Access point met krachtige wifi naar boven

Pagina: 1
Acties:
  • 3.898 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04-2023
Hallo, ik heb een krachtige access point nodig die een krachtige wifi naar etage erboven kan stralen. Ik had eerst een Netgear aex80 gekocht, die best duur was. Maar minder sterk is dan de Ziggo gigabox wifi!! Die kan perfect een snelheid geven van 500 mbit. Ik moet dat verderop dat ook kunnen geven. De Ziggo modem zal met een Cat6 ethernet kabel in de access point komen. Dus daar zal het verlies niet in zitten. Er zijn zoveel typen en iedereen belooft van alles. Alleen aan wifi 6 heb ik nog niks aan. Help :{

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 20:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De etage erboven, wat voor type vloer is dat? Beton? Dan zou ik als ik jouw was deze missie afbreken en een nieuwe missie starten: een kabel naar boven trekken en een extra access point daar neerzetten.
Dat werkt gegarandeerd goed. Alle andere oplossingen kunnen niet gegarandeerd worden en zullen in veel gevallen lang niet altijd goed werken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Wat bedoel je met krachtig: snelheid of signaalsterkte?
En als het dat laatste is, bedenk dan wel dat je mobiele telefoon en draadloze laptop ook heel hard moeten terugschreeuwen, anders kan je AP het niet ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 08:08
Besef dat je de beste antenne kunt zetten, maar de antenne van de laptop moet even krachtig zijn om het terug te sturen. Dus in dat opzicht ben je er niet veel mee. Ik zou eerder overwegen om een gewoon accesspoint boven te plaatsen en de kabel via powerline aan te leveren.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:17
Beste advies is al gegeven: kabel trekken en op elke verdieping een accespoint

Alternatief: wifi mesh set waarbij je 2 nodes/satellieten direct boven elkaar zet op de 2 etages.
Je zal wel direct veel snelheids verlies hebben.

Lees ook de FAQ eens
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:12

Dogooder

dus...

8 jaar geleden heb ik een yagi uda voor wifi geprint.
Hiermee haalde ik ~30mbit vanuit mijn kelderbox naar mijn appartement op 3 hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HChzELjIKT1VpG3sCt8KyB2Ievc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GHxN4bIgDK2OuShb2EcMpQyC.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Dogooder op 20-07-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
Gaat erom dat de antennes naar boven staan gericht. Volgens mij is normaal horizontaal gericht? Je hebt zoveel types en alles word beloofd.... Bij gaat het erom dat het goed naar boven toe internet snelheid kan geven. Als de modem van Ziggo dat kan. Dan zal er wel een apparaat zijn van een merk die dat ook kan? De Netgear valt vies tegen.

Vloer is oude houten vloer. Afstanden net te groot voor mesh. Vandaar deze methode.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegendescheet op 20-07-2022 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Het zou helpen als je heel duidelijk uitlegt wat je situatie precies is, en wat je probeert te bereiken. Je hebt blijkbaar prima Wifi op je 1e verdieping via de Ziggo Gigabox, maar toch wil je iets anders?

- Wat probeer je precies te bereiken, waarom wil je een apart Wifi creëren naast dat van Gigabox?
- Welke netwerkcomponenten heb je precies (model, merk, etc,), denk ook aan de clients die je wilt gebruiken.
- Waarom is een kabel naar boven trekken geen optie?
- Welke specs eis je precies van je Wifi, waar moet het aan voldoen? Wil je een bepaalde snelheid halen, of goed kunnen roamen, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
CPT.morgan, ik ga specifieker zijn. Dankjewel.

- Wat probeer je precies te bereiken, waarom wil je een apart Wifi creëren naast dat van Gigabox?
*Appartement heeft 2 lange kamers. Met een oude vloer 3 meter boven de vloer waar de modem op staat. De gigabit modem van Ziggo staat noodgedwongen in de hoek. WiFi is sterk in de kamer waar die staat en de kamer erboven. In de kamer ernaast is de snelheid te traag. En daarboven is het niks meer. Op de etage waar de modem staat is een Cat6 kabel getrokken naar de andere kamer helemaal naar de andere uiterste hoek. Daar komt de access point. Zodat in die kamer sterk internet komt en erboven. Wat de Ziggo modem kan. Die dure Netgear eax80 niet kan.

- Welke netwerkcomponenten heb je precies (model, merk, etc,), denk ook aan de clients die je wilt gebruiken.
* Niet te ingewikkeld. Krijgt eigen netwerk om in te loggen. Tri-band.

*Kan helaas niet. Ook niet buitenom.

