Aanbrengen vloerverwarming, op enkele etage

Pagina: 1
Acties:

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12 14:21
Beste tweakers,

Wij staan wellicht aan de vooravond om onze bovenverdieping aan te pakken.

Hierin speel ik met de gedachte om direct vloerverwarming aan te leggen op de eerste verdieping.

In de toekomst willen wij ooit onze benedenverdieping en zolder aanpakken, maar we doen dit dus apart van elkaar. Toekomstig zou ik namelijk in ieder geval onze benedenverdieping en eventueel de zolder willen voorzien van vloerverwarming.

Hier heb ik dus een aantal vragen over:
Is het technisch mogelijk om dit dus per verdieping aan te leggen?
Op de benedenverdieping is onze huidige vorm van verwarming een convectorput, hierdoor moeten we noodgedwongen met een wat hogere temperatuur stoken. Geeft dit problemen wanneer er dus wel eventueel vloerverwarming aangebracht wordt?
Gerelateerd aan bovenstaande punten, kunnen beide soorten van verwarming naast elkaar in gebruik zijn?

En daarnaast ben ik benieuwd of iemand iets zinnigs kan zeggen over een eventuele m2 prijs? Het gaat ongeveer om 40m2 op de bovenetage.

Hhet huis is uit 1997. De convectorput is niet standaard in het huis, maar wij hebben dus geen aansluitingen voor radiatoren op de benedenetage.

Alvast bedankt.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dat kan per verdieping. Die verdieping krijgt dan een verdeler voor de vloerverwarming en later de andere verdiepingen ook, ieder een eigen.
Een verdeler met thermostaat en bijminging verlaagd de temperatuur van het water naar iets wat de vloerverwarming wel lekker vindt en is op die manier gescheiden van de rest van het huis. Er zijn talloze huizen met vloerverwarming op maar 1 verdieping.

Koop wel een verdeler die later om te bouwen is naar een verdeler zonder thermostaat en bijmenging. Als ooit het hele huis voorzien is van vloerverwarming met open verdelers, kun je gemakkelijk over naar een warmtepomp ;)

Prijs ligt geheel aan het systeem, hoe ga je het aanbrengen? Opbouwsysteem op de huidige vloer? Infrezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 21-07-2022 10:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:06
@Wuursj Je gebruikt de termen open en gesloten verkeerd om.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Het kan.
Ik zou alleen per ruimte aparte lussen maken die je wel of niet kan inschakelen. Vaak is het zo dat je op de hogere verdiepingen niet elke ruimte verwarmd of sporadisch.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
dat kan maar waarom zou je? Hoe vaak heb je boven de verwarming aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dave1989
Wuursj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:17:
Ja dat kan per verdieping. Die verdieping krijgt dan een verdeler voor de vloerverwarming en later de andere verdiepingen ook, ieder een eigen.
Een gesloten verdeler met thermostaat verlaagd de temperatuur van het water naar iets wat de vloerverwarming wel lekker vindt en is op die manier gescheiden van de rest van het huis. Er zijn talloze huizen met vloerverwarming op maar 1 verdieping.

Koop wel een verdeler die later om te bouwen is naar een open verdeler. Als ooit het hele huis voorzien is van vloerverwarming met open verdelers, kun je gemakkelijk over naar een warmtepomp ;)

Prijs ligt geheel aan het systeem, hoe ga je het aanbrengen? Opbouwsysteem op de huidige vloer? Infrezen?
Bedankt, heeft me weer even wat meer informatie gegeven om wat verder te speuren. Hieronder wordt gesteld dat je de termen andersom gebruikt, maar alsnog bedankt.

Manier van aanbrengen, lijkt infrezen voor mij de voorkeursmethode.
No Hands schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:49:
Tja.. we gaan nu aan de gang radiatoren vinden we nooit zo mooi. De kosten hiervoor worden uiteraard wel overwogen, gezien het wel echt een nice-to-have is.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

No Hands schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:49:
Hier kom ik zonder verwarming boven tot 16-18 graden als beneden de thermostaat op 19 graden staat.
Om te slapen is dat voldoende en bij ons staat dan ook zelden de verwarming aan. Maar 1 kamer is thuiswerkhok en straks gaan kinderen vast ook meer op hun kamer zitten (huiswerk etc).

Dus ik heb wel iets van verwarming nodig. Vloerverwarming was voor ons de logische keus want a) warmtepomp en b) goedkoper dan Jaga's c) mooier en neemt minder ruimte in dan radiatoren d) kan bij hitte iets van koeling doen. Met CV gelden een aantal van deze voordelen (nog) niet maar als er ooit een WP komt...

Ik heb 2 groepen per kamer gelegd en electrische kleppen op de verdeler gezet. Ik kan dus gemakkelijk de verwarming per kamer aan of uit zetten. Ik probeer het eerst zo, misschien in de toekomst vervangen door iets slimmers met wifi bediende thermostaat per kamer of iets dergelijks.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-12 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dave1989 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Bedankt, heeft me weer even wat meer informatie gegeven om wat verder te speuren. Hieronder wordt gesteld dat je de termen andersom gebruikt, maar alsnog bedankt.

