Ik moet een provider gaan kiezen, help!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Keuzestress :P.

Ik heb glasvezel aangevraagd, en die is aangelegd. Dat wil zeggen, ik heb zo'n groene draad gekregen die is afgemonteerd in mijn meterkast, maar er zit nog geen signaal/provider op. Glasdraad Drenthe is nog wat afrondende werkzaamheden aan het uitvoeren, maar ik moet dus binnenkort een provider gaan kiezen.

Een ding is zeker, Ziggo komt er hier nooit meer in. Ik heb heel veel jaren gewacht op dit blijde moment, en dit zijn mijn keuzes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUMnR4dyPv5kZiIQs-noIWIH4uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7Yhg2wE6sh3zxQoCcpz8y3H.png?f=fotoalbum_large

Nu, er zitten er een hoop bij waar ik geen ervaring mee heb. Ik heb een abonnement van T-Mobile op mijn mobiel, ik weet niet of daar nog voordeel aan te behalen is, en Oxxio krijg ik gelijk een beetje een onderbuikgevoel bij, mijn zus had ooit internet van ze (geen glas) en de betrouwbaarheid + service waren voor haar prut. Ook online en youfone doen mij een beetje 'budget' aan.

Ik ben een normale particulier met een thuiskantoor voor werk. Voornaamste internetgebruik is Streamen (Netflix en Disney enzo) en online gamen waarbij latency voor mij veel belangrijker is dan bandbreedte, want dat heb je toch wel genoeg. Ik heb momenteel 300/30 maar volgens Ziggo (kreeg net weer een mailtje mag ik GRATIS EN VOOR NIETS een nieuw modem ontvangen om mijn graties nieuwe speedboost naar 350/35 te gaan gebruiken :P. Mja, too little, too late :P.

Mijn huidige maandbedrag is 59 euro. Dat is prima, minder mag, paar euro er over is ook prima, als het maar 1) retebetrouwbaar is 2) lage latency maar vooral 3) excellente klantenservice. In plaats van alle providers af te gaan en zoeken naar shit heb ik liever de vraag beantwoord van de tweakers: Welke van deze keuzes is nou echt met afstand de beste provider? Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze allemaal wel een abo aanbieden met minimaal 300mbit aan bandbreedte, dus dat is niet echt een factor in de keuze.

- edit -

Meer info is inderdaad handig. Ik wil geen router van ze, ik heb mijn eigen Unifi netwerk + USG en behoef dus alleen een (bridged!) modem. Daarbij zoek ik alleen internet, ik hoef geen telefonie en/of TV erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-07-2022 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:07
T-mobile geeft best wat korting als je zowel internet als telefonie bij hun neemt, en naar mijn ervaring is het extreem stabiel. Maar ja, het is een beetje een budget partij als het gaat om klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou de afweging maken in hoeverre je iets van je ISP nodig hebt anders dan licht + internet.
Wil je een router van ze afnemen en gebruiken of heb je iets zelf als een echte Tweaker?

Zo ja, leveren ze allemaal internet via glasvezel en verschilt het amper. Ik zou gewoon kiezen voor de goedkoopste en mijn eigen router er aan hangen. (Na de NTU/FTU). Zeker als je geen IPTV en VoIP van ze wilt. Zoals je al aangaf eventueel combinatievoordelen bekijken en een keuze maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:45
Ik zit al jaren bij de budget providers Oxxio, Youfone, nu Budget thuis.

Allemaal maken ze gebruik van het KPN netwerk. De experiabox die ik ontvang heeft zelfs in het webportaal het KPN logo erin staan.

Qua service zijn ze inderdaad minder goed te bereiken. Maar als er een grote storing is in de wijk is dat voor KPN.

Allemaal sturen ze gewoon kosteloos een mannetje om je experiabox aan te sluiten ook al kun je dat prima zelf bij een nieuw abonnement.

Qua snelheden weet ik niet hoe t zit. Maar met de laagste variant in mijn omgeving kom ik altijd prima uit. En het scheelt weer een paar centen.

Daarnaast stap ik bijna elk jaar over om weer een kortingsactie mee te pakken.

Je krijgt dan een nieuwe experiabox en er komt weer iemand langs om de stekkers erin te steken. Gaat altijd goed, signaal vervalt ook pas als de verbinding daadwerkelijk omgezet wordt.

Heb eenmaal een vertraging gehad van 3 weken. Maar dat was omdat ze de glasvezelkast niet open kregen ivm een uitgezette deur. Huidige abbo blijft dan doorlopen, nieuwe start wat later.

Was de overstap van Youfone naar budgetthuis geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:26
Oxxio kan je al uit de lijst halen, die levert geen internet/TV meer. Alle Oxxio klanten zijn overgegaan naar KPN.
Telfort kan je ook van die lijst schrappen. Alle klanten zijn ook al geruime tijd over naar KPN zelf.
XS4All is nu gewoon een label van KPN maar je zit gewoon bij KPN tegenwoordig. Je maakt ook gewoon gebruik van dezelfde servicedesk van KPN (wel met wat extra zogenaamde skills)
Budget koopt zijn diensten gewoon in bij KPN inclusief apparatuur. Alleen heb je een keer de servicedesk nodig dan heb je de kans dat het wat langer duurt als een oplossing vanuit KPN moet komen.
KPN is KPN met zijn eigen servicedesk en diensten. Goede ervaring mee. Ik haal er voordeel mee door combineren.
T-Mobile kan je voordeel krijgen omdat je al bij T-Mobile zit. Heb zo geen gebruikers ervaring en durf zo ook niet te zeggen op welke wijze ze via glasdraad leveren maar gezien het aanbod gok ik via KPN.

JAls je hoofdzakelijk streamt is je TV product minder belangrijk gok ik. Want Online en Freedom hebben het Canal Digitaal TV product en daar zijn de ervaring wisselend mee.

