Kleinere boiler huren 80->50 liter, winstgevend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 18:54
Ik heb nu een boiler van 80 liter die ik huur

De EDR81 uit onderstaande tabel:
https://www.inventum.com/...-elektrische-edr-boilers/

warmteverlies 43 W bij een vermogen van 1000W een oplaadtijd van 04:49. 4816,67 W verbruik per dag(?)

Ik gebruik dagelijks ongeveer 40-50 liter warm water. 30 liter capaciteit gebruik ik dus praktisch nooit, uitgezonderd als ik bezoek heb.

Ik krijg binnenkort een offerte binnen om mijn 80l boiler te vervangen voor 1 van 50 liter. Eenmalige kosten € 200,00. Helaas deden ze het niet gratis/goedkoper omdat mijn huidige boiler niet te oud is en goed werkt.

De EDR51 heeft bijvoorbeeld een warmteverlies van 38l bij een vermogen van 650W een oplaadtijd van 04:29. 2914,17 W verbruik per dag(?)

De huur wordt dan slecht € 1,50 per maand minder.

Ik ga een tijdschakelaar gebruiken die mijn boiler 's nachts helemaal oplaadt tot 60 graden en daarna pas de volgende nacht weer.

Nu mijn vraag:
Loont het om een kleinere boiler te nemen en wat is de besparing per maand?

Ik kom er helaas niet uit omdat ik nergens rekenvoorbeelden heb gezien van mensen die een kleinere boiler namen.

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 19-07-2022 19:25 ]

Yippie kayak, other buckets!

Beste antwoord (via jmk op 19-07-2022 19:36)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
jmk schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:27:
En moet je dan niet meerekenen dat het per beurt 'helemaal opladen' minder kost aan stroom? Of zit dat al ingecalculeerd in het warmteverliesverschil? (ik heb mijn post nog even bijgewerkt.)

Ook vraag ik me af of het warmteverlies niet effectief lager is als je je boiler bijna iedere dag helemaal opgebruikt.
Dat opladen kost evenveel energie. Alleen de hoeveelheid water die je verbruikt telt daarin mee.

Als je 50 liter water verbruikt (ongeacht welke boiler) heb je 50 liter water op te warmen.
In de 80 liter boiler zit dan nog 30 liter - wat al warm is - en daar komt 50 liter bij dat opgewarmd moet worden.
In de 50 liter boiler zit niets meer en komt 50 liter water bij dat opgewarmd moet worden.
Samengevat, in beide gevallen 50 liter opwarmen. De manier van opwarmen is in beide boilers gelijk en daar zit geen verschil in efficiëntie.

Wil je echt wat besparen dan verbeter je de isolatie van je huidige boiler (minder stilstandsverlies) of stap je over op een warmtepompboiler. Zo'n boiler heeft minder energie nodig om 50 liter water op te warmen. Dat scheelt. Maar zo'n boiler kost je - na aftrek subsidie - al snel 1000 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 19:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
5W extra warmteverlies scheelt je ongeveer 40kWh per jaar (5 x 24 x 365 / 1000). Oftewel rond de 20 euro/jaar als je met huidige hoge tarieven rekent. Komt nog een keer 18 euro aan huurverschil / jaar bij.

Je bespaart dus ca 40 euro/jaar en dat kost je 200 euro eenmalig. Na ongeveer 5 jaar heb je dat eruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
En moet je dan niet meerekenen dat het per beurt 'helemaal opladen' minder kost aan stroom? Of zit dat al ingecalculeerd in het warmteverliesverschil? (ik heb mijn post nog even bijgewerkt.)

Ook vraag ik me af of het warmteverlies niet effectief lager is als je je boiler bijna iedere dag helemaal opgebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
jmk schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:27:

Dat opladen kost evenveel energie. Alleen de hoeveelheid water die je verbruikt telt daarin mee.

Als je 50 liter water verbruikt (ongeacht welke boiler) heb je 50 liter water op te warmen.
In de 80 liter boiler zit dan nog 30 liter - wat al warm is - en daar komt 50 liter bij dat opgewarmd moet worden.
In de 50 liter boiler zit niets meer en komt 50 liter water bij dat opgewarmd moet worden.
Samengevat, in beide gevallen 50 liter opwarmen. De manier van opwarmen is in beide boilers gelijk en daar zit geen verschil in efficiëntie.

