Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik wil op termijn graag vloerverwarming gaan aanleggen in ons huis. Het huis is oorspronkelijk uit 1924 en heeft in de jaren 70 een flink verbouwing ondergaan waarbij ook een betonvloer is geplaatst. Volgens de bouwtekening die ik bij de koop in 2012 heb gekregen is er toen ook wel isolatie gebruikt, maar het wordt mij niet duidelijk of de hele vloer is geïsoleerd en wat de specificaties van de isolatie waren.

Er is geen kruipruimte aanwezig onder de vloer.

Voordat ik met vloerverwarming verder ga wil ik graag weten of ik ook nog extra moet isoleren.

Weet iemand een methode om bij een bestaande vloer te bepalen wat de warmteweerstand is?

Beste antwoord (via Raafz0r op 02-08-2022 08:39)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Plaat isolatiemateriaal op de vloer leggen met een bekende niet al te hoge isolatiewaarde en daaronder een temperatuursensor. Je moet dan een aanname doen hoe koud de bodem onder je huis, maar als de isolatiewaarde van de plaat kleiner is dan de vloer, dan wordt de gevoeligheid van de uitkomst voor die aanname lager.

Houd de kamertemperatuur stabiel en wacht vervolgens tot de temperatuur goed geconvergeerd.

Vervolgens de formule:
(Tkamer - Tsensor) : (Tsensor - Tbodem) = (Rsi + Rplaat) : Rvloer

De gevoeligheidsanalyse mag je zelf doen, maar je zult zien dat als je de parameters een beetje goed tuned dat je dan een redelijke benadering kunt krijgen van Rvloer. (hint: vergeet niet de mogelijkheid om Tkamer te verhogen).

Met een thermografische inspectie doe je precies dit, maar je laat de Rplaat weg en gebruikt alleen een aanname voor Rsi en Tbodem. Dit is dan nauwkeuriger omdat die bekende Rplaat de gevoeligheid voor de afwijking in Rsi dempt. Als je een contactmeting aan de bovenkant van de plaat doet kun je Rsi volledig weglaten💪. Helemaal bonus als je een differentiaalthermokoppel gebruikt voor het verschil tussen beide kanten van de plaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
met en warmtebeeld camera kan je opzoek naar afwijkingen. de makkelijkste manier is doorgaans destructief onderzoek. ik zou wel even afvragen wat je met de info gaat doen.. je hoeft in iedergeval geen pakket te verwachten wat vandaag de dag als normaal zou worden bestempeld. het materiaal zal eps zijn en 80mm dik als je geluk hebt. maar de dikte zou af te leiden moeten zijn van de tekening. (meten op schaal) nu is zeker niet alles volgens tekening gebouwd, maargoed dan heb je een denk richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Ik wil vooral weten of ik de betonvloer er uit zou moeten laten halen om meer isolatie aan te kunnen brengen.

Die warmtecamera is wel een aardige, maar ik vermoed dat ik daarmee alleen zie of er delen afwijkend zijn, niet wat de algehele warmte weerstand is.

Wat betreft bouwtekeningen, ik heb alleen een bovenaanzicht waarin wordt vermeld dat er "heraklith" isolatie toegepast moet worden. Geen type, geen dikte, niks. Daar schiet ik dus maar weinig meer op.

Ik vermoed inderdaad dat de isolatie waarde erg tegenvalt. Destructief onderzoek zou kunnen, maar dan heb ik min of meer al besloten dat ik de dekvloer moet verwijderen.

Misschien dat ik nog wel via de convectorput zicht zou kunnen krijgen op de isolatie en/of dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Snelste manier om er achter te komen lijkt me inderdaad een gat boren of ergens een bestaand gat / doorvoer opsporen.

Maar als het in de jaren 70 is gebeurd zou ik niet te veel moeite doen met het uitzoeken en ervan uitgaan dat de isolatiewaarde niks voorstelt. Dat wordt dus breken+graven of de hoogte in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Plaat isolatiemateriaal op de vloer leggen met een bekende niet al te hoge isolatiewaarde en daaronder een temperatuursensor. Je moet dan een aanname doen hoe koud de bodem onder je huis, maar als de isolatiewaarde van de plaat kleiner is dan de vloer, dan wordt de gevoeligheid van de uitkomst voor die aanname lager.

Houd de kamertemperatuur stabiel en wacht vervolgens tot de temperatuur goed geconvergeerd.

Vervolgens de formule:
(Tkamer - Tsensor) : (Tsensor - Tbodem) = (Rsi + Rplaat) : Rvloer

De gevoeligheidsanalyse mag je zelf doen, maar je zult zien dat als je de parameters een beetje goed tuned dat je dan een redelijke benadering kunt krijgen van Rvloer. (hint: vergeet niet de mogelijkheid om Tkamer te verhogen).