Fiber en Stipte zou ik bij weg blijven. Service staat niet echt goed aangeschreven.

Je eigen modem zou bij elke provider mogelijk moeten zijn tegenwoordig. Maar hou er rekening mee dat je geen support krijgt. Bij een storing zou je vaak eerst het modem van de provider moeten aansluiten om uit te sluiten dat het niet in jouw eigen apparatuur zit. Dit is vrij algemeen.

Verder gewoon eens in de diverse prijsvergelijkers je wensen invullen en eens kijken wat er uit komt.
Alternatief is een excel maken en alle providers stuk voor stuk zelf bekijken.

Als ik een shortlist zou maken uit deze providers zou ik kijken naar KPN, Budget, T-Mobile en Freedom.
Gaat in prijs aardig uiteen maar ligt ook aan je wensen.
Als voorbeeld kom ik erachter dat men extra diensten die ik afneem i.c.m. mobiel ik goedkoper uit ben bij KPN dan bij b.v. Budget. Plus ik de extra's niet dan zou ik ergens anders goedkoper uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Kun je is checken op Tweak.nl? Vreemd dat die er niet tussen staat.

Als je internet only wil dan is die het goedkoopste en al helemaal als je per jaar betaald

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
tweak.nl is lang niet overal beschikbaar hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
RobbyTown schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:57:
Kun je is checken op Tweak.nl? Vreemd dat die er niet tussen staat.

Als je internet only wil dan is die het goedkoopste en al helemaal als je per jaar betaald
Ik heb al een check gedaan via Tmobile maar het netwerk is nog niet aangemeld, zij zeggen alleen nog maar ADSL te leveren momenteel. Ik zie het busje ook nog af en toe rijden in de straat om hier en daar verbindingen te leggen, dus ze zullen nog aan het afronden zijn.

Ik heb glasdraad gebeld over 'hoe nu verder' (de mijne ligt er al twee weken) maar ze hebben nog een 'uitroepteken' op mijn verbinding, ze zoeken het uit en mailen me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:36
Je kunt nog even checken bij netrebel.nl deze staat vaak niet in de overzichten van providers. Is interessant als je alleen internet wil.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Gaat het om internet only of ook IPTV en bellen?

Bij T-mobile is het met internet en IPTV easy, je hebt dan ook de optie om zonder settopbox te kijken, met een Android TV box of AppleTV. Werkt hier iig prima.

TV en internet gaan op hun huidige platform over hetzelfde VLAN (VLAN300 tagged met DHCP op WAN). Met telefonie geen ervaring. Vaste lijn is m.i. niet meer van deze tijd en vooral om mensen lastig te vallen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

muisje1997 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:58:
tweak.nl is lang niet overal beschikbaar hoor ;)
True. Maar die flyers zijn ook niet altijd even up-to-date.

Wel mooi dat rapidxs erop staat. Leveren alleen internet only en zijn vrij onbekend. Iets duurder dan Tweak, service en kwaliteit van rapidxs geen ervaring, en weinig over te vinden (de NL tak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb ondertussen reviews gelezen over RapidXS (best slecht, ook hier op Tweakers). Ook Tmobile komt er heel slecht vanaf. Sommige van de keuzes in de lijst zijn blijkbaar eigendom van een en dezelfde eigenaar als andere opties...

De enige keuze die ik tot nu toe bekeken heb die er niet verschrikkelijk vanaf komt is KPN begrijp ik? Het zal me eerlijk gezegd worst wezen of ze 300, 500 of 1000mbit aanbieden, alles wat gelijk aan of beter is dan mijn huidige snelheden is prima zat, vooral de latency moet beter, en de service.

Op basis van het bovenstaande schrijf ik dus voorlopig af:

- RapidXS (en daarmee ook W3Serve en Multifiber, zelfde bedrijf)
- T-Mobile (het regent klachten op diverse sites, jammer van de korting maar ik wil absoluut geen gezeik)
- Oxxio (levert niet meer)
- Telort (idem)
- Fiber.nl (wederom een tsunami aan klachten over te vinden)
- Stipte (ook veel gezeik gevonden)
- Kliksafe (weinig over te vinden, maar wel klachten)
- Youfone (vooral over de klantenservice veel klachten gevonden)
- Online (idem)

Dan blijven dus nog over:

- KPN/XS4all (schijnbaar wel een OK keuze)
- SNLR (nog weinig over gevonden), schijnt bij TriNed te horen maar dan met hogere snelheden)
- Budgetthuis
- Solcon (soms goed, soms slecht, nog niet genoeg info)
- Freedom (schijnen erg nieuw te zijn, nog kinderziektes in het bedrijf)

Mja, dat maakt de lijst wel een stuk korter! Op basis van wat ik nu weet ben ik geneigd om dan maar gewoon te roepen 'doe maar KPN' (devil you know vs devil you don't beslissing). Iemand moverende redenen om een ander te pakken?

- edit -

KPN geeft aan dat het netwerk nog aangelegd word, en dat ze pas vanaf december verwachten te kunnen leveren. Ook SNLR en Budgetthuis (h)erkennen het nieuwe glasnetwerk nog niet, dus de enige waar ik nu info kan opvragen is Freedom, die heb ik dus een mail gestuurd.

Freedom geeft je de optie om een 'modem' te huren of kopen, of je eigen te gebruiken. Ze bieden dan echter een Fritzbox 7590 aan, een router met modem dus. Moet ik gewoon weer gaan bridgen, kan mijn Unifi USG dit zelf of is er met glasvezel nog een derde optie?

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-07-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:39

Zorian

What the fox?

Een vriend van me heeft SNLR en hoor ik eigenlijk nooit mopperen erover. Ze zijn/waren ook altijd de internetprovider bij Campzone weet ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 14:34
Wij hebben sinds 2 jaar glasvezel en hebben de eerste periode Solcon gehad.
Op zich was er met de levering niets mis. Echter waren er veel storingen (tot voor kort nog) op het netwerk ansich. Iets waar Solcon zelf weinig aan kon doen.