- Welke specs eis je precies van je Wifi, waar moet het aan voldoen? Wil je een bepaalde snelheid halen, of goed kunnen roamen, etc.?
* Zoals Ziggo gigabox 500 mbit. Halve gig. Belangrijk is dat die stabiel is voor thuiswerken. zoomen/skypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Als je dekking wilt realiseren en geen kabels hebt dan moet je meshen. Dus strategisch een aantal mesh nodes neerzetten, liefst tri band wifi 6

Gaat je wel flinke duit kosten aangezien die dingen niet gratis zijn en je meer nodes nodig hebt dan als ze bekabeld zouden zijn

Lees anders deze “faq” even door :)
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 20-07-2022 22:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
Vliegendescheet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:02:
*Kan helaas niet. Ook niet buitenom.
Powerline is dan misschien een optie om te overwegen/onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
Waarom een powerlite? Mesh is te traag. Er is een kabel getrokken.... Alleen horizontaal. Daarom is een acces point super handig in deze situatie. Alleen welke. Heb al een dure die van alles benodigd maar naar boven toe slecht is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

Kabels dan maar verticaal trekken he.

Ik kan in een dal met een megafoon gaan staan schreeuwen en dan hoor je mij nog ook terwijl jij op die bergtop staat. Maar terugpraten is er niet bij.

WiFi is bidirectioneel, een “sterker” signaal is onzinnig.

Ik lees houten vloer, dat biedt mogelijkheden :+

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 20-07-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

En signaalwaarden zitten vast aan regelgeving. Bovendien moet er ook signaal terug, en je telefoon of laptop zal echt niet sterker uitzenden dan het nu al doet.

Verbinding is van 100 factoren afhankelijk, kwaliteit van de apparatuur is slechts 1 (kleine) factor. De enige optie die over is, is een KABEL tussen etages. Meer opties heb je niet.

Powerline kan een oplossing zijn, maar de resultaten zijn wisselend. Wifi repeaters verzadigen de beschikbare frequentieruimte alleen maar en zijn enkel nuttig om het bereik verder te krijgen. Snelheid gaat daarmee hard achteruit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kabel trekken is natuurlijk de beste optie, maar je kun het AP ook aan het plafond schroeven he, is ie al een stuk dichterbij de 2e verdieping

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
Klopt aiolos. Maar het is een mooi oud pand. Met een plafond met sierlijsten. Kabel en zo'n ding staat voor geen meter.
Iemand reageerde nogal geïrriteerd over dat WiFi bidirectioneel is. Alleen de modem van Ziggo kan het. Het is wel degelijk mogelijk. Alleen tja ik wacht op iemand die het wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je op Exact dezelfde locatie de netgear of het ziggo modem zet dan zie je dus een. Significant verschil in dekking?

Welke signaalwaardes meet je dan, op 2.4 of 5?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet je wel zeker dat het Ziggo modem het kan ? (Of zou kunnen).

Je schrijft dat je de verdieping boven het Ziggo modem dekking hebt van het Ziggo modem en trekt daaruit de conclusie dat dat aan de andere kant van het appartement ook wel zo zou zijn… (mits het Ziggo modem daar zou staan)…

Die conclusie kun je zo helemaal niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Door bordurend mijn eerdere mesh idee.

4 mesh nodes, 1 in elke kamer.
Waarbij je de nodes op de zelfde verdieping met een utp kabel verbind. (Dus 2 kabels)
De Master node zet waar nu je Ziggo box staat en direct daar boven op de andere verdieping zet je ook een node.

Dan weet je zeker dat elke kamer wifi signaal heeft.
De snelheid van die wifi wordt dan bepaald door de kwaliteit van de wireless connectie tussen je Master node en 1 node direct erboven.

Kost je zeker wat, (triband wifi 6) maar beter ga je het niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tc982 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:22:
Besef dat je de beste antenne kunt zetten, maar de antenne van de laptop moet even krachtig zijn om het terug te sturen. Dus in dat opzicht ben je er niet veel mee. Ik zou eerder overwegen om een gewoon accesspoint boven te plaatsen en de kabel via powerline aan te leveren.
Antenne van access point die gericht naar boven is (qua gevoeligheid) helpt in principe zowel bij zenden als ontvangen.

In principe kan je natuurlijk een access point gewoon op zijn kant neerzetten. Of een router kopen met externe antennes, en die in access point modus zetten. Al blijft een draadje naar boven trekken er daar eentje neerzetten vaak de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Bereik wordt niet bepaalt door het accesspoint of antennes maar door het device dat je gebruikt.

