Synology DS414 icm TP Link Deco M9

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, de situatie is als volgt:

Thuis gebruik ik Ziggo internet. Ik heb een jaar geleden een Deco M9 set gekocht om het bereik in huis en tuin te verbeteren. Beneden ligt de hoofd Deco bedraad, op de 1e en 2e verdieping een Deco die draadloos gekoppeld is aan de draadloze Deco.
Op de beneden verdieping bedraad een Samsung TV en Nvidia Shield Pro, op zolder bedraad mijn PC. Verder gebruiken we 2 laptops, 3 tablets en 3 telefoons die allemaal tot voor kort verbinding hadden met de Synology DS414 die op zolder staat (back up/muziek/films). Muziek via de Sonos ARC die draadloos uit de muziekbieb streamde ligt ook in de woonkamer.

Kort geleden heb ik de NAS opgeruimd en alle data op nieuw geplaatst, daarnaast geupdate naar de 7 versie van DSM. Er zijn na deze update geen instellingen door mij aangepast.

Het probleem is nu dat ik sinds de update geen verbinding kan krijgen met de NAS op geen enkel apparaat, anders dan mijn PC op zolder die er naast staat (bedraad). DS Assistent ziet de NAS niet meer op bv de laptops, ook DS Finder op mobiele apparaten ziet de NAS niet meer. Ook de apparaten beneden die bedraad op internet zitten kunnen niet meer verbinden. En ook de Sonos ARC kan niet meer bij de muziekbieb.

En nu het vreemde, als ik met een van de draadloze apparaten naar zolder ga (en dus op de aldaar aanwezige Deco kom) kan ik wel de NAS vinden en benaderen (zowel telefoons, tablet als laptops).

Ik heb alle apparaten meerdere malen opnieuw opgestart, de NAS heeft al jaren een vast ip adres enz enz. Ik kan me aardig redden met pc zaken en basis netwerk instellingen, maar ik zie niet waar het probleem zit.

Edit: ook find.synology en quickconnect werken niet.

Iemand de gouden tip waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Eerste waar ik aan dacht was dubbele NAT...welk IP adres heeft je NAS en welk IP adres heeft je pc?
Er is (dus) geen enkel protocol dat werkt (HTTP/SMB/SSH/iets anders)?

Kan je een plaatje van je totale netwerk maken met alle bijbehorende IP adressen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
lier schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:27:
Eerste waar ik aan dacht was dubbele NAT...welk IP adres heeft je NAS en welk IP adres heeft je pc?
Er is (dus) geen enkel protocol dat werkt (HTTP/SMB/SSH/iets anders)?

Kan je een plaatje van je totale netwerk maken met alle bijbehorende IP adressen?
Plaatje moet ik even kijken hoe ik dat makkelijk voor elkaar krijg. NAS heeft 192.168.68.118, PC heeft 192.168.68.126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Klinkt idd als dubbel nat.
Long shot: In je deco app inloggen en de modus veranderen van router naar AP mode

Zeg ik dan even zonder een idee te hebben wat dit voor verdere implicaties voor je netwekr heeft en of je internet in brigde mode staat :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Klinkt meer alsof die Nas en die PC via de kabel rechtstreeks aan de Ziggo Connectbox hangen.
Die Deco's staan in router mode en maken dan een eigen subnet en dus zitten die PC en die NAs in het subnet van die Ziggo.

Oplossing is die kabel naar zolder in de main Deco te stoppen in plaats van in de Ziggo Connectbox

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
laurens0619 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:17:
Klinkt idd als dubbel nat.
Long shot: In je deco app inloggen en de modus veranderen van router naar AP mode

