GPU en monitor advies bij bestaande build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MOlivier1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat aankoopadvies willen betreft GPU en eventueel de monitor.
Hiervoor zou ik kort graag wat achtergrond van mezelf geven, wat mij relevant lijkt.
Ik speel graag videogames, ben er mee opgegroeid, 35 jaar momenteel, maar heb ook een volledig huisje, boompje, twee kleine kinderen (beesten soms...).
Ik heb al een tijd een PS4 staan, maar momenteel al met ongeveer 7 (goede) titels nog in de folie... desondanks game ik veel vaker, zeg ongeveer 4 a 6 uur per week, op mijn computer op de zolderverdieping (momenteel uiteraard niet vanwege het weer). Mijn oude pc was gebaseerd op een AMD Athlon II X4 640 CPU, uitgave Q4 2010... Opstarttijd windows was zeg maar tegen het einde richting de 4 minuten...

Begin dit jaar heb ik, toen onderdelen relatief goedkoop waren destijds, een nieuwe computer in elkaar gesleuteld. Hoe lang ik dus met een computer doe, is gezien de verhalen die ik online tegen kom, erg lang. Ik heb letterlijk de hele SSD als hardeschijf opslag overgeslagen.
Momenteel heb ik gebouwd:

Voeding: Corsair RM750
CPU: AMD Ryzen 5 5600X
CPU koeler: Scythe Mugen PCGH editie
Mobo: ASUS ROG Strix B550-F met wifi (desondanks internet bedraad aangesloten zitten)
HD: WD Black SN850
GPU: gerecycled vanuit een oude build, 750Ti

Deze VGA heb ik tweedehands gekocht, ik gok ongeveer vijf jaar geleden, voor rond de 80 euro.

Nu wil ik richting einde van het jaar, mijn monitor (momenteel 22 inch Samsung standaard scherm) en mijn GPU vervangen. Ik volg het nieuws een beetje meer nu, heb me wat ingelezen qua Hz qua panelen, GSync/FreeSync en de aankomende 40xx series van Nvidia en de 70xx series van ATI, eveneens dat de markt aan het kantelen is richting de klant (mede de absurde prijzen besloot mij specifiek de VGA kaart later aan te schaffen).

Nu wil ik rond de 1000 uitgeven totaal, wellicht incl. een monitorbeugel met wandbevestiging (50 euro ongeveer). Voor de monitor heb ik toch het gevoel dat ik beter naar een fysieke winkel kan gaan om de onderlinge verschillen te zien en wellicht het prijsverschil met online van een paar tientjes met de koop toe te nemen. O.a. het verschil tussen curved en recht is lastig voor mij, omdat ik weinig vernieuw in mijn setup en mezelf pas begin in te lezen als ik uit mezelf nieuw gerei wil kopen.
Ik richtte mezelf rond de 1440p gaming, minimaal 144 hz, wellicht 165, 27 inch (of wellicht 32, maar dan wordt ie minder scherp gezien groter formaat met dezelfde pixels...).
Op de pricewatch kom ik dan wel schermen tegen van rond de 300 a 350 euro.

Nu is mijn vraag qua GPU: Is het gewoon daarna kijken naar mijn budget, het moment dat ik aankoop (gezien dat belangrijker is dan ooit qua aankoopprijs), wat ik overhoud en dan gewoon de hoogst mogelijke versie kopen van Nvidia en/of ATI?

Die laatste, de keuze tussen merk, zal ik wel bij het uitkomen van de nieuwe versies vergelijken wat het beste bij mijn systeem past, maar wellicht zie ik technische gegevens over het hoofd, waardoor ik teveel geld uitleg voor een GPU terwijl bijv. mijn CPU de ''bottleneck'' wordt, terwijl ik voor minder geld een systeem kon bouwen wat beter in balans was.

Ik geef niet mega veel om graphics of de laatste games, maar ik blijf toch terugkomen bij de PC en zou graag toch enkele jaren weer leuk kunnen gamen af en toe. Gezien mijn leeftijd zal dat steeds meer in de richting gaan van Planet Coaster (opgegroeid met RCT), Mud/Snow Runner, andere simulatie spellen, maar ook AAA titels wellicht vooral single player.

Momenteel speel ik bijna exclusief World of Tanks, maar aangezien dit spel aan het einde van zijn levenscyclus zit, zal ik een keer een overstap moeten maken; waarbij ik binnen Steam titels heb gekocht, maar nog niet allemaal heb geinstalleerd, zoals ''The Wolf Among Us'', Farcry 3, etc.

Ik heb het idee dat ik in een vergelijkbare situatie zit met velen, maar dat ik nergens echt duidelijke objectieve informatie kan vinden zonder meteen kapot te worden gegooid door fanboys en/of marketing. Ik ben redelijk technisch, aangezien ik wel mijn eigen PC in elkaar kan sleutelen succesvol, maar de vele technische termen zeggen mij weinig betreft GPU. Ghz, GB en CUDAs (meer is sowieso beter?!) zeggen me wel iets, maar ik weet vooral meer niet dan wel. Vandaar mijn vraag: zie ik iets over het hoofd dat belangrijk is gezien mijn build, waarmee ik rekening moet houden?

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Heb je de Best Buy Guide al bekeken, https://tweakers.net/revi...i-2022-1440p-game-pc.html, dat geeft wat richting over de videokaart. Ook de monitor BBG lijkt me iets wat je wat meer richting kan geven: https://tweakers.net/revi...buy-guide-april-2022.html

• MOlivier1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-09-2025
Excuses, over het hoofd gezien, al was het het eerste wat mij opviel toen ik kwam kijken of er al een reactie was geplaatst...
martyw schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:27:
Heb je de Best Buy Guide al bekeken, https://tweakers.net/revi...i-2022-1440p-game-pc.html, dat geeft wat richting over de videokaart. Ook de monitor BBG lijkt me iets wat je wat meer richting kan geven: https://tweakers.net/revi...buy-guide-april-2022.html
Qua monitor geeft deze aardig een richting aan inderdaad. Ik mis alleen bij de desktop variant de budgettering, deze verschuift per editie qua prijs. Logisch gezien de marktomstandigheden, maar gezien ik nu een redelijk vast gezet budget heb, waarbij de aanbevolen kaart bijna dit gehele budget in beslag zou nemen, werkt dit niet. Het is ook koffiedik kijken richting de toekomst, dat begrijp ik.

Mijn vraag was alleen: ik wist bijvoorbeeld niet af van GSync/FreeSync, in combinatie met de monitor ondersteuning hiervoor. Zijn er, gezien mijn build, nog meer van dit soort technische aspecten waarmee ik rekening moet houden?