Toon posts:

PS4 HDMI solderen (fail)

Pagina: 1
Acties:

• Fragmaser
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-08 19:57
Hey!

Net klaar met het solderen van mijn nieuwe HDMI poort op mijn PS4 slim. Alles zit er goed uit, poort staat mooi stevig en alle pinnetjes zitten mooi vast. Ook geen overbruggingen of dergelijke. Toch krijg ik maar geen beeld. De PS4 start perfect op (wit lichtje) en mijn scherm lijkt signaal te krijgen. Toch blij het scherm gewoon zwart. Opstarten in Safe mode geeft hetzelfde probleem.

Mijn vraag.

Iemand hier ervaring mee of een idee wat toch nog voor problemen kan zorgen.

• Fragmaser
Ow ja ik ben nog geen expert in solderen maar hen de poort 2x opnieuw bevestigd. Genoeg flux gebruikt en poortje is ook nieuw

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:29
Heb je de flux ook schoongemaakt voordat je ging testen? HDMI is hoogfrequent, de fluxresten zullen dat beïnvloeden.

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-08 22:00
Check ook even die Panasonic chip die onder de HDMI poort zit. Hij ziet er een beetje vies uit.

Wat is de reden dat de HDMI poort vervangen is? Was deze fysiek defect, of kreeg je enkel geen beeld?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Fragmaser
Heb de flux proberen zo goed mogelijk op te kuisen. Zal er nog even overgaan met alcohol.

• Fragmaser
Poortje was defect, pinnetje waren losgekomen door een val.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 19:51
Goede poging!

Ik zou beginnen met doorpiepen op sluitingen. Er zit relatief veel tin op de poten, eventueel even met wat litze weghalen als je toch sluitingen meet.
Die panasonic chip ziet er niet proper uit. Is daar iets gebeurd? Er zit ook een witte waas links van de chip op de laatste foto, als dat fluxresten zijn dan mag je wel eens goed spoelen onder de chip. Ik kan het niet helemaal goed beoordelen omdat de foto wat bewogen is.

Je zou ook de hot plug detect nog kunnen checken.

Als je 2x opnieuw bevestigd hebt zou je ook schade aan je connector kunnen hebben, meestal is 260C voor 10sec echt wel de limiet van het plastic in de connector. Daar zit je zo op als je met een bout van 400C aan komt zetten.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Onduidelijk of het de weerspiegeling van flux is maar er lijken soldeersluitingen te zitten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Fragmaser

• Fragmaser
Er zitten volgens mijn geen bruggen op. Alleen idd veel flux. Zal dit nog even goed proberen te reinigen. Met een oorstokje en alcohol?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wat is die 'zilveren' rand boven de pinnen? Is dat ook soldeer? en maakt het contact met de pinnen?
Anders lijkt het erop dat dat je probleem is...

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 13:35
Kan ook je hdmi chip zijn en meet de filters even door die er net voor zitten.

heb je tussen alle pootjes gemeten of er kortsluiting is?
en even met je pincet tegen elk pootje drukken en zien of er geen beweging in zit.

• P5ycho
Meten is weten...
We hebben iig de limieten van je telefooncamera gevonden. Dit is lastig beoordelen. Het is ook klein spul.
Vaak wil wat meer afstand en geen digitale zoom een betere foto maken, je kunt dan de foto alsnog croppen.
Spoelen doe ik altijd met een spuitfles, goed verzuipen en dan droogblazen met een heatgun ofzo. Als er flux onder het panasonic IC is gelopen, ook daar goed spoelen.
Wat voor flux gebruik je?

• I_am_akira
Tevens mis je een filter blokje op je 3de foto

• Fragmaser

• P5ycho
I_am_akira schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:22:
8)7 Hoe heb ik dat gemist...

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:32
Je mist een filter tussen de hdmi en de Panasonic chip, hierdoor zal je ook geen beeld krijgen.

• Fragmaser
Foto's na de cleaning. Is idd lastig zonder microscoop :/ waar mis ik een filter blokje? Ik heb pcc printed circuits cleaner om alles schoon te maken.