Met een thermografische inspectie doe je precies dit, maar je laat de Rplaat weg en gebruikt alleen een aanname voor Rsi en Tbodem. Dit is dan nauwkeuriger omdat die bekende Rplaat de gevoeligheid voor de afwijking in Rsi dempt. Als je een contactmeting aan de bovenkant van de plaat doet kun je Rsi volledig weglaten💪. Helemaal bonus als je een differentiaalthermokoppel gebruikt voor het verschil tussen beide kanten van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:49
'in de jaren 70' hadden ze net bedacht dat er isolatie gebruikt kon worden en in dekaren 80 werd vloerisolatie pas verplicht bij nieuwbouw. De kans dat de nu aanwezige isolatie ook maar in de buurt van een huidige norm komt is nihil Maak je dus maar klaar om die vloer eruit te trekken en het volgens 2022 normen opnieuw te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Raafz0r schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:35:
Ik wil vooral weten of ik de betonvloer er uit zou moeten laten halen om meer isolatie aan te kunnen brengen.

Die warmtecamera is wel een aardige, maar ik vermoed dat ik daarmee alleen zie of er delen afwijkend zijn, niet wat de algehele warmte weerstand is.

Wat betreft bouwtekeningen, ik heb alleen een bovenaanzicht waarin wordt vermeld dat er "heraklith" isolatie toegepast moet worden. Geen type, geen dikte, niks. Daar schiet ik dus maar weinig meer op.

Ik vermoed inderdaad dat de isolatie waarde erg tegenvalt. Destructief onderzoek zou kunnen, maar dan heb ik min of meer al besloten dat ik de dekvloer moet verwijderen.

Misschien dat ik nog wel via de convectorput zicht zou kunnen krijgen op de isolatie en/of dekvloer.
Weet je zeker dat de bouwtekening vermeldt dat er isolatie onder de dekvloer is? Heraklith is voor bovenop de vloer wat ik zo snel lees, dus lijkt me meer een instructie voor de bewoner.
Als er eps onder ligt kun je dat wel merken aan een bonkend geluid als je eroverheen loopt. Vergelijk het met lopen op de grond buiten.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-06 10:37

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:22:
met en warmtebeeld camera kan je opzoek naar afwijkingen. de makkelijkste manier is doorgaans destructief onderzoek. ik zou wel even afvragen wat je met de info gaat doen.. je hoeft in iedergeval geen pakket te verwachten wat vandaag de dag als normaal zou worden bestempeld. het materiaal zal eps zijn en 80mm dik als je geluk hebt. maar de dikte zou af te leiden moeten zijn van de tekening. (meten op schaal) nu is zeker niet alles volgens tekening gebouwd, maargoed dan heb je een denk richting.
Wij hebben een huis uit 1979/1980.
Er zijn helaas geen bouwtekeningen waarop in de constructie van vloer kan vinden.

Bij veel van de huizen hier in dit deel van Z-O-Brabant is er geen kruipruimte.
De betonvloer is op zand gestort (zo is mij verteld)
Wat schat jij in dat de totale dikte van de vloer hier zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:55:
[...]

Wij hebben een huis uit 1979/1980.
Er zijn helaas geen bouwtekeningen waarop in de constructie van vloer kan vinden.

Bij veel van de huizen hier in dit deel van Z-O-Brabant is er geen kruipruimte.
De betonvloer is op zand gestort (zo is mij verteld)
Wat schat jij in dat de totale dikte van de vloer hier zal zijn?
Als ik uitga van mijn eigen huis van 1978 mag je blij zijn als daar 2,5cm EPS onder ligt.

Hier zijn alle houten panelen voorzien van 2,5cm EPS. Betonvloer van de berging is in de drek gestort zonder enige vorm van isolatie, laat staan folie.

Mijn ouders hebben in 1978 een huis gekocht waar ze toen een stuk aangebouwd hebben, dat hebben ze vorig jaar allemaal eruit mogen slaan toen ze vloerverwarming gingen leggen, vloerisolatie was er nauwelijks.

Vergeet ook niet dat vroeger de gedachte was dat warme lucht stijgt en dus alleen het dak belangrijk is. Vloer kreeg totaal geen aandacht, want vloerverwarming kende men toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-06 10:37

Rzaan

Altijd zoekende

_JGC_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:09:
[...]

Als ik uitga van mijn eigen huis van 1978 mag je blij zijn als daar 2,5cm EPS onder ligt.
Dat er zoiets aan isolatie ligt had ik inderdaad al gehoord.
Maar weet je ook wat de totale dikte van de vloer was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:13:
[...]

Dat er zoiets aan isolatie ligt had ik inderdaad al gehoord.
Maar weet je ook wat de totale dikte van de vloer was?
Van mijn berging was dat 8cm, met daarbovenop nog eentje van 8cm, waarna het hele pakket jaarlijks een centimeter zakte.
Hele blupsvloer is eruit geslagen, 6 palen erin tot de harde zandplaat op 90cm diepte, uitgevlakt, 16cm PIR en daarop 12cm beton met vloerverwarming erin gestort.

Meeste betonvloeren zullen iets van 8-10cm zijn, dikker is vaak niet nodig.
Pagina: 1