Je telefoon, laptop of tablet heeft uiteraard het slechtste bereik en de slechtste antenne en wifi is nog steeds tweeweg verkeer waarin het bereik bepaalt wordt door de zwakste schakel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vliegendescheet schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:56:
Klopt aiolos. Maar het is een mooi oud pand. Met een plafond met sierlijsten. Kabel en zo'n ding staat voor geen meter.
Iemand reageerde nogal geïrriteerd over dat WiFi bidirectioneel is. Alleen de modem van Ziggo kan het. Het is wel degelijk mogelijk. Alleen tja ik wacht op iemand die het wel weet.
Met zo'n potsierlijk futuristisch zwart geval staat dat voor geen meter nee, maar een unifi nano is al een stuk subtieler. (Of achter de gordijnen of bovenop een kast)

Ook geen oude telefoondraad liggen? (Die je kunt hergebruiken of vervangen). En anders onder de plinten, onder de drempels, langs de trap subtiel de kabel wegwerken? Kost je misschien een paar meter meer, maar tot 100m moet dat geen probleem zijn.

Alleen op 2.4GHz gaan zitten kan ook een oplossing zijn: dan is je bereik wat groter (en is misschien ook wel de reden waarom het Ziggo-modem het wel doet (op 2.4, waar bij die Netgear alleen 5 aan staat)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Ben(V)

Ja maar ja maar ja maar het Ziggo modem doet het wel!!!111!!!

Ik heb ook zo'n fase gehad dat ik in de weer ging met Powerline, repeaters (het modewoord mesh bestond nog niet), en het "richten" van antennes....

Op een gegeven moment werd ik daar horendol van en heb ik kabels getrokken (dat was nog in een vorig appartement).. In mijn huidige huis heb ik het meteen goed aangepakt..

Overigens is er altijd een manier om met een kabel boven te komen, zeker in een oud huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26
FreakNL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:04:
@Ben(V)
... repeaters (het modewoord mesh bestond nog niet)...
Offtopic: Maar repeaters en mesh zijn wel verschillend. Een repeater halveert de snelheid met elke stap, omdat een repeater over het wifi signaal communiceert. Een mesh heeft (vaak) een eigen frequentie waarmee ze met elkaar praten, dus het wifi signaal kan doorgegeven worden zonder 50% verlies (wel iets, maar niet zoveel).
Ik ben geen groot fan van draadloos extenden, niets verslaat een draadje, maar het viel me alleszins mee.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05
Alternatief: Gebruik een powerlink adapter, werkt ook goed. De latency gaat wellicht ietsje omhoog, maar zelf ervaar ik daar geen problemen mee eerlijk gezegd. Het internet werkt nog steeds razendsnel. Kabel trekken is inderdaad het beste, maar dat is niet altijd mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:39:
Bereik wordt niet bepaalt door het accesspoint of antennes maar door het device dat je gebruikt.

Je telefoon, laptop of tablet heeft uiteraard het slechtste bereik en de slechtste antenne en wifi is nog steeds tweeweg verkeer waarin het bereik bepaalt wordt door de zwakste schakel.
Wat betreft zendvermogen klopt dat, waardoor meer zendvermogen slechts beperkt nut heeft aan AP kant (wel wat in principe voor het downstream verkeer). Maar antenne helpt zowel bij zenden als ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Klopt aiolos. Maar het is een mooi oud pand. Het is wel degelijk mogelijk.
Ik heb nog geen gegevens gezien dat dat zo is? Als het op de ene plek wel lukt, kan het prima voorkomen dat het een paar meter verder niet lukt. Zelfs niet met dezelfde apparatuur.
Ziggo modem zit misschien wel op een ander kanaal wat veel vrijer is. Dan ligt het niet aan het ziggo modem dat het werkt, maar aan dat kanaal.
Alleen tja ik wacht op iemand die het wel weet.
Ik denk dat je te weinig waarde hecht aan de antwoorden die je hier krijgt. :)

Dan nog iets constructiefs:
Die Ziggo modem, die staat doorgaans rechtop, dat zorgt er (vermoed ik) voor dat de ingebouwde antenne's vertikaal oplijnen, waardoor je naar boven toe wellicht betere dekking hebt dan als hij zou liggen.
Dat geldt ook voor andere Wifi access points en hun antenne's. Probeer de orientatie van je Netgear eens aan te passen. Kijken of dat helpt. Gebruik een tool als Wifi Analyzer om te zien wanneer de signaal kwaliteit boven het beste is.

