Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 13:32
Ondertussen ben ik al 8-10 jaar aan het werk (28 jaar oud, vroeg begonnen) als elektronica ingenieur waarvan ~3.6 jaar in een management positie bij vorige werkgevers. Mijn kennis is veel breder (elektro, mechanica, supply chain, management)

Toen ik in mijn vorige management rol zat (andere werkgever) toen kreeg ik nog wel een interessante aanbiedingen b.v. vestigings-manager of de wat junior executive positions o.i.d.

In mijn huidige engineering rol gebeurt dat helaas niet meer. Als ik solliciteer op dergelijke posities dan wordt ik afgewezen vanwege te weinig aantoonbare ervaring / papieren. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat voor hogere posities ik eerst door de selectie kwam maar dat men later vanaf bovenaf teruggefloten werd.

In mijn omgeving hebben de jongere personen ondertussen allemaal masters / phd's en die lijken wel kansen te krijgen. Ik heb het gevoel dat er toch op mijn HBO papiertje word neergekeken.

Afgelopen jaren ook aantal google/rutgers business school/wharton coursera cursussen gedaan. Dat niveau is goed te doen voor mij. Carrière technisch heeft dat nog niet geholpen.

Uitdagingen op gebied van strategische visie, hogere management e.d. spreekt mij het meeste aan. Liefste direct onder directeur/board. Dat vond ik in eerdere rollen ook het fijnste werken.

Ik ben toch bang dat ik een MBA o.i.d. moet gaan halen om mij op papier aantrekkelijker te maken.
Aanbiedingen die ik nu krijg zijn allemaal op hetzelfde niveau of lager of als team/projectmanager o.i.d. Dat biedt mij geen uitdaging meer.

Mijn huidige rol betaald erg goed voor vrijwel geen verantwoordelijkheid dat maakt dat soort rollen al helemaal niet aantrekkelijk. Heeft iemand ervaring hoe een dergelijke stap te maken in het bedrijfsleven?

Omtrent opleidingen ben ik aan het orienteren naar een deeltijd semi-online opleiding. Moet wel iets zijn wat op papier ook waarde heeft. Dus NCOI e.d. vallen allemaal af. Op zich wel fan van coursera en de aanbieders daar. Uni. of illinois of colorado boulder met enkele engineering management / MBA programmas. Al heb ik geen idee of dat serieus genomen wordt hier. Kosten 10-20k.

Nyenrode heeft volgens mij geen part-time/remote aanbieding buiten hun mastertrack programma. Maar dat is 10X 6.5K :/ . Zal dit vrijwel geheel zelf moeten financieren. De traditionele uni b.v. tue is een lang en ingewikkeld traject van o.a. premasters e.d. Dat spreekt mij niet zo aan.

Open university o.a. in london lijkt wel wat voor ~22k; TSM heb ik eens een mail naar gestuurd maar volgens mij is dat geen deeltijd. Iemand hier nog verder ideeën? Ik kan ~15-20 uur per week aan iets dergelijks besteden. Intern zijn er geen mogelijkheden voor verdere groei bij mijn werkgever.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Spikeee op 21-07-2022 13:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Spikeee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:16:
Ik heb het gevoel dat er toch op mijn HBO papiertje word neergekeken.
Maar dat is een aanname? Misschien heb iets onlogisch op je cv of spelfouten in je motivatiebrieven?

Ik ken je sector verder niet dus misschien heb je gelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:55
Gozer, je bent 28 jaar oud. De reden dat ze je afwijzen is omdat je net komt kijken. Meer ervaring op doen en weer zorgen dat je ergens in het management komt, waar ook ruimte is voor doorgroei.

Verhaal rondom opleidingen geloof ik niet echt, zeker niet in die sector.

Als niemand je een kans geeft, kan je ook voor jezelf beginnen en jezelf bewijzen. Ik ken genoeg mensen van jouw leeftijd, die een technisch bedrijf hebben en zeer succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
Toen ik in mijn vorige management rol zat (andere werkgever) toen kreeg ik nog wel een interessante aanbiedingen b.v. vestigings-manager of de wat junior executive positions o.i.d.
Waarom heb je na 3.6 jaar een stap teruggedaan? Het is mogelijk makkelijker ergens nieuw binnen te komen op hetzelfde niveau als je huidige dan opnieuw omhoog; ligt het daadwerkelijk aan je opleidingsniveau of twijfelt men wellicht omdat je al eerder manager was en nu niet meer? Heb je al eens doorgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:14
HBO is niks mis mee, ook voor management. Management word alleen wel vaak gerecruit op basis van CV ervaring als ze buiten de deur kijken, imo kijken ze pas buiten de deur als ze intern niemand kunnen vinden.