Manier van aanbrengen, lijkt infrezen voor mij de voorkeursmethode.

[...]

Tja.. we gaan nu aan de gang radiatoren vinden we nooit zo mooi. De kosten hiervoor worden uiteraard wel overwogen, gezien het wel echt een nice-to-have is.
Ik heb het zelfde gedaan: eerst de bovenverdiepingen en later de begane grond.

Infrezen kan meestal niet. (zal je gelijk uit de droom helpen)
Dit kan je makkelijk nakijken: open een centraaldoos op een verdieping lager. Als de elektrabuizen aan de bovenkant de doos in komen (in plaats van aan de zijkant) is de kans groot dat je leidingen in de dekvloer liggen. Als je het echt zeker wel weten kan je boven de centraaldoos de dekvloer voorzichtig! uithakken...je hebt ongeveer 6 cm nodig. Anders moet je er een nieuwe zandcement vloer overheen (laten) smeren. Dat is qua kosten hetzelfde. Het frezen is ontzettend duur.

Hier kan je alles bestellen: https://www.vloerverwarmingzelfleggen.nl/
Die gasten zijn goed, snel en leveren alles wat je nodig hebt. Je kan ook een legpatroon bij ze bestellen...Als je wil heb ik nog een hele rol stroppertjes en een stroppertang (die heb je beide nodig als je het op draadstaal matten gaat leggen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

BrZ

Mike2k schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb het zelfde gedaan: eerst de bovenverdiepingen en later de begane grond.

Infrezen kan meestal niet. (zal je gelijk uit de droom helpen)
Dit kan je makkelijk nakijken: open een centraaldoos op een verdieping lager. Als de elektrabuizen aan de bovenkant de doos in komen (in plaats van aan de zijkant) is de kans groot dat je leidingen in de dekvloer liggen. Als je het echt zeker wel weten kan je boven de centraaldoos de dekvloer voorzichtig! uithakken...je hebt ongeveer 6 cm nodig. Anders moet je er een nieuwe zandcement vloer overheen (laten) smeren. Dat is qua kosten hetzelfde. Het frezen is ontzettend duur.
Dit inderdaad. Als je een kanaalplaatvloer hebt lopen de leidingen in de dekvloer en kan je dus niet frezen.

Makkelijkst te herkennen aan de groeven in het plafond om de 120cm.

• Mike2k

Mike2k

BrZ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Dit inderdaad. Als je een kanaalplaatvloer hebt lopen de leidingen in de dekvloer en kan je dus niet frezen.

Makkelijkst te herkennen aan de groeven in het plafond om de 120cm.
Er van uitgaande dat niemand het plafond netjes heeft laten stucken O-)

Ik heb hier een nieuwe dekvloer laten smeren ( de laatste trede van de trap is dus 5cm hoger. Ik heb daar ongeveer 20 minuten last van gehad. daarna was ik er aan gewend. Je merkt daar echt niets van en bijkomend voordeel: ik heb nu niet zo'n enorm hoge opstap de badkamer in!

PS. ik heb hier een EvoHome systeem van Honeywell. Dat is ontzettend duur (ik meen iets van 1000 euro) maar het werkt wel fantastisch. In elke kamer een Evo Round thermostaat. Beneden hangt dan de EvoHome.
Als je aan zoiets wil beginnen is het wel nodig om een elektrakabel (ik heb 2x0.75mm2 gebruikt) naar elke verdeler te hebben om de motoren aan te sturen. Voor elke zone heb je dan 1 kabel nodig maar door een buis 5/8ste kan je makkelijk 3 kabels trekken...

[ Voor 26% gewijzigd door Mike2k op 21-07-2022 10:56 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
Wij hebben in onze woning in 5 jaar tijd geen enkele keer de verwarming aan gehad op 1e etage.

Op zolder is mijn werkkamer en heb ik een kleine elektrische radiator die ik alleen aanzet wanneer ik er zit en dan ook direct warm is.

Maak een goede afweging. Bij renovatie begane grond zou ik altijd vvw nemen.
Bij eerste verdieping zou ik me de moeite besparen. Dan haal ik liever oude radiatoren weg die ik toch nooit gebruik, dan dat ik 60m2 vvw ga aanleggen die ik vervolgens ook nooit ga gebruiken.

Maar: het kan wel. En kan idd ook los van een latere renovatie op de begane grond.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Mike2k

Mike2k

pentaw1nz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:09:
Wij hebben in onze woning in 5 jaar tijd geen enkele keer de verwarming aan gehad op 1e etage.

Op zolder is mijn werkkamer en heb ik een kleine elektrische radiator die ik alleen aanzet wanneer ik er zit en dan ook direct warm is.

