Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-08-2024
Mijn vraag
Ik heb 10 solar lampen waar een 1,2V batterij in zit nu is mijn vraag kan ik al die lampen aan sluiten op 12v dus geen batterij meer aangezien 1,2v x 10 12v is zo ja hoe moet ik dan doen

Al vast bedankt

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks ben een leek in dit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:11
In serie zetten lijkt me.

Je suis un baguette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
Oké verder niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In serie zetten? Die solar dingen werken met LED's en er zit wat electronica omheen.

Ja, dat kan. Het beste is om de hele electronica eruit te halen en alleen nog de LED met een juiste voorschakelweerstand te gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:11
memphis schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:22:
In serie zetten? Die solar dingen werken met LED's en er zit wat electronica omheen.
Ja maar zonder verder informatie was mijn eerste gedachte alleen maar in serie zetten, zal misschien niet werken maar die kleine led armaturen zijn niet zo spannend van binnen.

Het meeste aan elektronica zal de batterij zijn en een mogelijk zonnepaneeltje.

Je suis un baguette

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het gaat niet werken.
Zelf inschakelende verbruikers moet je nooit in serie zetten, als de ene eerder inschakelt dan de ander zal ook de spanning ongelijk verdeeld worden en dus een ander object meer spanning krijgen. Ook het ongelijk schakelen (en dat zal gebeuren) zal ook de hele serieschakeling in de war brengen.

Een betere oplossing zal zijn door de 12v naar 1.2v te brengen en alles parallel te schakelen. Accu eruit en daar de 1.2v op aansluiten.

Als je bv een LM317 pakt en de adjust pin aan de massa hangt heb je een 1.25v spanningsbron. Als er lange draden naar de lampen gaan kan je het beste nog iets van een 220 tot 470uF elco op de plek van iedere accu plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
Stokbrood schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Ja maar zonder verder informatie was mijn eerste gedachte alleen maar in serie zetten, zal misschien niet werken maar die kleine led armaturen zijn niet zo spannend van binnen.

Het meeste aan elektronica zal de batterij zijn en een mogelijk zonnepaneeltje.
Het zijn solar spots met licht donker schakelaar voor buiten
Mijn idee was aangezien het er 10 zijn om 12v aan te sluiten zodat ze het altijd doen.
En sommige staan niet helemaal in de zon daarom deze vraag of ik ze niet kan voeden zonder batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
memphis schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:30:
Het gaat niet werken.
Zelf inschakelende verbruikers moet je nooit in serie zetten, als de ene eerder inschakelt dan de ander zal ook de spanning ongelijk verdeeld worden en dus een ander object meer spanning krijgen. Ook het ongelijk schakelen (en dat zal gebeuren) zal ook de hele serieschakeling in de war brengen.

Een betere oplossing zal zijn door de 12v naar 1.2v te brengen en alles parallel te schakelen. Accu eruit en daar de 1.2v op aansluiten.

Als je bv een LM317 pakt en de adjust pin aan de massa hangt heb je een 1.25v spanningsbron. Als er lange draden naar de lampen gaan kan je het beste nog iets van een 220 tot 470uF elco op de plek van iedere accu plaatsen.
Thx hier kan ik denk wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:30:
...
Realiseer je wel als je dit doet dat je een efficiëntie overhoudt van 1,25 / 12 = 10,4 %.
Een LED lampje heeft normaal gesproken een efficiëntie van 80%. Als je zoveel energie gaat weggooien is het misschien beter een andere lichtbron te zoeken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Realiseer je wel als je dit doet dat je een efficiëntie overhoudt van 1,25 / 12 = 10,4 %.
Een LED lampje heeft normaal gesproken een efficiëntie van 80%. Als je zoveel energie gaat weggooien is het misschien beter een andere lichtbron te zoeken
Natuurlijk realiseer ik mij dat, maar het gaat hooguit om een 20mA per lamp, niet schokkend want vanuit 12v met 10 lampen kom je uit op een 2.5w. Overigens om naar 1.2v te gaan kan je ook bv een 5v USB adapter pakken, dan verhoog je de efficiëntie.
OK, de spanning naar de LED wordt nog omhoog geslingerd dus zou je meer stroom verwachten maar op de LED komt gewoon een hoge frequentie blokgolf zag ik ergens in een artikel dus dat brengt het op basis van de duty cycle weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38

