Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Hi Tweakers,

De problemen hebben betrekking tot een Ziggo ConnectBox wat in bridgemodus staat in verhouding met een Ubiquiti Edgerouter 4 wat in routermodus staat.

Circa 2 jaar geleden heb ik voor een omgeving een dedicated router geadviseerd. Een Ubiquiti Edgerouter 4, die achter een Ziggo ConnectBox stond. De Ziggo ConnectBox opereert als bridgemodus en de router fungeert met publiek ip-adres op WAN zijde als router en transleert door middel van NAT het interne naar het externe verkeer.

De omgeving heeft altijd stabiel gedraaid, sinds circa 2 á 3 maanden klapt de WAN interface van de router van 1Gbit naar 100Mbps. De LAN interfaces blijven netjes doordraaien op 1Gbit. Met een abbo van 350/35 betekent dit een maximale throughput van ~ 95-100Mmbit.

Wat is er al gebeurd:
- Ziggo Connectbox vervangen door nieuw exemplaar door Ziggo.
- Ziggo Connectbox en Ubiquiti Edgerouter 4 gereboot.
- Ethernetkabel vervangen tussen Connectbox en router. In zowel CAT5e, CAT6E, CAT7.
- Role van Connectbox omgezet van bridge naar route en van route naar bridge.
- Edgerouter teruggezet naar fabrieksinstellingen.
- Edgerouter geupgraded naar de laatste firmware (hotfix 2 en hotfix 4).
- Auto neg aangepast naar 100Mbit, 10Mbit.
- QOS geheel uitgeschakeld.
- Hardware offloading in- en uitgeschakeld.

Wat is de tijdelijke oplossing:
- Router vervangen door een simpele TP-link en alles werkt weer over gigabit.

Kortom: Er is iets gewijzigd in de situatie waarbij de wan poort omklapt naar 100mbit van de router en connectbox wanneer ze onderling connectie hebben. Aan de firmware en configuratie is aan de kant van de router niks veranderd in de afgelopen 2 jaar.

Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Rick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De omgeving heeft altijd stabiel gedraaid, sinds circa 2 á 3 maanden klapt de WAN interface van de router van 1gbit naar 100mbps. De LAN interfaces blijven netjes doordraaien op 1gbit. Met een abbo van 350/35 betekent dit een maximale throughput van 100MBPS.
Even mierenneuken: je interface klapt niet van "1gbit" naar "100mbps", het klapt van 1Gbps naar 100Mbps.

Dat betekent een maximale throughput van (iets minder dan) niet "100MBPS" maar 100Mbps, oftewel ongeveer 12MBps. Wees nauwkeurig qua hoofdlettergebruik, discussies gaan de mist in als mensen een ding bedoelen maar iets anders schrijven, vooral als je b en B door elkaar gebruikt.

Verder inhoudelijk: je hebt alles uitgesloten behalve de WAN-poort van de EdgeRouter. Als daar een van de pinnetjes vuil/verbogen/niet meer goed verbonden is kun je dit krijgen, aangezien 1GbE 8 aders vereist maar 100MbE nog met 4 aders kan werken. Simpele controle: hang die TP-Link router er weer tussen en sluit de EdgeRouter aan op de LAN van de TP-Link router. Heeft de WAN nog steeds een 100Mbps link, dan weet je het zeker. Als het dan wel 1Gbps is, moeten we dieper gaan graven. In dat geval is het alvast nuttig om aan te geven exact welke ConnectBox (merk+model) het betreft en welke TP-Link router (modelnr, niet "N300" of andere snelheidsaanduiding).

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 20-07-2022 15:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Bedankt voor je reactie, hetgeen wat je onderstaand aangeeft is aangepast.

De interfaces van de router is geheel schoongemaakt, ook al eens geprobeerd maar zonder positief gewenst resultaat.