Een andere optie is om een access point te kopen met meerdere externe antenne's en met een functie genaamd beamforming. Nog een tip: De antennes zet je allemaal haaks op de richting waar je het meeste signaal wilt hebben. (Voor een modem wat beneden ligt liggen alle antenne's dus horizontaal)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 21-07-2022 09:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou ook even kijken of je misschien in die hoek erg gestoord wordt door andere AP's uit de omgeving. Overigens voor een kabel kan je ook naar trappenhuizen luchtdoorvoeren of spouwmuren kijken. Het hoeft niet de kortste route te zijn. Vraag een een goede installateur, is niet goedkoop maar als je er nog lang hoopt te blijven wonen is het op termijn het geld meer dan waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
4x Deco M9, 2 op de begaande vloer (huiskamer) 3e op de 2e verdieping en 4e op zolder.
heb ook een woning met dikke beton vloeren en muren, werkt perfect.
kan zelf op zolder met gemak 4K streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Martijn.C.V schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Offtopic: Maar repeaters en mesh zijn wel verschillend. Een repeater halveert de snelheid met elke stap, omdat een repeater over het wifi signaal communiceert. Een mesh heeft (vaak) een eigen frequentie waarmee ze met elkaar praten, dus het wifi signaal kan doorgegeven worden zonder 50% verlies (wel iets, maar niet zoveel).
Ik ben geen groot fan van draadloos extenden, niets verslaat een draadje, maar het viel me alleszins mee.
Helemaal eens

De "haat op mesh" komt vooral van mensen die het niet hebben en hun ervaring baseren op de "20 euro repeaters van vroeger"

Als je er over nadenkt dan is die haat ook logisch niet te onderbouwen:

A: Traditioneel Wifi accesspoints die bedraad verbonden is
- Het signaal komt eerst bedraad van de router naar het accesspoint
- Het internet komt daarna draadloos van accesspoint naar client
Netto: 1x draadloos

B: Mesh Wifi tri-band
- Het signaal komt draadloos het ene accesspoint naar het andere accesspoint
- Het internet komt daarna draadloos van accesspoint naar client
Netto: 2x draadloos

Als je de nadelen van de draadloze link van scenarioa A kunt accepteren, waarom dan niet bij scenario B?
Natuurlijk hoe meer bekabelde verbindingen in het traject hoe beter maar liever meerdere mesh nodes waar clients een goede link mee hebben dan clients die een lage signaalsterkte hebben met een algemeen accesspoint. Als je zoveel moeite met de draadloze link hebt dan moet je sowieso geen wifi gebruiken en alles end to end bekabeld doen

Owja en voor het argument komt "je moet een slecht signaal niet repeaten":
Dat klopt maar:
- Je moet je mesh nodes tactisch plaatsen op een plek waar er nog wel signaal is. ja dit betekent wel dat je gemiddeld 30% meer nodes nodig hebt dan losse accesspoints
- Een mesh node heeft doorgaans een vele betere link met zijn "upstream" node dan bv een telefoon met een accesspoint. Dat komt omdat de apparaten/antennes beter op elkaar zijn afgestemd en een mesh node vast staat op een plek.

En bandbreedte? Bij normaal huis tuin en keuken gebruik hebben mensen zat aan een stabiele 50mbit stream. Veel liever strak 50mbit dan brak 300mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

laurens0619 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:41:
[...]
..
Als je de nadelen van de draadloze link van scenarioa A kunt accepteren, waarom dan niet bij scenario B?
Natuurlijk hoe meer bekabelde verbindingen in het traject hoe beter maar liever meerdere mesh nodes waar clients een goede link mee hebben dan clients die een lage signaalsterkte hebben met een algemeen accesspoint. Als je zoveel moeite met de draadloze link hebt dan moet je sowieso geen wifi gebruiken en alles end to end bekabeld doen
..
Ik heb inderdaad alle bekabeld. Tot aan mijn TV toe. Ook mijn thuiswerkplek op zolder. En mijn AppleTV op zolder en in de woonkamer. Ook mijn Onkyo receiver en mijn Humax settop. En mijn printer. En 2 van mijn 3 camera's. (de 3e heeft alleen WiFi)...

Alles bekabeld aansluiten geeft zoveel voordelen in stabiliteit.

Maar in mijn iPhone past geen UTP kabel. Net als in die smartbulbs en slimme ledstrips, etc...

