[T-Mobile] IPTV en internet in schuur over één kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 22:53
Mijn ouders hebben internet van T-Mobile, waarbij we met een utp kabel van 25 meter een verbinding hebben gemaakt naar het tuinhuisje. Doel: Wifi in en rond het tuinhuisje en tv via een 2e mediabox. Maar het werkt niet samen. Na een telefoontje met T-Mobile ben ik er achter gekomen dat op poort 1 en 2 van het modem internet zit en geen tv, en op poort 3 en 4 tv maar geen internet. Dit getest en het klopt. In het tuinhuisje maken we gebruik van een draadloze router die als switch staat ingesteld. Maar ook getest met de utp kabel rechtstreeks in een laptop en in de mediabox met hetzelfde resultaat. Volgens T-Mobile kan wat wij willen alleen als we een 2e utp kabel trekken. Eén voor de mediabox en één voor wifi. Maar ik wil graag beide over 1 utp kabel. Is dit mogelijk ?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42

lier

MikroTik nerd

Ja, met VLAN's. Heb je aan beide zijden (ook) een apparaat nodig die dit ondersteunt.
Alternatief kan zijn om de huidige kabel "op te splitsen", twee aderparen is genoeg voor 100Mbps.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
Zekers,het magische woord is "Vlan"

je hebt aan beide kanten een switch nodig die vlan's kan doen (en dat start al met bv een setje netgear GS105E's ofzo... managed 5 poort switchies zijn echt voor n paar tientjes te vinden)
de "hoe stel ik dat dan in" is wel wat complex

je gaat 2 vlan's nodig hebben , noem ze voor het gemak even "vlan1 internet" en "vlan20 IPTV"

bij de modem-switch :
Modem poort 1 of 2 gaat naar een untagged vlan1 poort
modem poort 3 of 4 gaat naar een untagged vlan20 poort
kabel naar tuinhuis-poortje zet je op "trunk modus" , vlan 1 untagged, vlan 20 tagged

in de tuinhuis-switch
Inkomende kabel gaat wederom in een "trunk modus" , vlan 1 untagged, vlan 20 tagged
untagged vlan1 poort naar je accespoint
untagged vlan20 poort naar je iptv decoder

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 21-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@ijske
Even mierenneuken :P
Ik zou op "kabel naar tuinhuisje-poort" beide vlans op tagged zetten.

OF het simplificeren met 1 vlan

bij de modem-switch :
Modem poort 1 of 2 gaat naar een een normaal poort
modem poort 3 of 4 gaat naar een untagged vlan20 poort
kabel naar tuinhuis-poortje zet je op "trunk modus" vlan 20 tagged

in de tuinhuis-switch
Inkomende kabel gaat wederom in een "trunk modus" vlan 20 tagged
normale poort naar je accesspoint
untagged vlan20 poort naar je iptv decoder

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
Ik zou dat ook doen, maar als je modem-switch op tagged zet, kan je spontaan niet meer inloggen in de tuinhuis-switch ... (die verwacht untagged traffiek op vlan1 tenzij anders ingesteld)... dus om dat lekker simpel te houden zou ik het internet-vlan1 untagged houden ...

maar good thinking Sir 8) 8) Free Karmapoints for ya

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 22:53
Ik was hier al bang voor, maar vind het best veel gedoe voor alleen wifi en tv. Bij kpn maakt het niks uit, dat hebben wij hier thuis, en daar kun je op 1 lijntje gewoon beide. Maar ik denk dat ik dan maar voor de 1e reactie ga, en de utp kabel ga opsplitsen met 2 x 100 mbit, een beetje whatsappen en facebooken kan daar prima mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10

nelizmastr

Goed wies kapot

ewal schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:48:
Ik was hier al bang voor, maar vind het best veel gedoe voor alleen wifi en tv. Bij kpn maakt het niks uit, dat hebben wij hier thuis, en daar kun je op 1 lijntje gewoon beide. Maar ik denk dat ik dan maar voor de 1e reactie ga, en de utp kabel ga opsplitsen met 2 x 100 mbit, een beetje whatsappen en facebooken kan daar prima mee
Wees wel consequent met je aderparen aan beide kanten van de kabel als je deze hobbybob methode gaat toepassen ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ewal schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:46:
Maar ik wil graag beide over 1 utp kabel. Is dit mogelijk ?
Ik zou even vragen of je nieuwe apparatuur mag ontvangen. Tegenwoordig gaat IPTV en internet over één kabel heen en hoef je dus zelf niet moeilijk te doen met switches. Waarschijnlijk hebben je ouders nog een DrayTek staan.

Verder heb ik je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 21-07-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
eens met @rens-br
het is redelijk antiek dat het nog met dedicated poorten werkt, lang geleden dat ik dat ben tegengekomen

Als je geen zin hebt in utp kopjes knijpen dan kun je ook zoiets kopen:
https://www.amazon.nl/kwm...plitter%2Caps%2C60&sr=8-6

Of je gaat tv kijken met iets als een firetv met een tmobile app (Ff aanname dat ze die hebbem). Scheely ook weer decoder huur

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 16:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nelizmastr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:50:
Wees wel consequent met je aderparen aan beide kanten van de kabel als je deze hobbybob methode gaat toepassen ;)
Zelf knutselen hoeft dan ook niet, ze hebben daar gewoon kan en klare setjes voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:47
Met @laurens0619 en @rens-br eens. Ik heb op dit moment t-mobile (wel glasvezel) en alles gaat gewoon over 1 kabeltje. Word allemaal geregeld met vlans out of the box met de router die ze nu leveren.

Nieuw spul vragen aan t-mobile zou het op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Craven schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:12:
Met @laurens0619 en @rens-br eens. Ik heb op dit moment t-mobile (wel glasvezel) en alles gaat gewoon over 1 kabeltje. Word allemaal geregeld met vlans out of the box met de router die ze nu leveren.

Nieuw spul vragen aan t-mobile zou het op moeten lossen.
Nieuwe platform heeft überhaupt geen VLAN's meer waar je mee hoeft te klooien. TV en internet komen op VLAN300 binnen en dan ben je klaar. Intern hoef je dan niks meer te doen, los van igmp snooping op je switches.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1