Het betreft een Ziggo ConnectBox (compal) en een TP-Link Archer AC1750.
dion_b schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Even mierenneuken: je interface klapt niet van "1gbit" naar "100mbps", het klapt van 1Gbps naar 100Mbps.

Dat betekent een maximale throughput van (iets minder dan) niet "100MBPS" maar 100Mbps, oftewel ongeveer 12MBps. Wees nauwkeurig qua hoofdlettergebruik, discussies gaan de mist in als mensen een ding bedoelen maar iets anders schrijven, vooral als je b en B door elkaar gebruikt.

Verder inhoudelijk: je hebt alles uitgesloten behalve de WAN-poort van de EdgeRouter. Als daar een van de pinnetjes vuil/verbogen/niet meer goed verbonden is kun je dit krijgen, aangezien 1GbE 8 aders vereist maar 100MbE nog met 4 aders kan werken. Simpele controle: hang die TP-Link router er weer tussen en sluit de EdgeRouter aan op de LAN van de TP-Link router. Heeft de WAN nog steeds een 100Mbps link, dan weet je het zeker. Als het dan wel 1Gbps is, moeten we dieper gaan graven. In dat geval is het alvast nuttig om aan te geven exact welke ConnectBox (merk+model) het betreft en welke TP-Link router (modelnr, niet "N300" of andere snelheidsaanduiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Kun je niet een andere poort van de Edgerouter een WAN rol geven? Dan weet je ook of het aan de poort ligt. En schoonmaken wil niet zeggen dat de poort niet in- danwel uitwendig gammel is. Kan ook een soldeerpootje zijn aan de binnenkant die los is gaan hangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kartmaster93 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:18:
Bedankt voor je reactie, hetgeen wat je onderstaand aangeeft is aangepast.

De interfaces van de router is geheel schoongemaakt, ook al eens geprobeerd maar zonder positief gewenst resultaat.
Ook het plaatsen van de TP-Link "AC1750" tussen modemrouter en Edgerouter dat ik voorstelde? Wat gebeurde er toen exact?
Het betreft een Ziggo ConnectBox (compal) en een TP-Link Archer AC1750.
Je bedoelt een Compal CH7465LG misschien? en een TP-Link Archer C7v2? (die 'AC1750' is exact soort snelheidsaanduiding waar ik het over had die op meerdere modellen kan slaan...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat doet de Ziggo box niet goed dat je hem niet wilt gebruiken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Router word morgen gehaald, dan kunnen we het eens proberen.
nelizmastr schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:28:
Kun je niet een andere poort van de Edgerouter een WAN rol geven? Dan weet je ook of het aan de poort ligt. En schoonmaken wil niet zeggen dat de poort niet in- danwel uitwendig gammel is. Kan ook een soldeerpootje zijn aan de binnenkant die los is gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Typenummers zijn opgevraagd, worden aangevuld indien deze er zijn.
dion_b schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Ook het plaatsen van de TP-Link "AC1750" tussen modemrouter en Edgerouter dat ik voorstelde? Wat gebeurde er toen exact?

[...]

Je bedoelt een Compal CH7465LG misschien? en een TP-Link Archer C7v2? (die 'AC1750' is exact soort snelheidsaanduiding waar ik het over had die op meerdere modellen kan slaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
De voorkeur had een externe router om alles van het zelfde merk te hebben en aanvullende features te hebben met DPI, Hair-pin NAT e.d maar ook ander subnet.
Frogmen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:39:
Wat doet de Ziggo box niet goed dat je hem niet wilt gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Kartmaster93 op 21-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Het betreft een ConnectBox - CH7465LG-ZG
Het betreft een TP-Link - Archer C7 AC1750 Ver 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Kartmaster93 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:30:
De voorkeur had een externe router om alles van het zelfde merk te hebben en aanvullende features te hebben met DPI, Hair-pin NAT e.d maar ook ander subnet.

