extern toetsenbord op macbook werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een Macbook pro m1 uit 2021. Geweldig apparaat en op zich kan ik ook goed wennen aan het interne toetsenbord. Maar ik wil niet continue op het interne toetsenbord zitten rammen, vooral met extern scherm zet ik de macbook liever aan de kant en wil ik graag mijn oude vertrouwde Ducky One 2 TKL gebruiken.

Helaas werkt dat ding maar half:
- Functie toetsen zijn reguliere F-toetsen
- Fn doet niets (ook geen scan code maar de interne Fn geeft dat ook niet dus dat klopt)
- ContextMenu, ins, home, pgup, pgdn en end werken wel en (geven scancodes) maar MacOS doet er niets mee.
- Del werkt wel, arrow keys ook.
- PrtSc --> F13, ScrLk --> brightness up en Pause --> brightness down.

De Ducky heeft dip switches waarmee de toetsen links en rechts van de spatiebalk geconfigureerd kunnen worden, beschreven in een van de meest onduidelijke engrish manuals ever:
https://duckychannel.net/...2_10in1_usermanual_ol.pdf

In macOS preferences, keyboard kan ik de modifier keys aanpassen maar dat is niet nodig, ik kan dat met de dip switches ook en bovendien is die setting 'global', ik wil mijn interne keyboard niet aanpassen, dat werkt goed en ik kan er goed aan wennen.

Toets scancodes en de werking test ik via de volgende website:
https://www.toptal.com/developers/keycode/for/home

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
- kan ik de F-toetsen op de Ducky laten werken zoals de interne, mediakeys eerst, Fn voor de functies?
- Kan ik de Ins, Home, PgUp, PgDn, End laten werken zoals bedoeld?

Andere tips van Mac gebruikers met externe keyboards zijn eveneens welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkleiner
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-12-2024
Elk Windows toetsenbord zou gewoon moeten werken, voor zover ik weet. Ik heb een Akko toetsenbord zelf en die werkt zonder problemen.

Voor de FN toetsen, ga naar: Systeem Voorkeuren > Keyboard: Onderaan staat de optie om de functie toetsen of media toetsen te gebruiken.

Wanneer je toetsenbord instellingen op MacOS wijzigt, dan wijzig je die per toetsenbord. Dus de instellingen voor je Ducky toetsenbord hebben geen effect op je interne toetsenbord.

Check deze guide, die legt het uit met wat afbeeldingen: https://keebnews.com/does-ducky-work-with-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Dank je, maar helaas staat de winnende tip er niet bij.

De "Systeem Voorkeuren > Keyboard: functie toetsen of media toetsen gebruiken." is een globale setting. Dit verandert dus ook op de interne keyboard. Echter, ongeacht of ik dat aan of uit zet, de functietoetsen op de Ducky werken gewoonweg niet. Technisch werken ze wel (die site in de op registreert de juiste scancodes) maar macOS reageert er niet op.

Ik zal eens een ander toetsenbord opsnorren, eens zien wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarschijnlijk kun je met Karabiner Elements alles naar wens instellen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Een ander extern keyboard werkt net zo slecht. Exact dezelfde toetsen die door macOS genegeerd worden.

Karabiner werkt, goeie tip waarvoor dank, daarmee kan ik in elk geval de funtietoetsen hetzelfde laten werken als op het interne bordje.

De Fn toets geeft piepjes en heet in karabiner "Application", bij remapping kan ik die ook niet terugvinden ik moet nog even uitzoeken waarom die zo eigenwijs is en hoe ik dat wel kan configureren in die app.

Hoe ik nu toetsen als "end", "home", etc kan laten werken zoals op Linux of Windows is mij nog even een raadsel, daarvoor moet ik denk ik even in de documentatie gaan duiken.