PC voor 16-jarig broertje voor gamen & programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulful
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-05 00:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een pc voor mijn broertje (16 jaar) die graag gamet op 1080p 60hz en verder wilt (leren) programmeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen 500-550 inclusief verzendkosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een XFX RX 580 in bezit die ik hem gratis geef. Muis, toetsenbord, beeldscherm en Windows hebben we al.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- Geluid, grootte, energieverbruik etc is niet relevant.

- Airflow is belangrijk.

- Moederbord houd ik graag op die wat ik heb uitgekozen ivm mogelijk naar i5/i7 gaan in de toekomst. Plus uit tests blijkt de VRM beter te zijn dan goedkopere modellen.

- Wil het graag houden op een intel cpu/moederbord, geen AMD.

Ga je overklokken?
Nee, standaardinstellingen zijn voldoende

Wat verwacht je van ons?[i]]
Wil weten of deze onderdelen compatibel zijn voor het systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 109,90€ 109,90
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 152,46€ 152,46
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Zwart€ 91,90€ 91,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 54,45€ 54,45
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 530,51

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
energieverbruik is niet belangrijk, omdat jouw ouders de energierekening betalen?

Verder ben ik het met uszka eens. Liever een i5 erin. een 11400 bijvoorbeeld. Lekker veel cores/threads. Dan kan je broertje van virtualisatie gebruik maken en bijvoorbeeld een database in een container stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:48
Eemns met @Uszka, met die kast en moederbord bespaar je al bijna voldoende voor een Intel Core i5-12400F Boxed, meer heeft gaming & en een beginnende programmeur niet nodig, pas als je broertje Linus Torvald-achtige ambities krijgt met projecten die in de miljoenen regels C code lopen worden een zware CPU op een moederbord met een betere VRM en heel veel RAM belangrijk

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 20-07-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
107mb schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Liever een i5 erin. een 11400 bijvoorbeeld. Lekker veel cores/threads. Dan kan je broertje van virtualisatie gebruik maken en bijvoorbeeld een database in een container stoppen.
Neem dan de huidige generatie, op een B660 moederbord past deze CPU niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulful
Dank je voor de reactie. Ik zal de voeding vervangen dan, alhoewel die voeding die ik had veel positieve reviews heeft zowel uit NL als buitenland. Is er een reden waarom je de Seasonic niet aanraadt?

Die case die je gaf ziet er ook mooi uit. Zal even met m'n broertje overleggen wat hij ervan vindt.

Moederbord houd ik liever op de MSI, die heeft wat betere VRM en die Gigabyte b660m scoort slecht op i7 tests (ivm upgrades later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulful
107mb schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
energieverbruik is niet belangrijk, omdat jouw ouders de energierekening betalen?

Verder ben ik het met uszka eens. Liever een i5 erin. een 11400 bijvoorbeeld. Lekker veel cores/threads. Dan kan je broertje van virtualisatie gebruik maken en bijvoorbeeld een database in een container stoppen.
Jep omdat mijn ouders de energierekening betalen haha. Heb nooit het idee gehad dat een PC echt veel elektriciteit verbruikt. Hoeveel zou je zeggen dat een gemiddelde (zelfgebouwde) PC aan elektriciteit verspilt per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulful
martyw schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:55:
Eemns met @Uszka, met die kast en moederbord bespaar je al bijna voldoende voor een Intel Core i5-12400F Boxed, meer heeft gaming & en een beginnende programmeur niet nodig, pas als je broertje Linus Torvald-achtige ambities krijgt met projecten die in de miljoenen regels C code lopen worden een zware CPU op een moederbord met een betere VRM en heel veel RAM belangrijk
Dankje voor de reactie. Is VRM meer iets voor overclockers en ''heavy users''? Op het internet (Reddit) maken ze er altijd een groot ding van om moederborden aan te raden omdat die betere VRMs hebben. Ik dacht dat het ook een belangrijk onderdeel is als je niet wilt overclocken/voor mijn broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Soulful schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Dankje voor de reactie. Is VRM meer iets voor overclockers en ''heavy users''? Op het internet (Reddit) maken ze er altijd een groot ding van om moederborden aan te raden omdat die betere VRMs hebben. Ik dacht dat het ook een belangrijk onderdeel is als je niet wilt overclocken/voor mijn broertje.
VRM's zijn verantwoordelijk voor de stroomvoorziening naar de CPU, en een zware CPU zoals een i7 gebruikt meer stroom dan een lichtere zoals een i3. In een recente test (11 Intel B660-moederborden Round-up - Naar deze waren jullie het meest benieuwd) kun je lezen dat de VRM's in het Gigabyte moederbord voldoende zijn voor de i5, wat voor je broertje de perfecte processor is. Pas bij een i7 of hoger wordt het MSI moederbord noodzaak

