Vreemde insectenbeet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:59
Ik heb een vreemde insectenbeet te pakken die een beetje vreemde kleuren beginnen te krijgen. Iemand een idee? Reactie op muggen is sowieso altijd extreem maar dit is nieuw.

Rode omtrek -> zwarte plek en in het midden geel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXf1X9U_4FGS58HHkt81h3TYG_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjMaFfKKM4PiL42PsGsRVdCV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door OMD op 20-07-2022 12:04 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11
Lijkt verdacht veel op een plek die ik zo'n 10 jaar geleden heb gehad, en dat was toen een tekenbeet.

Kan sowieso geen kwaad om ermee naar de huisarts te gaan (bij mij was 'ie nog wat heftiger, en heb ik iets van 4 weken aan de antibiotica gezeten).

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-04 18:16
Lijkt mij een teken beet, naar de huisarts gaan !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 16:19
En zet er even een kringetje om met een stift, dan kun je zien of hij groeit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 13:12
Vandaag nog naar de huisarts. Lijkt verdomd veel op een tekenbeet! De ziekte van Lyme is te behandelen met antibiotica als je er snel bij bent. Ik zou geen risico's nemen.

Plaatjes: https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=My76v6FlZakMXM

[ Voor 13% gewijzigd door Exception op 20-07-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
Lijkt meer op een bijen steek dan een tekenbeet eigenlijk:
https://www.prevention.co...common-bug-bite-pictures/

Even laten nakijken door een arts kan uiteraard geen kwaad.

PS, de groeiende rode kring rond een tekenbeet wijst op de ziekte van Lyme, niet zo zeer op de tekenbeet zelf. Als het dat is, wil je wel een antibiotica kuur, alvorens dit zich nestelt in je lichaam. Dus te voorzichtig kan hier geen kwaad.

[ Voor 38% gewijzigd door IceTeaGX op 20-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien de ellende welke Lyme met zich meebrengt als je er niet vroeg bij bent; Geen risico nemen en mee naar de huisarts gaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
Toch maar even een bezoek aan de huisarts brengen dan. Better safe then sorry. Bedankt

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:08

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Laat je weten wat het geweest is? :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
NeFoRcE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:17:
Laat je weten wat het geweest is? :)
Ik zal het inderdaad nog even plaatsen. Huisartsen hebben niet zo vaak snel tijd meer tegenwoordig :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 15:25
Ik heb dit precies zo gehad 2 weken terug, doet niet echt pijn wel veel jeuk. Huisarts zei als het erger wordt even terug komen. Ik heb geen teek of ander beest verwijderd op die plek. Begon als klein rood plekje en nu na 2 3 weken nog licht zichtbaar als een lichte blauwe plek. Oorzaak is mij niet bekend, moet een beet zijn geweest, in het midden zie je dat.

In elk geval huisarts bellen inderdaad.

Begon het bij jou ook klein en rood?

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 20-07-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Weet je zeker dat het een insect betreft, is de buitenrand (rood) verdikt zo ja is het geen ringworm?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
OMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Ik zal het inderdaad nog even plaatsen. Huisartsen hebben niet zo vaak snel tijd meer tegenwoordig :O
Op de goede manier inkleden:
Dus niet: ik heb een rare beet, wat zou dat kunnen zijn
Maar: ik heb volgens mij een tekenbeet die groter wordt

Wij konden na bovenstaande toegepast te hebben dezelfde dag nog terecht. Artsen zijn ook zeer voorzichtig met tekenbeten

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 08:08

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

jeroenkb schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Op de goede manier inkleden:
Dus niet: ik heb een rare beet, wat zou dat kunnen zijn
Maar: ik heb volgens mij een tekenbeet die groter wordt

Wij konden na bovenstaande toegepast te hebben dezelfde dag nog terecht. Artsen zijn ook zeer voorzichtig met tekenbeten
Ik bel altijd met de melding; 'ik lig hier met een schotwond half dood te bloeden'. Vervolgens komt de ambu, en dan vraag ik aan hun of ze mij gewoon even bij de huisarts willen afleveren _/-\o_