Maak een goede afweging. Bij renovatie begane grond zou ik altijd vvw nemen.
Bij eerste verdieping zou ik me de moeite besparen. Dan haal ik liever oude radiatoren weg die ik toch nooit gebruik, dan dat ik 60m2 vvw ga aanleggen die ik vervolgens ook nooit ga gebruiken.

Maar: het kan wel. En kan idd ook los van een latere renovatie op de begane grond.
Hoewel ik het idee snap, denk ook aan de eventuele verkoopbaarheid van je huis in de toekomst. Helemaal geen verwarming kan best moeilijkheden geven...

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12 07:53
Je zou ook voor de bovenverdieping zeker, electrische of infrarood vloerverwarming kunnen overwegen. Zeker als je ook zonnepanelen hebt.

Weet t soms wel beter

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
Mike2k schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Hoewel ik het idee snap, denk ook aan de eventuele verkoopbaarheid van je huis in de toekomst. Helemaal geen verwarming kan best moeilijkheden geven...
Er zit een verschil tussen alles er uit slopen OF oude radiatoren verwijderen maar de CV buizen (weggewerkt in mooi koofje?) laten zitten en afdoppen zodat er met minimale moeite een (mooiere) radiator aan kan worden verbonden.

Ik zou niet het hele CV systeem er uit slopen op de 1e, maar als je 2 slaapkamers hebt waar e ze nooit gebruikt zou ik ze persoonlijk gewoon weghalen tot aan een punt waar de aanvoer/retour niet lelijk in het zicht meer is.

Of vervangen voor mooiere LTV radiatoren.

Anyways, vvw op hele 1e etage zou ik alleen doen als je boven structureel verwarmt. Af en toe even aanzetten gaat namelijk sowieso niet werken met vvw

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Dave1989
Bedankt allen voor de input.

Fijn dat het technisch kan, jullie antwoorden hebben me toch een ander inzicht gegeven.

Ik denk dat ik dit plan laat gaan. De radiatoren dan maar voorzien van een mooie ombouw of iets dergelijks.

De moeite en kosten wegen voor mij, na het lezen van al jullie comments, niet op tegen de baten die er zijn.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Dave1989 lijkt me inderdaad de beste optie.

Ter info, er bestaan systemen die zowel hoge als lage temperatuur kunnen afgeven, zonder dat je extra mengkranen etc nodig hebt.

Wij hebben vloerverwarming laten installeren op het gelijkvloers, lage temperatuur, en boven de radiatoren gehouden, op hoge temperatuur dus. Dat lijkt me energetisch ook het logischt: je wil GV een continue temperatuur (weekends + thuiswerk bvb), en boven geef je af en toe een korte 'burst' om bvb badkamer of heel heel af en toe slaapkamer een beetje op te warmen. Voor de rest van de dag is de temperatuur boven eigenlijk van minder belang.
(de Cube Duo van Itho Daalderop heeft in 1 toestel de mogelijkheid om zowel LT als HT te voeden, enkel natuurlijk niet tegelijk - werkt heel goed en efficiënt hier)

Mijn advies zou dus idd zijn om meteen naar je verwarmingsbron en je gelijkvloers te kijken (met vloerverwarming daar).

(bovenstaande gaat er van uit dat je isolatie al eerst hebt aangepakt)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
Voor beneden heeft vloerverwarming fors meer toegevoegde waarde dan boven, vanwege praktische zaken is vloerverwarming niet handig voor in de slaapkamers.

Boven zou ik convectors/radiatoren houden, radiatoren kan prima mits je die overbemeten neerhangt.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 21-07-2022 11:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:19
Dave1989 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:39:
Wij staan wellicht aan de vooravond om onze bovenverdieping aan te pakken.

Hierin speel ik met de gedachte om direct vloerverwarming aan te leggen op de eerste verdieping.
Heb je al zolder en spouwmuur isolatie?
Ik zou verwachten als je die hebt, je niet veel extra verwarming op de bovenverdieping nodig hebt.

• No Hands
Mike2k schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Dat denk ik niet. Ik stel bijna dagelijks de vraag aan mensen hoe vaak ze boven de verwarming aan hebben en 99% van het antwoord is eigenlijk nooit.
Een elektrisch kacheltje voldoet prima in die andere procent.

• Mike2k

Mike2k

No Hands schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Dat denk ik niet. Ik stel bijna dagelijks de vraag aan mensen hoe vaak ze boven de verwarming aan hebben en 99% van het antwoord is eigenlijk nooit.
Een elektrisch kacheltje voldoet prima in die andere procent.
Mijn vriendin en ik werken allebei thuis...in de winter is de vloerverwarming dagelijks aan op beide werkkamers ;)

• No Hands
Mike2k schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Mijn vriendin en ik werken allebei thuis...in de winter is de vloerverwarming dagelijks aan op beide werkkamers ;)
Omdat het er is, maar als het er niet was werd temet je elektrische kacheltje ook warm.

Pagina: 1