• I_am_akira
die 4 blokjes die naar je hdmi chip gaan

daar zijn er maar 3 van

• I_am_akira
je kan ze gewoon bruggen, maar is niet netjes als je hem kwijt bent

wel bruggen van hdmi connector naar chip
niet links rechts

• Fragmaser
Damn idd zie het net ook! Hoe kan ik dit over het hoofd zien! Kan je deze apart kopen?

• I_am_akira
Ik heb nog wel 50 tal boarden liggen waar er 1 vanaf kan eventueel

• P5ycho
Je kunt eventueel als test even de traces overbruggen. Als het dan werkt kun je er later weer een op zetten.

• Fragmaser
Dus dan tracés van de pootjes tot 2 Pads waar de chip zou moeten zitten?

• I_am_akira
Fragmaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:34:
Dus dan tracés van de pootjes tot 2 Pads waar de chip zou moeten zitten?
de lijn doortrekken van die traces als het ware

• Fragmaser
Dus gewoon een verbinding leggen tussen de 2 Pads waar normaal de chip zit? Sorry ben hier wat een noob in :p

• P5ycho
yes, gewoon de traces doortrekken. Wel netjes met een draadje doen, geen blob tin.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:56
Fragmaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:37:
Dus gewoon een verbinding leggen tussen de 2 Pads waar normaal de chip zit? Sorry ben hier wat een noob in :p
ja, dat is mogelijk, zo zou je kunnen testen of je überhaupt beeld hebt. Het zijn 4 pads, dus 2x een brug van links naar rechts leggen.

Echt netjes is het niet, je kan dit component ook voor een paar cent bestellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• P5ycho
Aliexpress staat er ook vol mee als je zoekt naar 'hdmi filter ps4 slim'

• I_am_akira

• dragonhaertt
Op die foto inderdaad 2x van boven naar beneden ;)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 19:24
I_am_akira schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:22:
Sherlock! :)

2430Wp ZW

• Fragmaser
Ik heb denk ik van die filters gevonden heb op een defect Lenovo moederbord.

• I_am_akira
should work

• Fragmaser
Oke bedankt voor alle info! Hou jullie op de hoogte indien het gelukt is!

• Fragmaser

• Fragmaser
Coil vervangen en bord opgekuist. Nu krijg ik een soort ruis te zien. :/

• I_am_akira
Start de ps4 wel gewoon ?
Probeer de safe modus is.
Ps4 uitzetten. Daarna aanzetten in aan knop ingedrukt houden tot er een 2de piep komt na 10 seconden.
Als die er niet komt dan is er iets goed mis met het systeem.
Als die er wel komt maar geen beeld dan is er nog steeds een fout in het hdmi deel.

Welke kleur brandt de led op de ps4 als die aanstaat, blauw of wit?

Had je alle pinnen van de hdmi onderling doorgemeten met een multimeter of ze elkaar niet raken?

• Fragmaser
Kleur van de led is wit. Toestel lijkt ook op te starten. Krijgt signaal maar is static snow. Begonnen met de traces uit te meten en merk dat pin 1 en 2 (ground) met elkaar overbruggen. Zal hier even met mijn bout over gaan.

• Fragmaser
Heb meerdere overbruggingen. Zal de poort terug losmaken en opnieuw beginnen :p

• P5ycho
Volgende keer meteen meten voordat je er spanning op zet!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
altijd even "door piepen" op sluitingen..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:09
Leuk dit, alsof ik live naar een aflevering van Tronicsfix aan het kijken ben.

YouTube: YouTube

• P5ycho
Fragmaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:36:
Losmaken is dan niet de beste optie. Flux erop en dan met desoldeer litze excessieve tin weghalen werkt meestal het best.

Ik hoop dat hij nog werken gaat, een driver die sluiting maakt met ground is geen happy driver.

• GoldenBE
  • Laatst online: 11-08 00:46
Fragmaser schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:36:
Werkt de PS4 (poort) ondertussen terug?
Altijd fijn om het resultaat te zien/lezen (ook al is het negatief).