Zeg ik dan even zonder een idee te hebben wat dit voor verdere implicaties voor je netwekr heeft en of je internet in brigde mode staat :+
Gister gecheckt, dan heeft geen enkel apparaat internet meer 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
e.looijenga schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Gister gecheckt, dan heeft geen enkel apparaat internet meer 🙈
Geen enkel? Ook niet apparaten die nu direct op het ziggo modem zitten (doe ik even de aanname dat die er zijn en daar het probleem zit)?
Na wijzigingen moet je apapraten wel even reconnecten/dhcp refresh doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
laurens0619 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Geen enkel? Ook niet apparaten die nu direct op het ziggo modem zitten (doe ik even de aanname dat die er zijn en daar het probleem zit)?
Na wijzigingen moet je apapraten wel even reconnecten/dhcp refresh doen
Getest op tablets en telefoon gister die voor handen waren. Was me te warm om naar zolder te gaan 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ben(V) schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:00:
Klinkt meer alsof die Nas en die PC via de kabel rechtstreeks aan de Ziggo Connectbox hangen.
Die Deco's staan in router mode en maken dan een eigen subnet en dus zitten die PC en die NAs in het subnet van die Ziggo.

Oplossing is die kabel naar zolder in de main Deco te stoppen in plaats van in de Ziggo Connectbox
Zou ik nog kunnen testen. Gekke is dat er niks anders is aan net netwerk en alles gewoon functioneerde tot de NAS update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

e.looijenga schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Zou ik nog kunnen testen. Gekke is dat er niks anders is aan net netwerk en alles gewoon functioneerde tot de NAS update
Hier reed gisteren een vrachtwagen door de straat en toen deed de Wi-Fi ook gek.... ;)
Nee daar zit denk ik geen causaal verband. Een update van DSM gaat niet je subnet veranderen.

Het netwerkplaatje waar we om vroegen is nog steeds incompleet.

Je NAS en PC zitten in hetzelfde subnet, logisch dat dat wel werkt.

Maar..... welk IP adres krijgt bijv. een tablet en een telefoon en de TV waar de NAS niet van te bereiken is?

Staat je Ziggo modem wel of niet in Bridge?

Onderaan de streep heb je vermoedelijk nog steeds te maken met twee gescheiden subnetten
(zogenaamde dubbel NAT heeft hier niets mee te maken, NAT is alleen van toepassing bij verkeer naar het internet, niet lokaal, het is immers de translatie van non-routeable IPv4 LAN zijde naar routeable IPv4 WAN zijde en weer terug)
waartussen geen statische routes zijn gemaakt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Een en ander lijkt opgelost. Ik heb de NAS een nieuw vast ip adres gegeven en op alle apparaten binnen het netwerk een nieuwe verbinding gelegd.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Het lijkt erop dat ik iets te vroeg gejuicht heb. De NAS is door alle apparaten weer benaderbaar, mits de computer op zolder aan staat .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als dat echt zo is heb je wel iets heel krom's geconfigureerd, zal dus wel toeval zijn.

Wat heb je met de andere poort van die Nas gedaan?
Als je dat verkeerd configureert kan een request op de ene poort binnenkomen en kan het antwoordt door de Nas naar de andere poort gestuurd worden en dus nergens aankomen.
Het beste is altijd beide poorten aansluiten en in de Nas een bond ervan maken.

Een Nas een vast IPadres geven op de Nas zelf is minder handig, laat dat door de dhcp server doen, door voor het macadres van de Nas een vast ipadres uit te geven.

Als die Deco in router mode staat maakt die een eigen subnet aan en kun je tussen dat Ziggo subnet en dat Deco subnet niet communiceren.
Dus wat op het ene subnet zit, ziet het andere subnet niet.
Die nvidia shield zal dus nooit de Nas kunnen bereiken.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2022 16:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:19
Klinkt echt als iets van dubbele routers in huis.
Het is tijd dat je op gaat schrijven welke kabel waarop aangesloten zit in je huis.

Met name welke kabels er van/naar je Ziggo box gaan, en welke er van/naar je deco's gaan.
Klinkt alsof de nas samen met de pc op zolder aan de ziggo box is gekoppeld en de rest via de deco's(die op router modus staan).

Hoe is de nas ook aangesloten, meerdere kabels en waar naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epmSfKHDR11dMA1psqh0lALPGwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L79v5dcQeVQFIzBpw4iIeKHM.jpg?f=fotoalbum_large

Een en ander is als volgt, zie plaatje.

