Adapter voor damesfiets op fietsdrager zoals ClipOn9103

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-08 23:13
Dag allen,

Voor onze zomerreis dachten we, net zoals vroeger, onze fietsen mee te nemen om ter plaatse de omgeving wat te verkennen. Nu blijkt... de koffer van mijn huidige wagen is toch wel een pak kleiner dan mijn vorige. (Logisch... vorige was een Berlingo-type, terwijl mijn huidige een BMW-1 serie is... dit hadden we wel kunnen voorspellen...)
Vandaar dat we aan het kijken zijn naar een fietsenrek voor op de achterklep (trekhaak hebben we niet). Omdat ik de wagen eind augustus weer moet inleveren, heeft het geen zin om een duur model te kopen. Een occasie Thule ClipOn 9103 lijkt me ideaal. Ook heel goeie reviews, dus geen reden om deze niet te kopen lijkt me!

Er is maar één dingetje dat me dwars zit... Voor vrouwenfietsen heb je een adapter nodig. Oké, logisch. Dat is met nagenoeg alle dragers zo. Maar bij de meeste dragers steunt het gewicht onderaan op de wielen, en houdt de adapter enkel horizontale krachten tegen. Bij deze ClipOn, hangen de fietsen aan de stang. In het geval van een vrouwenfiets is dat dus de adapter. Dat zou dus willen zeggen dat deze adapter ook alle verticale krachten moet dragen, terwijl deze in de verticale richting enkel door middel van wrijving vast blijft zitten?

Ik ben er enigzings toch niet gerust in om een trip van 3000 km te maken als een fiets enkel blijft hangen door middel van wat wrijving (klemming). Het laatste wat ik wil voorhebben is dat de fiets aan 130km/u op de asfalt begint te stuiteren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe betrouwbaar is het om een fiets enkel en alleen aan zo'n adapter te laten bengelen? Bestaat er een kans dat dit loskomt? Of mag ik op mijn twee oren slapen terwijl ik door het verkeer zigzag? :)

Alvast bedankt voor de input!

(P.s. Ik was niet zeker of dit in Sport of in Mobiliteit hoorde. @mods: geef gerust een schopje indien nodig.)

[ Voor 3% gewijzigd door Opifex op 20-07-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Op pagina 10 staat dat damesfietsen ook geschikt zijn.

https://www.thule.com/-/s...lang.all/96/34/549634.pdf

Edit 2: Damesfiets lijkt op bijna dezelfde plekken vast te zitten als herenfiets

Edit1: Volgens de handleiding is zigzaggen niet aan te raden.

[ Voor 18% gewijzigd door The_BoKmeester op 20-07-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Mhmmm... dat is bizar, want de meeste bronnen die ik vind spreken van een vereiste adapter voor damesfietsen. Thule maakt ze ook zelf: https://www.thule.com/en-...ke-frame-adapter-_-982000

Als ik op pagina 10 kijk heb ik ook de indruk dat de haken onder het kader door moeten. Terwijl dat bij een herenfiets doorheen het kader is. Ik weet niet of dat mogelijk is met de fiets van mijn vriendin.

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik zo'n adapter nodig ga hebben (indien niet, des te beter). Dus met dat in het achterhoofd blijft de vraag: kan ik het gewicht van een volledige fiets daar op laten bengelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:16
Als je met je volle gewicht op een zadelpen kan zitten, lijkt me dat een adapter (die op dezelfde manier geklemd zit in feite) ook wel het gewicht van een fiets aan kan. De adapter lijkt op ook de zadelpen te zitten op de foto bij het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Je hebt toch een ruimte tussen bagagedrager en frame? Of een ander frame-hoekpunt onder het zadel?

@Aragnut Ik heb de manual van die adapter bekeken.... Nee, het is alleen een soort haak lijkt het. NIET geschikt om alleen een fiets mee op te hangen gok ik...

Edit: aan de andere kant, nu ik de tekeningen nog even bekeken heb... het is er voor ontworpen...

Het lijkt een cilinder te zijn die de haken intrekt/uittrekt bij draaiing. Geen idee hoe vast dat gaat zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door The_BoKmeester op 20-07-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06

FreakNL

Well do ya punk?

Pas op dat je je klep niet beschadigd, staan die dingen bekend om.

Kun je niet een auto met trekhaak lenen van een collega of de LM? Vaak zijn daar wel regelingen voor.