Echter hoorde je nooit iets over een storing oid. Bij vragen reageerde ze maar amper en zelfs 2 officiele klachten ingediend waarvan ik er op 1 ook nog steeds antwoord moet krijgen.
Bij elke storing moest ik van andere ISP horen wat er aan de hand was.

Sinds een half jaar overgestapt naar een andere ISP (lokaal, staat niet in je lijstje). Zelfde storingen (nog steeds op het netwerk) maar je wordt iig op de hoogte gehouden wat ik toch bijzonder fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Natuurlijk een n=1, maar heb zelf sinds maart t-mobile glas. Totaal geen klachten mee gehad.

Misschien nog wel een goeie om in de gaten te houden. De prijzen kunnen wisselen afhankelijk van het type netwerk. KPN heeft een tijdje terug de wholesale kosten verhoogd voor externe partijen waarna al die abonnementen een stuk duurder zijn geworden.

Volgens mij ging het daardoor bij t-mobile (voorbeeld, dat ik toevallig toen had bekeken) van 4x euro naar 5x euro per maand. Maar alleen voor aansluitingen die via kpn glas gingen.
Dat zal voor andere meeliftende providers waarschijnlijk niet anders zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@HTT-Thalan goed onderzoek gedaan.

Onthoud 1 ding klagen doen mensen sneller dan een uitermate tevreden review schrijven. Vooral bij de telecom (T-Mobile, VF, ...) is het wonder dat ze eigenlijk nog klanten hebben als je de klachten regen ziet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:56:
Op basis van het bovenstaande schrijf ik dus voorlopig af:
Besef wel dat mensen die willen klagen hun weg op internet wel weten te vinden. Mensen die tevreden zijn doen over het algemeen weinig uitspraken over hun tevredenheid. Zo werkt de (Hollandsche) mens nou eenmaal. Wat je op internet gaat vinden is over het algemeen maar een klein deel van de totale klantenkring van een bedrijf.

Hier al een aantal jaren glasvezel van KPN, een 50/50 abonnement omdat ik simpelweg niet meer nodig heb dan dat. Ik ga echt geen moeite steken om op welke website dan ook een uitgebreide review te schrijven dat het internet prima werkt. Dart mijn download op 70Mbit zit in plaats van 50, dat ik de klantenservice niet nodig heb gehad voor, tijdens of na de installatie of dat ik ontevreden ben over hun modem. Dat laatste is al een paar jaar opgelost door het modem alleen als modem te gebruiken en de wifi en andere zaken op mijn eigen apparatuur te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zit hier bij kpn. Nooit gezeur. Nemen ook tv af, en hebben kastje erbij die weggewerkt zit (AB werkt met RF). Ideaal.

Jaarlijks ff bellend dat je korting wilt en hoppa.

200/200 mbit
TV + opnemen
incl. korting gemiddeld 55 eu per maand (Y)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Groene kabel is hier Coax, en oranje glasvezel.
HTT-Thalan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:03:

Ik heb glasvezel aangevraagd, en die is aangelegd. Dat wil zeggen, ik heb zo'n groene draad gekregen die is afgemonteerd in mijn meterkast, maar er zit nog geen signaal/provider op. Glasdraad Drenthe is nog wat afrondende werkzaamheden aan het uitvoeren, maar ik moet dus binnenkort een provider gaan kiezen.

Een ding is zeker, Ziggo komt er hier nooit meer in. Ik heb heel veel jaren gewacht op dit blijde moment, en dit zijn mijn keuzes:

Nu, er zitten er een hoop bij waar ik geen ervaring mee heb. Ik heb een abonnement van T-Mobile op mijn mobiel, ik weet niet of daar nog voordeel aan te behalen is, en Oxxio krijg ik gelijk een beetje een onderbuikgevoel bij, mijn zus had ooit internet van ze (geen glas) en de betrouwbaarheid + service waren voor haar prut. Ook online en youfone doen mij een beetje 'budget' aan.

Ik ben een normale particulier met een thuiskantoor voor werk. Voornaamste internetgebruik is Streamen (Netflix en Disney enzo) en online gamen waarbij latency voor mij veel belangrijker is dan bandbreedte, want dat heb je toch wel genoeg. Ik heb momenteel 300/30 maar volgens Ziggo (kreeg net weer een mailtje mag ik GRATIS EN VOOR NIETS een nieuw modem ontvangen om mijn graties nieuwe speedboost naar 350/35 te gaan gebruiken :P. Mja, too little, too late :P.

Mijn huidige maandbedrag is 59 euro. Dat is prima, minder mag, paar euro er over is ook prima, als het maar 1) retebetrouwbaar is 2) lage latency maar vooral 3) excellente klantenservice. In plaats van alle providers af te gaan en zoeken naar shit heb ik liever de vraag beantwoord van de tweakers: Welke van deze keuzes is nou echt met afstand de beste provider? Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze allemaal wel een abo aanbieden met minimaal 300mbit aan bandbreedte, dus dat is niet echt een factor in de keuze.

- edit -

Meer info is inderdaad handig. Ik wil geen router van ze, ik heb mijn eigen Unifi netwerk + USG en behoef dus alleen een (bridged!) modem. Daarbij zoek ik alleen internet, ik hoef geen telefonie en/of TV erbij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:52:
Groene kabel is hier Coax, en oranje glasvezel.

[...]
Onder mijn vloer in de kruipruimte liggen inderdaad nog enkele groene coax kabels (die door de vorige bewoner al slecht aangelegd waren, veel signaalverzwakking en slechte stekkers) maar we hebben TV er helemaal uitgegooid. Er is altijd pulp op te zien, gemixed met reclame, en de enige echt interessante dingen waren op NL 1 2 en 3. Daarom hebben we nu gewoon een NPO Start abo :).

