Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb een Six-Bellani thermometer maar ik snap niet goed hoe ik die moet aflezen. De kwikkolom links/rechts is niet gelijk. Is de thermometer kapot of snap ik het niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9QXuPw-ssja8npciILKBbLkulo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v26KYVrx8yVKQBkXv36qUgwR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kom er met Google of Wikipedia niet uit.

Edit: min/Max snap ik wel, maar waar lees ik de actuele temperatuur af?

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 20-07-2022 15:52 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Beste antwoord (via evilution op 22-07-2022 17:05)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan zijn dat ie lek is, waardoor het spul dat rechtsboven boven het kwik zit niet meer genoeg tegendruk geeft of zo (zie ook de uitleg van hoe dat ding werkt op de wiki die eerder gelinkt werd). Of het hele binnenwerk is verschoven tov de schaal?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Six's thermometer

Een minimum-maximum thermometer. 13 graden 's nachts, 24 graden overdag?

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 20-07-2022 15:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:42:
Six's thermometer

Een minimum-maximum thermometer. 13 graden 's nachts, 24 graden overdag?
Uh, hoe kom je daar nu aan :? Volgens mij is het min 24 graden, Max 34. Dat komt ook overeen met de afgelopen twee dagen sinds ik hem gereset heb.
Die link had ik al gevonden.

Maar waar lees je dan de actuele temperatuur af?

Edit, ik heb mijn vraag in de ts verduidelijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 20-07-2022 15:54 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De actuele temperatuur lees je af aan het kwik en de min/max aan die blauwe staafjes.

Daarbij zou het kwik links en rechts dezelfde huidige temperatuur moeten aangeven, wat in dit geval dus een paar graden af lijkt te wijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 09:07

SambalBij

We're all MAD here

De min max temperatuur zijn die blauwe streepjes; die laat je met het knopje weer tot op het kwik zakken.
De huidige temperatuur is de bovenkant van het kwik.
Wordt het kouder dan gaat de linker kant omhoog (en drukt het blauwje streepje mee omhoog, die dan blijft hangen op de minimum temperatuur)
Wordt het warmer dan gaat links weer naar beneden en rechts omhoog.

Deze lijkt echter inderdaad defect te zijn? Links en rechts horen dezelfde temperatuur aan te wijzen, terwijl deze links 31 aangeeft en rechts 23... En dat klopt niet...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ok, dan snap ik het dus toch :+

Ik ga hem van de muur halen en eens nader bekijken. Het ding is decennia oud. Ik lees op startpagina dat wat schudden soms helpt om de niveaus weer gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
SambalBij schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:57:
De min max temperatuur zijn die blauwe streepjes; die laat je met het knopje weer tot op het kwik zakken.
De huidige temperatuur is de bovenkant van het kwik.
Wordt het kouder dan gaat de linker kant omhoog (en drukt het blauwje streepje mee omhoog, die dan blijft hangen op de minimum temperatuur)
Wordt het warmer dan gaat links weer naar beneden en rechts omhoog.

Deze lijkt echter inderdaad defect te zijn? Links en rechts horen dezelfde temperatuur aan te wijzen, terwijl deze links 31 aangeeft en rechts 23... En dat klopt niet...
Wat kan er eigenlijk defect gaan aan zo’n ding? Het is toch een gesloten systeem?

Ik heb hem inmiddels naar binnen gehaald, wat geschud maar de kwikniveaus blijven ongelijk. Ik laat hem nu even op de zijkant rusten om het kwik naar links te verplaatsen aangezien die te laag staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan zijn dat ie lek is, waardoor het spul dat rechtsboven boven het kwik zit niet meer genoeg tegendruk geeft of zo (zie ook de uitleg van hoe dat ding werkt op de wiki die eerder gelinkt werd). Of het hele binnenwerk is verschoven tov de schaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 09:07

SambalBij

We're all MAD here

evilution schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:42:
[...]

Wat kan er eigenlijk defect gaan aan zo’n ding? Het is toch een gesloten systeem?

Ik heb hem inmiddels naar binnen gehaald, wat geschud maar de kwikniveaus blijven ongelijk. Ik laat hem nu even op de zijkant rusten om het kwik naar links te verplaatsen aangezien die te laag staat.
Ik was een heel verhaal aan het type vol van moeilijke aannames, toen ik die wikipedia pagina nog eens las... Mogelijk gevalletje Occam's Razor?

Op wikipedia staat The thermometer shows a reading at the top of the mercury section on both the maximum and minimum scales; this shows the current temperature and should be the same on both scales. If the two readings are not the same, then the instrument scales are not correctly positioned or the instrument is damaged

Kan het zijn dat links of rechts die schaal verschoven is? Als je een van de twee zou verschuiven dat de boven- en onderkant van de schaal gelijk loopt (dus de linker omhoog of de rechter naar beneden - Wat de juiste is kun je ijken met een andere thermometer) dan zou het wel eens een stuk beter kunnen kloppen :)

(Er van uitgaande dat het aparte plaatjes zijn met die schalen en niet 1 grote achtergrondplaat natuurlijk; op de foto lijken ze wel aparte te zijn maar dat kan gezichtsbedrog/perspectief zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door SambalBij op 20-07-2022 19:27 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik ga hem van het weekend voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en bekijken. Het ding is minimaal 30 jaar oud of zo. Volgens mij is de schaalverdeling een geheel maar dit geheel zou alsnog niet correct meer gepositioneerd kunnen zijn ten opzichte van de glasconstructie.

En ja, ik weet dat ik voor 15 euro een nieuwe heb maar deze heb ik van mijn vader gehad toen ze het ouderlijk huis verkochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Mocht je hem uiteindelijk toch afdanken: breng hem naar het milieupark bij het klein chemisch afval gezien het kwik wat erin zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26
Hey, dat brengt wat herinneringen terug... die hadden we vroeger ook :).

Dat knopje in het midden had vrij veel weerstand en de min/max aanduiding ging bij het indrukken voor je gevoel veel te langzaam weer naar de actuele temperatuur.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb de thermometer gedemonteerd en schoongemaakt. De kit waar de kwikbuis mee vast zat was uitgedroogd. Hierdoor was de kwikbuis wat naar onder gezakt. Opgelost met een klodder Polymax.
De thermometer geeft nu op beide schalen de juiste temperatuur aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Wt_PFabFVZnZ1n4JIAWTO3-Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPQcTqvYWtIzzAZWOLa1gICL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door evilution op 22-07-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Kijk, daar hou ik van.
Waarom een nieuwe kopen wanneer de oude nog te repareren is?
Geld uitgespaard én een familieherinnering behouden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1