BLACKfm

o_O

Wat voor lampjes zijn het en hoe denk je deze te willen verbinden? Als deze door de hele tuin heen liggen heb je daar ook nog weer een kabel voor nodig. En als je de hele tuin rond wil kom je niet weg met een paar 'speaker kabels'.

De capaciteit van de batterijen is veelal het grootste eufel voor een korte brandtijd. En dat ze minder zon krijgen (in de schaduw laden ze ook wel op, maar lang niet zo goed).

Je zou ook kunnen kijken naar extra batterij capaciteit, indien daar ruimte voor is. Of een extern (altijd in de zon) paneel gebruiken om ze op te laden.
Het effect ervan moet je echter proefondervindelijk gaan bepalen. Wellicht is het ingebouwde solarcell al niet eens voldoende om de 1,2v batterij volledig op te laten, ook al zou je 12u zon per dag hebben. Aan de andere kant zouden ze met 1 uur in de zon al vol kunnen zijn en heb je ongeacht maar maximaal 1 uur brandtijd ofzo.

Om bijvoorbeeld goedkope solar-lampjes uit de euro bak van de action te gaan voorzien van stroom ben je meer geld kwijt aan een goede installatie ervan dan dat je geschikte tuinverlichting aanbrengt...

Een youtube kanaal van Big Clive dat ik volg haalt vaak van dit soort elektronica uit elkaar om te zien hoe het werkt.
Wellicht heb je er wat aan: YouTube: Poundland solar crackle globe is a winner

[ Voor 26% gewijzigd door BLACKfm op 21-07-2022 12:19 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zelf ook de nodige meuk van deze dingen gehad kan ik zeggen dat capaciteit niet het probleem is. De goedkope accu's verouderen snel en goed waterdicht zijn ze soms ook niet, meer capaciteit klinkt leuk maar als de zonnecel de accu niet vol geladen krijgt treedt bij deze accu's al snel het "geheugeneffect in". Meestal zijn ook NiCad accu's gebruikt omdat je deze wel mag diep ontladen, een NiMh cel is al snel wat minder bij een diepontading.

Ach, voor 15 euro heb je weer een pakket van 10....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
Het gaat om deze lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even gekeken, ik dacht heldere LED's te zien, het zou kunnen gezien de 6 pin behuizing:
https://octopart.com/data...l0153-wolfspeed-118178482
(niet dat het deze zijn....)

De 2 lumen lichtsterkte geeft naar mijn idee wel aan dat die LED's niet echt fel brandenen dus een lage stroom krijgen. Moet ook wel want als het 150 of 300mA LED's zijn en op vol worden aangestuurd zou de accu snel leeg zijn.

Of ze nu in serie of parallel staan maakt niet uit in het verbruikte vermogen maar zal wel iets meer dan een simpele LED "kaars" zijn die ik eerder aangaf.

Misschien gewoon eens door een 1.2v spanning aan te bieden (via batterij of voeding) en dan met een multimeter de stroom te meten. Door de bovenkant bedekt te houden zullen de LED's aan moeten gaan. Dan kan je een serieus plan maken over een voeding en bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groofy33
memphis schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:15:

De 2 lumen lichtsterkte geeft naar mijn idee wel aan dat die LED's niet echt fel brandenen dus een lage stroom krijgen. Moet ook wel want als het 150 of 300mA LED's zijn en op vol worden aangestuurd zou de accu snel leeg zijn.
Klopt het is ook sfeer verlichting
Pagina: 1