Maarrrr de glasvezel is óók groen. Wel iets dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hier t-mobile, sinds 3 jaar, nooit problemen, erg snelle verbinding en gebruik toch mijn eigen wifi router dus dan is de dekking in elk geval ook goed.

Vooral in combinatie met een mobiel abbo is het een goede deal. Geen problemen, dus ook nooit de klantenservice nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46

[Afbeelding]

- edit -

Onthoud dat t-mobile hun internet weer via KPN regelt dus ALS je ooit problemen krijgt dan duurt het veel langer voordat het word opgelost indien een monteur langs komt, mijn ervaring met t-mobile is ook alles behalve goed.

Ik raad dus iig t-mobile AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:26
Qua thuis gebruik ben ik zelf voor KPN gegaan, goeie ondersteuning voor Unifi eigen router. je mag vrij veel op het netwerk (thuis) waar mijn interesse ligt.

Goede uptime, nooit gezeik altijd netjes vooraf melding als het netwerk er uit gaat en dat is vaak in de nacht.
kosten zijn wel wat hoger dan bij een budget dienst. maar veel updates voor mijn tv box.

Persoonlijk zit ik er met 2 mobiele abbo's TV en Internet en betaal iets meer als 80 euro volgens mij 4 en 12 GB in de maand.

Providers zijn altijd ruk in sommige gebieden, wat hebben je buren bijvoorbeeld? (kan je ook aan de wifi naam zien :D)

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
maubaan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:35:
Qua thuis gebruik ben ik zelf voor KPN gegaan, goeie ondersteuning voor Unifi eigen router. je mag vrij veel op het netwerk (thuis) waar mijn interesse ligt.

Goede uptime, nooit gezeik altijd netjes vooraf melding als het netwerk er uit gaat en dat is vaak in de nacht.
kosten zijn wel wat hoger dan bij een budget dienst. maar veel updates voor mijn tv box.

Persoonlijk zit ik er met 2 mobiele abbo's TV en Internet en betaal iets meer als 80 euro volgens mij 4 en 12 GB in de maand.

Providers zijn altijd ruk in sommige gebieden, wat hebben je buren bijvoorbeeld? (kan je ook aan de wifi naam zien :D)
Mijn buren zitten op Ziggo maar mijn Unifi setup draait 1) ook op 5ghz) en 2) doet een hele goeie job interferentie buiten te houden. Mijn antennes schreeuwen niet alleen harder, de setup monitort ook constant de omgeving en past aan waar nodig. Het enige waar ik soms last van heb is het vliegtuig van de overbuurman, maar verder hoef ik nergens rekening mee te houden qua wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mugenmarco schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Onthoud dat t-mobile hun internet weer via KPN regelt dus ALS je ooit problemen krijgt dan duurt het veel langer voordat het word opgelost indien een monteur langs komt, mijn ervaring met t-mobile is ook alles behalve goed.

Ik raad dus iig t-mobile AF.
Voor hoe ik het begrepen heb komt T-Mobile in 2 smaakjes: eentje waarbij ze zelf A-Z in beheer hebben (ODF) en eentje waarbij ze eigenlijk een soort reseller van KPN zijn (WBA). Over die laatste variant zie ik veel klachten. Zelf heb ik (op inmiddels 2 adressen) de eerste variant en dat is rock solid. Then again, N=1 (of 2 eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

KPN hier met Edgerouter 4 rechtstreeks aan de NTU gehangen, Unifi AP en PoE switch van ubiquiti ertussen. Experiabox staat te verstoffen in z'n doos. Bevalt me prima al een jaar+ geen storingen gehad.

PS: Ik zou even kijken wat de max doorvoersnelheid van die USG is (USG pro 4 kan 400mbit aan, USG 3P 250mbit en USG 150mbit lees ik). Meen ergens te hebben gelezen dat die 250mbit was. Dat maakt je abonnement kiezen ook makkelijker.

[ Voor 37% gewijzigd door Jivebunny op 21-07-2022 15:06 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 19:45
Wij zaten voorheen bij Telfort en tegenwoordig bij KPN, we gebruiken ons eigen modem (FritzBox) en dat bevalt goed. De verbinding is veel stabieler en sneller dan toen we nog op xDSL zaten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:03
Hiep hoi, gefeliciteerd. Bij mij komen ze er ook nooit meer in. Ik was jaren Ziggo promotor, maar door hun werkwijze rondom het oplossen van een storing ben ik brand-detractor geworden. Naast Ziggo, Beter Bed en Ikzoekeenschoonmaakster.nl / Hulp-in-huis BV staat er niet zoveel op mijn blacklist, dus je moet wel goed je best hebben gedaan om daar te geraken. :D
[Afbeelding]

Ik ben een normale particulier met een thuiskantoor voor werk.
...
Als je bereik thuis op mobiel goed genoeg (en dus snel) is dan zou ik me niet zo'n zorgen maken om betrouwbaarheid. Mocht je nieuwe provider er een keer lang uitliggen dan kun je altijd terugvallen op je mobiel. Het is dan wel fijn als je internet van dezelfde provider komt als je mobiel, want bij een grote storing kunnen ze je dan een forse gratis databundel geven voor je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
HenkEisDS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:06:
[...]

Hiep hoi, gefeliciteerd. Bij mij komen ze er ook nooit meer in. Ik was jaren Ziggo promotor, maar door hun werkwijze rondom het oplossen van een storing ben ik brand-detractor geworden. Naast Ziggo, Beter Bed en Ikzoekeenschoonmaakster.nl / Hulp-in-huis BV staat er niet zoveel op mijn blacklist, dus je moet wel goed je best hebben gedaan om daar te geraken. :D

[...]