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 15:25
NeFoRcE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Ik bel altijd met de melding; 'ik lig hier met een schotwond half dood te bloeden'. Vervolgens komt de ambu, en dan vraag ik aan hun of ze mij gewoon even bij de huisarts willen afleveren _/-\o_
"Brancard hoeft niet hoor, ik ga wel voorin zitten, bedankt alvast."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Foto opsturen naar je huisarts, mogelijk kan hij naar aanleiding daarvan al uitsluiten of het nodig is om langs te komen of niet

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Licko
  • Laatst online: 18-04 12:11

Licko

ZVDK

Gefeliciteerd, je hebt er een extra tepel bij.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:03
Dit lijkt ook een beetje als je teveel hebt gekrabt op een muggenbult. Maar als daar geen sprake van is dan bij twijfel gewoon naar de huisarts idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:52
lijkt mij geen tekenbeet, heb je niet in het midden heel veel zitten krabben dat het daarom er zo uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:57
Waar zit de beet?
Een tekenbeet kan zeker, dus goed dat je ff mee langs de HA bent gegaan.
Teken bijten meestal niet zomaar midden op een ar m of been. Die nestelen zich eerst op een warm plekje, voornamelijk holtes, liezen, oksels/huidplooien(bilnaad...) /tussen kleding. Vaak zit de teek daar dan nog wel in ook... Heb je zelf niks er uit gehaald? Een wespen of bijensteek gaat niet zomaar onopgemerkt voorbij. Lijkt me (daarom al) onmogelijk dat dit het is. Dat had je zeker gevoeld en als erg onprettig ervaren.
Tekenbeet voel je "niet". Die zit er gewoon ineens en je merkt hem op doordat het jeukt idd, of bij het douchen oid, dan voel je ze zitten. Op reis/wandeltochten regelmatig teken gehad. Gelukkig nooit ernstig gebleken achteraf. Maar nasty beestjes.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeEs op 20-07-2022 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Herken dit absoluut niet als bijensteek, ben zelf imker en bij mij en anderen komt dit niet zo tot uiting. Een bijensteek voel je ook direct en kan gaan zwellen. Een wespensteek net zo. Daarnaast moet je een rood puntje van waar de angel heeft gezeten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zie dat een beet van een daas nog niet genoemd is.
Die kunnen ook behoorlijk zeer doen, meestal een soort blaasje die strak staat. De foto is een beetje korrelig om goed te kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Het kan trouwens ook een puist, of ontstoken haarvaatje zijn.
Een gekke insectenbeet loop je ook niet zomaar op. Als je de deur niet uitgaat is een teek bv. vrijwel al uitgesloten. Ik lees niks over mogelijke afwijkende activiteiten voor de beet? Heb je getuinierd? Park gehangen? Gewandeld in het bos/natuur? Festival?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mij zien muggenbeten er meestal zo uit.. maar daar ben ik dan ook overgevoelig voor. 't middelste stuk verkleurt omdat je er onbewust toch aan krabt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
Ik heb een foto moeten mailen naar de arts. Morgenochtend bellen en horen wat die te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ooit eens een teek gehad, teek zelf had na zijn bloedmaaltijd al weer genoeg van me...

de HA vond het destijds wel nodig voor een ABkuur. en nee een tekenbeet verneem je dus niet direct..

wespen,dazen etc wel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bestaan er anno 2022 geen smartphone-apps die zoiets kunnen herkennen? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Raven schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:28:
Bestaan er anno 2022 geen smartphone-apps die zoiets kunnen herkennen? :P
Zeker! Maar de herkenning laat te wensen over.
https://www.freecodecamp....-vision-api-cbda4d6b425d/

Geen idee met wat voor diagnose je dan eindigt.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

hans_lenze schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:33:
[...]