Net nog even gebeld met Ziggo, router staat nog steeds in bridge mode.
Let wel, in deze configuratie heeft een en ander altijd gewoon gefunctioneerd. Hetgeen helemaal links te zien is, ligt allemaal in de woonkamer. Er zijn 2 draadloze netwerken in huis, 1 eigen en 1 gastnetwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door e.looijenga op 29-07-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beide netwerkpoorten van die Nas in de switch stoppen en in een bond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@e.looijenga je netwerk topologie ziet er ok uit. Hoeft niets aan aangepast te worden. Nja het is behoorlijk zonde dat die deco op zolder draadloos verbonden is terwijl er een kabel ligt, dat heeft echter niets met je nas probleem te maken

Ik heb geeen idee of dit nog bestaat maar dit klinkt als een Smb master browser probleem en dat die pc op zolder de masterbrowser is. Je kunt de synology ook master browser maken

Maar dat is een gok, beter eerst even testen met iets simpels:
Kun je wel verbinding maken via de browser met de nas? Het liefst op ip:poort? En werkt dat dan wel vanaf iedere plek?

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ben(V) schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:18:
Beide netwerkpoorten van die Nas in de switch stoppen en in een bond zetten.
Helaas, dat maakt niks uit 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
laurens0619 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:33:
@e.looijenga je netwerk topologie ziet er ok uit. Hoeft niets aan aangepast te worden. Nja het is behoorlijk zonde dat die deco op zolder draadloos verbonden is terwijl er een kabel ligt, dat heeft echter niets met je nas probleem te maken

Ik heb geeen idee of dit nog bestaat maar dit klinkt als een Smb master browser probleem en dat die pc op zolder de masterbrowser is. Je kunt de synology ook master browser maken

Maar dat is een gok, beter eerst even testen met iets simpels:
Kun je wel verbinding maken via de browser met de nas? Het liefst op ip:poort? En werkt dat dan wel vanaf iedere plek?
Getest, maar geen verbinding mogelijk op ip poort zodra de pc uit gaat. Zal morgen eens kijken naar smb 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
e.looijenga schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Getest, maar geen verbinding mogelijk op ip poort zodra de pc uit gaat. Zal morgen eens kijken naar smb 👍🏻
Kun je m wel pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Master browser heeft alleen met name resolving te maken, als je op ip adres connect doet die er niet toe.

En als de huidige masterbrowser wegvalt doordat die pc uitstaat zal een van de wel operationele systemen automatisch master browser worden.
In dit geval waarschijnlijk de Nas, maar in principe kan elke smb server dat worden.

Dus de vraag is werkt connectie naar ipadres ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
Maak maar even de aanname dat je domme switchs heb zonder vlans. En de pc niet als router fungeert tussen 2 vlans.

Kan de master deco de pc en en de nas pingen?
Doe eens een tracert ipv Ping naar de nas. Is daar iets anders als de pc uit staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e.looijenga
Probleem gevonden 👍🏻.

Vanochtend beginnen met het opnieuw installeren van mn complete netwerk. Routers, switch, NAS netwerk instellingen, pc enz enz, alles wat gereset kon worden is gereset. Zonder resultaat.

Tijdens het wachten op de NAS reset naar de hardware gekeken.
Alles aan pc meuk en racesim en stuur/ pedalen incl tablets zit op een eigen stekkerdoos en outlet, na afloop van pc gebruik wordt die stekkerdoos van de stroom gehaald.
De NAS en switch (zolder) hebben een eigen stekkerdoos op een 2e outlet, maar zodra de hoofdstekkerdoos van de stroom gaat werden de lampjes op de switch opeens ook minder fel. Toch maar even een switch geleend van de buurman waarna alles weer werkt zoals behoren.

De verdachte switch is een 11 jaar oude Linksys waar ik er ooit 2 van heb gehad. De 1e is lang geleden overleden maar de voedingskabel heb ik bewaard. Zodra ik de oude voedingskabel gebruik op de switch werkt alles weer naar behoren en zijn de lampjes op de switch ook weer feller.

Conclusie: een kapotte voeding of stervende switch is de oorzaak.....
Pagina: 1