Als je bereik thuis op mobiel goed genoeg (en dus snel) is dan zou ik me niet zo'n zorgen maken om betrouwbaarheid. Mocht je nieuwe provider er een keer lang uitliggen dan kun je altijd terugvallen op je mobiel. Het is dan wel fijn als je internet van dezelfde provider komt als je mobiel, want bij een grote storing kunnen ze je dan een forse gratis databundel geven voor je mobiel.
Dat is een keer voorgekomen toen men bij de constructie van de nieuwe fly-over naast het dorp een bucket door de connectie naar het dorp hebben gestoken. Maar ik heb een unlimited tmobile abo waarvan de factuur sowieso door de baas betaald word, dus gigabytes galore. Voornaamste issue is de latency, dus voor gaming minder geschikt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Hm, ik zie dat mijn USG3 nog wel een beperkende factor gaat zijn met de nieuwe provider. Met alle features uit moet ik in mijn handjes knijpen om over de 500mbit te halen denk ik, maar de UXG opvolger kost nog teveel knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

HTT-Thalan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:25:
Hm, ik zie dat mijn USG3 nog wel een beperkende factor gaat zijn met de nieuwe provider. Met alle features uit moet ik in mijn handjes knijpen om over de 500mbit te halen denk ik, maar de UXG opvolger kost nog teveel knaken.
Daarom heb ik destijds ook geen USG gekozen. Niet het meest ideale, maar goed, Edgerouter kan wel tot 1gbit, echter niet de management features zoals de USG.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Jivebunny schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:43:
[...]

Daarom heb ik destijds ook geen USG gekozen. Niet het meest ideale, maar goed, Edgerouter kan wel tot 1gbit, echter niet de management features zoals de USG.
De maximale throughput is minder een issue, ik hoop vooral dat de latency er niet onder gaat lijden :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je hebt al erg veel nuttige tips gekregen, maar vreemd genoeg heeft niemand nog gesuggereerd om je postcode in een prijsvergelijker te gooien, zoals bijvoorbeeld breedbandwinkel.nl. Je kunt dan twee verschillende dingen doen: (1) je vindt daar een goede aanbieding, waarna het loont om ook nog even naar de site zelf te surfen via een cashback-site om nog wat extra geld terug te krijgen; (2) je kijkt naar het aanbod en checkt dan je postcode op de website van de aanbieder zelf om te zien of die er nog een andere aanbieding overheen gooit. Soms kun je via breedbandwinkel een betere deal krijgen, maar soms ook via de website van bijvoorbeeld KPN of T-Mobile zelf (en als je via een cashback-site gaat, kun je vaak ook nog een flinke cashback krijgen op de site van de provider zelf).

Ik heb zelf een aantal keer een spreadsheet gemaakt om de verschillende posten te verrekenen: aansluitkosten, eventuele korting bij gebruik eigen modem (alleen Freedom.nl), eventuele meerprijs bij huur modem (zoals de Fritzbox bij KPN) en cashbacks. Ook kun je dan bijvoorbeeld combinatiekortingen meetellen. Als je bijvoorbeeld KPN neemt en dan mobiel overstapt, kun je wellicht korting op beide abonnementen krijgen via KPN Hussel, terwijl T-mobile ook goede combinatiekortingen heeft.

Wat de ervaringen betreft, ik heb sinds 2019 glas in een nieuwbouwwoning. Het eerste jaar had ik een prima verbinding via T-mobile, al viel die wel af en toe heel erg kort weg. Dat heb ik toen deels verholpen door een andere DNS-server dan die van T-mobile zelf in te stellen. Daarna kwam ik bij XS4All terecht en dat was uitstekend; daarna heeft KPN echter haar eigen dochter weggeconcurreerd door twaalf maanden maximale snelheid voor 35 euro aan te bieden en ook daar heb ik prima ervaringen mee.

Mijn suggestie is om vooral te kijken of KPN op dit moment misschien een introductie-aanbieding heeft voor 12 maanden internet met enorme korting. Dan kun je daarna altijd nog verder kijken en naar een budgetprovider gaan of korting proberen te krijgen. Als alles eenmaal werkt, heb je de klantenservice nauwelijks nodig. Of je kijkt of T-mobile een goed aanbod heeft omdat je daar al mobiel zit, maar dan zou ik wel meteen de DNS-server op Cloudflare of Google instellen na oplevering.

Aanvulling: ik moet wel zeggen dat ik hier in KPN/Reggefibergebied zit, dus er zijn providers die hier absoluut geen competitieve tarieven kunnen aanbieden omdat het netwerk van KPN is; wellicht is dat bij jou niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door fondacio op 21-07-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
totaal off topic, maar wat ben ik jaloers op die transparantie!
"u kan kiezen uit...".

In BE moeten we zelf ISP per ISP aflopen om te zien of ze bij ons kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet zomaar Rapidxs / Multifiber afschrijven.

Werkt icm Glasdraad prima (hierzo Rapidxs, Glasdraad Krimpenerwaard)

Of Netrebel

Wees blij met Glasdraad, iig genoeg keuze om alternatieve providers te proberen, waarbij je geen gebruik hoeft te maken van wederverkoop via KPN Netwerk NL (is uiteraard prima, alleen qua prijs minder aantrekkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik raad T-mobile aan. Ik heb voor €51/maand unlimited:

Onbeperkt data + bellen op je mobiel
Glasvezel 1 gbit

Die klachten zullen vooral van het begin zijn (eerste jaar), toen lag het er elke 6 maanden een dag uit.

Eigenlijk altijd DNS problemen. Sinds ik gewoon een andere DNS server heb ingesteld (1.1.1.1) 4 jaar geleden nooit meer gezeik gehad.

Aanrader.

- Edit:
Ik zie dat ze nu €75 voor hetzelfde vragen, dan zou ik gaan prijsvergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 21-07-2022 18:42 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik was nooit echt een fan van KPN (understatement) maar sinds een paar jaar doen ze het best redelijk/niet erger dan de concurrentie, en heb toen de gok gewaagd.