Zeker! Maar de herkenning laat te wensen over.
https://www.freecodecamp....-vision-api-cbda4d6b425d/

Geen idee met wat voor diagnose je dan eindigt.
Vergelijkbaar interessant voorbeeld:

Vertrouwen op AI is nog niet slim bij dit soort dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:32
En dit soort dingen vraagje hier ,wordt steeds gekker op Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-04 13:04
*knip* Houd het serieus. Het is hier niet de huiskamer.

Overigens geeft een tekenbeet een rode kring. (Als je de beet al kunt waarnemen)

[ Voor 65% gewijzigd door Yorinn op 20-07-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 20:12

s3n

Bij mij ziet het er zo uit als een tijgermug heeft gepikt. Heb meerdere van deze vlekken momenteel. En ze blijven langer zitten dan van een normale muggenbeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
We gaan het zien. Het is gewoon lastig dat je in onze omgeving moeilijk naar de huisarts kan. Er is weinig personeel en je moet vaak lang wachten helaas.

[ Voor 83% gewijzigd door OMD op 20-07-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 21:01
Lijkt mij geen teek. Het lijkt me ook geen plek waar een teek zich graag vastbijt. Die houden van beschutte plekjes, zoals in een oksel of knieholte. En zitten er meestal ook zolang tot ze compleet zijn volgezogen. Dan zijn ze moeilijk te missen want zijn ze 6 keer zo groot of zo. Ze laten zich dan gewoon vallen. En ze laten een herkenbare beet achter wat hier niet op lijkt. Ik heb jarenlang ontelbaar veel teken van mijn honden afgehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 15:29

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Advies: Morgen langs huisarts.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04 15:31
Kan best een teek zijn. Bij mij begon het vorig jaar ook met zo'n plek. Na 2 weken begon er een rode ring te ontstaan en die werd steeds groter. AB kuurtje gehad en het was na een aantal dagen verdwenen.

Beter het zekere voor het onzekere nemen en dus goed dat de HA even kijkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Blijft nog de vraag...
Hoe/waar heb je de beet opgelopen?? Of wat vermoed je...
Was het thuis? Na een nachtje slapen ? Dan is een teek vrijwel uitgesloten.
Een rode ring krijg je niet altijd bij een tekenbeet, dat is alleen als je geïnfecteerd raakt door de teek. En inderdaad zoals hierboven geschreven komt die ring niet meteen.
Ik heb er talloze gehad, nooit een rode ring.
Soms niet eens een rode vlek.

[ Voor 45% gewijzigd door GeeEs op 20-07-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
In een tuin met avondeten afgelopen vrijdag. Ik gok nu zelf het meeste op een daas beet of een muggen beet die een beetje uitgeslagen is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
OMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:04:
In een tuin met avondeten afgelopen vrijdag. Ik gok nu zelf het meeste op een daas beet of een muggen beet die een beetje uitgeslagen is :)
Daas had je absoluut gevoeld.
Een mug kan steken zonder dat je het voelt. (Net als een teek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ga voor een spinnenbeet. Je kan de plek, ongeacht wat voor beest het is, sowieso beter even ontsmetten. Die plek in het midden ziet eruit of het kleine blaasjes heeft, die kunnen opengaan en dan kan het secundair gaan ontsteken doordat je eraan krabt van de jeuk. Ontsmetten en even afplakken tot je bij de huisarts bent geweest dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 12:45

seriousjin

Let's get seriously serious..

Ik zie een duidelijke huidreactie, maar op basis daarvan is niet echt te zeggen wat voor beest het geweest is. Zoals al gezegd, op basis van de foto, voor hetzelfde geld was het een extra tepel of misschien een haematoom :-D.

Het doet me niet denken aan een tekenbeet/lyme (bij een teek die je besmet met de bacterie die lyme veroorzaakt krijg je typisch 'erythema migrans', google maar eens voor plaatjes en zie ook: https://richtlijnen.nhg.o...a-migrans#volledige-tekst. Ring van roodheid, bleek in het midden, daags na de tekenbeet, jeukt vaak niet).

