Tegelvloer verwijderen ten behoeve van vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wiebe015
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 16:26
Beste allemaal,

In oktober dit jaar krijgen wij de sleutels van ons (voor ons) nieuwe huis. Nu ben ik aan het proberen zo veel mogelijk vooraf geregeld te krijgen. Wij hadden het plan om op de hele begane grond vloerverwarming in te laten frezen. Nu blijkt helaas dat onder de huidige PVC clickvloer nog een tegelvloer met laag egaline ligt :(

Direct hierin frezen raden verschillende vloerverwarmingsbedrijven af en die geven eigenlijk allemaal aan dat de egaline+tegels er eerst uit moeten. Wat denken jullie hiervan? Is dit een beetje fatsoenlijk (zelf) eruit te krijgen? Het gaat in totaal om ongeveer 55 M2 oppervlakte.

Wat foto's van hoe het erbij ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrZgdzrr4mAKo6pFmA0WkFYlCM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcv1pKtdUEwmEbRfWynj9mAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV5IF9CA3momU1grcpNyOjxHAS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfG7bSqAWfPVwEOul7lYRKpd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 11:57
Klopboor met beitel - Juiste naam = breekhamer huren / lenen of kopen en eruit hakken. zo gepiept (wel netjes doen)
(denk ik)

https://www.google.com/se...-b-d#imgrc=isunehnhv_eKpM

[ Voor 72% gewijzigd door Silver7 op 21-07-2022 12:35 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
Ja, dat is een karwei wat je prima zelf kan. Materiaal 2 dagen huren en raggen maar. Containtertje huren voor het puin en klaar ben je.

Maar dat verschilt per persoon ook, ik vind dit soort klusjes altijd wel leuk om te doen :P

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 20:09
Wij hebben het wel door de tegels laten frezen.
Het klopt dat ze er niet happig op zijn omdat het frezen een _stuk_ langer duurt.
Ik wilde het perse wel omdat de thermische massa dan een stuk hoger is dan 'alleen' een beton of zandcement ondergrond.

Waar ze normaal een half dagje tot dagje mee bezig zouden zijn, heeft ze nu 3 dagen gekost en wat extra slijpschijven, maar ik had het er wel voor over.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 18:13
Het kan wel maar het frezen gaat zoals @Dr Pro aangaf een stuk langzamer en de slijpfrezen slijten harder. al met al wordt het dan dus ook een stuk duurder.

Zelf tegels er uit bikken is niet heel veel werk met een breekhamer en platte beitel. Let wel dat er daarna bij het egaliseren extra egaline op moet om het hoogteverschil van de resten tegellijm op te heffen. Standaard gaan ze uit van een laag van 1mm ofzo, kan dus zijn dat er dan 3-4mm op moet.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Gezien de soort tegel is het al wat ouder. Vaak tik je deze er wel makkelijk uit omdat de lijmen minder sterk.

koop zoiets (ook een op reserve) en ws tik je ze er zo uit.

https://www.ecotools.nl/catalogsearch/result/?q=tegelbeitel

• Wiebe015
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 16:26
Dank allen! Klinkt vrij positief allemaal. Ik twijfelde zelf over de egaline op de tegels maar dat zou dan goed te doen moeten zijn.

Door de tegels frezen wilden ze liever niet doen met het risico dat de tegels na verloop van tijd los kunnen gaan zitten en dus omhoog kunnen komen door de nieuwe vloer.
Terrz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:03:
...

Zelf tegels er uit bikken is niet heel veel werk met een breekhamer en platte beitel. Let wel dat er daarna bij het egaliseren extra egaline op moet om het hoogteverschil van de resten tegellijm op te heffen. Standaard gaan ze uit van een laag van 1mm ofzo, kan dus zijn dat er dan 3-4mm op moet.
Bij het egaliseren na het leggen van de vloerverwarming? Of ervoor? Ik kreeg al te horen dat met een beetje pech er voor het frezen ook nog geegaliseerd moet worden, afhankelijk van hoe de tegels eruit komen. Maar las in verschillende topics hier dat de meningen daarover nogal verdeeld zijn...

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wiebe015 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:52:

Bij het egaliseren na het leggen van de vloerverwarming? Of ervoor? Ik kreeg al te horen dat met een beetje pech er voor het frezen ook nog geegaliseerd moet worden, afhankelijk van hoe de tegels eruit komen. Maar las in verschillende topics hier dat de meningen daarover nogal verdeeld zijn...
Ervoor, als je vloer onder de tegels niet vlak is of er resten lijm zitten zal er eerst geëgaliseerd worden, dan gefreesd en daarna weer geëgaliseerd na het inbrengen van de verwarmingsbuizen.

I have stability. The ability to stab.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik krijg in oktober ook de sleutels van mijn nieuwe huis en ook ik wil vloerverwarming leggen in een vloer waar nu (natuursteen) tegels liggen.

Ik deel de ervaring dat veel bedrijven niet happig zijn op het frezen door tegels, maar wanneer je laat blijken de daadwerkelijke gevolgen en risico’s te begrijpen willen ze het vaak toch wel doen.

Belangrijk om te weten of de tegels gelijmd zijn of in de specie liggen. Wanneer ze gelijmd zijn, kan je ze er relatief makkelijk zelf uit halen en is er een grotere kans bij frezen dat ze los komen.
Als ze in de specie zijn gelegd, is eruit halen lastig (je moet wsl de hele cementvloer mee er uit halen), maar zal frezen juist wsl beter gaan omdat de tegels over het algemeen beter vast liggen.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 11:56

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 18:13
Wiebe015 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:52:
Dank allen! Klinkt vrij positief allemaal. Ik twijfelde zelf over de egaline op de tegels maar dat zou dan goed te doen moeten zijn.

Door de tegels frezen wilden ze liever niet doen met het risico dat de tegels na verloop van tijd los kunnen gaan zitten en dus omhoog kunnen komen door de nieuwe vloer.

[...]

Hoeft niet voor het frezen, hier in ieder geval niet gedaan. Twee maal egaliseren is ook erg duur.

Volgorde van hoe we hier gedaan hebben:
- Tegels verwijderen met boorhamer
- Ergste uitstekende delen/restanten weg bikken (Evt met lange lat oid over de vloer).
- infrezen
- leidingen leggen
- sleuven dichtsmeren
- egaliseren
- PVC plakken
Pagina: 1