Afspraken werden nagekomen, incl. het 1e half jaar korting.

De monteur was op tijd, alleen kon 'ie op een gegeven moment niet verder met de installatie omdat er een breuk bleek te zijn in het stukje naar de media converter...

Moest weer een andere monteur voor komen, duurde dus paar dagen langer voor ik online kon ;)
Maar daarna geen rare dingen of helpdesk nodig gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 21:40
afraders in de lijst:
Oxxio (administratie & klantenservice is ondermaats)
Budget Thuis(Zodra je eenmaal je gegevens daar hebt, blijven ze je tig keer benaderen of je de rest van hun producten ook wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nu 7 jaar glas van KPN en welgeteld 1 keer geen internet gehad door gepland onderhoud.
Facturen kloppen ook altijd een upgraden is met een uur doorgevoerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 21-07-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zie net dat Freedom via Glasdraad Drenthe ook prima te doen is: zie https://freedom.nl/diensten/glasdraad. Als je je eigen modem gebruikt, gaat er nog €2 per maand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
fondacio schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:52:
Je hebt al erg veel nuttige tips gekregen, maar vreemd genoeg heeft niemand nog gesuggereerd om je postcode in een prijsvergelijker te gooien, zoals bijvoorbeeld breedbandwinkel.nl. Je kunt dan twee verschillende dingen doen: (1) je vindt daar een goede aanbieding, waarna het loont om ook nog even naar de site zelf te surfen via een cashback-site om nog wat extra geld terug te krijgen; (2) je kijkt naar het aanbod en checkt dan je postcode op de website van de aanbieder zelf om te zien of die er nog een andere aanbieding overheen gooit. Soms kun je via breedbandwinkel een betere deal krijgen, maar soms ook via de website van bijvoorbeeld KPN of T-Mobile zelf (en als je via een cashback-site gaat, kun je vaak ook nog een flinke cashback krijgen op de site van de provider zelf).

Ik heb zelf een aantal keer een spreadsheet gemaakt om de verschillende posten te verrekenen: aansluitkosten, eventuele korting bij gebruik eigen modem (alleen Freedom.nl), eventuele meerprijs bij huur modem (zoals de Fritzbox bij KPN) en cashbacks. Ook kun je dan bijvoorbeeld combinatiekortingen meetellen. Als je bijvoorbeeld KPN neemt en dan mobiel overstapt, kun je wellicht korting op beide abonnementen krijgen via KPN Hussel, terwijl T-mobile ook goede combinatiekortingen heeft.

Wat de ervaringen betreft, ik heb sinds 2019 glas in een nieuwbouwwoning. Het eerste jaar had ik een prima verbinding via T-mobile, al viel die wel af en toe heel erg kort weg. Dat heb ik toen deels verholpen door een andere DNS-server dan die van T-mobile zelf in te stellen. Daarna kwam ik bij XS4All terecht en dat was uitstekend; daarna heeft KPN echter haar eigen dochter weggeconcurreerd door twaalf maanden maximale snelheid voor 35 euro aan te bieden en ook daar heb ik prima ervaringen mee.

Mijn suggestie is om vooral te kijken of KPN op dit moment misschien een introductie-aanbieding heeft voor 12 maanden internet met enorme korting. Dan kun je daarna altijd nog verder kijken en naar een budgetprovider gaan of korting proberen te krijgen. Als alles eenmaal werkt, heb je de klantenservice nauwelijks nodig. Of je kijkt of T-mobile een goed aanbod heeft omdat je daar al mobiel zit, maar dan zou ik wel meteen de DNS-server op Cloudflare of Google instellen na oplevering.

Aanvulling: ik moet wel zeggen dat ik hier in KPN/Reggefibergebied zit, dus er zijn providers die hier absoluut geen competitieve tarieven kunnen aanbieden omdat het netwerk van KPN is; wellicht is dat bij jou niet zo.
Kan ik simpel over zijn: omdat het netwerk nog niet 100% af is (zo blijkt) staat het nog niet als opgeleverd geregistreerd. Daarom gaat de fiber check bij veel providers mank en krijg ik er geen aanbod voor te zien, ondanks dat mijn verbinding het al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 10:29
Ik zit sinds 6 maanden bij Freedom en dat bevalt uitstekend. Voornamelijk omdat ik zo'n "oude XS4All-er" ben en ik de doelstellingen van Freedom ondersteun.
Rechtstreeks de Unifi Dream Machine Pro aan de FTU hangen, settings van hun website overgenomen en het werkt. Één keer de klantenservice nodig gehad over iets onbenulligs en kreeg direct een medewerker aan de lijn die daadwerkelijk verstand van zaken had. In het verleden hebben ze wat problemen gehad (kinderziektes die je zelf ook noemde). Ik vind mezelf wel een "poweruser" (vast IPv4 adres én volledig IPv6 block, jeuj) en heb tot nu toe dus niks aan te merken. Toegegeven, het zijn pas 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:22

jurroen

Security en privacy geek

Gezien het geen vereiste is om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, latency/stabiliteit heel belangrijk zijn, kijk eens naar A2B. Zij kunnen ook leveren via het KPN netwerk en passen binnen het budget. En als alternatief daarop is er ook Helden van Nu.

Let wel: beiden noemen het 'zakelijk internet', maar je hebt er geen bedrijf voor nodig; ze leveren ook aan particulieren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
jurroen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:22:
Gezien het geen vereiste is om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, latency/stabiliteit heel belangrijk zijn, kijk eens naar A2B. Zij kunnen ook leveren via het KPN netwerk en passen binnen het budget. En als alternatief daarop is er ook Helden van Nu.

Let wel: beiden noemen het 'zakelijk internet', maar je hebt er geen bedrijf voor nodig; ze leveren ook aan particulieren.
A2B registreert fiber, dus ik heb een mail gedaan voor offerte. Helden van Nu zegt dat ik alleen ADSL kan krijgen (dus die zien de verbinding nog weer niet opgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:22

jurroen

Security en privacy geek

HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:36:
[...]