Overigens is het trekken van een kabel een eenmalige investering (als je het goed doet), daarna heb je er jaren plezier van.. Ik werk nog steeds op een Airport Extreme (woonkamer) en Airport Express (zolder trapgat), beiden uit het jaar kruik. Ik heb overal dekking behalve achter in de tuin. Strategische plaatsing is veel belangrijker dan dure apparatuur.. Dit spul draait als sinds ik hier woon (2014) en elke keer denk ik; Moet ik niet eens wat upgraden.. En dan draai ik een speedtest op mijn telefoon en die komt dan op 160mbit uit... Tja.... (toegeven, wel in de woonkamer, op onze slaapkamer kom ik op 50mbit).

Ik geloof je overigens wel dat de huidige mesh apparatuur beter werkt.. Ik heb het alleen (gelukkig) niet nodig..

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2022 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@FreakNL kabels zijn beter, qua stabiliteit en qua economische investering. Geen discussie over :)
Mijn punt ging meer over het conceptuele stuk waarom het prima kan werken.

Kijk, ik heb hier ook mijn accesspoint bekabeld aangesloten. Kleine moeite want had loze leidingen ervoor klaar liggen en daardoor heb ik minder en goedkopere (dual band) accesspoint kunnen kopen en een betere verbinding.

Maar als iemand perse geen kabels wilt dan heerst op tweakers wel eens de houding "dat dat niet mag en geen optie is :P"

Dat vind ik vreemd, niet iedereen heeft dezelfde eisen en ik ken genoeg mensen die altijd gedoe hadden met WiFi en super tevreden zijn sinds ze een deco mesh setje of SuperWifi hebben geinstalleerd. Draadloos verbonden (en meestal zelfs dual band)

Dat jij trouwens zoveel voordelen ziet van je bekabelde verbinding heeft denk ik ook te maken dat je huidige wifi niet echt state of art is. Ik denk dat als je het zou vervangen voor moderne multi ap 802.11ac apparatuur dat bekabeld uiteraard nog steeds beter is maar het verschil kleiner is dan je nu ervaart. Maar als dit goed genoeg is voor jou en je overal kabels hebt liggen dan zou ik het ook niet vervangen

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn WiFi is zeker niet state-of-the-art inderdaad.. Maar de devices die er WEL opzitten (laptop woonkamer (op schoot op de bank)), iPhone, iPads en mijn AppleTV op onze slaapkamer (het lukt met daar niet om fatsoenlijk met een kabel te komen, ik wil dat met de komende verbouwing wel aanpakken want dan moet ik toch weer gaan hakken en breken) doen het eigenlijk gewoon altijd goed... Dus ik mis de incentive om over te gaan op nieuwe standaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sissors schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Wat betreft zendvermogen klopt dat, waardoor meer zendvermogen slechts beperkt nut heeft aan AP kant (wel wat in principe voor het downstream verkeer). Maar antenne helpt zowel bij zenden als ontvangen.
Wifi werkt met een protocol en het is dus niet zo dat downstream verkeer alleen maar data van het accesspoint naar het device stuurt.
Het blijft tweeweg verkeer en als het device het accesspoint niet of slecht bereik hebt je niets of heel traag dataverkeer.

Het klopt dat antennes iets doen voor zowel het zendvermogen als de ontvangst gevoeligheid, maar antennes zoals die sprieten zijn alleen bruikbaar voor een enkele frequentieband en in dit geval dus alleen voor de 2,4Ghz.
De 5Ghz antennes zitten net als in alle moderne devices gewoon op de printplaat en daarvoor doen die sprieten dus helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
betreffende je pand... raad ik absoluut iemand aan om eens een electricien te contacteren. in dit soort panden is het vaak gewenst dat je een omweg zoekt, naar bv de kelder , en door de verwarmingskokers naar zolder enzo ...
ook buitenom heb ik mensen al eens watervaste utp kabel achter de regenafvoer weten duwen, omdat het niet in het zicht mag ... ingraven onder het tuinpad.. binnenshuis oude telefoonlijnen vervangen naar utp... er is altijd wel een mogeljikheid (zei iemand die al 17 jaar in het vak zit)
ook kan je technologieen zoals Moca niet vergeten (netwerk over coax)

betreffende je wifi.. eigenlijk eender welk wifi 5 (dus Wifi AC, niet eens AX) accespoint kan jou 400mbps+ geven als er geen interferentie is van buren ofzo.
een tp link EAP 610 , om maar is een gil te noemen, is een accespoint die je 500+ kan geven , en kost maar 107€ volgens de pricewatch

Wat jij zoekt , een accespoint die "sterker" is , ga je gewoon niet vinden... dit omdat alle accespoints maximaal 1 watt zendvermogen MOGEN hebben.
enige wat je op dat vlak zou vinden is richt/straal antenne's .. die zenden even sterk maar alle vermogen gaat 1 specifieke richting uit .. die dingen zijn bedoeld om bv 2 gebouwen aan elkaar te koppelen over langere afstanden. die worden enkel geplaatst mits rechtstreeks zicht (1 boom ertussen en je ontvangst kan weg zijn... gereduceerd tot 0) , dus hoe dat in jouw huis gaat reageren is alweer zo'n gok
Ook zou ik zo'n ding niet in huis willen.. ik ben niet Anti Wifi .. maar zo'n ding in door zetten .. mwa...