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 21-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens Hardware.info is de Seasonic ook een prima voeding, hoewel het geen premium apparaat is (en de prijs daar ook niet naar is): https://nl.hardware.info/...-voedingen-test-conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Soulful schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Dank je voor de reactie. Ik zal de voeding vervangen dan, alhoewel die voeding die ik had veel positieve reviews heeft zowel uit NL als buitenland. Is er een reden waarom je de Seasonic niet aanraadt?
Matige fan, histirische analoge fanregeling, dunne PCI-e kabels, geen HCS (13A, hitte bestendig) connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-05 18:17
Uszka schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Matige fan, histirische analoge fanregeling, dunne PCI-e kabels, geen HCS (13A, hitte bestendig) connectors.
Ik dacht dat die problemen alleen bij de eerste exemplaren waren en al waren opgelost? Wat is er mis met dunne PCI-e kabels? Zolang er zorgvoldig mee om wordt gegaan, is dat een miniscuul minpunt lijkt mij.

Hij staat bij PSU tier list van cultists nog gewoon onder High-end

[ Voor 7% gewijzigd door Apart op 21-07-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Apart schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Ik dacht dat die problemen alleen bij de eerste exemplaren waren en al waren opgelost? Wat is er mis met dunne PCI-e kabels? Zolang er zorgvoldig mee om wordt gegaan, is dat een miniscuul minpunt lijkt mij.

Hij staat bij PSU tier list van cultists nog gewoon onder High-end
Genoeg (en vermakelijk) leesvoer: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 met keywords Seasonic & HWI

Over de reviews. Zolang Aris (Cybernetics, Tom’s Hardware, Kitguru, Techpowerup) geen Focus GX heeft getest zal ik ze niet aanraden. Dat geldt ook voor Seasonic’s goedkope lijn met Helly platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-05 18:17
Djarune schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Genoeg (en vermakelijk) leesvoer: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 met keywords Seasonic & HWI

Over de reviews. Zolang Aris (Cybernetics, Tom’s Hardware, Kitguru, Techpowerup) geen Focus GX heeft getest zal ik ze niet aanraden. Dat geldt ook voor Seasonic’s goedkope lijn met Helly platform.
Oké, duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulful
@Apart @martyw @Uszka @107mb @CH4OS

Even een update. Na overleg met m'n broertje hebben we toch de Phanteks P400A case gehouden, omdat hij die het mooiste vond. De PSU die ik heb gekocht, op aanraden van Uszka is de Corsair TX650M (2021).

Voor de rest zijn alle onderdelen hetzelfde gebleven: i3 12100F, MSI B660M-A, RX 580, 16GB ram, 500GB Samsung, etc.

Heb de pc ook zojuist tot werken kunnen brengen. Had aanvankelijk wel 1 probleempje. Bij het installeren van windows stond er dat ik geen ethernetverbinding had ondanks dat de kabel was aangesloten. Bleek dus dat de driver van de realtek pcie gbe family controller niet uptodate was. Heb de driver op een USB stick gezet en toen op de PC geinstalleerd en nu is alles prima.

Thanks voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Soulful Veel plezier met de PC! :)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:11
Soulful schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Jep omdat mijn ouders de energierekening betalen haha. Heb nooit het idee gehad dat een PC echt veel elektriciteit verbruikt. Hoeveel zou je zeggen dat een gemiddelde (zelfgebouwde) PC aan elektriciteit verspilt per maand?
reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips

Laten we het makkelijk houden en 250w voor het systeem.

Dat is dus 1kWh per 4 uurtjes gamen. Stroom kost nu tussen de 55 a 60 cent per kWh, dus 4 uurtjes gamen kost je moeder 55 a 60 cent. Doet hij 4 uurtjes per dag gamen.
(Weekend wat meer in de zomer wat minder)
Kom je op 200 euro p/j aan verbruik voor de pc zelf.
Dan heb je nog slaapstand verbruik en monitor.

Of dat veel is hangt denk ik van de verdiensten van je ouder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulful
loki504 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:05:
[...]

reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips

Laten we het makkelijk houden en 250w voor het systeem.

Dat is dus 1kWh per 4 uurtjes gamen. Stroom kost nu tussen de 55 a 60 cent per kWh, dus 4 uurtjes gamen kost je moeder 55 a 60 cent. Doet hij 4 uurtjes per dag gamen.
(Weekend wat meer in de zomer wat minder)
Kom je op 200 euro p/j aan verbruik voor de pc zelf.
Dan heb je nog slaapstand verbruik en monitor.

Of dat veel is hangt denk ik van de verdiensten van je ouder af.
Interessant. Had niet verwacht dat een pc zoveel zou kosten aan stroom. Ik zal mijn broertje hiervan op de hoogste stellen zodat hij zich hiervan bewust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:11
Soulful schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Interessant. Had niet verwacht dat een pc zoveel zou kosten aan stroom. Ik zal mijn broertje hiervan op de hoogste stellen zodat hij zich hiervan bewust is.
Het is voornamelijk dat electra nu prijzig is. Voor corona en de oorlog zat de prijs rond de 20 cent. En dan is het ineens 73 euro.
Pagina: 1