Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AldoRaine
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 11:35
Hallo mede-Tweakers,

In oktober gaan we verhuizen naar onze nieuwe woning, er zijn nog geen zonnepanelen aanwezig dus willen meteen het hele dak vol leggen, het plan is ook om over te gaan op een warmtepomp voor verwarming en warm water dus willen hier genoeg voor opwekken.

We hebben een schuin hoofdak met dakkapel en eventueel een plat dak op onze uitbouw.

Nu 1 offerte binnen, heb er nog meer aangevraagd dus zodra deze binnen zijn zal ik dit aanvullen.
Foto's
Members only: foto's
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Hoofddak met eventueel de dakkapel (+- 5,1 * 10)
Dak van uitbouw (+- 5.1*2,4)

Huis gelegen op het zuid-westen(meer op het westen dan op het zuiden)
Schaduw
Geen bomen maar wel schaduw van het huis zelf.
Jaarverbruik
Nog niet bekend
Huidige elektriciteitsaansluiting
Members only: Foto meterkast
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Budget en doel
Doel is om zo veel mogelijk panelen te leggen op de beperkte dakruimte
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren
Bijhouden van data
Graag in home assistant
Reeds verkregen offertes
Enphase systeem met 21 hyundai 400wp panelen en IQ7+ micro-omvormers; ~€11.000 ex btw

Ikea Sea Solar:
12 x Trina Vertex TSM-DE09.05 390Wp FB panelen
1 x Goodwe GW4K-DT 3-fase omvormer; 5600 ex btw
Regio
Utrecht

Ik twijfel nog of ik de uitbouw wel mee wil laten nemen, er passen hier waarschijnlijk 4 panelen maar deze liggen een groot gedeelte van de dag niet in de zon, heeft dit kwa opbrengst wel zin? Mocht ik me later bedenken durf ik ze hier zelf ook nog wel te leggen aangezien het een makkelijk bereikbaar plat dak is.

De offerte die ik nu heb bevat micro-omvormers, het lijkt me dat deze situatie ook kan met een string omvormer. Verlies ik dan veel kwa opbrengst en zou dit ook gaan werken samen met de panelen op de uitbouw?

Ik heb ook enkele discussies gezien mbt panelen op de dakkapel, in de offerte die er nu ligt is deze meegenomen maar ik lees in sommige topics ook verhalen over lekkages. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik zie geen schaduw van betekenis; dus is Enphase overbodige luxe die ook niet meer zal opleveren. Maar voor een Enphase systeem is de prijs niet extreem slecht.

Met een string systeem zou de prijs 1-2K lager moeten kunnen.

De foto is te onscherp.... Is dat een 3 fase aansluiting?
Ik zie maar 2 ALS, dus het is waarschijnlijk niet echt 3 fasig aangesloten. Zie ik een kookgroep? Zitten de beide automaten op dezelfde fase? Dan kun je op een 3x25 de hoofdzekering overbelasten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AldoRaine
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 11:35
Ronald schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:36:
Ik zie geen schaduw van betekenis; dus is Enphase overbodige luxe die ook niet meer zal opleveren. Maar voor een Enphase systeem is de prijs niet extreem slecht.

Met een string systeem zou de prijs 1-2K lager moeten kunnen.

De foto is te onscherp.... Is dat een 3 fase aansluiting?
Ik zie maar 2 ALS, dus het is waarschijnlijk niet echt 3 fasig aangesloten. Zie ik een kookgroep? Zitten de beide automaten op dezelfde fase? Dan kun je op een 3x25 de hoofdzekering overbelasten.
Bedankt voor je reactie, ik heb gevraagd of ik ook een offerte kan krijgen met een string omvormer ipv micro-omvormers.

De meterkast weet ik ook niet precies wat er in zit, dit is de enige foto die ik nu heb, zitten nog niet in het huis. De installateur waar ik de offerte al van heb kan dit gereed maken voor de zonnepanelen+warmtepomp dus dit laat ik dan bij de installatie ook doen. (3-fase met 24 modules voor een meerprijs van €400)