A2B registreert fiber, dus ik heb een mail gedaan voor offerte. Helden van Nu zegt dat ik alleen ADSL kan krijgen (dus die zien de verbinding nog weer niet opgeleverd).
Ik werk voor een partner van A2B; als je mij een DM kunt sturen met je postcode/huisnummer kan ik kijken of het in de interne opleverstraat ook daadwerkelijk KPN is die gezien wordt - of dat het mogelijk een ander netwerk is.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het is alleen deze check die ik voor je wil doen, ik wil (...en ga) je niets aansmeren.

[ Voor 10% gewijzigd door jurroen op 22-07-2022 08:53 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Hier Tweak, 1000/1000 voor 34 euro per maand volgens mij (internet only). De meeste buren hebben SNLR en die zijn stuk voor stuk tevreden.

Over de andere aanbieders kan ik niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Aangezien de lokale infra bij Glasdraad zit, is een storing daar natuurlijk van toepassing op alle providers. Storingen op het netwerk van de provider zijn eigenlijk pas aan te rekenen aan de provider.

Het is in dat opzicht lastig om te bepalen of een gemelde klacht van toepassing is op de fysieke infra die in de regio ligt, of dat het bij de provider zit.

Kliksafe is eerder een provider die je kiest omdat dit bij je geloofsovertuiging past (grootste selling point is hun filter die je kan personaliseren). Het voordeel kan zijn dat het een kleinere organisatie is, waardoor je directer contact kan hebben (geen ervaring) ipv dat je elke keer in een ander (geoutsourcet) call center beland als je belt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:12:
Aangezien de lokale infra bij Glasdraad zit, is een storing daar natuurlijk van toepassing op alle providers. Storingen op het netwerk van de provider zijn eigenlijk pas aan te rekenen aan de provider.

Het is in dat opzicht lastig om te bepalen of een gemelde klacht van toepassing is op de fysieke infra die in de regio ligt, of dat het bij de provider zit.

Kliksafe is eerder een provider die je kiest omdat dit bij je geloofsovertuiging past (grootste selling point is hun filter die je kan personaliseren). Het voordeel kan zijn dat het een kleinere organisatie is, waardoor je directer contact kan hebben (geen ervaring) ipv dat je elke keer in een ander (geoutsourcet) call center beland als je belt.
Goed punt, maar bij veel van de provider die ik bekeken heb ligt de issue dan ook voornamelijk bij de klantenservice, niet bij de dienst zelf. Dat je storing hebt kan gebeuren, de vraag is hoe ze hun klanten behandelen, en mijn ervaring bij Ziggo is daarmee zo onuitsprekelijk slecht dat ik daar heel gevoelig voor ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Goed punt, maar bij veel van de provider die ik bekeken heb ligt de issue dan ook voornamelijk bij de klantenservice, niet bij de dienst zelf. Dat je storing hebt kan gebeuren, de vraag is hoe ze hun klanten behandelen, en mijn ervaring bij Ziggo is daarmee zo onuitsprekelijk slecht dat ik daar heel gevoelig voor ben geworden.
Ik heb hetzelfde met Tweak. Aangezien mijn glasvezel rond september/oktober opgeleverd gaat worden lees ik dit topic dus even mee :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
jurroen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Ik werk voor een partner van A2B; als je mij een DM kunt sturen met je postcode/huisnummer kan ik kijken of het in de interne opleverstraat ook daadwerkelijk KPN is die gezien wordt - of dat het mogelijk een ander netwerk is.

EDIT: Voor de duidelijkheid, het is alleen deze check die ik voor je wil doen, ik wil (...en ga) je niets aansmeren.
Ik heb n.a.v. de email net even persoonlijk contact gehad met A2B :) zeer prettig om een echt proactief mens te spreken bij een internetprovider :P. Krijg later meer info en dan gaan we kijken of een verbinding mogelijk is. Ik heb (nog) geen idee of ik gehouden ben aan de lijst van glasdraad of dat iedere provider (in theorie) een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Heb sinds januari 2020 T-Mobile (100/100). Modem heb ik nooit aangesloten aangezien ik mijn usg3 direct op de mediaconverter heb aangesloten. Werkt tot nu toe vlekkeloos. Tot nu toe slechts één keer storing gehad, als gevolg van kabelbreuk iets verderop wegens heiwerkzaamheden.

In combinatie met twee mobiele abonnementen (onbeperkt data) is het ideaal vanwege de korting. Ik betaal nu iets van €75 per maand voor 2x mobiel en 1x internet thuis. :Y)

N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Mawlana schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:47:
Heb sinds januari 2020 T-Mobile (100/100). Modem heb ik nooit aangesloten aangezien ik mijn usg3 direct op de mediaconverter heb aangesloten. Werkt tot nu toe vlekkeloos. Tot nu toe slechts één keer storing gehad, als gevolg van kabelbreuk iets verderop wegens heiwerkzaamheden.

In combinatie met twee mobiele abonnementen (onbeperkt data) is het ideaal vanwege de korting. Ik betaal nu iets van €75 per maand voor 2x mobiel en 1x internet thuis. :Y)

N=1
Interessant, bij freedom werd ik gelijk naar een forum doorverwezen als ik dat wilde, en ik kwam niet direct wijs uit de opties, temeer omdat ze dit ook volledig bij de community laten liggen. Hoe heb je dit bij T-mobile geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
HTT-Thalan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Interessant, bij freedom werd ik gelijk naar een forum doorverwezen als ik dat wilde, en ik kwam niet direct wijs uit de opties, temeer omdat ze dit ook volledig bij de community laten liggen. Hoe heb je dit bij T-mobile geregeld?
In het T-Mobile topic hier op GoT staan alle benodigde gegevens vermeld (lees: vlan id). Ik heb geen tv van T-Mobile, dus het was echt simpel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29
@HTT-Thalan als het je om kwaliteit gaat zou ik voor kpn gaan. Bij hoge snelheid verbindingen is tmobile goedkoop maar zoals je zelf al aangeeft boeit in veel gevallen dir snelheid niet.