Ik ben basisarts, maar met 100% zekerheid zeggen kan niet. Als je je zorgen maakt is een bezoekje aan de HA altijd goed, die zien dit soort dingen dagelijks :-)!

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fmrama
GeeEs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:02:
…….
Een rode ring krijg je niet altijd bij een tekenbeet, dat is alleen als je geïnfecteerd raakt door de teek. En inderdaad zoals hierboven geschreven komt die ring niet meteen.
Ik heb er talloze gehad, nooit een rode ring.
Soms niet eens een rode vlek.
Even toch een reactie. De rode ring van een tekenbeet als je geïnfecteerd raakt……Helaas is dat niet altijd zo. Ik spreek uit ervaring, Nooit een rode ring gehad, nooit gezien dat ik gebeten ben enz. In 2010 allerlei gezondheids verschijnselen. Van hartklachten tot allelei uitvalsklachten. 2 maanden verschillende ziekenhuizen. De dood in ogen gezien….Half 2011 in het umc uiteindelijk neuroborreliose vastgesteld (chronische ziekte van lime). Lang traject…revalidatie centrum…baan kwijt, 100% afgekeurd, cognetieve stoornissen ed…kan weinig…Maw een rode kring hoeft niet altijd om toch besmet te worden. 🥵

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 15:29

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

fmrama schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Even toch een reactie. De rode ring van een tekenbeet als je geïnfecteerd raakt……Helaas is dat niet altijd zo. Ik spreek uit ervaring, Nooit een rode ring gehad, nooit gezien dat ik gebeten ben enz. In 2010 allerlei gezondheids verschijnselen. Van hartklachten tot allelei uitvalsklachten. 2 maanden verschillende ziekenhuizen. De dood in ogen gezien….Half 2011 in het umc uiteindelijk neuroborreliose vastgesteld (chronische ziekte van lime). Lang traject…revalidatie centrum…baan kwijt, 100% afgekeurd, cognetieve stoornissen ed…kan weinig…Maw een rode kring hoeft niet altijd om toch besmet te worden. 🥵
offtopic:
Sterkte

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
OMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:

Rode omtrek -> zwarte plek en in het midden geel.
Oke, ik ben zo te zien de eerste met het volgende idee… maaruh..
je foto lijkt een behoorlijke closeup te zijn… Dus lijkt niet zo héél groot te zijn.

Weet je zeker dat het een beet is? Heb je een steek gevoeld?
Zo niet:

Apenpokken ?!

met name vanwege het gele middengedeelte..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Zelf een tekenbeet vorig jaar opgelopen in de achtertuin tijdens grasmaaien. Gewoon rijtjes huis in Noord-Holland. Kreng zat gewoon midden op mijn kuit. Dus niets holtes etc maar die was veel bloederiger dan foto van TS. Maar had m blijkbaar door schuren van broek dood gedrukt tijdens het bijten.

Ik reageer ook heftig op bepaalde beten. Daas levert bij mij harde bruine littekens op zo groot als een 10 cent muntje en tekenbeet is nog zichtbaar maar niet hard, maar wel een soort moedervlek van 5 mm.

Gelukkig niet gevoelig voor muggenbeten, maar mijn dochter wel en die zien er uit zoals bij TS. Niet altijd maar soms zijn ze 5 cm in doorsnee.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 20-07-2022 23:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 21:01
Misschien is het een tip voor wie gebeten is door een teek. Mocht je de kans krijgen bewaar dat kreng dan (eventueel in een stuk dichtgevouwen plakband). De universiteit van Wageningen doet onderzoek naar teken en (ik meen dat dit nog steeds zo is), je kunt ze daarheen sturen zodat ze kunnen vaststellen of de desbetreffende teek een drager is van de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

Zeker! Goed dat je dit nog eens aanhaalt. We kunnen hier inderdaad niks zomaar determineren adhv die foto.
Die rode ring is alleen een (van de) indicaties inderdaad die weliswaar heel typerend is voor een tekenbeet, maar dus absoluut niet altijd aanwezig. Je voelt die beestjes echt niet bijten en ze kunnen ook zo klein zijn dat je ze niet eens ziet.
Ook zonder die ring kan het heel venijnig aflopen als je het negeert of niet serieus met een tekenbeet omgaat.