Wil je echt wat besparen dan verbeter je de isolatie van je huidige boiler (minder stilstandsverlies) of stap je over op een warmtepompboiler. Zo'n boiler heeft minder energie nodig om 50 liter water op te warmen. Dat scheelt. Maar zo'n boiler kost je - na aftrek subsidie - al snel 1000 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
Dank je voor je antwoorden!

Dan loont het niet genoeg en ik wil een eventuele volgende bewoner niet onnodig confronteren met een misschien te kleine boiler.

Ik ga nog wel kijken naar eventueel zelf isoleren van de boiler en het optimaal instellen van de tijdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat betaal je nu aan huur per maand als ik vragen mag?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Vergeet niet dat je ongeveer moet rekenen met 80% van de vulling als effectief warm water. Dan zal die 50 liter te klein zijn.

Wel een duur ding trouwens? Waarom zit er zoveel verschil in die boilers?

Overigens tikje naar DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:47
Señor Sjon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:28:
"Nachtschakeling voor goedkoper opwarmen op laag vermogen, boostfunctie voor 2 uur overdag, volledig koperen ketel". Het geld zit in het koper. Ik weet niet of dat 3 keer langer meegaat dan een boiler van geëmailleerd staal a €300 plus 2 tijdschakelklokken en een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
Señor Sjon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:28:
Vergeet niet dat je ongeveer moet rekenen met 80% van de vulling als effectief warm water. Dan zal die 50 liter te klein zijn.

Overigens tikje naar DEI
Die vrouw van Eneco zei dat het hele goede dure boilers zijn maar dat ze geen (periodiek) onderhoud nodig hebben. Eneco hoeft dan alleen bij storingen in actie te komen (niet bij kleinere lekkages, er zit een afvoer op namelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
Erasmo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:43:
Wat betaal je nu aan huur per maand als ik vragen mag?
De maandelijkse kosten voor mijn nieuwe boiler zijn € 12,30 als ik het zou doen.

nu betaal ik 13,35 voor inflatiecorrectie. Na de inflatiecorrectie wordt dit (denk ik 9%) 14,55.
Enenco is niet heel duidelijk, heeft over cao blabla maar noemt geen duidelijk bedrag/percentage.

ik had trouwens gratis mogen ruilen als mijn boiler oud genoeg was

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 23-07-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:20
Waarom zou je €15 per maand voor een boiler betalen en ook nog eens €200 eenmalig?

Zo'n ding kost €320 nieuw.. https://electraboiler.nl/...iler-vernieuwd-model-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Insert12 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:50:
Waarom zou je €15 per maand voor een boiler betalen en ook nog eens €200 eenmalig?

Zo'n ding kost €320 nieuw.. https://electraboiler.nl/...iler-vernieuwd-model-2020
Omdat dat een kutding is die je om het jaar leeg moet halen om er nieuwe anodes in te schroeven.
Een fatsoenlijke Inventum/daalderop kost gewoon dik 1000€.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jmk schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:53:
[...]

De maandelijkse kosten voor mijn nieuwe boiler zijn € 12,30 als ik het zou doen.

nu betaal ik 13,35 voor inflatiecorrectie. Na de inflatiecorrectie wordt dit (denk ik 9%) 14,55.
Enenco is niet heel duidelijk, heeft over cao blabla maar noemt geen duidelijk bedrag/percentage.

ik had trouwens gratis mogen ruilen als mijn boiler oud genoeg was
Een goede €175 per jaar, dat is vrij aan de dure kant imho. Zie je toevallig een typeplaatje op je boiler? Ben wel benieuwd naar het model.
jmk schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Die vrouw van Eneco zei dat het hele goede dure boilers zijn maar dat ze geen (periodiek) onderhoud nodig hebben. Eneco hoeft dan alleen bij storingen in actie te komen (niet bij kleinere lekkages, er zit een afvoer op namelijk.)
Natuurlijk zegt de mevrouw van de Eneco dat ze geen prul verhuren ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3FNE3GobgTu_GJNAgSv9W28gi8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aKlDPeNjhaW0IGwNFbhx2OV8.jpg?f=user_large

Ik laat het maar even zo. Ik heb niet het gevoel dat ik veel opties heb. Ik huur deze woning ook he, het is niet zo dat ik veel aan een boiler heb als ik hier ooit weg ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
jmk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:13:
[Afbeelding]

Ik laat het maar even zo. Ik heb niet het gevoel dat ik veel opties heb. Ik huur deze woning ook he, het is niet zo dat ik veel aan een boiler heb als ik hier ooit weg ga.
oke die, dus ik denk dat ik met deze al aardig in de buurt zit.
https://www.warmteservice...5505?origin=-tl002-2-199-

die kun je dus gewoon kopen en even zelf ophangen. (ik wel maar snap ook wel dat niet iedereen dat even doet, maar dit is niet moeilijk.)