MBA is niet de oplossing denk ik, eerder een werkgever die wel mogelijkheid bied om door te groeien. Die wens kun je prima discussieren tijdens het intake gesprek en zelfs een goed plan maken om daar te geraken binnen een termijn die voor iedereen passend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan me wel voorstellen dat opleiding een rol speelt hoor, een 28-jarige HBO'er die hoger management in wil stappen zonder ervaring, zou ik vreemd van opkijken. Maar HBO is daar slechts één gedeelte van, en is best wel te overkomen. Maar de combinatie van leeftijd en geen ervaring in management, tja zelfs als je een PhD hebt zie ik dat niet gebeuren.

Nu weet ik ook niet naar wat voor een bedrijven je kijkt, ik neem aan redelijke kleine? Want een strategische management positie bij een groot bedrijf gaan ze helemaal heel veel meer van verwachten.

Een MBA zal vast helpen, maar je blijft het probleem houden dat je geen ervaring die richting op hebt. Dus je zal toch echt ook een tussenstap moeten nemen naar dus bijvoorbeeld project / afdelings management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 13:32
Waarom heb je na 3.6 jaar een stap teruggedaan? Het is mogelijk makkelijker ergens nieuw binnen te komen op hetzelfde niveau als je huidige dan opnieuw omhoog; ligt het daadwerkelijk aan je opleidingsniveau of twijfelt men wellicht omdat je al eerder manager was en nu niet meer? Heb je al eens doorgevraagd?

Werkgever kwam keer op keer beloftes niet na. Na verandering van management was de werksfeer totaal verziekt. na die tijd is ~30% van het personeel vertrokken. Ik was er een van. Was een scale-up met 55 man in dienst. Bij een sollicitatie doe ik dat altijd toelichten.

Praktisch gezien was ik een afdelingsleider. Formele rol was Production and asset management. Hoewel mijn afdeling klein was gezien ik alles lean had ingeregeld. Ik rapporteerde direct aan de CEO en aan het board of directors. Projecten waar ik verantwoordelijk voor was hadden een budgetverantwoordelijkheid van 10-200k. Het idee was dat ik de CTO zou worden na een traject van een aantal jaren. Na de verandering in management lag dat van tafel.
Sissors schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:34:
...
Nu weet ik ook niet naar wat voor een bedrijven je kijkt, ik neem aan redelijke kleine? Want een strategische management positie bij een groot bedrijf gaan ze helemaal heel veel meer van verwachten.

Een MBA zal vast helpen, maar je blijft het probleem houden dat je geen ervaring die richting op hebt. Dus je zal toch echt ook een tussenstap moeten nemen naar dus bijvoorbeeld project / afdelings management.
Ik kijk naar de wat grotere bedrijven vanaf 300 man. Dit vanwege de beperkte groeimogelijkheden binnen kleinere bedrijven. Ik hoeft niet meteen op een hogere positie in te stromen, maar voor mij is het wel belangrijk dat het vooraf duidelijk is dat het plan is om door te groeien en dat de organisatie daar ook actief mee bezig is. Een half jaar geleden heb ik enkele gesprekken gehad bij een beursgenoteerd bedrijf in de techniek. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze die mogelijkheid tot groei niet konden garanderen. En niet een situatie wouden hebben dat ik daar op begeven moment met tegenzin zat.
wm1234 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:37:
Gozer, je bent 28 jaar oud. De reden dat ze je afwijzen is omdat je net komt kijken. Meer ervaring op doen en weer zorgen dat je ergens in het management komt, waar ook ruimte is voor doorgroei.

Verhaal rondom opleidingen geloof ik niet echt, zeker niet in die sector.