Wat ik zo lees is dat tmobile je 6-9ms ping geeft en kpn 2-4

Ik heb een week of 2 gbit tmobile gehad en was weer heel blij toen ik op mn 50mbit kpn zat :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Eaukay, klein kickje.

Afgelopen november heb ik dus glasvezel bij KPN aangevraagd, want zij gaven aan "yes, in december kunnen wij leveren". De bevestigingsmail was al iets voorzichtiger, die had het over dec/jan. Soit. We leven bijna eind januari en ik besloot maar eens naar de status te gaan vragen.

KPN was best lastig te bereiken (lang wachten) en toen ik eenmaal iemand sprak werd ik zeer vlot weer weggestuurd. Ik moest KPN glasvezel maar bellen om te kijken waar het 'hangt' want zij kunnen niks zien. Juist... ik bel KPN Glasvezel. Die wijzen naar glasdraad. Ik moet bij glasdraad zijn, want zij hebben de verbinding nog niet opgeleverd. Ik breng nog in dat dit waarschijnlijk niet klopt, want ik heb persoonlijk bijgewoond dat de glasdraad monteur de boel heeft getest en via telefoon doorkreeg dat het werkt. Maar goed...

Vandaag nogmaals glasdraad gebeld. Die bevestigen dat inderdaad alles werkt aan mijn/onze kant, maar KPN heeft hun apparatuur nog niet bij hen geplaatst. Dus ik ga terug naar KPN met die info. En zij blijven glashard beweren dat het probleem bij glasdraad ligt... zij zouden de boel nog niet gereed gemeld hebben oid.

Ondertussen hadden ze de bestelling bij KPN al geannuleerd (niet om gevraagd, maar was het toch wel van plan, dus prima) alleen daar heb ik dus nooit mail van gehad. Ze noemde het juiste emailadres op (de bevestiging van de bestelling kwam immers prima binnen) maar tot op heden alleen dus een telefonische bevestiging dat de bestelling eruit is gehaald.

Ik heb wat random postcodechecks gedaan op andere providers uit bovenstaande lijstje, en de eerste die groen licht gaf was 'gewoon Trined'. Ik heb voor de zekerheid even gebeld met de klantenservice. Geen menu, kreeg direct een (overdadig vrolijke) medewerker te spreken die bevestigde dat ze gewoon kunnen leveren, oplevering duurt ongeveer 4 tot 6 weken. Ze rekenen wel 45 euro aansluitkosten en dat vind ik dan wel weer een beetje jammer (betalen om klant te mogen worden, raar gedrag vind ik dat).

Ik moet het lijstje dus weer heroverwegen en alle providers nalopen. T-mobile zou eventueel nog interessant zijn (korting, want ook mobiel) maar die hebben ook nog niks actief schijnbaar.

Voor je het vraagt: Nee, glasdraad kon mij niet bevestigen welke providers van hun lijstje daadwerkelijk al actief en aansluitbaar zijn.

- edit -

Ik heb het met de hand nagelopen. De providers die op basis van de postcodecheck nu zeggen glasvezel te kunnen leveren zijn:

Trined
Freedom
RapidXS
Weserve
Multifiber
Fiber.nl

Wat zou de beste (of minst slechte) keuze zijn? Ik wil vooral een goede klantenservice die lekker bereikbaar is en die me niet voor elke vraag eerst een belschema met een re-integratiedoos laat doorlopen. Ze leveren allemaal 1gbit dus snelheid zal niet echt een issue zijn neem ik aan, en de prijzen liggen ook allemaa zo rond de 50e/maand.

Op basis van dit lijstje NEIG ik een beetje richting Freedom maar ik meen me te herinneren dat dat technisch een uitdaging zou opleveren, iets met geen bridge modus beschikbaar? Ik wil wel mijn eigen unifi setup blijven benutten (USG met switching, AP's, CK+ enzo).\\

- edit -

Ik zie dat ik idd al contact met freedom heb gehad. Je gebruikt of hun fritzbox of je regelt het zelf, de box doet geen bridging. Dan moet ik dus zelf de USG op fiber gaan zitten aansluiten en werkend krijgen. Weet niet wat ik hiervan vind.

Nog eens teruggebeld naar Trined, en die hebben op zich een creatieve oplossing: Je kiest of voor hun modem/router (Huawei) of voor je eigen router, maar in dat geval krijg je twee apparaten: Een Huawei modem (ander type, eentje die in bridge staat) + een Fritzbox. Die laatste laat je ongebruikt in de kast staan voor troubleshooting: Als je verbinding 'oops' zegt sluit je dat ding aan om te checken waar het probleem zit (bij jou of elders). Omslachtig, maar niet stom. Ik zou dan wel Huawei apparatuur in huis krijgen, waar ik niet om sta te springen, maar dat zou KPN waarschijnlijk ook gedaan hebben.

Kies ik voor freedom kan ik (Vermoedelijk, op basis van eigen onderzoek) een hoop aansluitgezeik kunnen vermijden als ik zou overwegen mijn USG3 te vervangen voor een USG 4 Pro? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Ik wil niet met allerlei settings moeten gaan goochelen.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Een vriend van mij wilde ook KPN Glasvezel... en daar lijkt nu duidelijkheid te zijn. Ze hebben aan hem aangegeven dat ze zich hebben teruggetrokken en hebben besloten toch niet te gaan leveren op glasdraad. Zij hebben als reden aangegeven dat kwaliteit van dit netwerk ondermaats is en daarom slechts 30mbit (op glas!) te kunnen leveren?? Het netwerk is net nieuw aangelegd :?.
Pagina: 1