Wat een rot verhaal trouwens... Alle sterkte idd. mocht het nog spelen..
Hoe gaat het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:43
Een rode kring als deze is niet dezelfde als een tekenbeet, dat is een duidelijke rode cirkel met in het midden meer een huidskleurig stuk. De cirkel kan tot 20 cm in diameter worden en groeit heel snel. Desondanks, zoals iedereen zegt, snel langs de huisarts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
Misschien om je gerust te stellen; hieronder een tekenbeet waarvan ik de teek nooit gezien heb.
Uiteindelijk 4 weken antibiotica gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--GUh-oG6oAu3ttK9Dzf7PXpGdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s23FlM9vlH1ee9ctiDLu1uJL.jpg?f=fotoalbum_large

@OMD is het geen ontstoken moedervlek? Gezien de wat bruin/rode kleur?

[ Voor 6% gewijzigd door Deshmir op 21-07-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
Apenpokken zeker niet, plek is geels te groot. We gaan straks even bellen met de huisarts. Moedervlek is het ook niet, die zit daar niet. Denk toch een tijgermug of een daas. We gaan het horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:41

Theo

moederbord

[...]

Is het nadien wel wat beter geworden, of is de Lyme nu een deel van je leven geworden? :'(

Ik kan soortgelijk ook bevestigen, al was ik er gelukkig wat sneller bij. Ik was nooit ziek; echt helemaal nooit. Mijn laatste keer was de waterpokken in de kleuterklas. Een aantal jaren geleden (20 jaren na de waterpokken) liep ik op een zaterdag in het bos met de hond (lekker door het hoge gras), en in de middag zie ik per toeval een teek (of eigenlijk een nimf van een teek) op m'n arm zitten die daar lekker vast zat. Ik heb 'm verwijderd en een penstreep op die plek gezet als markering. Zondagochtend nog een 100% bodychek gedaan en nog twee tekennimfen verwijderd... Zondagavond had ik koorts (voor het eerst in m'n leven!) en voelde ik mij brak en ziek. (ook voor het eerst in 20 jaar) Een rode plek heb ik nooit gezien op die plek, of op andere plekken. Maar die maandag zette de huisarts mij wel aan een 6 weken durende antibioticakuur om de lyme weg te krijgen/houden omdat gezien mijn medische verleden dit geen toeval meer kon zijn. Gelukkig is het bij de kuur gebleven en is verdere schade voorkomen.
Teken zijn gewoon echt klotebeestjes. En met name op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug zijn de teken die lyme dragen zeer veel aanwezig.

@OMD Bij een tekenbeet kun je een rode plek krijgen. Soms ook met een ring er omheen. Maar vaak (zoals bij mij en @fmrama ) is er gewoon geen rode plek na een bijt zichtbaar)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
@GeeEs @Theo
Om antwoord te geven op jullie vraag, hoe het nu gaat?
Goed! Ik kan ermee leven. Verschijnselen doemen zo nu en op.
Dank voor jullie belangstelling.

Nu is het weer voor de TS 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:02

Agent47

I always close my contracts.

CrystalViriS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:42:
Misschien is het een tip voor wie gebeten is door een teek. Mocht je de kans krijgen bewaar dat kreng dan (eventueel in een stuk dichtgevouwen plakband). De universiteit van Wageningen doet onderzoek naar teken en (ik meen dat dit nog steeds zo is), je kunt ze daarheen sturen zodat ze kunnen vaststellen of de desbetreffende teek een drager is van de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
Ik werk op die campus en ik kan bevestigen dat dit nog steeds kan :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik zit bij CZ en zij raden de app "App de Verpleegkundige" aan. En die heb ik een paar keer gebruikt voor kleine dingetjes zoals dit. En daar werd ik goed en snel geholpen.