die huur je voor 14,55
dus 1219,00 / (12x14,55) = +/- 7 jaar, om kosten neutraal te zijn.

je zou nog de kleinere kunnen pakken zoals:
https://www.warmteservice...5405?origin=-tl002-2-199-
neemt wel een paar jaartjes er af, maar laten we dat weer niet te groot maken. ;)
of je nu een 50l of een 80l boiler gebruikt, verschil in kWh (gebruiks kosten) maken eigenlijk geen bal uit (lees marginaal).

dit is gewoon het verschil tussen kopen of huren, of het nu een boiler is of een heel huis.
kopen is vaak goedkoper, maar kost wel een hoop geld. >:)
(of te wel, je hebt er veel tijd voor nodig om het verschil te merken, maar als je het eenmaal hebt dan veranderd er veel, zo heb ik een huis zonder hypotheek en dat doet veel aan je financiële huishouden.
maar goed dit gaat offtopic, is ook maar ondersteuning van het geheel)

als je van de woningbouw vereniging huurt, dan kun je vaak ook zonnepanelen huren op je dak.
dit maakt je gebruik kosten niet beter, maar dekt die wel lekker een flink stuk af. (met een beetje mazzel 100%) en zorgt er voor dat je ze niet hoeft te betalen.
dit is wel een aardige tip om eens naar te kijken of dit kan, dit is vaak aardig effectief. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:08
stop eens even heel snel met huren zeg, wat een diefstal.

verder is zo'n boiler warmer dan 40graden dus als je nu maar 40-50L per dag verbruikt dan kom je er met een 30L boiler ook wel. Dat ding is 60C of warmer, dus met bijmengen haal je daar zo ~55L uit. Stel je de temp in op 70 of 80C als je bezoek verwacht en je hebt nog meer water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Nee.

Wat is dat huren een afpersing.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 18:04
Even schoppen. Zit met de zelfde situatie. Als je een huurwoning hebt en geen gas zit je aan zo´n stomme boiler vast. Ook ik huur de boiler maar dan voor 6 euro per maand. Gaat weer via de rekening van de woonstichting. Heb veel liever een doorstroomverwarmer maar dan moet je ook bijna 11kW hebben.

Maar zag ook onlangs onderstaande video. Iemand die de boiler vervangen heeft voor vrijwel alleen douchen (met een gezin) voor een 15 liter close up variant. Ben zelf verder alleenstaand, en verder vrijwel alleen warm water nodig voor douchen en sporadisch een keer een hand afwasje of schoonmaken. Verder warmt zoń boiler een stuk sneller op als ie leeg is toch?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:58
@Henkie-Jan
Ik heb een 50 liter 2750 W elektrische boiler die ik gebruik in woningen waar de CV ketel al weg is en de warmtepomp nog niet af. Met water op 70 graden heb ik meermaals gehoord dat families er in geslaagd zijn hem leeg te douchen.

Als je wilt besparen dan zou ik je eerder aanraden om de oude boiler verder te isoleren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmk
Wat ik bij die kleine boiler niet kan terugvinden in het warmteverlies. Dat is aantal watt die je 24/7 kwijt bent om iedere dag warm water te hebben zonder dat je het gebruikt.

Voorbeeld: Ik heb een 80 liter boiler met een warmteverlies van 43W
43*24 = 1,032 Kwh * 0,71 euro per/kwh = 0,73 EUR
Ik hou iedere dag mijn stroomkosten bij, ik kan in DSMRR precies zien hoelang mijn boiler stroom heeft gepakt.

Als ik me nu niet douche dan betaal ik 0,85 EUR aan stroom, dus dat warmteverlies van mijn boiler klopt aardig.
(tijdens een hittegolf was dat 0,78 EUR)
Sta ik wel 5-7 minuten onder de douche betaal ik 1,24 EUR.

Kort samengevat: Het warmteverlies bepaalt ongeveer 80% van mijn douche-rekening.

Een boiler van 'maar' 50 liter zou maar 4 watt minder warmteverlies hebben. Zinloos.

edit: Ik heb mijn berekeningen even wat nauwkeuriger gemaakt aan de hand van de specificatie

[ Voor 8% gewijzigd door jmk op 15-12-2022 19:14 ]

Pagina: 1