Dus aub ... vergeet al die dure mesh sets & powerline's... Investeer in een professionele vakman die jou een kabel kan aanleggen uit het zicht.. (en dus geen hobby-bob-jes met boormachines ... :+ :+ )
het is de ENIGE manier waarop je 500mbps+ boven kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
op zolder via de wifi, daar heb ik geen kabel voor nodig:

DOWNLOAD Mbps
470.32
UPLOAD Mbps
41.20
Ping ms 17 79 32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een kabel is uiteraard de ideale oplossing, maar je moet altijd rekening houden met de afnemende meer opbrengst.

Een mesh set met draadloze backhaul gaat altijd ten koste van de maximale bandbreedte en je moet altijd rekening houden met de plaatsing om het een beetje goed te krijgen.
Dat moet je dus afwegen tegen de moeite die het kost om een kabel te leggen.

In dit geval zou ik gewoon die wifi pods van Ziggo nemen, die stop je in de netspanning wcd en klaar, simpeler kan het niet.
Het voordeel is dat je ze kunt huren, dus bevalt het niet stuur ze terug.
Als je er meer dan een nodig heb, vraag er een bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Voordat je nu zoveel dingen overhoop gaat halen zou ik gewoon eens proberen of een powerline / AP combinatie naar boven voldoet.
Eventueel iets uit V/A om gewoon te proberen?

Zelf gebruik ik hier ook een mix van bedraad /Powerline /Wifi, afhankelijk van de situatie/gemak wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Powerline zou ik in het algemeen en zeker in een oud huis nooit aan beginnen.
Meestal is daar helemaal geen randaarde aanwezig dus dan houd het al helemaal op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet je wat het met powerline ook is; Het kan zomaar stoppen met werken.. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik heb een setje in gebruik gehad die het een jaar goed deed en daarna (om onverklaarbare redenen) ineens instabiel werd... Toen was ik er wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 15:34
Je kan een accesspoint proberen wat normaal voor plafondmontage geschikt is - bijvoorbeeld van Ubiquiti of TP-Link - als je die gewoon plat op de vloer legt dan gaat het normaal niet top - maar in jouw geval wellicht wel de oplossing die je zoekt - mits de vloer echt volledig van hout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:17:
Powerline zou ik in het algemeen en zeker in een oud huis nooit aan beginnen.
Meestal is daar helemaal geen randaarde aanwezig dus dan houd het al helemaal op.
Ik zit hier ook in een oud huis en gebruik geen randaarde (alleen in keuken/zolder CV).
Powerline werkt hier prima stabiel, ook delen met de buren indien nodig. :)
Maar natuurlijk zullen de resultaten verschillen afhankelijk van de situatie en vooral het type/merk/generatie Powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vliegendescheet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:02:
* Zoals Ziggo gigabox 500 mbit. Halve gig. Belangrijk is dat die stabiel is voor thuiswerken. zoomen/skypen.
500 mbit voor het thuiswerken. Hoeveel man verwacht je over de vloer te krijgen? :+
ufear schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:27:
Je kan een accesspoint proberen wat normaal voor plafondmontage geschikt is - bijvoorbeeld van Ubiquiti of TP-Link - als je die gewoon plat op de vloer legt dan gaat het normaal niet top - maar in jouw geval wellicht wel de oplossing die je zoekt - mits de vloer echt volledig van hout is.
Ik ben er nog niet aan toegekomen mijn Unifi-AP (LR) aan het plafond te hangen, dus die ligt ondersteboven in de meterkast. Inderdaad erg fijn voor de ontvangst op de bovenverdieping, door 30 cm beton :Y)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thijsmans schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:37:
[...]

500 mbit voor het thuiswerken. Hoeveel man verwacht je over de vloer te krijgen? :+
Voor thuiswerken met een beetje Teamsen en wat Sharepoint/Outlook geneuzel heb je genoeg aan zo'n 10/4 mbit (up/down) per persoon..