Het lijkt specifiek op een CZ app. Maar ik kan me niet herinneren dat ik iets van een cz account er voor moest gebruiken.

https://www.cz.nl/extra/app-de-verpleegkundige

Something something

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
Nou, de huisarts is ook niet helemaal zeker. Moet cortisol smeren en over 14 dagen weer een foto sturen. Welkom bij de zorg in 2022...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
OMD schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:44:
Nou, de huisarts is ook niet helemaal zeker. Moet cortisol smeren en over 14 dagen weer een foto sturen. Welkom bij de zorg in 2022...
Je kan met een dag terecht en je krijgt een advies. Wat heb je te klagen dan?
Dat de huisarts het niet zeker weet? Het is ook maar een mens hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:23

Kheos

FP ProMod
OMD schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:36:
Apenpokken zeker niet, plek is geels te groot. We gaan straks even bellen met de huisarts. Moedervlek is het ook niet, die zit daar niet. Denk toch een tijgermug of een daas. We gaan het horen :)
Een daas kan ik me echt niet voorstellen. Die beten zijn echt pijnlijk. Dat moet je echt gevoeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
vassago schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Je kan met een dag terecht en je krijgt een advies. Wat heb je te klagen dan?
Dat de huisarts het niet zeker weet? Het is ook maar een mens hoor.
Eens dat het maar een mens is. Toch heb ik het gevoel dat er gewoon simpelweg geen tijd meer is voor een patient. We gaan het gewoon aankijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04 14:02
Kheos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Een daas kan ik me echt niet voorstellen. Die beten zijn echt pijnlijk. Dat moet je echt gevoeld hebben.
Dat kan ik beamen, pijnlijker dan een wespensteek :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als we niks meer van je horen zullen we een kaarsje branden :+

Dat je niet voor een snotneus naar de huisarts ga snap ik. Maar volgens mij roepen ze tegenwoordig bij alles rustig aan doen en kom over een week maar weer terug.

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 21-07-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Arjantje72 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Dat kan ik beamen, pijnlijker dan een wespensteek :X
Ja dazen zijn echt klote beesten. Hier in de buurt heeft iedereen wel 1 of 2 van die dazenvallen staan (van die enorme zwarte bollen met zo'n netje er boven). In het bos word je hier bijna vermoord door die beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:47
PageFault schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ja dazen zijn echt klote beesten. Hier in de buurt heeft iedereen wel 1 of 2 van die dazenvallen staan (van die enorme zwarte bollen met zo'n netje er boven). In het bos word je hier bijna vermoord door die beesten.
Is een daas/daaz het beestje dat ik ken als blinde mug?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Bossie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Is een daas/daaz het beestje dat ik ken als blinde mug?
Volgens wikipedia inderdaad.
De daas wordt ook wel brems, bremster, daps, paardenvlieg, blinde daas, blinde mug, blinde vlieg, dazerik, bouw, dazendimmer of dwazelaar genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Een dazesteek voelt alsof iemand een gloeiende naald in je vel prikt en daar een taser op zet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-04 13:49

Sharky

Skamn Dippy!

Kheos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:10:
Een dazesteek voelt alsof iemand een gloeiende naald in je vel prikt en daar een taser op zet
Wat voor dazen hebben ze bij jou? :D Ben wel eens door zo'n beest gestoken, maar dat voelde ongeveer net zo als een wespensteek.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Denk dat het afhangt van de gevoeligheid voor de bepaalde beten, wesp/bij doet bij mij niet pijn, voel het wel maar is niet een bijtende pijn. Krijg er ook geen reactie op, alleen een rood puntje waar de angel zit.