Fietsendrager kun je ook huren.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 20-07-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Aragnut schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:18:
Als je met je volle gewicht op een zadelpen kan zitten, lijkt me dat een adapter (die op dezelfde manier geklemd zit in feite) ook wel het gewicht van een fiets aan kan. De adapter lijkt op ook de zadelpen te zitten op de foto bij het product.
Het verschil is dat het niet de zadelpen is die moet klemmen, maar de adapter. Die klemt op het kader en de zadelpen.
The_BoKmeester schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:20:
Je hebt toch een ruimte tussen bagagedrager en frame? Of een ander frame-hoekpunt onder het zadel?
Dat moet ik eens goed bekijken, maar volgens mij is dat bij de fiets van m'n vriendin wel goed dichtgewerkt.
Edit: aan de andere kant, nu ik de tekeningen nog even bekeken heb... het is er voor ontworpen...
Het is er voor ontworpen... waarvoor dan? Voor fietsdragers in het algemeen? Of ook voor dit soort "hangende" fietsdragers? Want zoals ik in de OP al zei: op de plaatjes steunen ze meestal op een soort platform, waardoor de adapter enkel horizontale krachten moet opvangen. Bij een hangende drager moet deze ook alle verticale krachten opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit vakt niet echt onder SPRT, maar eerder onder Mobiliteit.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Outerspace schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:15:
Dit vakt niet echt onder SPRT, maar eerder onder Mobiliteit.
Vandaar ook mijn Post-Scriptum :)
Bedankt voor het moven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Opifex schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:43:
[...]

Het verschil is dat het niet de zadelpen is die moet klemmen, maar de adapter. Die klemt op het kader en de zadelpen.

[...]

Dat moet ik eens goed bekijken, maar volgens mij is dat bij de fiets van m'n vriendin wel goed dichtgewerkt.

[...]

Het is er voor ontworpen... waarvoor dan? Voor fietsdragers in het algemeen? Of ook voor dit soort "hangende" fietsdragers? Want zoals ik in de OP al zei: op de plaatjes steunen ze meestal op een soort platform, waardoor de adapter enkel horizontale krachten moet opvangen. Bij een hangende drager moet deze ook alle verticale krachten opvangen.
toon volledige bericht
Die fiets zit bij trappers en stuur toch ook nog vastgebonden? (bij trappers niet met clips, maar spanbandje ( Al die reviews die je gelezen hebt zeggen niets over damesfietsen? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
The_BoKmeester schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:20:
...

@Aragnut Ik heb de manual van die adapter bekeken.... Nee, het is alleen een soort haak lijkt het. NIET geschikt om alleen een fiets mee op te hangen gok ik...

Het lijkt een cilinder te zijn die de haken intrekt/uittrekt bij draaiing. Geen idee hoe vast dat gaat zitten.
In de foto zie je ook een blok aan de zadelpen zitten waar de haak onder zit. De handleiding geeft ook aan dat de stang aangedraaid moet worden (maar niet met 2 handen want dan is het te strak) en heeft ook gegevens over de minimale en maximale diameter van de stangen. In de handleiding lijkt het er echter op dat de stang onder de klembout van de zadelpen geplaatst moet worden.

Maximaal gewicht dat aan de stang gedragen mag worden is 15 Kg volgens de handleiding (30 Kg als het draagrek zelf de wielen stut).

Is er ruimte bij de fiets om de haak "onder" de pakkendrager vast te zetten? dan kan hij niet omhoog schuiven.

edit: is het anders niet mogelijk om met touw een lus te maken waarbij je de onderkant aan de "bovenste" stang verbind en boven netjes (of met tie wraps of zo) aan de zadelpen verbind (om zwaaien te voorkomen). Je hebt dan de dragende kracht aan het frame zitten zonder dat dit op klem gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Aragnut op 21-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ben net de drager gaan ophalen (nog zonder adapter, die moet nog bijgekocht worden). De verkoper zei dat hij ook in het verleden damesfietsen heeft getransporteerd, en dat het geen probleem is dat deze adapter al het gewicht draagt. Zolang je zadel en stuur maar goed vastzitten.

Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust in, maar ik ga waarschijnlijk ook gewoon één en ander vastzetten met tiewraps, zoals jij ook al zei Aragnut.. Kan het alleen maar veiliger maken mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Opifex schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:09:
Ben net de drager gaan ophalen (nog zonder adapter, die moet nog bijgekocht worden). De verkoper zei dat hij ook in het verleden damesfietsen heeft getransporteerd, en dat het geen probleem is dat deze adapter al het gewicht draagt. Zolang je zadel en stuur maar goed vastzitten.

Ik ben er nog steeds niet helemaal gerust in, maar ik ga waarschijnlijk ook gewoon één en ander vastzetten met tiewraps, zoals jij ook al zei Aragnut.. Kan het alleen maar veiliger maken mij.
Extra touwtje kan nooit kwaad inderdaad. De vorige eigenaar heeft bij vervoer dezelfde type adapter gebruikt?

Vergeet niet om daarna aan het touw/spanband te trekken met de zin "Zo, dat gaat nergens heen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Aragnut schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:21:

Extra touwtje kan nooit kwaad inderdaad. De vorige eigenaar heeft bij vervoer dezelfde type adapter gebruikt?
Geen idee welke adapter hij gebruikte. Hij vertelde me wel dat er verschillende types van zijn. Sommigen met een haak, anderen met een volledige klemming.
Vergeet niet om daarna aan het touw/spanband te trekken met de zin "Zo, dat gaat nergens heen".
Met de handen in de zij, en dan een stevige knik erbij!
Pagina: 1