[...]
hoe bedoel je een ander subnet ik heb mijn ziggo modem zelf van 192.168.178.1/192.168.100.1 naar 192.168.0.1 gezet
wat voor link snelheid laat het modem zie en laat de router eventueel in een log warning oid zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Derde poging: doe dit eens en vertel ons wat er gebeurt:
dion_b schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Simpele controle: hang die TP-Link router er weer tussen en sluit de EdgeRouter aan op de LAN van de TP-Link router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik heb hier ook weleens last van gehad opd e Edgerouter 4.

Bij mij zit er een Edge switch achter. Als ik de poort refresh in de GUI dan gaat ie weer netjes terug.

Dit lijkt iets hardnekkigers te zijn aangezien je al een keer factory reset hebt gedaan.

Had je LAN en WAN poorten al eens omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:56
Wat gebeurt er als je de WAN poort hard op 1Gbit zet en niet op auto negotiate?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als die omgeving al 2 á 3 maanden zo doet zou ik die edgerouter vervangen. Volgens mij heb je alles gedaan om te troublehsooten en ik denk dat je WAN stuk is.
config backup, nieuwe router eraan, config restore >> production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Ik heb de router vandaag helemaal getest met als conclusie dat het een hardware falen is betreft poort ETH0:

- Router is aangesloten op een andere router waarbij maximaal 100/full-duplex haalt op ETH0 poort.
- Router rollen zijn omgedraaid (ETH0 normaltiter WAN, ETH1 normaliter LAN), ook zonder resultaat. Hierbij blijft de LAN op 100Mbps en de WAN op ETH1 1000Mbps.
- Alle firmwares tot en met 2020 zijn getest en geen verschil.
- Auto negotiate op router hardcoded instellen op 1000Mbps helaas niet mogelijk, enkel 10 en 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
De 10.0.0.0/8 reeks is actief, dit is helaas niet mogelijk om in te stellen bij de aanwezige Ziggo Connectbox. Althans in de GUI is het niet beschikbaar.

De link snelheid die het modem laat zien is 1000, behalve als de router is aangesloten. Dan maximaal 100.
muisje1997 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:18:
[...]

hoe bedoel je een ander subnet ik heb mijn ziggo modem zelf van 192.168.178.1/192.168.100.1 naar 192.168.0.1 gezet
wat voor link snelheid laat het modem zie en laat de router eventueel in een log warning oid zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Voltooid, met een duidelijke oorzaak.
dion_b schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:16:
Derde poging: doe dit eens en vertel ons wat er gebeurt:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Yep, daarbij blijft ook de LAN op ETH0 100Mbps geven.
Kasper1985 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:03:
Ik heb hier ook weleens last van gehad opd e Edgerouter 4.

Bij mij zit er een Edge switch achter. Als ik de poort refresh in de GUI dan gaat ie weer netjes terug.

Dit lijkt iets hardnekkigers te zijn aangezien je al een keer factory reset hebt gedaan.

Had je LAN en WAN poorten al eens omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Dit is helaas niet mogelijk, enkel 10 en 100Mbps half/full duplex.
Charlie_Root schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:21:
Wat gebeurt er als je de WAN poort hard op 1Gbit zet en niet op auto negotiate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmaster93
WAN Poort lijkt inderdaad stuk te zijn, node word aangemeld voor RMA!

Thx!
Kabouterplop01 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:46:
Als die omgeving al 2 á 3 maanden zo doet zou ik die edgerouter vervangen. Volgens mij heb je alles gedaan om te troublehsooten en ik denk dat je WAN stuk is.
config backup, nieuwe router eraan, config restore >> production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Even voor de duidelijkheid een ER heeft geen "WAN poort".

Het ding heeft gewoon 3 Ethernetpoorten en via de software bepaal je wat "WAN" en "LAN" is.

Gewoon een andere poort als WAN nemen (onder normale omstandigheden gebruik je geen 2 Lan poorten, want switchen laat je door een switch doen, daar is hij beter in), of een nieuwe router kopen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1