Flatfix eco 1000: ervaring met bredere zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 16:07
Wie heeft er ervaring met de Flatfix eco 1000 in combinatie met bredere zonnepanelen?

Officieel is de maximale breedte 1020 mm maar zo te zien kunnen ze best wat uitgerekt worden al is daarmee de hoek wat kleiner.

Ik ben nog aan het orienteren op de zonnepanelen maar duidelijk is dat ze tussen 105 en 115 breed zullen worden.

Er komen 4 grote panelen in oost-west en 2 op zuid, alles op een plat dak.
Alternatieven zijn ook welkom.
Ik heb me suf gezocht maar vind alleen systemen die meer dan 100 euro per paneel kosten of bedoeld zijn voor "standaard" 1000 mm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
Mooi alternatief maar daarvoor mis ik wat ervaring.
Ik zoek meer een systeem dat ik zo kan installeren zonder te veel aan te moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 00:09
En? Bump! Heeft iemand dit (inmiddels) geïnstalleerd? @darwusch?
Zit dit systeem ook te overwegen voor 4 paneeltjes (99x163x4cm) die ik 'over' heb, en zo makkelijk kwijt kan op een plat dakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
sibejan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:19:
En? Bump! Heeft iemand dit (inmiddels) geïnstalleerd? @darwusch?
Ja ik heb mijn panelen met de flatfix eco 1000 geplaatst. De beugels zijn flexibel genoeg voor de breedte van de panelen (113,4 cm).
Totaal zijn de panelen:
227.9 × 113.4 (en 28.6 kg)
Ik heb ze met 2 beugels per stuk geplaatst.
Ze liggen door de brede panelen wel iets platter, 13 graden.
Het gewicht lijken ze prima te houden ook.
Aandachtspunt is dat ze door de plattere ligging minder ruimte is voor de tegels, maar 5 stuks van 8 kg kan nog makkelijk.

edit: ik lees nu pas dat jouw panelen 99 cm breed zijn, dat gaat sowieso prima.

[ Voor 18% gewijzigd door darwusch op 25-05-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 00:09
Dankje, @darwusch!
De Flatfix Eco's blijken een 'uitlopend product', al zijn ze hier en daar nog wel te koop.
De "Van der Valk VALKBOX-3" lijkt de opvolger, is ook nog wat goedkoper: ±€52 ex. per paneel i.p.v. €65-75 ex voor de Flatfix Eco. En het lijkt ook of ik overal wél BTW moet betalen, dat was toch 0% geworden, ook voor onderdelen?.

[ Voor 8% gewijzigd door sibejan op 25-05-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 18:33
Uitrekken zou ik niet doen. Ik gebruik ze wel op meerdere panelen met elkaar te verbinden. Dus voor twee rijen van 3 panelen (6 totaal) heb je er dan maar 8 nodig ipv 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

sibejan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:14:
Dankje, @darwusch!
De Flatfix Eco's blijken een 'uitlopend product', al zijn ze hier en daar nog wel te koop.
De "Van der Valk VALKBOX-3" lijkt de opvolger, is ook nog wat goedkoper: ±€52 ex. per paneel i.p.v. €65-75 ex voor de Flatfix Eco. En het lijkt ook of ik overal wél BTW moet betalen, dat was toch 0% geworden, ook voor onderdelen?.
Met wat beter zoeken vind je de Valkbox voor minder en zonder btw, maar dat mag je zelf doen.
Voor sommige shops is het blijkbaar lastig om onder voorwaarden zonder btw te leveren, soms kan je het pas bij afrekenen aangeven.

Hoe kan Valkbox een 'opvolger' zijn voor een Esdec steun, die hebben niks met elkaar te maken?

Ik heb de Flatfix eco 1000 voor panelen van 1052mm breed gebruikt, die panelen zijn lastig te vinden.
Voor m'n broer vond ik 455Wp panelen van 1032mm breed en 2094mm lang, die heeft de Flatfix eco 1000 besteld.
mortal schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:18:
Uitrekken zou ik niet doen. Ik gebruik ze wel op meerdere panelen met elkaar te verbinden. Dus voor twee rijen van 3 panelen (6 totaal) heb je er dan maar 8 nodig ipv 12
Dan kan je minder ballast kwijt en het is wat lastiger als je ergens wil sleutelen tenzij er ruimte rondom is.
Jammer dat ze eruit gaan, de Valkbox 3 ziet er fragiel uit en heeft uitstekende delen..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
Speedy-Andre schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:39:
Dan kan je minder ballast kwijt.
Klopt, maar omdat de panelen iets platter liggen en daardoor minder wind vangen, is er ook minder ballast nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iclx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07-2024
Heb dit topic gevolgd en inmiddels wel een goed alternatief https://www.marktplaats.n...epanelen-beugels-plat-dakgevonden voor de flatfix eco beugels en ook nog geschikt voor panelen groter dan 100cm. Niet super goedkoop maar ook zeker niet zo duur als de rest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

