ALS.voorwaarden met OF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderarnouts
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-07-2022
Mijn vraag
Goeiemorgen,

Ik heb een vraag over de ALS.VOORWAARDEN formule in combinatie met OF.
Ik heb een formule die aan de voorwaarde moet doen van B,A of C. dit heb ik opgesplitst in 3 stappen.
Vervolgens moet die vervolgens naar de gebruikelijke inhoud zoeken en daar het antwoord op geven

Alleen is mijn vraag, hij moet 1 van de 3 formules gebruiken als ''ja'' dus een van de 3 is correct, hoe doe ik dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsLz3s0kCcD9HSrM5Rh9G1Zl6Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cuJzRgii7LgfphcYJhCaAsAg.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2021

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De (OF) formule aan het begin zeggen (achter als.voorwaarden)

Alvast bedankt

[ Voor 22% gewijzigd door sanderarnouts op 20-07-2022 08:25 ]

Beste antwoord (via sanderarnouts op 20-07-2022 09:14)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:56
De formule zoals in je schermprint geeft een foutmelding lijkt me? Je sluit de 1e ALS.VOORWAARDEN af voordat je aan de tweede begint.
Je hoeft niet iedere keer ALS.VOORWAARDEN te gebruiken, 1x is genoeg. Daarna binnen de formule de voorwaarde gevolgd door de actie noemen

code:
1
=ALS.VOORWAARDEN($E2="B";VERT.ZOEKEN($G2;Berm!$C:$F;4;ONWAAR);$E2="A";VERT.ZOEKEN($G2;Asfalt!$C:$F;4;ONWAAR);$E2="C";VERT.ZOEKEN($G2;Beton!$C:$F;4;ONWAAR))

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zou de uitleg bij ALS.VOORWAARDEN nog eens nalezen. Het idee is dat je die functie één keer gebruikt en daarbij meerdere combinaties van conditie en uitkomst opgeeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:56
De formule zoals in je schermprint geeft een foutmelding lijkt me? Je sluit de 1e ALS.VOORWAARDEN af voordat je aan de tweede begint.
Je hoeft niet iedere keer ALS.VOORWAARDEN te gebruiken, 1x is genoeg. Daarna binnen de formule de voorwaarde gevolgd door de actie noemen

code:
1
=ALS.VOORWAARDEN($E2="B";VERT.ZOEKEN($G2;Berm!$C:$F;4;ONWAAR);$E2="A";VERT.ZOEKEN($G2;Asfalt!$C:$F;4;ONWAAR);$E2="C";VERT.ZOEKEN($G2;Beton!$C:$F;4;ONWAAR))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:18
Als je office 365 hebt, kan je schakelen gebruiken: SCHAKELEN, functie

=Schakelen(e2;"A";formule1;"B";formule2;"C";formule3)

Ipv verticaal zoeken, kan je dan ook deze gebruiken, een stuk makkelijker in gebruik: X.ZOEKEN-functie

[ Voor 31% gewijzigd door Teun_2 op 20-07-2022 12:02 ]