorbeeld brief van de acm https://www.consuwijzer.n...eren-of-vervangen-product

Als de webwinkel is aangesloten bij bijvoorbeeld thuiswinkel waarborg kan je ook de geschillencommissie inschakelen. Die hebben al meerdere keren in het voordeel van de consument geoordeeld, bijvoorbeeld hier https://www.degeschillenc...eloos-gerepareerd-worden/
Dat is een goede. Deze grote webwinkel is aangesloten bij thuiswinkel.org. Zelfs zij zeggen dat wettelijke garantie altijd voor gaat op fabrieksgarantie:

Naast het wettelijk recht op een deugdelijk product zie je vaak dat verkopers ook de fabrieksgarantie van een product vermelden. Fabrieksgarantie kun je zien als een extraatje voor de consument. Je kunt in dat geval namelijk je garantie direct bij de fabrikant claimen. Vaak is dit voor beide partijen een goede en snellere oplossing. Een fabrieksgarantie kan echter nooit de wettelijke garantie beperken.

Let op: Je kunt dus nooit worden afgescheept met de mededeling “Sorry, de fabrieksgarantie is verlopen”. De wettelijke garantie gaat altijd boven de fabrieksgarantie.

Denk dat ik ze morgen eens bel en de webwinkel dit voorleg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erickov
Dooxed schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:11:

Edit: Ze kunnen denken voldoende groot te zijn dat ze er gemiddeld mee wegkomen. Walgelijk. Voor jezelf en allen die na jou komen: hou je poot stijf.
Na mn poot stijf gehouden te hebben en wat heen en weer gebel en gewezen op de wettelijke garantie met de klantenservice is het gelukt! Ze zijn aangesloten bij thuiswinkel waarborg. Zij hebben zelf op de site staan dat je je niet moet laten afschepen met fabrieksgarantie.

Al met al heeft het best wat moeite gekost en echt bovenop gezeten qua contact. Maar het wordt nu onder garantie gemaakt.

Pagina: 1