Als niemand je een kans geeft, kan je ook voor jezelf beginnen en jezelf bewijzen. Ik ken genoeg mensen van jouw leeftijd, die een technisch bedrijf hebben en zeer succesvol.
Een eigen bedrijf beginnen is ook geen kattenpis. Buiten dat heb ik het gevoel dat de grotere bedrijven dat soort posities op je cv niet serieus nemen. Mijn gevoel is zolang daar geen ASML, VDL of dergelijk bekend groot bedrijf op staat dan is het tweederangs voor hun.

[ Voor 62% gewijzigd door Spikeee op 22-07-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13
Spikeee schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:58:

[...]

Een eigen bedrijf beginnen is ook geen kattenpis. Buiten dat heb ik het gevoel dat de grotere bedrijven dat soort posities op je cv niet serieus nemen. Mijn gevoel is zolang daar geen ASML, VDL of dergelijk bekend groot bedrijf op staat dan is het tweederangs voor hun.
Ik geloof ook niet dat het idee van wm1234 was om een eigen bedrijf te beginnen met het oog op cv building, maar om bazen, inhuurmanagers, etc. lekker achter je te laten en het voor jezelf te doen tot je er klaar mee bent.

Als dat niet is wat je wilt, heb je er denk ik meer aan om eens te kijken waar het 'probleem' nu echt zit, ik ben het ergens wel met wm1234 eens dat je nog relatief jong bent en dat de gemiddelde directie in Nederland nog steeds bestaat uit 50+'ers die vinden dat je eerst 30 jaar met je voeten in de klei gestaan moet hebben voordat je aan mag schuiven.

De enige manier om hier echt achter te komen is het gesprek aan gaan. Men wordt 'later van bovenaf teruggefloten' geef je aan. Ik mag aannemen dat hier een betere reden achter zit dan 'mag niet'. Krijg dat eens helder, ga het gesprek aan met de mensen in die posities. Check welk pad zij hebben doorlopen en welke stappen jij moet maken om ook daar te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

In mijn omgeving hebben de jongere personen ondertussen allemaal masters / phd's en die lijken wel kansen te krijgen. Ik heb het gevoel dat er toch op mijn HBO papiertje word neergekeken.
Hier sla ik even op aan ;) Heel goed dat je ambitie hebt en je verder wilt groeien, maar vergelijk je niet met anderen. Dat is echt een recept voor een ongelukkig en onvoldaan leven. Om maar te zwijgen over risico's als burn-outs. Je bent 28 jaar en verdient bijna 2x een modaal salaris! Ik heb het even uitgerekend en dat is ongeveer 10k minder dan het maximale salaris voor de hoogste managementposities bij de organisatie waar ik voor werk (overheidsinstantie, ~500 medewerkers).

Persoonlijk denk ik dat je te snel wil, en misschien ook wel te snel de 'corporate ladder' bent opgeklommen. Geef het een aantal jaar, doe meer ervaring op en inderdaad wellicht verdiepende cursussen/studies. Dan kom je er vanzelf. Maar ga wel bij jezelf na waaróm je dit wil.

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Spikeee schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:58:
Was een scale-up met 55 man in dienst...... Ik rapporteerde direct aan de CEO en aan het board of directors........ Het idee was dat ik de CTO zou worden na een traject van een aantal jaren. 7
Het is leuk dat een mini bedrijfje met 55 fte (neem ik aan al kan je door parttimers ook nog minder fte's hebben) strooit met CxO titels etc. Maar praktisch gezien heeft zo'n functie een hele andere schaal dan bijvoorbeeld een bedrijf met 500-1000 fte. Nu zie ik vaker bij startups dat er een handvol mensen werken (waarvan het meeste deels eigenaar zijn) en iedereen een CxO titel heeft gekregen. Dan huren ze nog een Senior Lead in, die eigenlijk net een boek PHP voor dummies heeft opengeslagen.

Neem dat ook mee, dat hoewel jij jezelf wellicht al in CxO posities ziet zitten, dit echt kan verschillen op basis van schaal en volwassenheid van de organisatie. Verder zal een HBO over het algemeen niet als een minpunt gezien worden (ok in bepaalde academische of echte onderzoekshoeken wel). Juist ervaring (je moet nog 40 jaar tot pensioenleeftijd, he ;)) zal een zwak punt blijven. En ja dat komt gewoon met jaren :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1