Dazen / sandfly's (in de Nieuw Zeelandse, Canadese, US variant) doen bij mij wel pijn en vallen in de bijtende pijn categorie, waar Dazen wel de pijnlijkste zijn van die 4. En bij alle 4 krijg ik rode bulten (die soms ontsteken) waarbij de dazen weer de grootste geven (maatje golfbal), de sandfly's kleiner ongeveer 5-10 mm, maar die zijn er meestal in groepen :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien nog een tip vanuit better safe than sorry. Ik had lang geleden ook een vreemde plek waarvan de huisarts het niet zeker wist. Zij gaf me toen wel antibiotica voor het geval het toch een tekenbeet was om het risico op Lyme te mitigeren. Je zou wellicht dat preventief ook kunnen nemen. Het spul is rommel maar Lyme is zeer zeker geen pretje. Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 00:56
Dat is een daas geweest.

Wikipedia: Dazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 19:22

Managelorian

“This is the workflow.”

Maar wat had je dan verwacht? Dat je voor een rood plekje meteen vol door de medische molen wordt gehaald?

Blijkbaar denkt je HA dat het geen Lyme is, want anders had 'ie wel antibiotica gegeven. 100% zeker weet je het natuurlijk nooit, want een lichamelijk onderzoek is niet hetzelfde als een natuurkundig experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Misschien nog een tip vanuit better safe than sorry. Ik had lang geleden ook een vreemde plek waarvan de huisarts het niet zeker wist. Zij gaf me toen wel antibiotica voor het geval het toch een tekenbeet was om het risico op Lyme te mitigeren. Je zou wellicht dat preventief ook kunnen nemen. Het spul is rommel maar Lyme is zeer zeker geen pretje. Beterschap!
Er is een reden dat ze niet zoveel strooien met antibiotica, er ontstaat een behoorlijke resistentie tegen en dan is het goed dat de huisarts niet gelijk gaat schrijven.

https://www.rivm.nl/nieuw...ntie-in-nederland-stabiel

Mijn wijlen vader had in zijn jeugd erg veel antibiotica gehad, de IC/artsen hadden tijdens zijn eerste spoedopname (aneurysma) erg veel moeite om een kolonie bacteriën te bestrijden. Dat was ook de eerste keer dat ik inhoudelijk ben geïnformeerd over dit toch best prangend probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Zonder iets te voelen? Geloof ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Kheos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:31:
[...]

Zonder iets te voelen? Geloof ik niks van.
Dat kan best, vraag het mijn vrouw maar :)
Die merkte het pas toen er een plek ter grote van een schotel op d'r kuit verscheen.

Overigens zet ik mijn geld ook in op een dazenbeet. Bij haar was de kern ook geelachtig.

Ter vergelijking met mijn (hoogstwaarschijnlijk een tekenbeet) exemplaar van jaren terug, die begon met een klein rood plekje en eindigde als dit. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_wJCi5KnV9FYaQIOvE3u0-feco=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mv01Wpj0GJvVbmJqw1k1N2Wn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 41% gewijzigd door vhal op 21-07-2022 11:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35
Heb zelf ook een plek die wel erg overeen kwam met wat TS heeft gehad een paar weken geleden, deze zat op mijn bovenbeen.
Kon het niet verklaren wat het nou was, maar het leek mij onlogisch dat het een tekenbeet zou zijn geweest en ging na een paar dagen weer geleidelijk weg.
Heb geen klachten verder of gehad, maar gezien de verhalen hier wellicht wel wat nonchalant mee omgegaan :X
Ben zeer benieuwd naar de uitslag van TS!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 12:45

seriousjin

Let's get seriously serious..

Nou, de huisarts is ook niet helemaal zeker. Moet cortisol smeren en over 14 dagen weer een foto sturen.
Doet me denken aan de gevleugelde uitspraak: "Weet je niet wat 't wordt? Eerst eens 2 weekjes Daktacort" :).

"You may be big, but I am serious!"

Pagina: 1