• Fragmaser
Hey! Voorlopig nog geen tijd gehad om verder te werken. Wel de poort terug afgenomen. Ondertussen ook microscoop besteld.

• Fragmaser
Poortje zit er goed op maar heb problemen met de filter. Zal hier wat nieuwe voor bestellen.

• dragonhaertt
Ik ben wel benieuwd welke 'problemen' je ondervind met dat filter.
Zo'n ferriet filtertje doet niet zo heel veel, behalve signaal doorlaten en (bepaalde soorten) storing wegfilteren.
Over het algemeen is zo'n ding stuk, of het werkt, daartussen zit niet heel veel.

Als hij goed op zijn plek zit gesoldeerd, en je hebt de verbinding doorgemeten, dan lijkt het me waarschijnlijker dat het probleem ergens anders zit. (zoals een kapotte driver ivm kortsluitingen...)

• Fragmaser
Wel dat is het hem net. Door het plaatsen van een nieuwe filter zijn de andere volgens mij verschoven. Zal ze allemaal opnieuw op hun plaats zetten en uitmeten

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Fragmaser schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:21:
Door het plaatsen van een nieuwe filter zijn de andere volgens mij verschoven.
Ben wel heel benieuwd hoe dat komt/kwam dan?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Fragmaser
Moet ze per ongelijk aangeraakt hebben. Iemand trouwens een idee wat deze zijn? Ik mis er 1tje' (zie foto)

• Switching Power
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 14:33
dat zwarte onderdeeltje is een weerstand, links boven er van had Sony er ooit een bedacht net zoals een hele berg links van de chip. Aan het soldeer te zien zijn die allemaal nooit geplaatst.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:33

Fordox

00101010

Het is al iets dat je ruis te zien krijgt over je HDMI poort, dat geeft al aan dat je monitor de PS4 herkent als een output. Dus een aantal pinnen lopen al wel goed. Krijg je ook informatie binnen op je monitor over de resolutie of het signaal in z'n algemeen?
Krijg je ook dezelfde ruis sinds je de nieuwe poort erop hebt gezet?

HDMI heeft wel degelijk filteringen zoals de ferrite beads nodig, anders krijg je garbage. Het zijn nog steeds hoog-frequente signalen.
Probeer het anders eens met een kortere en hoog kwaliteit hdmi kabel, dan hoeven je filters niet zoveel werk te verzetten. Het is een kleine test en ik verwacht er niet veel van. Ik vraag me wel af of het ruis anders wordt of niet.

Ik vraag me ook af of al je solderingen daadwerkelijk vast zitten. Soms lijkt het daarop voor het oog, en als je ze nameet met een multi-meter kan het zijn dat je de pin tegen zn pad aan drukt. Pak je microscoop en tik elk pinnetje aan de zijkant met een pincet, dan zie je al gauw of ze vast zitten of niet omdat ze wiebelen.

Hoe ziet de onderkant van het bord er eigenlijk uit?

Ik weet niet of het zwarte blokje dat je aanwijst een weerstand is. Het kan ook een diode zijn (het andere pootje zit aan een copper pour, dat is niet heel gebruikelijk voor weerstanden), maar dat is allemaal na te meten. Ik denk niet dat dat je fout is. De lege positie bij de chip is fabriek-standaard zoals Switching Power aangeeft.

[Voor 18% gewijzigd door Fordox op 09-08-2022 11:13]

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Fragmaser
Wel als ik oudere foto's bekijk zit daar wel degelijk iets. Heb ondertussen de weerstand terug geplaatst. Raar maar al mijn filters geven verbinding tussen de tegenovergesteld Pads. Dit mag natuurlijk niet. Na reflow nog steeds hetzelfde probleem. Heb ondertussen andere besteld en zal ze 1 voor 1 vervangen. De pinnetjes op mijn HDMI poort zitten allemaal vast hoor. Even geen tijd gehad om verder te werken maar hou jullie zeker op de hoogte
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee