Router keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-09 14:51
Hallo,

Ik heb via Ziggo Giganet, nu heb ik 1000 Mbit/s download- en 50 Mbit/s uploadsnelheid.

Mijn oude router Sitecom wlr 3100 is verouderd en ik heb eigenlijk nooit het volle uit mijn internet abbo gehaald met deze router. Nu ik Giganet heb wil ik ook upgraden van router.

Ik had er 2 op het oog beide van Asus, de RT-AX53U & RT-AX82U, nu zit er een beste prijs verschil tussen deze 2.

Maar nu zag ik dat de goedkopere versie een gecombineerde snelheid heeft van over de 6100MB/s, en de duurdere versie 5400MB/s.

Kijk ik nu naar foute specs en moet ik me daar niet mee bezig houden, of is die goedkopere versie zeker het kopen waard? Voor eventuele alternatieve sta ik open zolang ik maar via de kabel de 1000Mbit/s haal!

Beste antwoord (via anothergenius op 21-07-2022 18:59)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Dus je zoekt boven een switch en een accesspoint?

Je kan een wifi router kopen (en in ap mode zetten) dan heb je het in 1 apparaat. Echter dan heb je een los wifi punt. Hoe is de wifi in de rest van je huis geregeld?

De "standaard" oplossing is:
- Switches gebruiken voor bekabelde verbinding. Als 5 poorten genoeg is, is de tplink switch van de action van 10 ekkies een prima optie
- Meerdere Wifi Accesspoints kopen die centraal managed worden (soms ook wel mesh genoemd). Dan zet je er 1 beneden, 1 op zolder en die sluit je bekabeld aan. Afhankelijk van je snelheid die je wilt halen koop je dan een wifi 5 of wifi 6 setje hievoor.

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Zoek je een router? Of zoek je WiFi?

Indien een router. Waarom gebruik je niet gewoon het Ziggo modem/router?

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 20-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:54
Je kijkt inderdaad naar de verkeerde specificaties.
Die genoemde snelheden zijn voor wifi i.p.v. bekabeld.

Gezien beide een 1gbps wan poort hebben en ook meerdere 1gbps lan poorten moet het wel goed gaan.
Vooral als je geen gekke dingen aan gaat zetten als: IPS, IDS, etc. (Geen idee of dat hier op zit, het is al eventjes geleden dat ik een consumenten router gebruikt heb :) )

Edit: Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon het modem van Ziggo te gebruiken als zaken zoals wifi je niks uitmaken. Volgens mij zou die ook wel redelijk moeten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door richardboer op 20-07-2022 11:09 ]

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Sorry, niet bij vermeld in begin post.

Ik heb deze nodig voor boven, deze router moet de PC en de tv's voorzien van internet.

Ben alles het vernieuwen heb ook een nieuwe Cat6A kabel naar boven getrokken, op de PC word veel gegamed en heb daarbij dus ook stabiel en goed internet nodig. het Ziggo modem is goed voor beneden, d.m.v een router/wifi boven te plaatsen wil ik stabiel internet op alle verdiepingen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Een router boven is onzin.
Als je boven niet voldoende wifi bereik hebt dan moet je een accesspoint daar plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Je kan een wifi router kopen (en in ap mode zetten) dan heb je het in 1 apparaat. Echter dan heb je een los wifi punt. Hoe is de wifi in de rest van je huis geregeld?

- Switches gebruiken voor bekabelde verbinding. Als 5 poorten genoeg is, is de tplink switch van de action van 10 ekkies een prima optie
- Meerdere Wifi Accesspoints kopen die centraal managed worden (soms ook wel mesh genoemd). Dan zet je er 1 beneden, 1 op zolder en die sluit je bekabeld aan. Afhankelijk van je snelheid die je wilt halen koop je dan een wifi 5 of wifi 6 setje hievoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
PSSST @laurens0619 je vergeet je eigen FAQ te pluggen ;)

@anothergenius lees deze thread ook even:
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
Een gigabit AP/ Router in combinatie met je Ziggo modem is natuurlijk wel de meest voor de hand liggende oplossing.
Om je betere WiFi bereik boven te testen zou je oude sitecom als extra AP kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Ben(V) schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
Een router boven is onzin.
Als je boven niet voldoende wifi bereik hebt dan moet je een accesspoint daar plaatsen.
Zo heb ik het altijd gehad, werkt prima voor mij.
laurens0619 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:11:

Ik maak ook gebruik van TP-Link Deco M4 Mesh Wifi pods, deze heb ik in de keuken, bijbouw en boven geplaatst, wifi is sterk zat. maar wil graag de Game PC en de overige tv's boven bekabeld aansluiten, voor snel en stabiel internet.
The_Doman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:01:
Een gigabit AP/ Router in combinatie met je Ziggo modem is natuurlijk wel de meest voor de hand liggende oplossing.
Om je betere WiFi bereik boven te testen zou je oude sitecom als extra AP kunnen aansluiten?
De sitecom haalt max 120Mbits/s, en haal ik nog niet het maximale uit mijn internet. Of zeg ik nu iets verkeerds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
Pak dan zoiets:
https://www.coolblue.nl/product/873482/netgear-wax204.html
https://www.coolblue.nl/product/897856/netgear-wax206.html

Access Point met WiFi 6 en LAN poorten.
Kun je je vaste apparaten met een kabel aansluiten op een gigabit poort en heb je meteen een AP (met WiFi 6) voor je WiFi.

Zoals @Ben(V) al zegt, een router is onzin als je enkel je bestaande netwerk uit wilt breiden.
Met een AP zoals bovenstaande kun je alles doen wat je wilt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
anothergenius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:02:
De sitecom haalt max 120Mbits/s, en haal ik nog niet het maximale uit mijn internet. Of zeg ik nu iets verkeerds?
Uiteraard haal je daarmee niet de maximale snelheid.
I suggereerde ook alleen even als test om te kijken om je dan een betere WiFi dekking hebt boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Rensjuh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:07:
Pak dan zoiets:
https://www.coolblue.nl/product/873482/netgear-wax204.html
https://www.coolblue.nl/product/897856/netgear-wax206.html

Access Point met WiFi 6 en LAN poorten.
Kun je je vaste apparaten met een kabel aansluiten op een gigabit poort en heb je meteen een AP (met WiFi 6) voor je WiFi.

Zoals @Ben(V) al zegt, een router is onzin als je enkel je bestaande netwerk uit wilt breiden.
Met een AP zoals bovenstaande kun je alles doen wat je wilt.
Ik bedenkt me net dat een router niet veel uitmaakt ja, omdat ik al een wifi pod boven heb staan.

Ik denk dat ik beter een netwerk switch kan plaatsen, kwam deze tegen.
https://tweakers.net/pric...-mbps-desktop-switch.html

Is puur om de PC en de overige tv's boven bekabeld aan te sluiten op het internet.

Wifi boven is uitstekend omdat ik dus die 3 pods heb. en heb geen vertraging als ik bijvoorbeeld met de tablet of telefoon van beneden naar boven ga.
The_Doman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Uiteraard haal je daarmee niet de maximale snelheid.
I suggereerde ook alleen even als test om te kijken om je dan een betere WiFi dekking hebt boven.
Wifi boven is uitstekend, omdat ik wifi pods door het huis heb geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door anothergenius op 20-07-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
anothergenius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Zo heb ik het altijd gehad, werkt prima voor mij.

[...]

Ik maak ook gebruik van TP-Link Deco M4 Mesh Wifi pods, deze heb ik in de keuken, bijbouw en boven geplaatst, wifi is sterk zat. maar wil graag de Game PC en de overige tv's boven bekabeld aansluiten, voor snel en stabiel internet.

[...]

:/ :/ :/ :/ :/ :/
even ter samenvatting, huidige situatie is nu.

Ziggo router ---> gaat naar dmv UTP kabel naar 1) TP-Link Deco M4 set
2) site com router. vanuit je sitecom zijn je vast pc en tv aangesloten

Vragen:
a)Zijn alle 3 de nodes van je TP link deco bedraad met UTP kabel aangesloten of gebruik je ze draadloos?)
b) welke apparaten zenden wifi uit en welke van deze gebruik je voor je wifi netwerk? (Alleen de tep link deco of ook de sitecom en de ziggo router?)
c) welke apparaten staan allemaal in router modus momenteel? (dus dienen als DHCP server)

Wat je wilt hebben is 1 router waar DHCP op aan staat.
Omdat je al een TP link deco gebruikt zou ik dit als enige wifi bron gebruiken. Desnodes koop er nodes bij (die m4 zijn op marktplaats goed te vinden)
Overal waar je dan nog een extra ethernet (rj45) poort wilt hebben zou ik een unmanaged switch neer zetten (a 10euro)

Als je nu iets anders koopt is het 1) overbodig 2)weggegooid geld 3) nodeloos complex 4) kan je netwerk/wifi kwaliteit verslechteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@anothergenius
Als die WiFi pod bekabeld boven staat aangesloten, dan is het kwestie van switch ervoor of erna zetten

deze oppikken:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Die switch die je linktte is ook prima

klaar :)

Wel grappig hoe we van :
- sitecom router met wifi moet vervangen worden ivm internet upgrade
naar
- Ow ik heb overal al wifi, heb alleen switch nodig
:+

Afijn :)

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 20-07-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anothergenius
frankyfn126 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:20:
[...]

:/ :/ :/ :/ :/ :/
even ter samenvatting, huidige situatie is nu.

Ziggo router ---> gaat naar dmv UTP kabel naar 1) TP-Link Deco M4 set
2) site com router. vanuit je sitecom zijn je vast pc en tv aangesloten

Vragen:
a)Zijn alle 3 de nodes van je TP link deco bedraad met UTP kabel aangesloten of gebruik je ze draadloos?)
b) welke apparaten zenden wifi uit en welke van deze gebruik je voor je wifi netwerk? (Alleen de tep link deco of ook de sitecom en de ziggo router?)
c) welke apparaten staan allemaal in router modus momenteel? (dus dienen als DHCP server)

Wat je wilt hebben is 1 router waar DHCP op aan staat.
Omdat je al een TP link deco gebruikt zou ik dit als enige wifi bron gebruiken. Desnodes koop er nodes bij (die m4 zijn op marktplaats goed te vinden)
Overal waar je dan nog een extra ethernet (rj45) poort wilt hebben zou ik een unmanaged switch neer zetten (a 10euro)

Als je nu iets anders koopt is het 1) overbodig 2)weggegooid geld 3) nodeloos complex 4) kan je netwerk/wifi kwaliteit verslechteren
Situatie nu is, ziggo router -> gaat d.m.v UTP kabel naar sitecom -> voorziet PC en TV van internet (bekabeld)

antwoord:

A) De TP link 1 is verbonden met UTP, de rest word voorzien van wifi verbinding.
B) Ik gebruik nu enkel de TP link voor wifi verbinding.
C) Nu enkel de ziggo router.
laurens0619 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:56:
@anothergenius
Als die WiFi pod bekabeld boven staat aangesloten, dan is het kwestie van switch ervoor of erna zetten

deze oppikken:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Die switch die je linktte is ook prima

klaar :)

Wel grappig hoe we van :
- sitecom router met wifi moet vervangen worden ivm internet upgrade
naar
- Ow ik heb overal al wifi, heb alleen switch nodig
:+

Afijn :)
Ja, nu ik allemaal deze berichten lees word het voor mij ook allemaal veel duidelijker 8)7

Ik denk in deze situatie te moeilijk terwijl het makkelijk op gelost kan worden.

Als ik het nu goed begrijp. Ziggo router met UTP kabel verbinden naar boven met een switch, daar de PC en tv's boven op aan sluiten en klaar. De TP link gewoon aanhouden als wifi punt voor telefoon tablet etc zoals ik nu al doe.
Pagina: 1