iclx schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:38:
Heb dit topic gevolgd en inmiddels wel een goed alternatief https://www.marktplaats.n...epanelen-beugels-plat-dakgevonden voor de flatfix eco beugels en ook nog geschikt voor panelen groter dan 100cm. Niet super goedkoop maar ook zeker niet zo duur als de rest....
Ik was toevallig weer voor m'n broer bezig, de Valkbox 3 is blijkbaar iets aangepast.
Je kan de scharnierpunten nu een halve slag draaien zodat er bredere panelen op passen.
Met de sleuf alleen red je dat niet tenzij je de grote beugel uitbuigt.
Leuk van die constructie is dat je het paneel aan de hoge kant los kan maken door een boutje te verwijderen.
Onder zit ook een boutje (scharnierpunt) zodat je het paneel op kan klappen zonder de ballast weg te halen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

iclx schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:38:
Ik vind het nog best wel duur, zeker omdat het vrij dunne, fragiele metalen beugels zijn.
En dan komt de ballast er nog bij. Nog afgezien van het ontbreken van stijfheid in dit soort constructies. :N

Dan liever een paar stevige, starre, massieve betonsteunen. Die zijn tenminste niet te torderen...

En met de komende stormvlagen van morgenochtend, is imho dit soort metalen beugelsysteempjes nogal kwetsbaar. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 04-07-2023 22:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iclx
Als je er maar genoeg ballast op plaatst... Heb de echte beugels van esdec om mijn dak liggen en de bovengenoemde op een ander dak en beide net zo stevig... Ze zijn wel een stuk makkelijker te monteren dan de betonsteunen. Ga die maar een je dak op sjouwen 😵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@iclx Wellicht was ik niet duidelijk genoeg. Sorry daarvoor.

Maar je had het over 'goedkope' beugels. En daar reageerde ik op met, maar je moet nog wel de ballast er bij rekenen. En bij betonnen steunen, zijn die zelf ballast...

Een 20 graden model van b.v. De Groot Beton weegt 36kg per stuk en kost drie tientjes. Dus hoezo zijn dan dunne metalen beugels, exclusief ballast, 'goedkoop'? ;)

En ik reageerde op het feit dat dunne metalen profielen nou niet bepaald torsievast zijn. M.a.w. als er flink aan gerukt/getrokken wordt, dan beweegt dat toch echt heen en weer. I.t.t. massieve betonnen blokken.

Op dit moment zie ik al windkracht 11 rond IJmuiden. En hier bij ons, vlak aan het IJsselmeer wordt zo meteen windkracht 9 verwacht. Geen idee waar jij woont. Maar ook al zit ons garagedak tussen de huizen in en zit er ruim 70kg betonschans aan ieder PV-paneel vast. Dan nog houd ik de boel wel goed in de gaten.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 05-07-2023 08:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is maar net hoe je het doet, bij mijn /\ opstelling kan de Flatfix Eco 1000 prima, geen grote vlakken waar de wind onder kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR4Cc4Nv-TRgHyoznRGa41CZPMc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJVnsxeKzhaGwKQ2MCmuqM2B.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteraard wel genoeg ballast gebruikt, met name bij de buitenste panelen.
Ik krijg 1 paneel al niet zonder hulp m'n dak op, laat staan een grote reeks betonsteunen van 36kg elk.
Met 24 panelen zijn dat er 48 8)7

Wat de ballast betreft hoeft dat niets te kosten, je kan zo vaak ergens gratis stoeptegels ophalen ...
Er ligt al aardig wat groen op m'n dak en de panelen, gaar prima zo met de wind :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
Speedy-Andre schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:24:
Het is maar net hoe je het doet, bij mijn /\ opstelling kan de Flatfix Eco 1000 prima, geen grote vlakken waar de wind onder kan komen.
Dit lijkt niet op de Flatfix Eco 1000, heb je een foto waar het beter te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dat lijkt mij Flatfix basic.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De helft ja, het ging mij meer om de gesloten opstelling :)
Hier van de andere kant, 3 rijen van 4 met Eco 1000.
Deze zijde is N/O, waar zelden een storm vandaan komt maar als ie komt dan blijft alles staan (sinds 2017).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO-Qtz_EJZpCLpwxijVxsf1bxAw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pPCI2qonMGQvhzvETfC94Fc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iclx
De stoeptegels voor de ballast kan je inderdaad overal gratis ophalen. Vaak hoef je er zelfs niet eens ver voor te rijden. Die hoef je dus niet mee te rekenen in de aanschafprijs.

Ik vind de flatfix eco tot nu toe de fijnste onderconstructie om te plaatsen. Zeker op daken met veel ontluchtingskanalen, schoortstenen, lichtkoepels etc. Ook omdat de panelen niet aan elkaar gekoppeld hoeven te worden en je ze gewoon los van elkaar neer kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Flatfix Basic is idd naast stevig wel minder goed handelbaar, zelfs zonder ballast kan je een rij van 2 of 3 stuks niet verplaatsen zonder dat er een paneel onder een klem uit schiet.
Mijn eerste pv set werd in 2012 geplaatst en mede vanwege de kosten heb ik de steunen steeds hergebruikt.
Je kan aan mijn foto's wel zien dat deze buurt niks met pv heeft ondanks het goed bereikbare dak.
Hun probleem, ik krijg al ruim 5 jaar geld toe voor mijn energieverbruik :z

Pagina: 1