500mbit is zware overkill... Zeker voor het gross van de thuiswerkers die alleen maar mailtjes weg zitten te werken en af en toe een video-call doen..

Kijk, als je heel veel met grotere bestanden zit te werken kan een zwaardere verbinding handig zijn, maar hier op Tweakers overschatten we echt wat de gemiddelde thuiswerker doet.. Een vriend van me is ambtenaar, die heeft op een thuiswerkdag alleen zijn email open en moet dan wat beleidsstukken tikken. Dat is dan eenmalig zo'n template downloaden (of een oud beleidsstuk), daarna zit hij daar (lokaal) 6 uur aan te werken en dan mailed hij het of hij zet het op Sharepoint... Tussendoor wat opzoeken online of in het gemeente-archief.. Daar heb je allemaal geen honderden mbits voor nodig hoor...

Ik werk weleens op de camping, daar had ik tot deze week maar 10mbit, ging prima.... Outlook haalt zijn mail vroeger of later toch wel binnen en een video-teams call doet ook maar 1.5mbit ofzo...

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vliegendescheet schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:48:
Heb al een dure die van alles benodigd maar naar boven toe slecht is.
Plaats die acces point dan eens verticaal in plaats van horizontaal. Dan zou het boven beter moeten zijn.

Zet de 5GHz eens uit op de AP en kijk dan nog eens.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 21-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 19:31
Als je blij bent met dat Ziggo ding, dan kun je er daar toch gewoon nóg één van kopen, en die neerzetten waar je hem wilt?
Dan gebruik je gewoon alleen de accesspoint functie van dat apparaat.

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@WTBram
Hij heeft een Ziggo Connectbox en die krijg je bij je Ziggo abbo, die kun je niet los kopen.
Wel kan hij gewoon zo'n Ziggo wifi pod (huren of kopen) en dat is gewoon de beste oplossing voor hem.
1,25 euro/maand of 59 euro bij koop.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
sypie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Plaats die acces point dan eens verticaal in plaats van horizontaal. Dan zou het boven beter moeten zijn.

Zet de 5GHz eens uit op de AP en kijk dan nog eens.
Dan moet je naar de specificaties van de AP kijken hoe die het signaal uitstuurt en hangt ook vanaf wat je als tussenvloer hebt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaOvTOf_1q0JMFiIO45Lr1jRrIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S7YCwTkdugMcyzma2h4iIP1t.png?f=user_large
reviews: Wifirouters met 2,5Gbit/s-ethernet - Vijf rappe routers vergeleken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzcrGa4j2qEJ2LWpfwVA4w5Xzp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VDCYQ2hQmExyPQaeR3V4c8Vx.png?f=user_large
reviews: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk

Dat accesspoints verschillend presteren bij demping is trouwens wel waar maar dat gaat meer om uitzonderingen. Over het algemeen is de prestatie bij demping vergelijkbaar.

De TPlink ax90/ax10 is uit de grafiek bv een uitzondering, dat ding stort na een beetje demping al in elkaar waar de rest gewoon overeind blijft. Vooral de netgear ax12 blijkt zn verbinding lang goed te houden.

Geen idee hoe een connectbox hier uit zou komen maar volgens deze grafiek is een ax12 dus vrij goed in verbinding met hoge demping in stand te houden. Dat is wel grappig aangezien de TS juist met het zusje van de ax12 mindere prestaties had. Mrja wie weet had de TS wel band steering op de netgear (en niet op de ziggo) en zat de client daarom veel eerder op een slecht presterende 2.4. Geen idee. Sowieso lijkt het erop dat de TS de meting vanuit verschillende plekken heeft gedaan.

Dus advies blijft: bekabeld aansluiten of mesh maar ik ben bang dat er een "kleine" vorm van confirmation bias bij de TS is en hij net zo lang wacht tot er iemand voorbij komt die een sterk accesspoint adviseert als oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 08:08
Alleen tja ik wacht op iemand die het wel weet.
bah, daarmee is alles gezegd. Ik wens je veel geluk.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
Al deze antwoorden kan je vinden op internet. En ja die heb ik al tot mij genomen. Nadat te hebben gedaan heb ik de vraag hier gesteld. Helaas. Ik zal mij nu, zucht, door een Coolblue of mediamarkt verkoper laten adviseren. Iedergeval bedankt voor de moeite die jullie hebben gedaan.

[ Voor 183% gewijzigd door Vliegendescheet op 21-07-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
Je geeft aan dat je accesspoint met een cat6 kabel verbonden word met het ziggo modem. Dus het bereik is dan toch niet meer relevant.

Je zou dan aan elke standaard accesspoint met 802.11ac ruim voldoende moeten hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankyfn126
Vliegendescheet schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:23:
Al deze antwoorden kan je vinden op internet. En ja die heb ik al tot mij genomen. Nadat te hebben gedaan heb ik de vraag hier gesteld. Helaas. Ik zal mij nu, zucht, door een Coolblue of mediamarkt verkoper laten adviseren. Iedergeval bedankt voor de moeite die jullie hebben gedaan.
Laurens heeft screenshots genomen van metingen van de tweakers redactie en een mooi artikel gelinked waarin alles uitgelegd wordt.
Een ander accespoint dan de netgear lijkt ons allemaal niet het juiste antwoord.
Je zult een andere oplossing moeten bedenken

Als je deze hele thread goed leest zonder voor ingenomen te zijn zou je meerdere conclusies kunnen trekken.
Spijtig te lezen dat je niet 1 van correctie conclusies weet te trekken.

Ikzelf en meerdere andere mensen hebben je mogelijke oplossingen gegeven. Als die niet het antwoord zijn die je zou willen hebben, tja dan houdt het op.

Ik wens je oprecht succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tja, dit blijkt dus zonde te zijn geweest van onze tijd als jij geen enkele moeite wilt nemen om vragen te beantwoorden en testen wilt doen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
@Vliegendescheet
Je hebt ook gelijk, wil je meer dekking dan een connectbox dan moet je een router met veel externe antennes kiezen. Op wifi 5 is dit een populair model pricewatch: ASUS ROG Rapture GT-AC5300 (90IG03S1-BU9G00)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swJZJRpyxOCWrNojtdzdlyUFYOA=/i/2003165220.jpeg

Als je wifi 6 wilt dan deze

https://rog.asus.com/nl/n...rapture-gt-ax11000-model/

Die laatste is ook windows 11 ready, als je dat gebruikt zou ik daar zeker voor gaan

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 21-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
FQYPW schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:35:
Je geeft aan dat je accesspoint met een cat6 kabel verbonden word met het ziggo modem. Dus het bereik is dan toch niet meer relevant.

Je zou dan aan elke standaard accesspoint met 802.11ac ruim voldoende moeten hebben.
Ja inderdaad, waarom dit allemaal overhoop halen als je toch gewoon je Netgear AEX80 als AP kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

laurens0619 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:14:
@Vliegendescheet
Je hebt ook gelijk, wil je meer dekking dan een connectbox dan moet je een router met veel externe antennes kiezen. Op wifi 5 is dit een populair model pricewatch: ASUS ROG Rapture GT-AC5300 (90IG03S1-BU9G00)

[Afbeelding]

Als je wifi 6 wilt dan deze

https://rog.asus.com/nl/n...rapture-gt-ax11000-model/

Die laatste is ook windows 11 ready, als je dat gebruikt zou ik daar zeker voor gaan
Of gewoon op de verdieping een accesspoint ophangen/neerleggen die met UTP verbinding heeft naar de modem van de provider of een andere router of switch, als er maar netwerkverbinding is. Het hoeft niet met 1 apparaat opgelost te worden heb ik zo het idee. Meer antennes hoeven zeker niet de oplossing te zijn, zeker niet als het op de wifi signalen druk is, of de woning/ruimte een (soort van) kooi van faraday heeft.

EDIT: Al valt het /s kwartje nu pas (19:41) bij me :+
Als ik je ondanks toch een tip mag geven: geef een volgende keer aan wat je al gedaan hebt, dan heb je jezelf een boel ergernis bespaard en ons een boel tijd. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 21-07-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:35:
[...]
Of gewoon op de verdieping een accesspoint ophangen/neerleggen die met UTP verbinding heeft naar de modem van de provider of een andere router of switch, als er maar netwerkverbinding is. Het hoeft niet met 1 apparaat opgelost te worden heb ik zo het idee. Meer antennes hoeven zeker niet de oplossing te zijn, zeker niet als het op de wifi signalen druk is, of de woning/ruimte een (soort van) kooi van faraday heeft.
Ik denk dat het bericht van Laurens een tikkeltje sarcasme bevatte :P #understatement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, zie mijn edit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je niet de mogelijkheid om een loze leiding te gebruiken? Of je kan een UTp kabel soms ook weleens langs een verwarmingsbuis proppen.

@laurens0619 sjezus wat een lelik ding, haha

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Met zo'n reactie is het topic hiermee klaar.

Dikke tip voor de volgende keer. Als je aangeeft wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt, krijg je geen antwoorden die je al wist.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.